Åbne partikelfiltre duer ikke
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-10 21:50

Partikelfiltre på dieselbiler virker ikke
06. jun. 2010 21.45 Indland

Ét er, at de lovpligtige partikelfiltre på dieselbiler er upopulære -
foreløbig har kun 342 ældre dieselbiler fået eftermonteret dem, selvom
der findes over hundredetusindvis ældre dieselbiler i Danmark.

Noget andet er, at de partikelfiltre slet ikke virker. Det sidste er
nu blevet dokumentet af landets største synshaller, Applus Bilsyn.

Nye biler født med filter
Alle nye dieselbiler har i dag et såkaldt lukket partikelfilter. Det
opsamler mellem 95 og 99% af de farlige partikler. Og det virker
perfekt, fastslår direktør Arne Willer-Legrand fra Applus Bilsyn til
TV-avisen.

Men de ældre dieselbiler er uden filter. Men her kan ejerne så
eftermontere et såkaldt åbent filter.

Siden april har det så været lovpligtigt for danskere med en dieselbil
enten at eftermontere et åbent partikelfilter eller betale en
strafafgift på 1000 kr. om året.

Et åbent filter
Et åbent partikelfilter er billigere end det lukkede. Til gengæld
opsamler det i følgei beskrivelserne fra Færselsstyrelsen også kun 35%
af partiklerne.

Tests hos bilsynet viser dog, at filtrene slet ikke engang når det
mål.

- Vi kan faktisk ikke måle nogen forskel i forhold til, hvis de ikke
var monteret, siger direktør Arne Willer-Legrand fra Applus Bilsyn til
TV-avisen.

Dur ikke
Effekten af de åbne partikelfiltre lever derfor slet ikke op til det
lovede, og direktør Arne Willer-Legrand går så vidt at sige, man slet
ikke kan konstatere de virker.

- Og udfra den betragtning er det næsten spild af tid at montere dem,
konkluderer han og siger hvis der skal findes en løsning der fungerer,
så må man pege på de lukkede filtre.

Klaus

Fra : JBH

Dato : 06-06-10 22:34

> [...]
>
> - Og udfra den betragtning er det næsten spild af tid at montere dem,
> konkluderer han og siger hvis der skal findes en løsning der fungerer,

Betyder intet, det er KUN et spm. om skatteopkrævning

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1357870.ece

mvh
JBH

Fra : Henrik B.

Dato : 06-06-10 22:47

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Betyder intet, det er KUN et spm. om skatteopkrævning
>
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1357870.ece

Og det bliver endnu mere grotesk! De bilejere som ikke har partikelfilter
bliver opkrævet den ekstra afgift månedsvis! D.v.s. at de skal betale 83,33
hver måned, i stedet for én (to) opkrævning, som følger ejerafgiften. Ergo
pålægges mange bilejere ekstra betalingsomkostninger hver måned. Og hvad med
al den ekstra administration hos SKAT? Man skulle tro at det udelukkende var
for at holde dem selv beskæftiget (for borgernes penge!!).

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : ABJ

Dato : 06-06-10 23:11

4
> [...]
> hver måned. Og hvad med al den ekstra administration hos SKAT? Man skulle
> tro at det udelukkende var for at holde dem selv beskæftiget (for

Hvor har du det fra, på min opkrævning står 500 kr.

At det så er en bil der er født med filter er en helt anden sag.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-06-10 23:21

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i meddelelsen

> Hvor har du det fra, på min opkrævning står 500 kr.
>
> At det så er en bil der er født med filter er en helt anden sag.

Fra en kollega som kører uden filter...

Fra : Anders Majland

Dato : 07-06-10 09:45

> Betyder intet, det er KUN et spm. om skatteopkrævning

Ja, og så er det jo ligemeget at man har filter. Bliver opkrævet alligevel
for smart'en. Det var 4 maj jeg havde fat i Skat og de skriftligt bekræftede
at de har modtaget min dokumentation for at den har partikelfilter. Men der
er ikke sket noget endnu ...

Men derudover er der forskel på eftermonterede og org monterede åbne filtre.
Smarten har et åbent filter da den er produceret lige inden de skiftede til
lukkede filtre (men den detalje glemte sælger at oplyse mig om da jeg
spurgte til forskellene på den 09'er han kunne sælge til en god pris med
aircon og så de fabriksnye 09'er som han ville have listepris på .... Det er
først senere jeg er blevet opmærksom på forskellen ...)

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-06-10 09:56

> Fra en kollega som kører uden filter...

Vi har ikke filter og får den sammen med den halvårlige.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 07-06-10 13:26

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Vi har ikke filter og får den sammen med den halvårlige.

Jeg har heller ikke filter, og har fået en opkrævning for 1 måned (83,33).
Opkrævningen er under al kritik (og jeg klager til SKAT), thi selvom der er
næsten en A4 side med tekst, står der INTET om hvad det er de vil have jeg
skal betale for.

Forskellen kan måske ligge i, om man normalt betaler via PBS (som jeg gør)
eller via girokort.

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 13:30

> Jeg har heller ikke filter, og har fået en opkrævning for 1 måned
> (83,33).

Også her! Jeg tror dog at den månedlige betaling skyldes en regulering
af allerede betalt afgift, og at den fremover vil komme havlårligt. Men
typisk SKAT bare at sende en opkrævning med teksten "Grøn ejerafgift" -
ikke noget med at udspecificere noget her, nej..

Mvh Mathias

Fra : Benny

Dato : 09-06-10 14:07

On 6 Jun., 22:50, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
>
> - Og udfra den betragtning er det næsten spild af tid at montere dem,
> konkluderer han og siger hvis der skal findes en løsning der fungerer,

Hej Klaus

Det er gammelt nyt. Det stod i Ingenøren for et måned siden.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-10 21:58

Benny skriver:

> Det er gammelt nyt. Det stod i Ingenøren for et måned siden.

Bevares, hvorfor nævnte du det så ikke her?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-10 22:22

"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hej Klaus
>
> Det er gammelt nyt. Det stod i Ingenøren for et måned siden.

Og? Jeg læser f.eks. ikke ingeniøren....

Fra : Armand

Dato : 09-06-10 22:58

Henrik B. skrev:
> "Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Og? Jeg læser f.eks. ikke ingeniøren....

Men du læser da her på gruppen og emnet var oppe allerede kort efter
lovgivningen - Jeg har hurtigt surfet mig tilbage til 19.oktober!

--
Armand.