Et spørgsmål til eksperterne!
Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-06-10 15:40

Svogerskabet har fået en vild ide!
Han/de ejer en ejendom i Sveriges land.
Hvordan er det lige med at indregistrere et køretøj på svenske plader
- kun køre med det i Sverige og på ferieture i udlandet?
Kan køretøjet via anmeldelse om transit (a la udlejningsbiler) føres
gennem DK uden krav om betaling af nogle ekstremt dyre nummerplader?
Ideen er at stille køretøjet ved ejendommen eller i Hälsingborg og
køre i det når man er i det svenske og så køre på ferie i udlandet med
tre børn og oppakning.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-06-10 18:02

Ivan Madsen kom med følgende:
> [...]
> Ideen er at stille køretøjet ved ejendommen eller i Hälsingborg og
> køre i det når man er i det svenske og så køre på ferie i udlandet med

Mener ikke det er muligt at have et svensk indreg. køretøj uden
at have adresse derovre.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-06-10 18:30

On Sat, 05 Jun 2010 19:02:12 +0200, Andersen [3650]
<FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote:

>Ivan Madsen kom med følgende:
>
>Mener ikke det er muligt at have et svensk indreg. køretøj uden
>at have adresse derovre.

Det er altså ikke nok at eje en ejendom derovre- OK! Tak for svaret -
det lyder egentlig rimeligt nok. Der skal CPR-nummer eller lignende
til.

Fra : alexbo

Dato : 05-06-10 20:42

"Ivan Madsen" skrev

> Ideen er at stille køretøjet ved ejendommen eller i Hälsingborg og
> køre i det når man er i det svenske og så køre på ferie i udlandet med
> tre børn og oppakning.

Jeg tror det er nemmere at sejle fra Sverige til Tyskland /Polen end at rode
med transittilladelser, hvis man kan få den til et sådant formål.
At købe og registrere bil i Sverige skulle ikke være et problem, han må have
et svensk reg.nummer, et samordningsnummer, for at registrere sig til
renovation, el og lign.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-06-10 20:45

On Sat, 5 Jun 2010 21:41:41 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>et svensk reg.nummer, et samordningsnummer, for at registrere sig til

Takker - hvis den vej er farbar tror jeg den vil blive brugt.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 05-06-10 20:52

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Takker - hvis den vej er farbar tror jeg den vil blive brugt.

For at købe/eje en svensk bil, ska han ha et svensk personnummer. Du kommer
ingen veje bilmæssigt uden dét nummer. Svensk personnummer kan nemt
erhverves, når han dokumenterer, hvorledes han bor (lejekontrakt eller papir
på sit hus)...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-06-10 18:41

On Sat, 5 Jun 2010 21:52:13 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

> [...]
>ingen veje bilmæssigt uden dét nummer. Svensk personnummer kan nemt
>erhverves, når han dokumenterer, hvorledes han bor (lejekontrakt eller papir

Okay - det betyder altså at flytte adressen over sundet formodentlig.
Så er det nok ikke så simpelt - en ting er jo at eje noget derovre en
anden ting at være der tilstrækkelig meget til at flytte adressen.

Fra : alexbo

Dato : 06-06-10 20:49

"Ivan Madsen" skrev

> Så er det nok ikke så simpelt - en ting er jo at eje noget derovre en
> anden ting at være der tilstrækkelig meget til at flytte adressen.

Hvad får dig til at mene at det er meget vanskeligere for en dansker at eje
en svensk bil end et svensk hus?
Din ven er tilmeldt kommunen, el, renovation, vand, og alt muligt andet, det
er ikke anderledes med en bil.

Han har formentlig et samordningsnummer det blev indført for 10 år siden, i
stedet for personnummer til ikke svenskboende.
http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c86800016382/70702.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 05-06-10 21:43

Ivan Madsen skrev:

> Takker - hvis den vej er farbar tror jeg den vil blive brugt.

Vend lige tilbage med om det lader sig gøre!

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-06-10 18:41

On Sat, 05 Jun 2010 22:43:03 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Vend lige tilbage med om det lader sig gøre!

Det vil blive undersøgt nøjere!

Fra : Armand

Dato : 07-06-10 09:14

Ivan Madsen skrev:

> Det vil blive undersøgt nøjere!

Efter at have forladt skærmen kom jeg til at filosofere over hvor meget
vi danskere vil sno os i afgifts-nærighed.
Set i lyset omkring det rentable i leasing vs. ejerskab er det da helt
tosset at have en bil stående til kun lejlighedsvis kørsel blot fordi
den koster det halve!
Hvis det ikke lod sig gøre var et alternativ at købe en bil til en
tilfældig svensker med den klausul at man havde brugsret over den på
forlangende (under ferier og weekendophold) men dét lyder så åndsvagt at
ingen ville kunne finde på dét - men hvor stor er forskellen??

Omkring ønsket om en (større?) bil til halv pris til lejlighedsvis
kørsel i udlandet: Prøv lige at se hvor billigt det er at leje bil i
udlandet!
Måske 5 ugers årlig billeje vil IMO være billigere end værdifaldet og
driften (forsikringer og "vægtafgifter(?)"), samt forrentningen af sådan
en ½-pris bil :-|

--
Armand.

Fra : AS

Dato : 07-06-10 17:15

> Efter at have forladt skærmen kom jeg til at filosofere over hvor meget vi
> danskere vil sno os i afgifts-nærighed.

Her skal ikke kommenteres, bortset fra hvor meget stattet vil have fra
borgere. Borgere har ikke de samme retighedder at stille imod, derfor skal
bruge noget andet.

> Omkring ønsket om en (større?) bil til halv pris til lejlighedsvis kørsel
> i udlandet: Prøv lige at se hvor billigt det er at leje bil i udlandet!

Alle kan tænke forskelligt, men:
1. føsrt skal man nå til udlandet med... hvilken transport? Nogen gang det
kan ligge 2-3 kkm væk.
2 OK, man kan flyve, men:
er det så hurtig, som flyselskabet angiver?
flyver man altid, som tidstabelen siger?
hvor meget bagage kan man tage i flyen?
Desuden man kan vælge lidt anderledes og se en del af verden undervejs. Ja,
man kan fortsætte men en sin dansk bil, dog kan den vel heller ikke tage
meget bagage, hvis der er en til 100+ kDKK, som Punto, Aygo eller lign.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-06-10 18:32

On Mon, 7 Jun 2010 18:14:37 +0200, "AS" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>man kan fortsætte men en sin dansk bil, dog kan den vel heller ikke tage
>meget bagage, hvis der er en til 100+ kDKK, som Punto, Aygo eller lign.

I bund og grund virker det tåbeligt - at parkere en bil på havnen i
Hälsingborg for at køre de 150 km til det lille røde hus. Og så tage
på ferie.
Det var en ide der kom op - fordi ferierejser for en familie på 5 til
alt andet end de mest gængse steder hurtigt løber op og en bil ville
give større fleksibilitet. Men - nok lidt en lidt speciel løsning på
et mindre problem. Vi får se om de går videre med tanken.

Fra : AS

Dato : 07-06-10 20:14

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message

> I bund og grund virker det tåbeligt - at parkere en bil på havnen i
> Hälsingborg for at køre de 150 km til det lille røde hus. Og så tage
> på ferie.

Jeg ser på sagen lidt anderledes. Hvis der var mulighed at køre med den
andet sted registreret bil til sin adresse i kongeriget, så kan man vælge
denne bil fra starten, når man skal køre på længere ture få gang om året.
Ellers har man en lille spand til små bevægelser omkring hjemmet.

Fra : AS

Dato : 06-06-10 10:27

> [...]
> Kan køretøjet via anmeldelse om transit (a la udlejningsbiler) føres
> gennem DK uden krav om betaling af nogle ekstremt dyre nummerplader?

Jeg er meget interesseret i at høre, hvordan det fungerer med tilladelsen
til ferieture til udlandet. Hvis du finde ud noget praktisk, kan du lige
fortaælle til os?

Transit IMHO bliver meget besværet og upraktisk, da der skal hele maskine i
gang til hver eneste kørsel.