Send mail som vises på webside
Fra : Lars Thomsen

Dato : 04-06-10 12:13

Er det muligt med noget kode at sende en almindelig mail fra fx Outlook og
efterfølgende automatisk få den vist på en given hjemmeside? Altså lidt lidt
ala de her nyhedsgrupper som jeg netop skriver til?

Måske er det lidt omfangsrigt, men omvendt findes koden sikkert allerede,
men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg søge efter på Google.

Kan nogen hjælpe?

PS. Mit webhotel understøtter asp, asp.net, php5 mfl.

Lars

Fra : Søren Blom

Dato : 04-06-10 12:44

"Lars Thomsen" <lars@flexcom.dk> skrev
> [...]
> lidt ala de her nyhedsgrupper som jeg netop skriver til?
>
> PS. Mit webhotel understøtter asp, asp.net, php5 mfl.

Du skal nok spørge i en webdesign.php eller tilsvarende ASP gruppe, da det
du ønsker i hvert fald ikke kan gøres med HTML alene.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom

Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-10 16:42

Lars Thomsen skrev:

> Er det muligt med noget kode at sende en almindelig mail fra fx Outlook og
> efterfølgende automatisk få den vist på en given hjemmeside?

Det kræver at der kører en mailserver som derefter skal
programmeres til at producere en HTML-side.

> Altså lidt lidt ala de her nyhedsgrupper som jeg netop skriver til?

Nyhedsgruppeindlæg præsenteres ikke nogen steder af sig selv. Jeg
kan kun læse dem jeg henter selv. Google har sat en server op til
at modtage indlæg og sætte dem op i HTML-format, men det er ikke
nogen banal operation. Og hvis de ikke bare skal ligge hulter til
bulter, bliver det ganske komplekst.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-06-10 18:17

> Nyhedsgruppeindlæg præsenteres ikke nogen steder af sig selv. Jeg
> kan kun læse dem jeg henter selv. Google har sat en server op til
> at modtage indlæg og sætte dem op i HTML-format,

Hvor...?

> men det er ikke
> nogen banal operation. Og hvis de ikke bare skal ligge hulter til
> bulter, bliver det ganske komplekst.

Der findes en tysk server, som henter det fra Sunsite.

Jeg har lavet nogle eksempler på, hvordan det kan læses som RSS her, som
er clientside-gruppen:

http://www.webdesigngruppen.dk/webdesign_nyhedsgrupper/index. asp?rss=deiwc

Man kan i stedet føje på deiw for dk.edb.internet.webdesign, ligeledes
deiwh for dk.edb.internet.webdesign.html osv.

Da det kører igennem en anden server, som henter det fra en NNTP-server
igen, tager det tid, men det virker.

Den tyske side er her for DK-hierakiet:
http://www.open-news-network.org/grouplist/groups.php?h=dk

Det sendes faktisk som XML (RSS), men der bruges et underligt
ikke-standard amerikansk tegnsæt, som ikke understøtter danske
karakterer, så man kan ikke bruge UTF8toANSI, som Stig har skikket på et
tidspunkt, her må man sjutte sig frem (eller selv kode en
konverteringsalgoritme).

Hvis man vil have fat i nyhedsgrupper, skal man have fat i en free/open
source-NNTP-service, dem er der ikke mange af, ovenstående var det
bedste, jeg kunne finde. Med mindre Bertel kan uddybe det med Google.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-10 23:23

Rune Jensen skrev:

> Hvor...?

GoogleGroups. Jeg mente ikke at det er noget man kan udnytte, men
blot at de har lavet den fidus som Lars Thomsen efterlyser.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-06-10 09:08

> GoogleGroups. Jeg mente ikke at det er noget man kan udnytte, men
> blot at de har lavet den fidus som Lars Thomsen efterlyser.

Ja - jeg var nok lige lidt langsomtopfattende der.

Jeg troede du mente, de havde lavet en slags service som man kunne hente
indholdet fra og selv formattere, det var så en misforståelse ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-06-10 18:51

> Google har sat en server op til
> at modtage indlæg og sætte dem op i HTML-format, men det er ikke
> nogen banal operation. Og hvis de ikke bare skal ligge hulter til
> bulter, bliver det ganske komplekst.

Jeg har ikke prøvet, men jeg tror da alle kan oprette en Google Group.

Sålænge man bare er klar over, den er altså offentlig sådan en gruppe,
så kan man kode sig fra (næsten) alt, hvis de samtidig giver muligheden
(også den juridiske) for at kunne hente indlæggene serverside.

Men det var måske ikke det du mente... jeg troede, du mente, at Google
havde lavet en service til at hente de indlæg... hvis de ikke har det,
tror jeg ikke de vil være glade for, man scraper deres sider med et
bot-program. Det skal nok gøres temmelig ofte, hvis man vil være
up-to-date. Men de har vel en EULA et sted til google-grupperne, hvor
man kan læse det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-06-10 19:10

Den 04-06-2010 13:13, Lars Thomsen skrev:
> Er det muligt med noget kode at sende en almindelig mail fra fx Outlook og
> efterfølgende automatisk få den vist på en given hjemmeside? Altså lidt lidt
> ala de her nyhedsgrupper som jeg netop skriver til?

Andre har foreslået at bruge nyhedsgrupper, der så også
vises på en hjemmeside. En anden mulighed er en
mailingliste, der vises på en hjemmeside. Jeg ved ikke, hvad
dit behov helt præcist er, men prøv at tage et kig på Mailman:
http://www.gnu.org/software/mailman/index.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Lars Thomsen

Dato : 04-06-10 20:27

> [...]
> hjemmeside. En anden mulighed er en mailingliste, der vises på en
> hjemmeside. Jeg ved ikke, hvad dit behov helt præcist er, men prøv at tage

Mailman lyder absolut brugbart, men sproget det er skrevet i (Python) kender
jeg slet ikke, og den kan ej heller bruges med Windows. Jeg tror jeg kommer
på for dybt vand hvis jeg skal rode mig ud i det.

Men det er præcis sådan noget jeg ønsker. Altså muligheden for at vise
indholdet af en mail (eller måske bare en mere simpel besked) på en webside.

Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-06-10 19:46

Lars Thomsen forklarede:
> [...]
> jeg ved ikke rigtigt hvad jeg søge efter på Google.
>
> Kan nogen hjælpe?
>
> PS. Mit webhotel understøtter asp, asp.net, php5 mfl.

Rent principielt, skal du have en POP3 server kørende på serveren, der
læser mails til den aktuelle email adresse, på givne tidspunkter.
De modtagne mails skal så oversættes til - og formentlig indsættes i
noget eksisterende - HTML, og der må også være en eller anden form for
"gemme ting" - en database f.eks. -, hvor modtagne emails gemmes.

Der er mange overvejelser at gøre sig. En email er jo temmelig
modtagelig, med mindre man også indkoder hvem den må modtage email fra,
og/eller hvilke der måvises, - vil et sådant arrangement hurtigt blive
oversvømmet af spam.

Jeg ved ikke havd der findes af POP3 servere til serverside, eller hvor
besværligt det vil være at tilrette en sådan de krav der vil være til
dem.
Principielt er det et web-mail program - udlæsningen af emails er bare
anderledes.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen