MB droppet til fordel for 530d. Idrive hva~
Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 04-06-10 23:33

Ja... Efter al balladen omkring hvilken MB jeg skulle have fat i (280 eller
320), forelskede jeg mig pladask i en BMW 530d. Jeg prøvede en totalt
istandsat 220 + 320´er og man skal da være et skarn for at sige at de ikke
kører godt. For dét gør de... Men i forhold til min gl. E220 fra 2001,
manglede der ligesom den der wauw oplevelse der skulle koste en frygtelig
masse penge. (i min verden i det mindste Bevares... Det var 07 & 08
modeller, så jeg kunne selvfølgelig mærke, at de var betydeligt mere
"spændstige" osv. Specielt 320´eren var lækker, men det var bare ikke en bil
jeg måtte eje. Det skal lige siges, at den ikke var specielt godt udstyret,
hvilket den burde være prisen taget i betragtning... så jeg var nok lidt
negativt ladet under prøveturen

Men da jeg faldt over en 530d med alt i udstyr, må jeg sgu nok sige at
"gnisten" var der Den kører da tosset godt... Selv om den har nogenlunde
samme specs. Som en 320´er er det som om, at det er en helt anden bil
(hvilket det jo også er Men man skulle alligevel tro, at de opførte sig
på nogenlunde samme måde?

Nå, men det betyder jo at skal til at vænne mig til det berygtede Idrive til
navigation, klima osv. Men er det virkelig så ringe som mange skriver, eller
er det primært den "ældre" generation der har lidt besvær med skidtet?

Hvis der er nogen der lidt tips til at komme i gang med Idrive ville det
være alle tiders. Men det er da også muligt at det er bedre og nemmere at
prøve sig frem.

Til sidst... Hvad med service / reservedele osv. Er den betydeligt dyrere
end MB? Jeg ved godt at det er lidt sent at bekymre sig om dette, da
slutsedlen er underskrevet, men det er da meget rart at vide

Mvh.

Jasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-10 06:56

Jasper Ahrensbach skriver:

> [...]
> er det primært den "ældre" generation der har lidt besvær med skidtet?

Jeg hører ikke til "den ældre generation", men har prøvet det i en
320d touring. Jeg syntes at den er ret lækker at bruge - og ret let at
bruge. Og så er det sådan en stor lækker aluting man tager fat om, der
ligger godt i hånden, kan kun anbefales herfra.

> Til sidst... Hvad med service / reservedele osv. Er den betydeligt dyrere
> end MB? Jeg ved godt at det er lidt sent at bekymre sig om dette, da
> slutsedlen er underskrevet, men det er da meget rart at vide

BMW er ikke billigt at køre, ensidige reparere. Henrik B. mener jo det
er billigt at få sin MB serviceret, men jeg ved at det koster mere at
få en BMW serviceret end en VW.

For eksempel en kollegas kammerat, hvis 535 smed kæden, heldigvis uder
garanti, men slutregningen som Terminalen selv år, lød på 195.000.....

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 05-06-10 11:06

> [...]

Enig med Bjørn J - jeg har BMW 335i E93 med I-drive...

> BMW er ikke billigt at køre

Hva mener du med det?

Min BMW er udstyret med en 3 liters maskine med bi-turbo og 305 hk. Den
kører på oktan 92 går gennemsnitligt 10,6 km/l ved min kørsel (overvejende
motorvej med 130 - 160 km/t). En bekendt kører BMW 318d og han kører altid
over 20 km/l - hva piver du over, Klaus?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-10 16:46

"Mogens (K)" skriver:

> [...]
> motorvej med 130 - 160 km/t). En bekendt kører BMW 318d og han kører altid
> over 20 km/l - hva piver du over, Klaus?

Reservedele Mogens, reservedele...

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 05-06-10 19:18

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Enig med Bjørn J - jeg har BMW 335i E93 med I-drive...

Da jeg tilhører den ældre generation (54 år), så går stemmestyringen som en
leg på pottens modersmål...

mvh/Bjørn J.

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 05-06-10 23:52

> Da jeg tilhører den ældre generation (54 år), så går stemmestyringen som en
> leg på pottens modersmål...
>
> mvh/Bjørn J.

Haha... Jeg er selv 37, så jeg tror ikke at du i min verden, som 54 årig,
kan tilhøre de "ældre". Der tænkte jeg snarere på dem på mine forældres
alder (>65), der måske har kørt BMW i rigtigt mange år. Det kunne jo nemt
være dem, der ikke kunne enes med I-drive.

Jeg har desværre ikke fået bilen endnu, men er der grund til at tro, at den
også har stemmestyring? Jeg går ud fra, at det er ligesom MB´s Command? Vil
det sige, at alle BMW´ere med Idrive har stemmestyring? Bilen jeg får i
næste uge, har såkaldt Navigation Pro, men jeg aner ikke om det betyder at
den kan stemmestyres. Der er sikkert et par tyske gloser der skal
genopfriskes, men det er da alletiders.

Mvh.

Jasper

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-06-10 08:54

"Jasper Ahrensbach" <jasper@ahrensbach.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har desværre ikke fået bilen endnu, men er der grund til at tro, at
> den
> også har stemmestyring?

Du skriver selv "med alt i udstyr" så mon ikke den har fundktionen.

> Jeg går ud fra, at det er ligesom MB´s Command?

Det er det.

> Vil det sige, at alle BMW´ere med Idrive har stemmestyring?

Nej, du kan jo bestille en BMW med lige netop det udstyr, du ønsker.

> Bilen jeg får i
> næste uge, har såkaldt Navigation Pro, men jeg aner ikke om det betyder at
> den kan stemmestyres.

Ikke ubetinget.

> Der er sikkert et par tyske gloser der skal
> genopfriskes, men det er da alletiders.

Du kan også eks. vælge engelsk, fransk eller italiensk..

På Youtube kan du se nogle demoer:
http://www.youtube.com/watch?v=f4Zp4ROLxXM

Tillykke med din nye BMW.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-06-10 22:16

> For eksempel en kollegas kammerat, hvis 535 smed kæden, heldigvis uder
> garanti, men slutregningen som Terminalen selv år, lød på 195.000.....

Undskyld mig, men HVAD !!??
Er de da totalt hjernedøde hos BMW?

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-06-10 22:26

KLIP

> Undskyld mig, men HVAD !!??
> Er de da totalt hjernedøde hos BMW?

Det lyder godt nok sindsygt, når denne brugte kan erhverves for "næsten inge
penge".

http://cgi.ebay.de/BMW-E60-E61-535D-Diesel-Motor-Triebwerk-M57N-272PS-/150436951946?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2306bdb78a

PS: Måske han har fået en komplet ombytningsbil..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-06-10 22:42

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Det lyder godt nok sindsygt, når denne brugte kan erhverves for "næsten
> inge penge".

Ja, der kan MB sgutte være med....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-10 05:06

"Henrik B." skriver:

> Undskyld mig, men HVAD !!??

Terminalen åd selv regningen

> Er de da totalt hjernedøde hos BMW?

Nej, det er blot ikke billigt at køre BMW.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-10 06:32

> Terminalen åd selv regningen

Og ??
Det er jo stadig totalt overdrevet, for en skide motor....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-10 16:57

"Henrik B." skriver:

> Det er jo stadig totalt overdrevet, for en skide motor....

Korrekt.

Klaus

Fra : Mikael

Dato : 07-06-10 14:27

On 6 Jun., 23:16, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Undskyld mig, men HVAD !!??
> Er de da totalt hjernedøde hos BMW?

Tjaa. En ny ombytter maskine koster i Tyskland 7874,17 € Den pris kan
du sikkert ligge en 25-40% oveni, så har du prisen i DK. Så kommer der
sikkert en masse småting med og en hel del arbejdstimer til formentlig
á 1100-1200kr Så kommer du hurtigt deropaf, men jeg vil give dig ret.
Det er dyrt.

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 07-06-10 14:28

On 7 Jun., 07:32, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Og ??
> Det er jo stadig totalt overdrevet, for en skide motor....

Nu er det jo ikke en gammel stødstangsmotor til en Fiesta der er tale
om...

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-10 23:01

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nu er det jo ikke en gammel stødstangsmotor til en Fiesta der er tale
> om...

Nej og?? En tilsvarende Mercedes motor vil være ca. 30% billigere - ilagt!

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 07-06-10 23:11

> "Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
>

> Nej og?? En tilsvarende Mercedes motor vil være ca. 30% billigere - ilagt!
>
> --
Vil endda gå så vidt som til at sige at det næsten vil være halv pris på en
MB - ilagt.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-10 23:13

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Vil endda gå så vidt som til at sige at det næsten vil være halv pris på
> en MB - ilagt.

Det kan jeg så afkræfte... )

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 08-06-10 01:38

> Det kan jeg så afkræfte... )

Øv!
Altså ikke at du ved bedre men at du har prøvet det
Er "kun" nået til gearkassen...
Sidst jeg hørte prisen var det en norsk bil som 24H tog sig kærligt af efter
et nedbræk på sydmotorvejen.
Mener der prisen var 65.000 (uden ilæggelse) for en W210 E320CDI.
En W211'er eller 212'er for den sags skyld er næppe billigere, og så ender
man hurtigt på de cirka 140.000 du har haft "fornøjelsen" af (vel sådan
cirka).

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-10 06:22

> [...]
> man hurtigt på de cirka 140.000 du har haft "fornøjelsen" af (vel sådan

Bare rolig, jeg har ikke prøvet det.... )

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 08-06-10 18:30

> Bare rolig, jeg har ikke prøvet det.... )

Det var da altid noget

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-10 23:29

On 7 Jun., 22:27, Mikael <miklar...@gmail.com> wrote:

> [...]
> sikkert en masse småting med og en hel del arbejdstimer til formentlig
> á 1100-1200kr Så kommer du hurtigt deropaf, men jeg vil give dig ret.

Nej, det er ikke dyrt - det er ÅGER!
Hvilket også bekræftes af prisen i Tyskland...

Fra : Bjørn J.

Dato : 05-06-10 08:49

"Jasper Ahrensbach" <jasper@ahrensbach.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> eller
> er det primært den "ældre" generation der har lidt besvær med skidtet?

Selve I-drive er tungt at anvende.

Derfor har BMW gennem årerne også tilføjet genvejstaster og talestyring.

Det er direkte uhensigtsmæssigt i dagligdagen at skulle stirre ned på en
skærm for overhovedet at betjene bilens facilliteter.

mvh/Bjørn J.
BMW 535D LCI

Fra : Henrik B.

Dato : 06-06-10 22:15

"Jasper Ahrensbach" <jasper@ahrensbach.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> eller
> er det primært den "ældre" generation der har lidt besvær med skidtet?

Personligt mener jeg at systemer som iDrive burder kastes langt pokker i
vold - set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.
Jeg foretrækker til enhver tid 50 knapper på instrumentbordet, som har hver
sin funktion, frem for et system, hvor man sidde og bladre gennem menuer alt
imens man har flyttet sit fokus til en skærm....! Man må ikke tale i mobil,
men gerne sidde og "bladre" i bilens computer. Go'dag mand økseskaft!

Fra : Mikael

Dato : 07-06-10 14:31

On 6 Jun., 23:15, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> imens man har flyttet sit fokus til en skærm....! Man må ikke tale i mobil,
> men gerne sidde og "bladre" i bilens computer. Go'dag mand økseskaft!

Når man nu har lært det at kende, så er det faktisk slet ikke så slemt
som mange vil gøre det til, det er et spørgsmål om tilvænning ligesom
alt muligt andet.
Når man kender det, kan du jo finde alle menuerne uden at kigge på
skærmern, så skal du måske lige kigge når du skal ændre det du vil
ændre, men du sidder sjældent og bruger det hele tiden. Sidder der 50
knapper skal du jo også lige kigge at det er den rigtige du rammer.

Mikael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-10 21:46

Mikael skriver:

> Når man nu har lært det at kende, så er det faktisk slet ikke så slemt
> som mange vil gøre det til, det er et spørgsmål om tilvænning ligesom
> alt muligt andet.

Vi kunne ikke være mere enige. Jeg brugte det i en bil et par timer og
fandt det lækkert og let at arbejde med.

Klaus

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 07-06-10 22:12

> Mikael skriver:

> Vi kunne ikke være mere enige. Jeg brugte det i en bil et par timer og
> fandt det lækkert og let at arbejde med.

Lyder super. Hvis det var så skidt, ville det jo sikkert være ændret for
lang tid siden.

Hvad med selve hastigheden... Man kan læse om "store" forsinkelser på flere
sekunder mellem menuerne. Er dette blevet rettet via. Softwareopdateringer?

Mvh.

Jasper

Fra : Bjørn J.

Dato : 07-06-10 22:25

"Jasper Ahrensbach" <jasper@ahrensbach.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad med selve hastigheden... Man kan læse om "store" forsinkelser på
> flere
> sekunder mellem menuerne. Er dette blevet rettet via.
> Softwareopdateringer?

BMW installerer ikke automatisk firmware opdateringer.

Har lige købt den seneste verseion af BMW Road Map 2010-1.

Den virker ikke tilfredsstillende, da softwaren er lagt i et nyt filsystem.

Har klaget til min leverandør .... BMW ! .. og venter nu på 2. uge et
kvalificeret svar fra samme.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-10 23:03

> Når man nu har lært det at kende, så er det faktisk slet ikke så slemt
> som mange vil gøre det til, det er et spørgsmål om tilvænning ligesom
> alt muligt andet.

Jeg er slet ikke enig! Det stjælder opmærksomhed, hver gang det benyttes
under kørsel!
Og med alle de indstillinger man kan ændre med iDrive, er det ikke muligt at
huske ret meget af det...

Fra : Bjørn J.

Dato : 07-06-10 23:09

KLIP

> [...]
> under kørsel!
> Og med alle de indstillinger man kan ændre med iDrive, er det ikke muligt

Du har helt ret Henrik.

Således har BMW også modtaget massiv kritik for i-Drive og løbende forbedret
tilgangen til systemet med voice command og faste (programmerbar) taster.

I den seneste aftapning af 5-serien har man da også flyttet cruise control
op i rattet, hvilket viser, BMW er modtagelig for brugernes kritik.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-10 23:12

> Du har helt ret Henrik.
>
> Således har BMW også modtaget massiv kritik for i-Drive og løbende
> forbedret tilgangen til systemet med voice command og faste
> (programmerbar) taster.

Jep. Synes at voice-command er en super idé (har set Clarkson "slås" med det
*LOL*).
Dog burde det så være standard, og ikke en dyr option.

> I den seneste aftapning af 5-serien har man da også flyttet cruise control
> op i rattet, hvilket viser, BMW er modtagelig for brugernes kritik.

Jep. Har læst al den kritik der var af systemet fra start. Og at Audi fik
ros for deres tilsvarende, da det er mere simplificeret.
Og helt ærligt - jeg synes sgu at denne moderne form for "individualitet",
har nået det vildeste overdrev. Det er dybt latterligt, at man skal kunne
"tweake" sin bils indstillinger i så ekstrem grad. Det er vel under 2%
(nørderne), som vitterlig gider sætte sig ind i alle de ting? Hvem - ud over
Mogens K - læser en 900 siders instruktionsbog igennem??

Fra : Mikael

Dato : 07-06-10 15:18

On 7 Jun., 23:12, Jasper Ahrensbach <jas...@ahrensbach.com> wrote:

> [...]
> sekunder mellem menuerne. Er dette blevet rettet via. Softwareopdateringer?

Ikke noget jeg oplever, men er også mest bruger af I drive i E66, det
er lidt anderledes end E60. De eneste sted der kan være lidt
betænkningstid er ved betjening af navigationen.

Mikael

Fra : Bjørn J.

Dato : 07-06-10 22:27

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke noget jeg oplever, men er også mest bruger af I drive i E66, det
> er lidt anderledes end E60. De eneste sted der kan være lidt
> betænkningstid er ved betjening af navigationen.

Automekanikkere er IKKE elektronik- og datafolk og handler samt agerer
derefter.

mvh/Bjørn J.

Fra : Mikael

Dato : 07-06-10 15:38

On 7 Jun., 23:27, "Bj rn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> "Mikael" <miklar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:c4d09ff8-9362-4c06-bec0-1c093b943005@t10g2000yqg.googlegroups.com...
>
> KLIP

> Automekanikkere er IKKE elektronik- og datafolk og handler samt agerer
> derefter.

Ikke sikker på at jeg forstår dit svar? Mener du ikke at folk kan lære
at bruge det hvis de ikke er uddannet mekaniker?

Mikael

Fra : Bjørn J.

Dato : 07-06-10 22:45

> [...]

> Ikke sikker på at jeg forstår dit svar? Mener du ikke at folk kan lære
> at bruge det hvis de ikke er uddannet mekaniker?

Næ, men mekanikkere forstår ikke, når man siger firmwaren skal opdateres, så
*skal* den opdateres (ellers virker den seneste Road Map 2010-1 ikke på et
CCC system).

De ved i det hele taget ikke meget om bilens audio-/navi-styresystem.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-10 23:04

> [...]
> et CCC system).
>
> De ved i det hele taget ikke meget om bilens audio-/navi-styresystem.

Det handler om at finde den rette mekaniker - undskyld, diagnosetekniker.

Fra : Bjørn J.

Dato : 07-06-10 23:10

KLIP

> Det handler om at finde den rette mekaniker - undskyld, diagnosetekniker.

Han/hun gemmer sig jo ..)

mvh/Bjørn J.

Fra : Mikael

Dato : 07-06-10 15:52

On 7 Jun., 23:44, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> CCC system).
>
> De ved i det hele taget ikke meget om bilens audio-/navi-styresystem.

Det vil jeg give dig ret i, men hvis man spørger de rigtige, så kan de
som regel finde ud af det.

Mikael

Fra : Bjørn J.

Dato : 07-06-10 23:05

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det vil jeg give dig ret i, men hvis man spørger de rigtige, så kan de
> som regel finde ud af det.

Skal man virkelig gå rundt og lede efter "de rigtige BMW mekanikkere" for at
få løst et hardware problem !

Kan "de forkerte BMW-mekanikkere" ikke blot henvise den betalende kunde til
"de rigtige BMW-mekanikkere" ?

Leger man en slgs gemmeleg hos BMW ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-10 23:08

> Skal man virkelig gå rundt og lede efter "de rigtige BMW mekanikkere" for
> at få løst et hardware problem !
>
> Kan "de forkerte BMW-mekanikkere" ikke blot henvise den betalende kunde
> til "de rigtige BMW-mekanikkere" ?

Jep! Dér hvor jeg har min daglige gang, ved alle hvem der har kompetencen,
når det gælder diverse ting og sager...

Fra : CL

Dato : 08-06-10 00:34

Henrik B. wrote:

> Jep! Dér hvor jeg har min daglige gang, ved alle hvem der har kompetencen,
> når det gælder diverse ting og sager...

og hvis man må være så fri.
hvad er dit speciale ?

Carsten Larsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-10 06:22

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

> og hvis man må være så fri.
> hvad er dit speciale ?

Biler.....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-10 05:09

"Bjørn J." skriver:

> [...]
> få løst et hardware problem !
>
> Kan "de forkerte BMW-mekanikkere" ikke blot henvise den betalende kunde til

Det er da fuldstændigt det samme hos VW.

Der findes få kompentente servicefolk og en stor flok "aber".

Klaus

Fra : Mikael

Dato : 07-06-10 16:13

On 8 Jun., 00:05, "Bj rn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> "Mikael" <miklar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:63545c2f-7ca5-4bc3-b002-3cf3bf88843a@w31g2000yqb.googlegroups.com...
>
> KLIP

> Skal man virkelig g rundt og lede efter "de rigtige BMW mekanikkere" for at
> f l st et hardware problem !
>
> Kan "de forkerte BMW-mekanikkere" ikke blot henvise den betalende kunde til
> "de rigtige BMW-mekanikkere" ?
>
> Leger man en slgs gemmeleg hos BMW ?

Det er såmænd ikke en gemmeleg, men der er nogen som er bedre til
noget end andre og hvis nu de gode arbejder hos et andet firma er det
nok svært at få dem til at henvise deres kunder dertil.

Mikael

Fra : Bjørn J.

Dato : 07-06-10 23:16

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er såmænd ikke en gemmeleg, men der er nogen som er bedre til
> noget end andre og hvis nu de gode arbejder hos et andet firma er det
> nok svært at få dem til at henvise deres kunder dertil.

Kan du henvise mig til et godt værksted, jeg kan bruge til min BMW 535D LCI
?

Det sidste jeg brugte, er BMW i Flensborg.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-10 17:11

"Bjørn J." skriver:

> Kan du henvise mig til et godt værksted, jeg kan bruge til min BMW 535D LCI
> ?

BMW Hamborg.

Stort værksted, billigere end Flensborg og mere kompetent.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-06-10 19:08

> BMW Hamborg.
> Stort værksted, billigere end Flensborg og mere kompetent.

Men der er laaangt til Hamborg...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-10 19:11

"Mogens (K)" skriver:

> Men der er laaangt til Hamborg...

Knapt en time mere?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-06-10 19:24

> Knapt en time mere?

Hvér vej - plus udgiften til kørslen !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-10 19:30

"Mogens (K)" skriver:

> Hvér vej - plus udgiften til kørslen !

Du skrev jo selv at den er billig at køre i.

Det der er sapret på timelønnen kan måske give oversud i forhold til
prisen på diesel. Så er der kun tiden tilbage, som man må betale for
at komme på et mere kompetenet værksted (hvilket var hvad BJ savnede).
Var tiden et issue valgte han nok Terminalen i Kolding.

BMW værkstedet i Herning har for øvrigt også et godt rygte - og følger
de tyske priser.

Klaus

Fra : Mikael

Dato : 07-06-10 16:24

On 8 Jun., 00:03, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg er slet ikke enig! Det stj lder opm rksomhed, hver gang det benyttes
> under k rsel!
> Og med alle de indstillinger man kan ndre med iDrive, er det ikke muligt at
> huske ret meget af det...

Det gør det da også og trykke på en knap hvis du skal finde den mellem
50 andre knapper.
Jeg vil mene det står sløjt til hvis du ikke kan gøre ting uden at
kigge på det ved gentagen brug gennem længere tid.
Men der er mange der har set sig sure på I Drive uden dog at sætte sig
ind i hvordan det rent faktisk fungere, så er det jo nemmere bare at
sige det er noget lort.

Mikael

Fra : Bjørn J.

Dato : 07-06-10 23:35

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Men der er mange der har set sig sure på I Drive uden dog at sætte sig
>ind i hvordan det rent faktisk fungere, så er det jo nemmere bare at
>sige det er noget lort.

Når nogen efter 2 timer i en lånt bil kan sige, det er lækkert, så ved de
ikke, hvad de rent faktisk taler om.

Det er vel ikke uden grund, købere og dermed daglige brugere af BMW´s
i-Drive ytrer deres mishag og klapper over forbedringer...

Men har man ikke prøvet andet end BMW, så ved man jo reelt heller ikke, hvad
man taler om, når talen falder på betjeningsvenlighed !

mvh/Bjørn J.
BMW 535D LCI

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-10 05:11

"Bjørn J." skriver:

> Når nogen efter 2 timer i en lånt bil kan sige, det er lækkert, så ved de
> ikke, hvad de rent faktisk taler om.

Ellers er de bare lidt hurtigere til at fange et system.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-10 06:24

> Ellers er de bare lidt hurtigere til at fange et system.

Nu er der jo så forskel på at "fange" et system, at synes at det er smart,
og så på, hvor omstændeligt det er....

Fra : Bjørn J.

Dato : 08-06-10 08:01

KLIP

> Nu er der jo så forskel på at "fange" et system, at synes at det er smart,
> og så på, hvor omstændeligt det er....

Man sagde vist også i hine tider, de nye IC4 tog var lækre....

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-10 23:58

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det gør det da også og trykke på en knap hvis du skal finde den mellem
> 50 andre knapper.

Ja, men ikke i nær samme grad, som når du skal ændre et eller andet, og -
uden at kigge på skærmen - skal tælle: "To rul til højre, tryk, ét rul til
højre, tryk.....o.s.v.". Det stjæler af din opmærksomhed i samme grad som at
tale i mobil....
Med knapper rækker du over og ved cirka, hvor knappen du skal benytte er, og
kan derfor hurtigt finde den, grundet forskellig størrelse eller udforming
af knapper (og grupperinger). Og ellers kræver det ét kort blik på få
millisekunder....

> Jeg vil mene det står sløjt til hvis du ikke kan gøre ting uden at
> kigge på det ved gentagen brug gennem længere tid.

Jamen det kan de fleste skam sikkert lære. Men det vil stadig svare til at
sms'e, uden at kigge på mobilen...

> Men der er mange der har set sig sure på I Drive uden dog at sætte sig
> ind i hvordan det rent faktisk fungere, så er det jo nemmere bare at
> sige det er noget lort.

Jeg siger skam ikke at det er noget lort - tværtimod. Men det stjæler
opmærksomhed og/eller koncentration. Og så følger det skam fint "moden".
)

Fra : Mikael

Dato : 08-06-10 01:00

On 8 Jun., 00:35, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> "Mikael" <miklar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:85d44665-b187-48c0-a247-46d1690b3240@k39g2000yqd.googlegroups.com...
>
> KLIP

> Når nogen efter 2 timer i en lånt bil kan sige, det er lækkert, så ved de
> ikke, hvad de rent faktisk taler om.

Jo. Men det modsatte er meget ofte tilfældet, har du nogensinde læst
en journalist sige noget positivt om det?

> Det er vel ikke uden grund, købere og dermed daglige brugere af BMW´s
> i-Drive ytrer deres mishag og klapper over forbedringer...

Nej. Men det er også blevet bedre. Da BMW kom med deres IDrive var de
(igen) de første og det blev rakket ned, og (igen) er Audi og Mercedes
fulgt efter.Ligesom Mercedes på det nærmeste kopierede BMW 7'er
indvendigt. 7'eren (E65) fik så mange tæsk da den kom frem at den var
grim og alt muligt andet, men de har aldrig haft en 7'er der har solgt
bedre.

> Men har man ikke prøvet andet end BMW, så ved man jo reelt heller ikke, hvad
> man taler om, når talen falder på betjeningsvenlighed !

Hvorfor ikke? Kan man ikke sige om man synes det virker?
Betjeningsvenlighed er vel ikke det samme som "findes der noget
bedre?" Men jeg vil da give dig ret i at Audis MMI er hurtigere at
lærer, men har man kørt meget med IDrive kan MMI være ligeså ulogisk
og irreterende at bruge
Mercedes har jeg ikke kørt nok med til at jeg ved hvordan det virker.

Mikael

Fra : Bjørn J.

Dato : 08-06-10 08:06

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>og irreterende at bruge
>Mercedes har jeg ikke kørt nok med til at jeg ved hvordan det virker.

Lad mig blot konkluderer, jeg har aldrig savnet et iDrive i min tidligere
Volvo eller i min kones nuværende.

Jeg er dog meget gld for BMW's fremragende dieselmotor samt fine
automatgearkasse.

mvh/Bjørn J.
BMW 535D LCI

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-10 14:57

> Lad mig blot konkluderer, jeg har aldrig savnet et iDrive i min tidligere
> Volvo eller i min kones nuværende.

Vi kan igen konkludere, at iDrive ikke simplificerer tingene, men blot giver
overdrevne reguleringsmuligheder....

Fra : Brian

Dato : 08-06-10 18:31

> Vi kan igen konkludere, at iDrive ikke simplificerer tingene, men blot
> giver overdrevne reguleringsmuligheder....

Det er vel ikke selve mulighederne for tilpasningen der er problemet, men
måden det gøres og styres på.

Jeg har ikke prøvet iDrive systemet andet end et par hurtige tryk, men jeg
synes det er positivt at alt det som alligevel kan tilpasses via kodning
v.h.a. værkstedets diagnosedims, bliver tilgængeligt for slutbrugeren
også... uden at skulle rende til værkstedet.

Jeg vil tro at de fleste teknik-freaks har det på samme måde ?

/Brian

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-06-10 18:42

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Det er vel ikke selve mulighederne for tilpasningen der er problemet, men
> måden det gøres og styres på.

Ka man sige, men Henrik udtrykker det nu meget flot :)

> [...]
> v.h.a. værkstedets diagnosedims, bliver tilgængeligt for slutbrugeren
> også... uden at skulle rende til værkstedet.

Jep, det er een af de ting, som dog er positivt ved I-drive. Man
programmerer således selv, om der ska være kørelys eller ej, komfortblink og
lignende gode ting, som på andre bilfabrikater koster "kassen" at få
værkstedet til at programmere (nok undtaget Jylland he he).

Problemet med I-drive er blandt det faktum, at da mulighederne er enorme, ka
man bli helt i tvivl, om det er I-drive (bilen) eller en selv, der fejler

(altså om bilen har en reel fejl, eller man blot har misjusteret vha.
I-drive)

> Jeg vil tro at de fleste teknik-freaks har det på samme måde ?

Jow jow :)

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-06-10 18:51

On Tue, 8 Jun 2010 19:41:57 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>Jow jow :)

Uha. Jeg kunne bruge timer på at lege med det.

Fly

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-06-10 18:56

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Uha. Jeg kunne bruge timer på at lege med det.

Jamen når du nu får handlet den der BMW 700-serie, så kommer det sgu helt
automatisk. Problemet med I-drive er det, at du leger med det under kørslen,
og I-drive stjæler altså MEGET af opmærksomheden fra dig. Dén du burde
anvende i trafikken...

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-10 19:03

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Uha. Jeg kunne bruge timer på at lege med det.

Samme hér - men problemet er, hvor(når) du gør det... )

Fra : Brian

Dato : 08-06-10 19:04

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Ka man sige, men Henrik udtrykker det nu meget flot :)

I mine øjne, får Henrik det til at lyde som noget negativt, eftersom han
mener der er "overdrevne reguleringsmuligheder"...

> [...]
> og lignende gode ting, som på andre bilfabrikater koster "kassen" at få
> værkstedet til at programmere (nok undtaget Jylland he he).

Problemet er ikke så stort længere, da de selv samme teknik freaks kan købe
et kabel samt software til snart sagt hvilken som helst bil, og selv
konfigurere. Men der er iDrive trods alt mere brugervenligt.

> [...]
> fejler
> (altså om bilen har en reel fejl, eller man blot har misjusteret vha.

RTFM

Er det nået dertil i en ny BMW, at der er det de typiske "fejl og symptomer"
skema, som vi kender fra radio/tv produkter, bagerst i manualen ?

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-10 19:09

> I mine øjne, får Henrik det til at lyde som noget negativt, eftersom han
> mener der er "overdrevne reguleringsmuligheder"...

Ja - det mener jeg faktisk, som jeg også har givet udtryk for tidligere. Jeg
mener at det er et fejlslagent udtryk for, at alt i dag skal kunne
"individualiseres" i ekstrem grad.
Jeg har intet imod de par eksempler Mogens nævner, fik også 9-5'eren
tilpasset mine ønsker. Men det bliver i mine øjne totalt overdrevet, når man
f.eks. kan indstille "follow home" lyset trinløst mellem 0 - 60 sek. Bare én
af de muligheder jeg lige husker.

> Problemet er ikke så stort længere, da de selv samme teknik freaks kan
> købe et kabel samt software til snart sagt hvilken som helst bil, og selv
> konfigurere. Men der er iDrive trods alt mere brugervenligt.

Kommer så sandelig an på, hvilken bil du kører. Med f.eks. en Saab har du en
minimums investering på 25.000,- (til en TechII), for at få lov at "lege".

> RTFM
>
> Er det nået dertil i en ny BMW, at der er det de typiske "fejl og
> symptomer" skema, som vi kender fra radio/tv produkter, bagerst i manualen
> ?

Jow, jow. Jeg tror ikke at der er lavet FAQ'er i det omfang, iDrive-systemet
vil give af "fejlmuligheder".
Prøv at købe en moderne topklasse luksusbiler, så vil du finde ud af, at man
ikke bare sætter sig og bladrer i manualen....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-10 20:20

"Henrik B." skriver:

> [...]
> f.eks. kan indstille "follow home" lyset trinløst mellem 0 - 60 sek. Bare én

Hvis nu man ønsker 57 sekunder og ikke 45, så er det vel fint nok?

På min privatslæde er der også alskens reguleringsmuligheder for lys
og hvad ved jeg. Jeg kan sætte bilen op som jeg har lyst til. Lad mig
dog (dog kan jeg kun gre det ved stilstand) nyde at jeg kan bestemme.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-10 22:13

> [...]
> og hvad ved jeg. Jeg kan sætte bilen op som jeg har lyst til. Lad mig
> dog (dog kan jeg kun gre det ved stilstand) nyde at jeg kan bestemme.

Igen, er det imo et eksempel på misforstået individualitet.....
Det er jo flintrende ligegyldigt, om det kun har én standard tid...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-10 22:31

"Henrik B." skriver:

> Igen, er det imo et eksempel på misforstået individualitet.....
> Det er jo flintrende ligegyldigt, om det kun har én standard tid...

Hvi snu jeg ikke ønsker samme nivau på lyset i fodrummet som min nabo
med samme bil, er det vel fint at jeg kan få lov til at skrue ned for
lyset?

Du mener altså også at trinløs regulering af lyset i instrumentpanelet
er overflødigt?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-10 22:51

> Hvi snu jeg ikke ønsker samme nivau på lyset i fodrummet som min nabo
> med samme bil, er det vel fint at jeg kan få lov til at skrue ned for
> lyset?

IMO latterlig ligegyldigt. Bilen kører alligevel. Det er misforstået
individualitet....

> Du mener altså også at trinløs regulering af lyset i instrumentpanelet
> er overflødigt?

Det er noget helt andet, da det kan forstyrre nattesynet. Lys i fodrummet er
blot endnu en overflødig "feature"...
Personligt er jeg ligeglad med regulering af instrumentlyset, da jeg blot
trykker på "Night Panel".

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-10 22:59

"Henrik B." skriver:

> IMO latterlig ligegyldigt. Bilen kører alligevel. Det er misforstået
> individualitet....

Næh, det er lækkert luksus.

> Det er noget helt andet, da det kan forstyrre nattesynet.

Men ligefrem trinløs regulering?

> Personligt er jeg ligeglad med regulering af instrumentlyset, da jeg blot
> trykker på "Night Panel".

Jammen hov, hvorfor kan du i det hele traget trykke på det - er et
ikke blot "misforstået individualitet". Bilen kører jo alligevel.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-10 23:04

> Næh, det er lækkert luksus.

IMO latterligt overflødigt....

> Men ligefrem trinløs regulering?

På en del biler er det netop også i trin... )

> Jammen hov, hvorfor kan du i det hele traget trykke på det -

Fordi det er lavet "rigtigt" - stjæler ikke opmærksomheden gennem flere
menu-lag... )

> er et ikke blot "misforstået individualitet". Bilen kører jo alligevel.

Igen - der er forskel på noget som kan virke forstyrrende på kørslen
(instrumentlys), og så trinløs regulering af noget som er totalt overflødigt
(Brian-lys i fodrummet).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-10 04:59

"Henrik B." skriver:

> IMO latterligt overflødigt....

Ja, din mening - vi er uenige.

> På en del biler er det netop også i trin... )

På lagt de felte er det trinløs regulering. På samme vis som åbning af
sideruder er det.

> Fordi det er lavet "rigtigt" - stjæler ikke opmærksomheden gennem flere
> menu-lag... )

Gud, hvor stjæler det opmærksomhed at kunne regulere noget lys, når
bilen holder stille?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-10 06:43

> Gud, hvor stjæler det opmærksomhed at kunne regulere noget lys, når
> bilen holder stille?

For helv*** Klaus. Pointer preller sgu da af på dig, som vand på en gås. VIL
du bare ikke forstå det - eller er du bare Rasmus, undskyld Klaus Modsat??

Problemet er jo at det kan reguleres når du kører også! Og hvis du vil have
en understregning af, hvad jeg mener, så se det link Bjørn har givet. Det
video nummer 2 på siden!
På iDrive skal du igennem flere lag "tryk, rulle, tryk, rulle, tryk,
rulle..o.s.v.", bare for at komme til at afspille fra din iPod. På andre
biler trykker du på "AUX" knappen, og har derefter ratbetjening af tingene.
Fortæl mig så én gang mere, at iDrive ikke stjæler opmærksomhed? Og Mikael
vil gøre det uden at kigge på skærmen? Yeah right!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-10 17:14

"Henrik B." skriver:

> Problemet er jo at det kan reguleres når du kører også!

Hvilken del af det jeg skrev om lyset ført, var det du ikke forstod?

Jeg prøver igen: Det kan kun reguleres, når bilen holder stille.

> På iDrive skal du igennem flere lag "tryk, rulle, tryk, rulle, tryk,
> rulle..o.s.v.", bare for at komme til at afspille fra din iPod. På andre
> biler trykker du på "AUX" knappen, og har derefter ratbetjening af tingene.

Sådanne ting kommer til at ligge i underbevistheden. Selv min kollegas
kone kan det.....

> Fortæl mig så én gang mere, at iDrive ikke stjæler opmærksomhed?

Det gør ratbetjeningen ikke?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-10 22:27

> Sådanne ting kommer til at ligge i underbevistheden. Selv min kollegas
> kone kan det.....

Det jeg ser i videoen er et godt eksempel på noget som IKKE kan ligge i
underbevidstheden. Og sikkert heller ikke hvor mange tryk/rul man skal lave,
for at nå en given funktionalitet!

> Det gør ratbetjeningen ikke?

Slet, slet ikke i samme grad. Da knapperne betjenes med en "tommel", uden at
kigge ned.

Fra : Bjørn J.

Dato : 09-06-10 23:40

KLIP

> Det jeg ser i videoen er et godt eksempel på noget som IKKE kan ligge i
> underbevidstheden. Og sikkert heller ikke hvor mange tryk/rul man skal
> lave, for at nå en given funktionalitet!

Det er også krop umuligt !

Et tryk forkert og du er på "skideren".....)

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-06-10 05:36

"Henrik B." skriver:

> Slet, slet ikke i samme grad. Da knapperne betjenes med en "tommel", uden at
> kigge ned.

I-drive betjenes med den ene hånd, uden at du behøves at kigge ned.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-10 06:24

> I-drive betjenes med den ene hånd, uden at du behøves at kigge ned.

Ja, men du er nødt til at kigge på skærmen, for at vide, hvor du "navigerer"
hen i menuerne...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-06-10 15:17

"Henrik B." skriver:

> Ja, men du er nødt til at kigge på skærmen, for at vide, hvor du "navigerer"
> hen i menuerne...

Hvilket du også skal på din I-pod/display.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-10 17:30

> Hvilket du også skal på din I-pod/display.

Nu taler jeg om det overhovedet at få iPod'en til at spille! Altså iDrive's
menu - sgu ikke iPod'ens!

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-10 06:24

> I-drive betjenes med den ene hånd, uden at du behøves at kigge ned.

Klaus - du laver rygsvømning...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-06-10 15:17

"Henrik B." skriver:

> Klaus - du laver rygsvømning...

Næh.....

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-06-10 16:53

> Næh.....

Jow for din erfaring med systemet ka ligge på et meget lille sted. Blot
fordi du har kørt "et par km" med I-drive, betyder ikke nødvendigvis, at du
ved, hvorledes det virker i hverdagen for brugeren.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-06-10 17:24

"Mogens (K)" skriver:

> Jow for din erfaring med systemet ka ligge på et meget lille sted. Blot
> fordi du har kørt "et par km" med I-drive, betyder ikke nødvendigvis, at du
> ved, hvorledes det virker i hverdagen for brugeren.

Nu er manden der ejer bilen min nok tætteste kollega. Vi har sådan set
talt en del om det efterfølgende, så sendt som i går, hvor jeg nævnte
diskussionen her. MAnden blev en del overrasket og nævnte at selv han
kone nu let kunne finde rundt og stemmenavigere. Det kom helt
naturligt og uden fejl at vandre rundt i de 2-3 menuer hun bruger.

Manden har større erfaring med I-drive end både du og Henrik har
tilsammen.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-10 17:32

> [...]
> kone nu let kunne finde rundt og stemmenavigere. Det kom helt
> naturligt og uden fejl at vandre rundt i de 2-3 menuer hun bruger.

Glem stemmenavigering - det er iDrive uden vi taler om! Dernæst - har du
overhovedet set det videoklip jeg bad dig om??

> Manden har større erfaring med I-drive end både du og Henrik har
> tilsammen.

*ROFL* Tag dig sammen Klaus....

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-06-10 18:49

Nævner eksempelvis BeeJay jo også som en positiv mulighed...

> *ROFL* Tag dig sammen Klaus....

Dét løb er kørt - og hva fan kender han (KDM) egentlig til min erfaring med
I-drive??

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-10 20:50

> Dét løb er kørt - og hva fan kender han (KDM) egentlig til min erfaring
> med I-drive??

Netop!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-06-10 22:42

"Henrik B." skriver:

> *ROFL* Tag dig sammen Klaus....

Jeg er helt fattet. Jeg fatter også at i en nogle der er blevet for
gamle til sådanne sager....

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-06-10 22:48

KLIP

> Jeg er helt fattet. Jeg fatter også at i en nogle der er blevet for
> gamle til sådanne sager....

ROFTLMAO

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-10 22:50

> Jeg er helt fattet. Jeg fatter også at i en nogle der er blevet for
> gamle til sådanne sager....

*tsk tsk*
Er du så ved at blive "gammelklog" og påståelig? )

Fra : Brian

Dato : 08-06-10 20:20

> [...]
> man f.eks. kan indstille "follow home" lyset trinløst mellem 0 - 60 sek.
> Bare én af de muligheder jeg lige husker.

Okay... jeg synes nu det er ret uskyldigt om det justeres i 15 eller 1
sekund intervaller.

> Kommer så sandelig an på, hvilken bil du kører. Med f.eks. en Saab har du
> en minimums investering på 25.000,- (til en TechII), for at få lov at
> "lege".

Jeg har ikke lige læst op på det, men det skulle da være sært om Tech II
interfacet som vel dækker hele GM, er totalt utilgængeligt. Man kan da få
det til Opel.

Til BMW f.eks, er det ret udbredt at bruge samme diagnose software som
forhandleren bruger, bare i en hjemmegjort udgave. Kablet dertil, koster
relativt få penge... har jeg hørt

> Prøv at købe en moderne topklasse luksusbiler, så vil du finde ud af, at
man
> ikke bare sætter sig og bladrer i manualen....

Lidt en høj pris blot for at bladre i en manual

Jeg er helt med på at den slags selvfølgelig skal virke intuitivt - altså
skal de gængse funktioner være inden for rækkevidde.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-10 22:17

> Okay... jeg synes nu det er ret uskyldigt om det justeres i 15 eller 1
> sekund intervaller.

Du misser pointen! Dette var bare ét eksempel, da man kan regulere stort set
ALT, helt ud i ekstremer...
Og eftersom det nok kun er ganske få procent, som vitterlig begynder at rode
i dybden med disse indstillinger, gør det blot systemet for omfattende for
den almindelige bruger..

> Jeg har ikke lige læst op på det, men det skulle da være sært om Tech II
> interfacet som vel dækker hele GM, er totalt utilgængeligt. Man kan da få
> det til Opel.

Saab's TechII er beregnet (=låst) til Saab. Køber du en TechII, har du ikke
angang til Saab'erne, før du køber en "nøgle".

> Til BMW f.eks, er det ret udbredt at bruge samme diagnose software som
> forhandleren bruger, bare i en hjemmegjort udgave. Kablet dertil, koster
> relativt få penge... har jeg hørt

Sådan er det til de fleste, eftersom de benytter Bosch stangvare
motorstyring (hvilket Saab desværre også gør i den nye 9-5 ).

> Jeg er helt med på at den slags selvfølgelig skal virke intuitivt - altså
> skal de gængse funktioner være inden for rækkevidde.

Hvilket BMW åbenbart også har erkendt..

Fra : Bjørn J.

Dato : 08-06-10 22:26

KLIP

> Hvilket BMW åbenbart også har erkendt..

Jep, se blot på den nyeste iDrive knaptastdrejeting.

http://www.bmwblog.com/2008/09/07/new-idrive-system-review/

mvh/Bjørn J.

Fra : Brian

Dato : 09-06-10 06:40

> Du misser pointen!

Nej, jeg forstår dig udmærket...

> Og eftersom det nok kun er ganske få procent, som vitterlig begynder at
> rode i dybden med disse indstillinger, gør det blot systemet for
> omfattende for den almindelige bruger..

Men lad dog de få procent nyde, at alt kan tweakes som de lyster.

Så længe det ikke har nogen indvirkning på den daglige betjening, er det da
ret uskyldigt.

> Saab's TechII er beregnet (=låst) til Saab. Køber du en TechII, har du
> ikke angang til Saab'erne, før du køber en "nøgle".

Jeg mener ikke præcis samme enhed som værkstederne bruger, men en PC med et
stykke software, og et interface.

/Brian

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 09-06-10 00:10

> [...]
> f.eks. kan indstille "follow home" lyset trinløst mellem 0 - 60 sek. Bare én

Uha... Jeg havde ikke regnet med, at et så "simpelt" spørgsmål som "idrive"
ville sætte sindene i kog på denne måde

Men tak for alle "svarene". Det har da været både nyttigt og underholdende

Hvis man skal tro kritikerne, er der noget der tyder på, at
forsikringsselskaberne har ret i, at BMW bør høre til i den dyre ende

Jeg har pt. Hverken Command eller, af naturlige årsager, Idrive i
Mercedesen, men tabte forleden alligevel en cigarret i forsøget på at
indtaste en adr. på min forrudeophængte Tomtom.

Jeg var nær gået i panik på motorvejen. (hvilket ikke nødvendigvis er en
katastrofe, da det er nordjylland vi taler om . Men hvis man kombinerer
min vane med at smide cigarretter over på bagsædet sammenholdt med et
kompliceret Idrive system, er der noget der tyder på, at mine dage er talte.
Men vi får se...

Mvh.

Jasper

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-10 06:01

On 9 Jun., 07:40, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Så længe det ikke har nogen indvirkning på den daglige betjening, er det da
> ret uskyldigt.

Det har jo netop også indflydelse på den daglige betjening - den måde
systemet er bygget op på!

> Jeg mener ikke præcis samme enhed som værkstederne bruger, men en PC med et
> stykke software, og et interface.

Jeg har endnu ikke hørt om nogen, for hvem det er lykkedes med Saab's
TechII system...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mikael

Dato : 09-06-10 06:52

On 8 Jun., 00:16, "Bj rn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:

> Kan du henvise mig til et godt v rksted, jeg kan bruge til min BMW 535D LCI
> ?
>
> Det sidste jeg brugte, er BMW i Flensborg

Hos Terminalen i Kolding er Steen Andersen værkstedschef, hvis ikke
han er faldet meget af på den i de sidste par år, så ved han hvad der
er værd at vide om BMW. Jeg skal sige at jeg aldrig har brugt deres
værksted.

Jens Winther i Roskilde, de har ikke mindre end 2 serviceteknikere
ansat og de har også meget godt styr på tingene. Jeg kender en del som
kommer der og som også er glade for at komme der.

Mikael

Fra : Bjørn J.

Dato : 09-06-10 14:17

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

[...]

Ok og tak for oplysningerne.

Har netop modtaget info fra Tyskland at den sidste nye DVD Road Map 2010-1
ikke indeholder alle de samme POI's som version 2009-2.

2010-1 er en såkaldt skrabet version og stiller kunden væsentlig ringere i
for bindelse med POI's end den gamle version 2009-2.

Det kalder jeg sku rigtig dårlig kundepleje fra BMW's side af !!

Måske man ligefrem helt har udfaset vedligeholdet af CCC og nu udelukkende
understøtter CIC ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Mikael

Dato : 09-06-10 07:54

On 9 Jun., 15:16, "Bj rn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:

> Har netop modtaget info fra Tyskland at den sidste nye DVD Road Map 2010-1
> ikke indeholder alle de samme POI's som version 2009-2.

Var jeg ikke klar over. Bruger sjældent POI.

> 2010-1 er en s kaldt skrabet version og stiller kunden v sentlig ringere i
> for bindelse med POI's end den gamle version 2009-2.

Hvis den så er blevet billigere kan jeg forstå det, men ellers er det
da noget lusket.

> Det kalder jeg sku rigtig d rlig kundepleje fra BMW's side af !!

BMW vil også have den gamle disc nu, med mindre man vil betale
væsentligt mere for den. Lurede da godt nok lidt da værkstedet ved
sidste opdatering bad om den gamle skive. På læsesiden blev der så
noteret bilens km-stand. Efter ordre fra BMW sagde de.

> M ske man ligefrem helt har udfaset vedligeholdet af CCC og nu udelukkende
> underst tter CIC ?

Har ingen anelse. Hvad er CCC og CIC?

Mikael

Fra : Bjørn J.

Dato : 09-06-10 19:50

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

Har ingen anelse. Hvad er CCC og CIC?

Mikael

Her at læse: http://www.ask.com/wiki/IDrive

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-10 22:24

> [...]

> sidste opdatering bad om den gamle skive. På læsesiden blev der så
> noteret bilens km-stand. Efter ordre fra BMW sagde de.

Forsøg på at forhindre piratkopiering....måske?

Fra : Bjørn J.

Dato : 09-06-10 23:39

KLIP

> [...]

Det nævnte BMW, Flensborg intet om. De måtte gerne beholde min 2009-1, hvis
ellers den nye havde samme muligheder i POI's, dog blot opdateret.

Eksempel: Skulle til Köln Messe og ville anvende den sprit nye 2010-1.
Problem: "Mappen" med kongrescentre fandtes ikke mere. Måtte sætte den gamle
2009-1. Vupti og mappen var der !!!

Så begyndte jeg at sammenligne. Adskillige mapper var ikke mere på den den
sprit nye DVD 2010-1.

Nu bliver 2010-1 returneret og jeg får mine vel over 100 euro tilbage.

Det er ganske enkelt bondefangeri at sælge denne DVD, da mange først opdager
manglerne længe efter købet. Jeg skulle bruge mine normale funktione
omgående og så dermed manglerne.

Jeg er stadig sikker på, der må være noget lusk med i spillet.....

> Forsøg på at forhindre piratkopiering....måske?

Hvad skulle det hjælpe, da enhver kan lave en sikkerhedskopi lovligt af sin
købte original.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-10 23:53

> Hvad skulle det hjælpe, da enhver kan lave en sikkerhedskopi lovligt af
> sin købte original.

Nogle benytter købte/lånet/download'ede piratkopier. Kommer man anstigende
med en sådan, får man vel ikke lov at "opgradere"?

Fra : Bjørn J.

Dato : 09-06-10 23:58

KLIP

> Nogle benytter købte/lånet/download'ede piratkopier. Kommer man anstigende
> med en sådan, får man vel ikke lov at "opgradere"?

Dem der gør det, må være mindrebemidlede.....i knoppen.

Jeg ville i hvert fald ikke opgradere nogen firmware/software, hvis det var
med udgangspunkt i en piratkopi.

Dette gælder i øvrigt også PC'ere med piratkopieret operativsystem eller for
den sags skyld applikationer !

mvh/Bjørn J.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 07-06-10 00:55

> [...]
> eller
> 320), forelskede jeg mig pladask i en BMW 530d.

Tsk, tsk, tsk...
Far er ikke vred. Far er skuffet

Det skal dog ikke afholde mig fra at sige tillykke med din nye bil!
Det vigtigste er trods alt du får noget *du* er glad for.
Håber den bliver et dejligt bekendtskab.
Hvis ikke, er du altid velkommen tilbage "i flokken"

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 07-06-10 22:07

> [...]
> Håber den bliver et dejligt bekendtskab.
> Hvis ikke, er du altid velkommen tilbage "i flokken"

Hehe. Ventede lidt på din kommentar

Men det bliver rart at prøve noget andet. Men man ved jo aldrig... Det kan
være jeg leder MB igen om en måned

Mvh.

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 07-06-10 22:41

> Hehe. Ventede lidt på din kommentar

Beklager ventetiden. Havde lige en del træværk der råbte Gori

> Men det bliver rart at prøve noget andet. Men man ved jo aldrig... Det kan
> være jeg leder MB igen om en måned

Ja ja... Undskyldninger for at svigte standen er der nok af.
Og holde bagdøren åben så man kan komme luskende tilbage.

Men du ved hvor du kan henvende dig hvis det kniber!

Håber nu virkelig du bliver glad for den.
Har kun kørt i sådan en et par gange, og der var det bestemt en positiv
oplevelse.
Ville nu nok synes alting sad "forkert" hvis det var mig, men det vænner man
sig nu nok hurtigt til alligevel.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 08-06-10 23:38

> [...]
> oplevelse.
> Ville nu nok synes alting sad "forkert" hvis det var mig, men det vænner man

Hmm... Konen er allerede begyndt at se på E350 der er frikørt om et par år..
så man ved aldrig. Rimeligt tidligt at se på ny bil, når man tager i
betragtning, at jeg først får BMW´en torsdag

Men jo, den kører suverænt. Det samme gør W211 E220/320 men det der
"skræmte" mig lidt var, at der ikke var den store forskel på min gl. MB 210
og den nye. Eller retter sagt... Der er selvfølgelig en stor forskel i
"spændstigheden" i bilerne. W211 er klart mere stram i det, motoren er af en
anden verden og mere moderne, men når jeg kom tilbage i min 210´er havde jeg
ikke en fornemmelse af, at jeg absolut måtte smide 500k efter en nyere
model, snarere som om, at jeg da også bare kan fortsætte et par år endnu i
den gl. Gud forbyde det . Det meste er jo, mere eller mindre som det
plejer. Men hvorfor ændre væsenligt på noget godt? Og det kan da også nemt
være at der er mange ting jeg kommer til at savne, når BMW bliver hverdag.

Men igen... Mit sammenligningsgrundlag er jo også begrænset til en prøvetur
på 30 km. Jeg er sikker på, at du snildt kan fremskaffe en 2-3 siders
liste over forbedringer fra 210 > 211

Du kan tro at jeg nok skal henvende mig hvis lokummet pludselig brænder
Du kender sikkert nogle kollegaer der kører BMW. Har din kollega der kørte
mig fra Kastrup til Rungsted stadig BMW, eller har du fået ham omvendt?

Vi snakkes ved.

Mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 09-06-10 01:28

> [...]
> så man ved aldrig. Rimeligt tidligt at se på ny bil, når man tager i
> betragtning, at jeg først får BMW´en torsdag

Hun er ordentligt opdraget - andet er der ikke at sige til det

> [...]
> være at der er mange ting jeg kommer til at savne, når BMW bliver hverdag.

Der er kæmpe forskel på W210 og W211 på mange områder.
Havde det faktisk lidt svært med W211 i starten, men vi er nu blevet fine
venner.
Det er igen det der med at tingene ikke liiige er som man er vant til.

> Men igen... Mit sammenligningsgrundlag er jo også begrænset til en
> prøvetur
> på 30 km. Jeg er sikker på, at du snildt kan fremskaffe en 2-3 siders
> liste over forbedringer fra 210 > 211

Den kunne nok produceres
Specielt hvis jeg må springe de første par W211-år over og gå direkte til
den faceliftede der kom i slutningen af 2006

> Du kan tro at jeg nok skal henvende mig hvis lokummet pludselig brænder
>
> Du kender sikkert nogle kollegaer der kører BMW. Har din kollega der kørte
> mig fra Kastrup til Rungsted stadig BMW, eller har du fået ham omvendt?

Nej ham er den helt gal med. Han er røget "ned" i en Passat.
Fornuftigt nok at finde noget billigere sådan som tiderne er.
Han er dog ikke altid glad for den, men det er nu nok mest fordi det er lidt
af en "mandagsbil". Synes godt nok han har haft meget bøvl med den.
Han var til gengæld heldig og finde den rette køber til BMW'en i tide, så
han fik en særdeles hæderlig pris.

Jeg har faktisk været ude og lure på en Skoda Superb - netop for også selv
at downsize.
Skal skifte til efteråret.
Har *aldrig* set noget med så god plads til vores brug.
Den er virkelig gennemtænkt på mange punkter.
Og prisen... Kigger man kun på den er der *intet* at være i tvivl om.
Jeg kan nu bare ikke rigtig bestemme mig

> Vi snakkes ved.

Det gør vi i hvert fald!

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-10 10:15

> [...]
> Og prisen... Kigger man kun på den er der *intet* at være i tvivl om.
> Jeg kan nu bare ikke rigtig bestemme mig

Ved en er mercer er gensalgsværdien som frikørt jo nok ret vigtigt for jer
....(og det marked er bunden så gået ud af) Med Skodaen kan du vel næsten
afskrive den som frikørt eller hvad ?

--
/A - med c5 men kunne godt lure på en superb kombi (om et par år)

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 00:39

> Ved en er mercer er gensalgsværdien som frikørt jo nok ret vigtigt for jer
> ...(og det marked er bunden så gået ud af) Med Skodaen kan du vel næsten
> afskrive den som frikørt eller hvad ?

Det er lige før den bare skal i havnen bagefter
Gensalgsværdien er vigtig uanset hvad det er vi kører i.
Finten er - lidt forenklet set - at jo mindre man har betalt for bilen jo
mindre kan man tabe.
Det er meget forenklet - der er naturligvis andre faktorer.
Og en Superb skal man *næsten* kun se om man kan finde plads til i jern og
metal containeren på genbrugspladsen når den er frikørt.
Problemet er netop eftermarkedet. Hvad er gensalgsprisen mon på sådan en når
den er frikørt. Det er der ingen der ved endnu - og det er blandt andet
derfor jeg er stærkt i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-06-10 00:46

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Problemet er netop eftermarkedet. Hvad er gensalgsprisen mon på sådan en
> når den er frikørt. Det er der ingen der ved endnu - og det er blandt
> andet derfor jeg er stærkt i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Jeg er ikke inde i eftermarkedet for brugte taxa-biler, men er gensalget en
stor del af jeres indkomst som vognmænd ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 01:04

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke inde i eftermarkedet for brugte taxa-biler, men er gensalget
> en stor del af jeres indkomst som vognmænd ?

Hej Bjørn

Ikke så meget decideret indkomst, men mere en væsentlig del af den samlede
forretning (og dermed indirekte indkomst).
Et eksempel fra den virkelige verden:

En vognmand køber en Mercedes for godt kr. 500.000
Han kører i den i 3 år og sælger den her i foråret.
Pris for bilen: 350.000 kr.
Værditab i perioden er dermed 150.000 (ca - kan ikke huske hvor meget over
500 han gav men noget var det).

I samme periode har en anden kollega frikørt en Passat Variant.
Han gav 225.000 for den fra ny og fik 165.000 for den frikørt.
Værditab i perioden er her 60.000 kr.

Den ene vognmand har dermed mindst 90.000 mere i lommen efter 3 år.
De har arbejdet lige meget for at frikøre dem, og omsat meget tæt på det
samme i perioden.
Og der findes eksempler der er meget værre.

Så er det man skal gøre op med sig selv om det er 2.500,- "mere værd" pr
måned at køre i Mercedes.
Her er forretning endda ikke regnet med.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-06-10 01:07

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så er det man skal gøre op med sig selv om det er 2.500,- "mere værd" pr
> måned at køre i Mercedes.

Hvad kosten en Skoda Suberb Stationcar med udstyr og motorstørrelse som er
passende til taxa-kørsel ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 01:16

> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvad kosten en Skoda Suberb Stationcar med udstyr og motorstørrelse som er
> passende til taxa-kørsel ?

En 170 hestes stc. med DSG, læderstue, elbagsmæk, navi og drivlinjegaranti
koster ca. 275.000
Væk med ekstra drivlinjegaranti (hvis man er sikker på at kunne frikøre den
mens der er alm garanti er den ikke nødvendig), navi, elbagsmæk og så kun
med læder og et par andre småting så cirka 240.000

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-06-10 01:25

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> En 170 hestes stc. med DSG, læderstue, elbagsmæk, navi og drivlinjegaranti
> koster ca. 275.000

Altså en gensalgsværdi på 215.000 kr. for at måle sig med en Passat Variant.

> Væk med ekstra drivlinjegaranti (hvis man er sikker på at kunne frikøre
> den mens der er alm garanti er den ikke nødvendig), navi, elbagsmæk og så
> kun med læder og et par andre småting så cirka 240.000

... eller her 180.000 kr.

Hvis Superb opnår en anerkendelse på linje med VW, skulle det ikke være
umuligt.

Jeg kan nu se dine økonomiske betænkeligheder.

På den anden side er utrolig mange Skodaejere meget tilfredse med deres
forskellige potter, så mon ikke Superb vil opnå en stor interesse hos dem
som handler brugt, hvis eller stigningerne i nybilspriserne følger normalen
over 3 år ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 22:10

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Altså en gensalgsværdi på 215.000 kr. for at måle sig med en Passat
> Variant.

Jeps!

> .. eller her 180.000 kr.

Jeps!

> Hvis Superb opnår en anerkendelse på linje med VW, skulle det ikke være
> umuligt.

Bestemt ikke. Og de kolleger jeg har der kører Superb er super tilfredse med
dem.

> Jeg kan nu se dine økonomiske betænkeligheder.

Så har jeg da gjort noget rigtigt

> [...]
> forskellige potter, så mon ikke Superb vil opnå en stor interesse hos dem
> som handler brugt, hvis eller stigningerne i nybilspriserne følger

Jeg er helt enig i at det burde gå sådan.
Den *bør* blive en eftertragtet vare på brugtmarkedet.
Eneste vi ikke helt ved endnu er hvordan Superb holder til at køre Taxa.
Endelig kunne man frygte at eftermarkedet ikke kan bære det store antal der
pludselig kommer, og prisen derfor presses ekstra i bund.
Sidst men ikke mindst har mange stadig noget af det "gamle Skoda"-forbehold
over for mærket. Efter min bedste overbevisning er det aldeles ufortjent med
de biler de laver i dag.

Jeg hælder lidt til at jeg skal have en ny Mercedes igen - måske så den
sidste - for at se hvordan Superben udvikler sig. Både i drift og på
gensalgsmarkedet - men jeg har ikke besluttet mig endnu.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-06-10 22:17

> Den *bør* blive en eftertragtet vare på brugtmarkedet.

Den tidligere model var det ikke...

> Eneste vi ikke helt ved endnu er hvordan Superb holder til at køre Taxa.

Sikkert udemærket bortset fra gearkssen

> Endelig kunne man frygte at eftermarkedet ikke kan bære det store antal
> der pludselig kommer, og prisen derfor presses ekstra i bund.

Tror jeg...

> Jeg hælder lidt til at jeg skal have en ny Mercedes igen...

Og det ville jeg helt klart vælge. Tror en BMW er for lille, hvorfor E-
eller S-klassen ville være mit valg som vognmand...

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 22:26

> Den tidligere model var det ikke...

Der var heller ikke ret mange af dem. Tror at Octaviaer som taxa kan tælles
på ganske få hænder.

> Sikkert udemærket bortset fra gearkssen

Det er også min største frygt. Begynder de at fejle massivt vil ingen røre
dem med en ildtang som frikørte.
Hører meget dårligt om de kasser i Touranerne men ikke ret meget om dem i
Passat.

> Og det ville jeg helt klart vælge. Tror en BMW er for lille, hvorfor E-
> eller S-klassen ville være mit valg som vognmand...
C-klassen er i hvert fald for lille - men interessant rent prismæssigt.
S-klassen skal man IMHO holde sig fra. Den er for dyr i drift.
Endelig kan ingen af S-klasserne i dag indregistreres p.g.a. miljøkrav
(heller ikke 350CDI BE eller 400CDI hybrid)

Så er vi tilbage ved en E-klasse.
Den jeg er mest lun på lige p.t. er faktisk E200 sedan.
Vil helst have en stationcar men sedannen er noget billigere.
Mener også den bør være interessant på eftermarkedet f.eks. som pendlerbil,
idet den kører rigtigt langt på literen.
Så kunne man "liste" den igennem en frikørsel og lure på hvordan markedet
ellers udvikler sig.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-10 22:33

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> S-klassen skal man IMHO holde sig fra. Den er for dyr i drift.

Ja!

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-06-10 22:41

> Ja!

Mht. hvad? - set ift. en privat forbruger m/30.000 km pr år...

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-10 22:51

> Mht. hvad? - set ift. en privat forbruger m/30.000 km pr år...

S-klassen er ikke bygget til taxa-kørsel. Den er bare så meget dyrere i
service- og vedligeholdelsesomkostninger, end f.eks. en E-klasse.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-06-10 22:35

> Der var heller ikke ret mange af dem. Tror at Octaviaer som taxa kan
> tælles på ganske få hænder.

Jég taler om Superb

> C-klassen er i hvert fald for lille - men interessant rent prismæssigt.

Den er for lille - vurderet som kunde !

> [...]
> pendlerbil, idet den kører rigtigt langt på literen.
> Så kunne man "liste" den igennem en frikørsel og lure på hvordan markedet

Nu der er problemer med 220 CDI, er det jo ikke værd at satse på. Hva med en
250 CDI ?

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-10 22:52

> Nu der er problemer med 220 CDI, er det jo ikke værd at satse på. Hva med
> en 250 CDI ?

Er der da problemer med 220 CDI - generelt?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-06-10 23:00

> Er der da problemer med 220 CDI - generelt?

Mercedes i S har erkendt, at 220 CDI har problemer med dyserne. Fejlen
plejer at kunne rettes ved at skifte dyserne ud til en nyudviklet model, men
det hjælper ikke i alle tilfælde, har det netop vist sig...

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 11-06-10 00:15

> [...]
> plejer at kunne rettes ved at skifte dyserne ud til en nyudviklet model,
> men det hjælper ikke i alle tilfælde, har det netop vist sig...
Det har MB også erkendt i Danmark.
I første omgang var det et problem at de ikke havde dysserne på lager i løs
vægt. Man kunne simpelthen ikke følge med efterspørgslen.
Efterfølgende blev det sådan at der blev udbetalt - og sådan tror jeg stadig
det er - et fast beløb i kompensation hvis en dysse svigter. Det bliver
ganske enkelt modregnet på næste regning fra værkstedet.
At det ikke hjælper med dysseskift i alle tilfælde er nyt for mig. Den må vi
liiige have Mogens til at uddybe.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 11-06-10 05:26

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> At det ikke hjælper med dysseskift i alle tilfælde er nyt for mig. Den må
> vi liiige have Mogens til at uddybe.

Det er også nyt for Mercedes, men et faktum på få af bilerne. Tilsyneladende
er det vigtigt at vælge den rigtige Delphi-dyse udgave inkl. up-date af
motorstyringens software, når man går igang med reparationen...

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-06-10 19:05

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> [...]
> Tilsyneladende er det vigtigt at vælge den rigtige Delphi-dyse udgave
> inkl. up-date af motorstyringens software, når man går igang med
Vidste i hvert fald at man nu har været igennem nogen udgaver af de dysser
allerede, men troede faktisk det var på plads.
Dejligt at lære noget nyt selv om det er skidt

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 11-06-10 00:12

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Jég taler om Superb

Der kan du se hvor udbredt den var. Havde helt glemt den

> Den er for lille - vurderet som kunde !

Også som chauffør. Det er møg irriterende fordi man typisk er nødt til også
selv at sidde elendigt hvis kunderne skal have bare en smule komfort. Det
gælder i hvert fald hvis man selv er "voksen" - og det er både mine
chauffører og jeg.

> Nu der er problemer med 220 CDI, er det jo ikke værd at satse på. Hva med
> en 250 CDI ?
Jeg tror faktisk det bliver i enten den ene eller den anden ende altså
enten 200 eller 250.
250'eren kører super godt. Var ude at prøve den til forpremieren da den kom
(altså W212) og vi blev gode venner med det samme
Skal lige ud og prøve 200 CDI i E-klassen. Har prøvet den i en C-klasse, og
der arbejder den motor faktisk særdeles godt.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 11-06-10 05:30

> Jeg tror faktisk det bliver i enten den ene eller den anden ende altså
> enten 200 eller 250.

Hva ska I gi for en Toyota Prius?
Og hvorfor ser man ikke mange af dén model som taxa i DK. Der kører rigtig
mange Prius som taxa i "andre lande"

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-06-10 19:53

> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hva ska I gi for en Toyota Prius?
> Og hvorfor ser man ikke mange af dén model som taxa i DK. Der kører rigtig
> mange Prius som taxa i "andre lande"
Jeg kan faktisk ikke prisen eksakt men har en eller anden ide om jeg på et
tidspunkt hørte noget om i underkanten af 300.000 (uden ansvar for
hukommelsen huller Den pris er fra før afgiftsomlægningen. Hvad den
koster i dag aner jeg ikke.

Jeg tror der er mange grunde til den ikke er slået igennem som taxa
herhjemme:

1. Frygten for at prøve noget nyt.
Trods Toyotas ry for stabile og holdbare biler tror jeg meget få har ville
binde an med så "ny teknologi".
Husker jeg ikke meget galt var der desuden en del snakken om - da den kom på
markedet i hvert fald - at det kunne være problematisk med reservedele. Om
det har noget på sig aner jeg ikke (og tvivler et eller andet sted en smule
på det), men den kan også godt "sidde" i folk.

2. Vi er vanemennesker
Vi kører i det vi plejer - sådan har det i hvert fald været.
Derfor også fint at der strammes lidt op for meningen med
firkørselsordningen har aldrig været at vi skulle køre V8 benzin.

3. Prisen
Hvis man til samme pris kan få noget der er gennemprøvet - og som også duer
på eftermarkedet - vælger man den "sikre" løsning fremfor at tænke på
miljøet.

Der har faktisk været flere historier om at dem der har valgt Prius som taxa
også har været tilfredse med dem, men den er alligevel ikke slået an.
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-06-10 21:58

> [...]
> tidspunkt hørte noget om i underkanten af 300.000 (uden ansvar for
> hukommelsen huller Den pris er fra før afgiftsomlægningen. Hvad den

Og hukommelsen har været lidt skæv (eller også husker jeg efter de gamle
afgiftsregler)
Prius+taxi gav følgende hos Google:

http://www.monk.dk/firmabil--leasing/taxi/toyota-taxi.aspx

Der siger fra 173.000-240.000 for en Prius som taxa afhængig af modellen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 12-06-10 22:25

> Der siger fra 173.000-240.000 for en Prius som taxa afhængig af modellen.

Når man tænker på at driften vil være meget billig for dig er Prius vel ikke
så ringe endda !

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-06-10 01:59

> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Når man tænker på at driften vil være meget billig for dig er Prius vel
> ikke så ringe endda !
Helt enig. Hvis den kan holde.
Det tyder nogen erfringer på at den kan - og andre det modsatte.
Den kunne være interessant at lave en økonomisk totalbetragtning på den i en
frikørselsperiode, men det fordrer man kender service og reservedelspriser.
Og ikke mindst hvor langt den reelt går på literen. Synes jeg kan huske
noget med at de "midt i tyverne" pr. liter som er opgivet blev skudt
kraftigt ned under flere tests da den kom frem.
Og endelig - hvordan mon den er at sælge som frikørt? Og ja - det er lige
før den kan køres i havnen til den pris (den er faktisk billigere end
det nogen har sat til på en Mercedes på 2 år).

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-06-10 09:36

> [...]

> før den kan køres i havnen til den pris (den er faktisk billigere end
> det nogen har sat til på en Mercedes på 2 år).

Du ha så fat i det rigtige med den sidste bemærkning. Dog ska du sikkert
høre på meget "ævl" fra kollegerne, hvis du vælger sån een

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-06-10 22:05

> Du ha så fat i det rigtige med den sidste bemærkning. Dog ska du sikkert
> høre på meget "ævl" fra kollegerne, hvis du vælger sån een
Jeg er helt sikker på jeg kommer til at høre for det

Vil dog langt fra være så slemt som for bare få år siden.
Er faktisk lidt imponeret af hvor "glat" det er gået med at få "nye" mærker
ind i folden.
Også i forhold til kunderne. Der er ikke nær så mange der brokker sig når de
f.eks. opdager det er en Skoda som de fleste havde forventet.
Vi har også været igennem en økonomisk hestekur, så kollegaen der kommer med
en kvik bemærkning kender godt baggrunden for at man har valgt noget der er
billigere. At det så samtidig er mere miljørigtigt er bare en dejlig bonus -
men det første alle spørger til er prisen

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-06-10 11:50

Du kan se her, hvad andre kører:

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html

Fly

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-06-10 12:17

> Du kan se her, hvad andre kører:
> http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html

Jep - 19 km/l.
Der må da også være taxa-erfaringer hos Toyota at trække på. Prius taxa'er
kører jo nogle steder i landet...

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-06-10 22:09

> Jep - 19 km/l.
> Der må da også være taxa-erfaringer hos Toyota at trække på. Prius taxa'er
> kører jo nogle steder i landet...
Der er overvejende positive erfaringer - undtagen i København.
Der måtte en vognmand ganske enkelt opgive Prius fordi han ikke kunne finde
nogen chauffører der ville køre i den.
Hvorfor den så ikke slår mere igennem er uvist.
Tror stadig lidt det er "frygten for noget nyt" og så måske at Toyota ikke
har markedsført sig særligt kraftigt overfor branchen. Det har de ikke med
nogen af deres modeller (der er jo andre i stalden der også kunne bruges).

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-06-10 22:01

> Du kan se her, hvad andre kører:
>
> http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html
>
> Fly
Tak for tippet - det var interessant!
Gad vide hvad svenskerne lægger i det websitenavn

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-06-10 04:49

> [...]

> samme i perioden.
> Så er det man skal gøre op med sig selv om det er 2.500,- "mere værd" pr

Hva med selve driften af bilen - der må da være forskel?
(brændstof, service osv.)

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 22:16

> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hva med selve driften af bilen - der må da være forskel?
> (brændstof, service osv.)
De nye MB BlueEfficiency er ikke ret tørstige. Specielt ikke hvis man holder
sig i en 200 eller en 220.
De første erfaringer med Superben her fra byen siger ca 13 km/liter ved
blandet kørsel. Det er med meget tomgang og mest bykørsel - og en vognmand
der kører den selv (og han kører pænt). Der kan MB godt være med.

Med hensyn til serviceprisen så har MB aldrig været særlig dyre på de
almindelig service. Reservedelspriserne er særdeles rimelige.
Jeg har endnu ikke forsket helt i bund hvad "de samme" ting koster hos
Skoda. Det er dog ikke mit indtryk at de er monsterdyre - uden jeg har noget
konkret at have det i.
Som jeg hører det fra kolleger er de i hvert fald billigere end VW - der
efter min opfattelse er ret dyre med service og dele.
Alt i alt tror jeg ikke der er den helt store forskel i driften. Det skal
naturligvis undersøges nærmere inden den endelige beslutning træffes, men er
ikke medtaget i betragtningen ovenfor fordi jeg ikke umiddelbart mener der
er den store forskel.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Bjørn J.

Dato : 09-06-10 10:42

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Og prisen... Kigger man kun på den er der *intet* at være i tvivl om.
> Jeg kan nu bare ikke rigtig bestemme mig

Skulle jeg som kunde vælge mellem at blive afhentet i en MB E, BMW 5 eller
en Superb og skulle sidde på bagsædet bag chaufføren, så ville jeg bestemt
vælge at blive hentet i en Superb.

I en Skoda Superb (Stationcar) sidder jeg med mine 2 meter i højden som en
Konge uanset forstolen placering !

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-06-10 16:33

> [...]
> vælge at blive hentet i en Superb.
> I en Skoda Superb (Stationcar) sidder jeg med mine 2 meter i højden som en

Lige meget (jeg er også 2 m høj). Jég undgår Skoda'erne og venter gerne på
den rette taxamodel

Fra : CL

Dato : 09-06-10 23:35

Mogens (K) wrote:
> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Lige meget (jeg er også 2 m høj). Jég undgår Skoda'erne og venter gerne på
> den rette taxamodel

Også her,jeg nægter at betale for
at blive fragtet i sådan en skodabil.

Carsten Larsen

Fra : Bjørn J.

Dato : 09-06-10 23:44

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i en meddelelse

KLIP

> Også her,jeg nægter at betale for
> at blive fragtet i sådan en skodabil.

Tjaee...jeg vil nu hellere komme frem uden ømme knæ og hold i ryggen, da jeg
betaler for transporten.

Men sådan er vi jo så forskellige.

mvh/Bjørn J.
BMW 535D Van...))

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 00:42

> Lige meget (jeg er også 2 m høj). Jég undgår Skoda'erne og venter gerne på
> den rette taxamodel
I løbet af et stykke tid tror jeg så du kommer til at vente længe
Jeg er overbevist om at vi kommer til at se endda rigtig mange Superber med
tagskilt på.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 00:41

> [...]
> vælge at blive hentet i en Superb.
>
> I en Skoda Superb (Stationcar) sidder jeg med mine 2 meter i højden som en

Det er den eneste almindelige personbil jeg nogensinde har været i hvor jeg
kan indstille forstolen så der er rigelig plads, og derefter sætte mig på
bagsædet bag den samme stol og have lige så rigelig plads.
Det er absolut det aller aller største plus.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 09-06-10 23:24

> [...]
> Og prisen... Kigger man kun på den er der *intet* at være i tvivl om.
> Jeg kan nu bare ikke rigtig bestemme mig

Og så alligevel ikke! Det var hyggeligt at kende dig, men det slutter her
ved Skoda jeg kan muligvis skaffe dig en "frikørt" Iveco
grisetransporter fra Brønderslev. Det er da et skridt opad Den tager
både handicappede og folk op til 7.5 meter i højden uden problemer. Med
strakte ben, vel at mærke). Det er bare at læsse hele banden op i ladet.
Skulle de klage over varmen, fjerner du bare presseningen så er den sag
klaret.

Spøg til side... Du er sgu nødt til at fortsætte i MB. Hvis du falder af på
udviklingen, duer det jo ikke når jeg igen skal skifte bil. Hvem skal jeg så
spørge?

Ikke fordi det betyder noget... Men jeg hørte, at Skoda rent faktisk, som de
eneste, tilbyder, mod betaling, at FJERNE logoer osv. Fra bilen Tænk dig
en situation, hvor man vælger at hive penge op af lommen for en sprit ny
bil, og man tilmed vælger at spendere ekstra kroner på at forhandleren skal
skjule hvilken bil man har købt. Det er da lidt sjovt, men også lidt
ynkeligt

Så hvad med at du køber dig en spritny E350 til september... Og vi laver en
aftale om, at jeg køber den når den er frikørt? Eneste betingelse (konen)
er, at den er sort. Og at du kører bare en smule pænt

Vi snakkes ved.

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 00:54

> [...]
> strakte ben, vel at mærke). Det er bare at læsse hele banden op i ladet.
> Skulle de klage over varmen, fjerner du bare presseningen så er den sag

Nice!
Fås den i obsidiansort?

> [...]
> på
> udviklingen, duer det jo ikke når jeg igen skal skifte bil. Hvem skal jeg

Det er sådan set heller ikke med min gode vilje.
Jeg er glad for MB - og især den service vi får på værkstedet.
Det virker, det kører godt - og det bliver det ved med i hele ejertiden.
Den W211'er jeg har nu er spotless. Den kører bare.
Og jeg holder jo ikke nødvendigvis op med at vide noget om tingene fordi jeg
ikke kører i en

Problemet er prisen. Man får det samme for en tur hvis den køres i en
Superb.
Til gengæld har man hurtigt sparet tæt på 100.000 - og fået en bil hvor der
er *meget* mere plads.
Skoda her i byen siger endda at når der kommer et par stykker mere vil de
tilbyde noget nær døgnservice (a'la 24H). Så er det argument også væk.
Det er klart at der er en masse følelser i det, men det er trods alt også et
arbejdsredskab, og der er det lige før jeg vil dømme Superben "bedre" end
Mercedes.

> [...]
> skal
> skjule hvilken bil man har købt. Det er da lidt sjovt, men også lidt

Jeg har faktisk ikke hørt at man kan få dem fjernet.
Det var måske værd at overveje

> [...]
> aftale om, at jeg køber den når den er frikørt? Eneste betingelse (konen)
> er, at den er sort. Og at du kører bare en smule pænt

Sort siger du. Når du nu er jyde er jeg *nødt* til at spørge: Det er farven
på bilen du hentyder til ik'?

Det kunne vi sagtens finde ud af (og den *skal* være sort), hvis ellers E350
kunne indregistreres som taxa.
Med de nye miljøkrav der stilles i dag kan den ganske enkelt ikke
indregistreres.
En taxa skal i dag være miljøklasse C - og der smutter 350eren desværre i
svinget.
En E250 BlueEfficiency stryger smukt med på listen over hvad der kan
indregistreres - hvis det var noget

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-06-10 00:58

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har faktisk ikke hørt at man kan få dem fjernet.
> Det var måske værd at overveje

Efterfølgende kan du bede værkstedet om at sætte en stjerne på/i, der hvor
Skoda-mærket har siddet.

Så bevarer du da lidt af MB-fornemmelsen samtidig med du tjener flere
penge..

mvh/Bjørn J

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 01:06

> Efterfølgende kan du bede værkstedet om at sætte en stjerne på/i, der hvor
> Skoda-mærket har siddet.
>
> Så bevarer du da lidt af MB-fornemmelsen samtidig med du tjener flere
> penge..

Selv om Skoda helt tydeligt gerne *vil* taxamarkedet er der nok grænser
Men det er da værd at prøve hvis man kommer dertil

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 11-06-10 00:08

> Sort siger du. Når du nu er jyde er jeg *nødt* til at spørge: Det er farven
> på bilen du hentyder til ik'?

Jow jow Det er farven. Det andet kunne vi da ikke drømme om at efterlade
på skrift Men der er vel noget der hedder "ualmindelig høj
afskrivningsgrad" ... Men det er ikke sikkert at man bruger denne paragraf
på Sjælland hvor alle embedsmændene er samlet. (Indtil en eller anden finder
på at udskibe dem til Thisted eller Møgeltønder )

> [...]
> svinget.
> En E250 BlueEfficiency stryger smukt med på listen over hvad der kan

Jeg troede ikke at miljøkravet blev til noget alligevel? Jeg læste et eller
andet taxi nyhedsbrev på nettet, da jeg jagtede MB, hvor de skrev noget om,
at kravet var blevet droppet. Men du er sikkert inde i sagerne. Jeg er ikke
helt med på de nye modeller, men vil det sige at en E350 (som i mit hoved)
svarer til en E320? Ikke længere kan godkendes som taxi? Det samme må så
også gælde BMW 530d?

Mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 11-06-10 00:27

"Jasper Ahrensbach" <jasper@ahrensbach.com> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> [...]
> finder
> på at udskibe dem til Thisted eller Møgeltønder )

Den findes sikkert nogen steder, men er næppe så udbredt som på dine kanter

> [...]
> svarer til en E320? Ikke længere kan godkendes som taxi? Det samme må så

Det gjorde det fra efteråret 2009.
En nyindregistreret taxa (alm 4-personers) skal i dag være miljøklasse C
eller bedre.
En 2010 udgave af 530D med automatgear er opført til 16,4 km/l og sniger sig
derfor nøjagtig med i feltet af miljøklasse C-biler (og kan dermed bruges).
Trafikstyrelsen har for øvrigt netop meddelt at man ikke strammer kravet i
år (det skal vurderes årligt) da der ikke er kommet væsentligt flere egnede
modeller i miljøklasse B.
For de regelinteresserede findes miljøkravene i en særlig bekendtgørelse som
kan ses på

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Henrik B.

Dato : 11-06-10 02:19

On 11 Jun., 00:00, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Mercedes i S har erkendt, at 220 CDI har problemer med dyserne. Fejlen
> plejer at kunne rettes ved at skifte dyserne ud til en nyudviklet model, men
> det hjælper ikke i alle tilfælde, har det netop vist sig...

Problemet er både på 220 CDI OG 250 CDI motorerne, da de kører med
samme indsprøjtningssystem!
Problemet er, at MB har skiftet til en fransk dyseleverandør(!!) -
Delphi. Dyserne kan ikke tåle varmen, så bakelit'en knækker. Det
medfører at dysen kortslutter. MB har været klar over fejlen siden
ganske kort tid efter introduktionen af den nye 212'er. De har
arbejdet hårdt på en løsning, fra dag ét. Vi har flere gange sendt
taxa'er med dyser, til Frankrig. De første erstatsningdyser havde ikke
løsningen. De seneste (generation 4) dyser holder ca. 40.000 km.
Angiveligt har man en generation 5 dyse på vej, som skulle løse
problemet. Lad os nu se....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-10 23:51

> [...]

> være alle tiders. Men det er da også muligt at det er bedre og nemmere at

Synes det er ret let at bruge. Jeg skulle slet ikke åbne manualen for at
finde ud af
noget som helst i opsætningen. Et herligt stykke legetøj, med alle de
muligheder
det har.
Jeg prøvede det i en M5 i et par timer.

> Til sidst... Hvad med service / reservedele osv. Er den betydeligt dyrere
> end MB? Jeg ved godt at det er lidt sent at bekymre sig om dette, da
> slutsedlen er underskrevet, men det er da meget rart at vide

Du kan jo bare som alle andre, få lavet service hos BMW i flensborg.
Til min 320d synes jeg ikke priserne ind til videre har været meget over
det jeg skulle give til Ford.
Det eneste skulle da lige være olien som koster > 100 Kr/l men så holder
den også 22.000 Km

--
Tom