/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Jeg er ved at bygge mig en vogn
Fra : Martin Bak


Dato : 05-06-10 17:41

-Ja altså en til plænetraktoren

Hvor vigtigt er det, at dens 2 hjul kan bevæge sig uafhængigt af hinanden?

Jeg har et par hjul fra en havefræser, som jeg ikke bruger mere. Og jeg har
en massiv stålaksel fra nogle hjul der har siddet under loftet i laden, og
været en del af et remtræk til forskellige redskaber. Akslen er omtrent
30mm. i diameter, og har fedtsmurte skåle den kan køre i, som kan boltes på
vognen, så hele akslen altså drejer med rundt når man kører.
Akslens diameter passer perfekt i hjulene, så det er jo fristende bare at
gøre dem fast til denne, og så blæse differentialevirkningen et stykke.

Det er ikke umiddelbart muligt at lave lejer ved hvert hjul, men alternativt
kan jeg skære akslen over, så hjulene på den måde vil kunne køre hver for
sig.

Men hvor vigtig er det, for sådan en lille havebrugsvogn? Den bliver
forøvrigt nok pænt lang, for den skal kunne laste grene fra kroner på træer,
når jeg har fældet og skal rydde op.

--
Martin
www.martinbak.dk/





 
 
Klaus D. Mikkelsen (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-06-10 18:58

Martin Bak skriver:
>
> Men hvor vigtig er det, for sådan en lille havebrugsvogn?

Hvis du nu er ligeglad med underlaget, hvor du drejer, er det
bedøvende lige meget.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Martin Bak (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-06-10 19:27


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4C0A900D.FD469B2F@du.kan.finde.den...
> Martin Bak skriver:
>>
>> Men hvor vigtig er det, for sådan en lille havebrugsvogn?
>
> Hvis du nu er ligeglad med underlaget, hvor du drejer, er det
> bedøvende lige meget.
>
Tak. Det var også min første tanke. Men vil den opføre sig ordentligt, hvis
jeg f.eks. skal bakke rundt med den?

--
Martin
www.martinbak.dk/



Uffe Bærentsen (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 05-06-10 19:59


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4c0a96ff$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:4C0A900D.FD469B2F@du.kan.finde.den...
>> Martin Bak skriver:
>>>
>>> Men hvor vigtig er det, for sådan en lille havebrugsvogn?
>>
>> Hvis du nu er ligeglad med underlaget, hvor du drejer, er det
>> bedøvende lige meget.
>>
> Tak. Det var også min første tanke. Men vil den opføre sig ordentligt,
> hvis jeg f.eks. skal bakke rundt med den?

Nej
(er afprøvet og kan ikke anbefales andre at afprøve)



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Armand (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-10 22:13

Martin Bak skrev:
> -Ja altså en til plænetraktoren
>
> Hvor vigtigt er det, at dens 2 hjul kan bevæge sig uafhængigt af hinanden?
>
> Jeg har et par hjul fra en havefræser, som jeg ikke bruger mere. Og jeg har
> en massiv stålaksel fra nogle hjul der har siddet under loftet i laden, og
> været en del af et remtræk til forskellige redskaber. Akslen er omtrent
> 30mm. i diameter, og har fedtsmurte skåle den kan køre i, som kan boltes på
> vognen, så hele akslen altså drejer med rundt når man kører.
> Akslens diameter passer perfekt i hjulene, så det er jo fristende bare at
> gøre dem fast til denne, og så blæse differentialevirkningen et stykke.
>
> Det er ikke umiddelbart muligt at lave lejer ved hvert hjul, men alternativt
> kan jeg skære akslen over, så hjulene på den måde vil kunne køre hver for
> sig.
>
> Men hvor vigtig er det, for sådan en lille havebrugsvogn? Den bliver
> forøvrigt nok pænt lang, for den skal kunne laste grene fra kroner på træer,
> når jeg har fældet og skal rydde op.
>
Jeg tror at specielt med læs på og ved bakke-manøvrer på en blød
græsplæne, vil den faste aksel dominere plænetraktoren og så laver de
styrende hjul let render i grønsværen, ligesom at de trækkende hjul også
vil arbejde sig ned i underlaget

Hvorfor kan de hjul ikke løbe rundt på akslen?

Har du betænkt at du skal fiksere den rotere aksel for sideværts bevægelse?
Allerede dér er det mere omstændigt end at kaste et par std. plasthjul
på en passende aksel (der ofte er i Ø22 mm - á gængs hydraulikrør!)!

Hvis ikke det er for konstruktions-lysten er der, udover passende
stupmper 'på loftet', næppe noget der er lettere og billigere end en
cykeltrailer på tilbud.
For multi-brug kunne en 300-kr's sækkevogn også udgøre et fint grundlag.
For begge erkender jeg dog at lidt mere sporvidde kunne være ønskværdigt


--
Armand.

Martin Bak (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-06-10 22:47


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4c0abdaa$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Martin Bak skrev:
>> -Ja altså en til plænetraktoren
>>
>> Hvor vigtigt er det, at dens 2 hjul kan bevæge sig uafhængigt af
>> hinanden?
>>
>> Jeg har et par hjul fra en havefræser, som jeg ikke bruger mere. Og jeg
>> har en massiv stålaksel fra nogle hjul der har siddet under loftet i
>> laden, og været en del af et remtræk til forskellige redskaber. Akslen er
>> omtrent 30mm. i diameter, og har fedtsmurte skåle den kan køre i, som kan
>> boltes på vognen, så hele akslen altså drejer med rundt når man kører.
>> Akslens diameter passer perfekt i hjulene, så det er jo fristende bare at
>> gøre dem fast til denne, og så blæse differentialevirkningen et stykke.
>>
>> Det er ikke umiddelbart muligt at lave lejer ved hvert hjul, men
>> alternativt kan jeg skære akslen over, så hjulene på den måde vil kunne
>> køre hver for sig.
>>
>> Men hvor vigtig er det, for sådan en lille havebrugsvogn? Den bliver
>> forøvrigt nok pænt lang, for den skal kunne laste grene fra kroner på
>> træer, når jeg har fældet og skal rydde op.
>>
> Jeg tror at specielt med læs på og ved bakke-manøvrer på en blød
> græsplæne, vil den faste aksel dominere plænetraktoren og så laver de
> styrende hjul let render i grønsværen, ligesom at de trækkende hjul også
> vil arbejde sig ned i underlaget
>
> Hvorfor kan de hjul ikke løbe rundt på akslen?
>
> Har du betænkt at du skal fiksere den rotere aksel for sideværts
> bevægelse?
> Allerede dér er det mere omstændigt end at kaste et par std. plasthjul på
> en passende aksel (der ofte er i Ø22 mm - á gængs hydraulikrør!)!
>
> Hvis ikke det er for konstruktions-lysten er der, udover passende stupmper
> 'på loftet', næppe noget der er lettere og billigere end en cykeltrailer
> på tilbud.
> For multi-brug kunne en 300-kr's sækkevogn også udgøre et fint grundlag.
> For begge erkender jeg dog at lidt mere sporvidde kunne være ønskværdigt
>
Uha nej! Den største glæde er jo at kunne bygge noget selv, med det man har,
og få et robust og godt resultat ud af det.

Jeg tror løsningen bliver, at skære akslen over. (jeg har i forvejen skåret
den over en gang, den oprindelige var 2,5 meter lang)
Jeg har 3 "lejeskåle" til den, så der kan sættes en i hver side, og en på
midten der holder halvt på hver akselstump. Skålene er omkring 15 cm. lange,
så det er ikke noget problem. Sidelæns har jeg også beslag der kan fiksere
akslerne, så det må blive det der skal prøves.

Hjulene kan godt køre rundt på akslen, men der er ingen lejer eller noget,
så det ville meget hurtigt blive et slidmæssigt problem, og jeg vil helst
ikke ødelægge hjulene ved en dårlig konstruktion. Så hjulene vil jeg fiksere
på akslerne.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Armand (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-10 23:07

Martin Bak skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4c0abdaa$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>
>> Hvorfor kan de hjul ikke løbe rundt på akslen?
>>
> Hjulene kan godt køre rundt på akslen, men der er ingen lejer eller noget,
> så det ville meget hurtigt blive et slidmæssigt problem, og jeg vil helst
> ikke ødelægge hjulene ved en dårlig konstruktion. Så hjulene vil jeg fiksere
> på akslerne.
>

Hvordan var de lejrede på fræseren?
Hvis det er plasthjul er de leje i sig selv - Selv større belastede hjul
,á næsehjul på trailere, er uden anden lejring, så med km-mængden og
belastningen taget i betragtning vil dine fræser-plasthjul kunne holde
ligeså længe som alle de trailer-næsehjul du ser omkring dig!

--
Armand.

Martin Bak (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-06-10 23:21


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4c0aca57$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Martin Bak skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4c0abdaa$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> Hvorfor kan de hjul ikke løbe rundt på akslen?
>>>
>> Hjulene kan godt køre rundt på akslen, men der er ingen lejer eller
>> noget, så det ville meget hurtigt blive et slidmæssigt problem, og jeg
>> vil helst ikke ødelægge hjulene ved en dårlig konstruktion. Så hjulene
>> vil jeg fiksere på akslerne.
>>
>
> Hvordan var de lejrede på fræseren?
> Hvis det er plasthjul er de leje i sig selv - Selv større belastede hjul
> ,á næsehjul på trailere, er uden anden lejring, så med km-mængden og
> belastningen taget i betragtning vil dine fræser-plasthjul kunne holde
> ligeså længe som alle de trailer-næsehjul du ser omkring dig!
>
På fræseren var de trækkende! Der sidder et rør, (med samme dimension som
min aksel) som hulene skal sættes ind på fræserens trækaksel med. De har så
en meget lille frigang, der er bygget ind i den måde rør og hjul er sat
sammen på.

Jeg er nødt til at fjerne disse rør fra hjulene. Dels for at få hjulene på
akslen, men især fordi de jo ikke kan dreje rundt på røret, da de jo skulle
trække på dem.

Så hvis jeg bare smider hjulene på akslen, så har jeg metal mod metal i en
snæver tolerance, hvilket jeg er sikker på vil give hurtigt og voldsomt
slid.

Jeg foretrækker at bevægelserne sker i dele der er lavet til at kunne holde
til det, også i længden.

Hjulene er metal, presset plade med traktormønstrede luftgummidæk.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Armand (06-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-06-10 00:07

Martin Bak skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4c0aca57$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
> Så hvis jeg bare smider hjulene på akslen, så har jeg metal mod metal i en
> snæver tolerance, hvilket jeg er sikker på vil give hurtigt og voldsomt
> slid.
>
Med fedt kommer man langt (også hvad angår korrisions-sikring) og med
den vægt en havetraktor kan slæbe skal det nok gå.

I min læretid stod skærebrænder-flasker altid på en vogn med store
primitive hjul på en sikkert Ø16mm aksel. To gasflasker plus det løse er
mere end din trailer kommer til at trække, og navet på min læreplads'
skærevogn var knirkende tørt medmindre en eller anden tilfældigvis havde
haft en oliekande i hånden ved lejlighed. Vogne var velsagtens 20-25 år
gammel og overlevede både mig og senere lærlinge-generationer!

> Jeg foretrækker at bevægelserne sker i dele der er lavet til at kunne holde
> til det, også i længden.
>
> Hjulene er metal, presset plade med traktormønstrede luftgummidæk.
>

Jég ville save akslen af på længde og tage forbi nærmeste smedemester
med en sixpack og dér få enderne drejet ned til match med fræser-hjulene
i en længde så der lige er plads til en skive og tværboring til en
låsesplit!
Hvis ikke at et matchende rør kan fåes ligeså billig istedet :-/

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408509
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste