Briggs&Stratton 3,5 og 3,75hp?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-06-10 18:56

Er der forskel på slagvolumen på Briggs&Stratton 3,5 og 3,75hp
plæneklippere (de er vel en 10-15 år gamle)?

Overvejer at bruge den ene som donor efter en stub har slået akslen
skæv.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 05-06-10 19:11

> Er der forskel på slagvolumen på Briggs&Stratton 3,5 og 3,75hp
> plæneklippere (de er vel en 10-15 år gamle)?
>
> Overvejer at bruge den ene som donor efter en stub har slået akslen skæv.

Det er ikke muligt at svare på. Makinerne er lavet i så mange varianter, med
vekslende akseldiametre og også forskel på opbygningen indvendigt, så man
kan ikke uden videre bare bytte rundt som var det en Puch-knallert. Men
prøv, -det kan jo være at lige de 2 maskiner du har kan passe stumper
sammen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-06-10 19:56

Martin Bak sendte dette med sin computer:
> [...]
> ikke uden videre bare bytte rundt som var det en Puch-knallert. Men prøv,
> -det kan jo være at lige de 2 maskiner du har kan passe stumper sammen.

Ok - fint nok.

Nøjes måske med at flytte reguleringen af gassen over på donormotoren;
dén står bare til "fuld skrue" uden mulighed for at regulere som på den
anden.

Kan se at 3,75eren har en ribbe mere på topstykket end 3,5eren.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 05-06-10 20:02

> [...]
> står bare til "fuld skrue" uden mulighed for at regulere som på den anden.

Nogle af B&S'erne har endda en helt særlig gasregulering. Det plejer at være
en vinge der presses ud af lufttrykket fra blæserhjulet, men på visse
maskiner er det et tandhjul i kruptaphuset der har "slyngvinger" som mere
eller mindre ud i forhold til omdrejningerne, og som så via en arm kan
påvirke gasreguleringen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-06-10 20:51

Martin Bak forklarede:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Nogle af B&S'erne har endda en helt særlig gasregulering. Det plejer at være
> en vinge der presses ud af lufttrykket fra blæserhjulet

Dén kender jeg i det mindste.

>, men på visse
> maskiner er det et tandhjul i kruptaphuset der har "slyngvinger" som mere
> eller mindre ud i forhold til omdrejningerne, og som så via en arm kan
> påvirke gasreguleringen.

Havde luftfiltrene af dem i dag og de så rimelig ens ud bortset fra et
manglende kabel på den ene; har spulet mekanismen i dag og sammenligner
- og flytter over - i morgen.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 05-06-10 21:17

Hans Paulin (6310) skrev:
> Er der forskel på slagvolumen på Briggs&Stratton 3,5 og 3,75hp
> plæneklippere (de er vel en 10-15 år gamle)?
>
> Overvejer at bruge den ene som donor efter en stub har slået akslen skæv.

Motorernes styrke vurderes bedst gennem en sammenligning af knivenes
diametre!

Det er min opfattelse at monteringen er meget standardiseret, så mellem
to så ens B&S-motorer burde der ikke være nogen forskel deromkring.

Tilbage er blot at der kan være forskel på akslens længde, så sørg for
at måle dét på begge motorer førend at du beslutter dig for at de er ens!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-06-10 23:24

Armand kom med følgende:

> [...]
>
> Tilbage er blot at der kan være forskel på akslens længde, så sørg for at
> måle dét på begge motorer førend at du beslutter dig for at de er ens!

Ka jeg lige gøre.

Hjulene på donormaskinen kan dog hæves og sænkes ud over alle grænser
så de bliver osse flyttet med over.

Hans
www.zofiaoghans.dk