Bille lignende fluer på græsplænen.
Fra : Per Jørgensen

Dato : 06-06-10 09:51

De sidste par dage har vores græsplæne nærmest været
invaderet af fluer. De ligner en form for biller, har brun krop.

Forestiller mig de lægger æg eller larver, og at der inden længe er en halv
milliard

Men er det så slemt, og hvad er det egentlig for nogle?
Og hvor skadelige er de?

Mvh
Per Jørgensen

Fra : JWP

Dato : 06-06-10 10:03

"Per Jørgensen" <per.b.j@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> Men er det så slemt, og hvad er det egentlig for nogle?
> Og hvor skadelige er de?

Hej

Det er med stor sansynlighed gåsebiller.

Her er lidt om problemet og hvad der kan gøres ved det

http://www.nyttedyr.dk/skadevolder/gaasebiller.aspx
http://www.mortalin.dk/Gasebiller
http://www.planteskole-ringen.dk/default.aspx?site=public&func=article.view&id=3808

Mvh Jan

Fra : Nicolai Lang

Dato : 06-06-10 10:33

On Sun, 6 Jun 2010 11:02:30 +0200, "JWP" <wsfw32@£sdvfe,wef.wef>
wrote:

>Det er med stor sansynlighed gåsebiller.

Hvis det er gåsebiller så kan man vande plænen - så kan de ikke lægge
deres æg, men flyver istedet over til naboen ;)

Vi var i min barndom ret plaget af de skadedyr, og problemet er jo at
de søger tilflugt i nærheden, så det er næsten umuligt at udrydde med
mindre hele byen bliver enig om det ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Per Jørgensen

Dato : 06-06-10 10:35

"JWP" <wsfw32@£sdvfe,wef.wef> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hej
>
> Det er med stor sansynlighed gåsebiller.
>
> Her er lidt om problemet og hvad der kan gøres ved det

Tak for svar. Har siddet og læst lidt, men er i tvivl om man kan gøre noget
nu?
Knægten kan selvfølgelig jagte dem i træsko, men bliver han nok hurtigt træt
af

Har du erfaring med om Mortalin kan gøre noget effektivt ?

Mvh
Per

Fra : JBH

Dato : 06-06-10 15:19

"Per Jørgensen" <per.b.j@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> træt af
>
> Har du erfaring med om Mortalin kan gøre noget effektivt ?

I gamle dage hjalp sprøjtede vi græsplænen med et eller andet, som jeg
sælfølgelig ikke kan huske navnet på, men det var vældig effektiv overfor
gåsebiller og græsset led ingen skade
..
Måske noget i den her stil :

http://www.skovudstyr.dk/media/skovudstyr/MeriTurf_gaasebiller.pdf

mvh
JBH

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-06-10 15:59

On Sun, 6 Jun 2010 16:19:00 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

> [...]

Det kan de.

>I gamle dage hjalp sprøjtede vi græsplænen med et eller andet, som jeg
>sælfølgelig ikke kan huske navnet på, men det var vældig effektiv overfor
>gåsebiller og græsset led ingen skade

Det kan måske have været nematoder - dem vander man ud i august (tror
jeg det er), hvor de så angriber gåsebillelarverne nede i jorden.
Nematoder er ikke giftige, men de er heller ikke helt effektive. Men
effektive nok til at man kan få en effekt af det.

Nogle har også tidligere brugt at vande med malathion. Det var et bredt
virkende insektmiddel, som dog ikke var godkendt til brug mod
gåsebillelarver i jorden. Men det virkede alligevel. Malathion er blevet
forbudt for et par år siden.

>Måske noget i den her stil :
>
>http://www.skovudstyr.dk/media/skovudstyr/MeriTurf_gaasebiller.pdf

Nemlig. MeritTurf er beregnet til bekæmpelse af lige nøjagtigt
gåsebillelarver. Det er ret effektivt - men heller ikke helt billigt.
Det kan købes i en stor grøn dunk med udstyr til at sprede, direkte fra
dunken det købes i. Det er granulat som bare drysses ud.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 06-06-10 21:51

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
>..... Malathion er blevet
> forbudt for et par år siden.

Ja, men så er der bare noget andet, der hedder fyfanol. Det kommer af at det
var en svensker der lugtede til mixturen først.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 07-06-10 08:31

Per Jørgensen skrev:
> De sidste par dage har vores græsplæne nærmest været
> invaderet af fluer. De ligner en form for biller, har brun krop.

Hvordan står det til med stærekasser i nabolaget?
Enhver plæneejer burde have mindt to stærekasser på grunden :-|

--
Armand.

Fra : Pia

Dato : 08-06-10 05:41

On 7 Jun., 09:30, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvordan står det til med stærekasser i nabolaget?
> Enhver plæneejer burde have mindt to stærekasser på grunden :-|

Vi har to stærekasser i haven, men har i al den tid, vi har boet her,
aldrig set skyggen af en stær

Pia