Danskere slipper for bøder i udlandet - hv~
Fra : Per

Dato : 04-06-10 06:22

Hej NG !

Det er åbenbart sjældent at bøder inddrives, hvis man har formastet sig til
at overtræde færdselsloven i andre lande.

http://www.jv.dk/artikel/892186:Regionalt--Danske-fartboeller-i-udlandet-slipper-for-boede

Men hvem skal have bøden føreren eller ejeren og hvad med bevisbyrden ?

Herhjemme skal Politiet kunne bevise, hvem der førte køretøjet på et given
tidspunkt. Gælder det samme ved overtrædelser i udlandet ?

Ex. En person bliver blitzet i Tyskland. Billedet er udtydeligt og bøden
fremsendes til ejeren af bilen i DK.

Gælder der således de danske regler om oplysningspligt, eller tilfalder de
blot ejeren ?

Og er det rimeligt juridisk set, hvis det sidste ?

Mvh. Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-06-10 08:14

On Fri, 4 Jun 2010 07:21:55 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Men hvem skal have bøden føreren eller ejeren og hvad med bevisbyrden ?
Det kommer nok an på det pågældende lands lovgivning på området, det
er jo den man har forbrudt sig imod.

> [...]
Det kommer nok an på det pågældende lands lovgivning på området.

>Ex. En person bliver blitzet i Tyskland. Billedet er udtydeligt og bøden
(Den bøde vil nok ikke blive fremsendt hvis grundlaget udelukkende er
billedet)
>Gælder der således de danske regler om oplysningspligt, eller tilfalder de
>blot ejeren ?
Det kommer nok an på det pågældende lands lovgivning på området.

Man skal dog være opmærksom på FL Kapitel 19 hvor man under visse
omstændigheder tager en færdselsovertrædelse straf fra udlandet
(Finland, Island, Norge eller Sverige) med hjem til danmark selvom
overtrædelsen ikke giver samme straf i danmark.
Her er det som oftest selve kørekortet der kan komme i fare.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-10 09:03

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> overtrædelsen ikke giver samme straf i danmark.
> Her er det som oftest selve kørekortet der kan komme i fare.

Ifølge tekst-tv slipper man ikke for bøder udstedt i Norge eller
Sverige. Det danske politi opkræver 4'000 af den slags om året.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-06-10 09:48

On Fri, 04 Jun 2010 10:03:21 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Ifølge tekst-tv slipper man ikke for bøder udstedt i Norge eller
>Sverige. Det danske politi opkræver 4'000 af den slags om året.

Henvisningen til FL Kapitel 19 går også mere på at man med handlinger
foretaget i Finland, Island, Norge eller Sverige der ikke er strafbare
i danmark, tager den i udlandet givne straf med hjem.

Man kan udlede af FL at tilsvarende handlinger foretaget i andre lande
i udlandet ikke giver samme starf, eks. frakendelse af kørekortet.

Som jeg ser det so kan de i udlandet ikke som sådan fratage en ens
danske dokumenter (feks. kørekortet) de kan indrage det og sende det
til den danske representation der er i landet eller sende det til
danmark.
Hvis indragelsen sker i feks. Sverige og de har "dømt" kørekort væk,
så gælder dette også i danmark (selvom handlingen ikke giver "kørekort
væk" her)
Hvis indragelsen sker i feks. Tyskland og de har "dømt" kørekort væk,
så gælder dette ikke i danmark.

OP indlæg gik jo på opkrævning af bøden, det har som jeg ser det ikke
noget med FL at gøre.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-10 12:12

> [...]
> væk" her)
> Hvis indragelsen sker i feks. Tyskland og de har "dømt" kørekort væk,

Er der nogen særlige områder man skal være opmærksomme på?
Fart vel, men ved du om der er andet som vi i DK ville betegne som mindre
overtrædelser, men som i N og S ville kunne give frakendelser? jeg ved at
man i Norge kan fradømmes kortet hvis man ikke renser bilen for sne.
Visse steder kan man inddrage kortet i kortere perioder - ville man kunne
forestille sig en inddragelse i fx 4 mnd i Norge uden at forlange en
orienterende køreprøve i Danmark?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-06-10 17:34

On Fri, 4 Jun 2010 13:12:24 +0200, "Firstname Lastname" <None> wrote:

>Er der nogen særlige områder man skal være opmærksomme på?
>Fart vel,
Ja, 30 km/t forstærkt i Sverige og kørekortet kan ryge på den konto.

Citat af starten af paragraffen:
********************************
Lovens bestemmelser om straf og frakendelse af førerretten finder med
de begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7, 10, 10 a og 10 b,
også anvendelse på handlinger foretaget i udlandet.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse over for
den, der uden at overtræde nogen dansk forskrift, i Finland, Island,
Norge eller Sverige handler i strid med de der gældende regler
vedrørende:
Og så listers der eller en masse op.
*******************************
Er man intereseret i resten
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302#K19

/Hans

Fra : D

Dato : 05-06-10 17:26

> Er der nogen særlige områder man skal være opmærksomme på?

Selvom det nok hverken giver dødsstraf eller frakendelse af kørekort (aner
ikke hvad det giver), så husk vinterdæk i S mellem 1 okt. og 15 april.
http://www.fdm.dk/nyheder/koer-selv-ferie/vinterdaek-sverige-nu-ogsaa-danskere
http://www.sydsverige.dk/?pageID=511

/Dan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-06-10 12:09

On 05/06/2010 18:25, D wrote:
> Selvom det nok hverken giver dødsstraf eller frakendelse af kørekort (aner
> ikke hvad det giver), så husk vinterdæk i S mellem 1 okt. og 15 april.
> [...]

Jeg kan sagtens forestille mig at Norge har en tilsvarende lov. Eller
krav om at man skal have snekæder i baggagerummet.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-06-10 12:08

On 04/06/2010 13:12, Firstname Lastname wrote:
> Er der nogen særlige områder man skal være opmærksomme på?
[...]

Jeg synes jeg engang læste noget om at i Finlanmd var nogle (eller
alle?) trafikbøder indkomstafhængige. Det var noget med en
mangemillionær der havde kørt for stærkt is in sportsvogn, og derfor fik
en kæmpebøde. Jeg ved dog ikke om det stadig er sådan derovre, men jeg
kender en finne som jeg kan spørge en af de kommende dage, hvis du gerne
vil vide det.

--
Peter Knutsen

Fra : Jet

Dato : 08-06-10 00:33

On 4 Jun., 08:21, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> Ex. En person bliver blitzet i Tyskland. Billedet er udtydeligt og b den
> fremsendes til ejeren af bilen i DK.

Jeg kan oplyse at jeg er blevet blitzet flere gange i Tyskland og at
det tyske politi har registreret "mig" i deres registre, dvs. bliver
jeg standset i anden anledning af det tyske politi vil der ske
"noget" ?

vh jet