Ferienyt for bilisterne
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 04-06-10 05:41

En overtrædelse af loven kan hænde for enhver.
Man ka tilsyneladende tage det roligt, hvis det sker i udlandet.
http://www.jv.dk/artikel/892186:Regionalt--Danske-fartboeller-i-udlandet-slipper-for-boede

Danske bilister, der får tilsendt en fartbøde efter bilferien i Europa, kan
krølle den sammen, uden det får
konsekvenser. EU-landenes mulighed for at inddrive bøder på tværs af
grænserne bliver stort set aldrig brugt.

Danskere bilturister, der bliver blitzet i en fotofælde eller på anden måde
gør sig fortjent til en bøde i udlandet, kan smide den direkte i
skraldespanden uden at spekulere over konsekvenserne.

For selv om EU-landene i mere end tre år har haft mulighed for at indkræve
bøder over 70 euro på tværs af landegrænserne, sker det næsten aldrig.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-06-10 06:26

> [...]
> måde gør sig fortjent til en bøde i udlandet, kan smide den direkte i
> skraldespanden uden at spekulere over konsekvenserne.

Men det kan vel få konsekvenser hvis det foregår i et land som man påtænker
at freventere igen senere ?
Jeg kan i hvert fald huske flere tilfælde fra dengang der var paskontrol ved
den dansk/tyske grænse, hvor man rutinemæssigt blev checket af det tyske
grænsepoliti. Dengang var der i hvert fald flere som pludseligt blev
præsenteret for fortidens synder, med et krav om kontant afregning.
Noget sådant kunne vel stadigvæk tænkes kunne ske, hvis man skulle blive
stoppet af en patrulje ?
Ikke at sådant sker ofte, men stadigvæk muligt.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Armand

Dato : 04-06-10 09:40

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> stoppet af en patrulje ?
> Ikke at sådant sker ofte, men stadigvæk muligt.

Jup!
En kammerat ignorerede nochalant flere tilsendelser af en parkeringsbøde
fra en indkøbstur til Flensborg. Heldigvis åbnede han dem dog, for
efter et lille års tid kom der en besked om at man nu havde opgivet at
inddrive bøden, men at han/køretøjet ville blive defineret som uønsket
og at han, i tilfælde af at 'blive opdaget' i Tyskland, ville blive
arresteret øjeblikkeligt og først blive løsladt efter betaling af
bøde-beløbet.
Historien er godtnok tilbage fra dengang da der var paskontrol ved
grænsen og før Visa(m.fl.)-kort blev almindelige, hvorved at betaling
kunne blive et alvorligt problem hvis man først var endt i arresten uden
tilstrækkeligt med kontanter, så han vurderede at en sølle
parkeringsbøde ikke var dén risiko værd og betalte endelig bøden

Men situationen dækker jo ikke de tilfælde hvor myndighederne (i lighed
med danske myndigheders praksis i mange år) end ikke orker at tilsende
et bødekrav.

Endelig er der jo, som artiklen også nævner, risikoen for decideret at
blive stoppet i en manuel fart-kontrol, hvor der er afregning ved kasse #1!

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 04-06-10 16:26

> [...]
> tilfælde af at 'blive opdaget' i Tyskland, ville blive arresteret
> øjeblikkeligt og først blive løsladt efter betaling af bøde-beløbet.

Jow jow men ikke i ubegrænset tid. Mig bekendt gemmes kravet i 3 mdr.

> Men situationen dækker jo ikke de tilfælde hvor myndighederne (i lighed
> med danske myndigheders praksis i mange år) end ikke orker at tilsende et
> bødekrav.

Afhængig af beløbet sikkert
(ku læse om en bagatelgrænse på 70 euro)

> Endelig er der jo, som artiklen også nævner, risikoen for decideret at
> blive stoppet i en manuel fart-kontrol, hvor der er afregning ved kasse
> #1!

Yes, har prøvet det sidst vi var afsted. Vi overså begge et skjult skilt
vedr. overhaling forbudt på motorvejen rundt Hannover, og da der var mange
bilister, som gjorde det det pågældende sted, holdt strømmerne parat til at
slå ned på de formastelige. Vi havde heldigvis kontanter nok for ellers
havde det været en længere historie med en tur ind i byen og op på
politistationen.