Width 100% i DIV med scroll
Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 05-06-10 10:20

Hello world!

problemet findes her: http://fashion-ing.dk/hej.html

Hvordan skal jeg få baggrunden (den røde) til at følge HELT ud
til højre? Altså hvordan skal jeg få 100% til at være 100% af det
indre eller hvad man skal sige?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-06-10 11:11

Christian Itzchaky Larsen forklarede:
> [...]
>
> Hvordan skal jeg få baggrunden (den røde) til at følge HELT ud
> til højre? Altså hvordan skal jeg få 100% til at være 100% af det

width : 150px; på den div der skal farves. (Samme bredde som elementet
med scrollbarerne)

Du har sat width til 100%, som er det samme som den plads der er inde i
det omklamrende element; i det her tilfælde 150px minus scrollbarer og
evt padding, border og margin.
Du tror sikkert at når du scroller, bliver div'en udvidet til den
ekstra plads. Det gør den ikke: den bliver flyttet til venstre, men
beholder den størrelse du har sagt den skal have. Altså bliver der et
stykke til højre der ikke er farvet, som teksten rager ud over.
(overflow: kunne bruges til at hindre dette - giver ingen mening, men
du kan se effekten).

Eksperimenter er udemærkede, men bør pakkes ind i valid html, incl
header og hvad dertil hører - når koden ikke validerer, kan du ikke
regne med det du ser : browserne er i quirks, og følger ikke
standarder.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 05-06-10 11:15

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> header og hvad dertil hører - når koden ikke validerer, kan du ikke
> regne med det du ser : browserne er i quirks, og følger ikke

Tak men problemet er også at teksten kan variere, så det er ikke helt
sikkert at der vil være scrollbar. Derfor kan jeg jo ikke sætte den til
150% for så vil der helt sikkert komme en scrollbar (ikk?)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-06-10 12:54

Christian Itzchaky Larsen udtrykte præcist:
8X
> Tak men problemet er også at teksten kan variere, så det er ikke helt
> sikkert at der vil være scrollbar. Derfor kan jeg jo ikke sætte den til
> 150% for så vil der helt sikkert komme en scrollbar (ikk?)

Første skridt er at se hvad der sker, hvis du prøver med et HTML
dokument...

<!DOCTYPE...>
<head>
<title>Test</title>
</head>
eksperimental html

Alt andet er ikke brugbart: browserne i quirks og ikke
standardoverholdende = du kan ikke regne med at du ser er rigtigt.

Hvis du gør bredden større end 100%, vil du få scrollbarer.

Løsningen på dit problem, er at give alle div'erne den samme størrelse,
og lade HTML dele teksten som det er beregnet til. Du kan ikke blande
små og store elementer, og så forvente at de alle bliver samme
størrelse...
http://bbsorensen.com/test/div_width/

Birger

http://bbsorensen.dk