Escort og dårlige bagbremser
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-06-10 18:51

Hej

Jeg prøver at få min gamle Escort synsklar, og mangler nu kun at fikse
bagbremserne. Den bremser skævt bagtil - der er ikke nok bremsekraft i
passagersiden (har haft den på bremsestand). Og jeg kan ikke forstå
hvorfor. Den er med tromler og der er for nyligt udskiftet bakker,
cylindre og slanger. Tromlerne er stadig de originale fra '96 men de ser
ikke specielt slidte ud. Håndbremsen kan justeres helt i bund
(justeringsmøtrikken) uden at den bliver hurtigt stram af dén grund.

Det lader til at bakke-justeringsmekanismen virker - "drejedimsen og
tandhjulet" er ihvertfald ikke rustet væk.

Så bilen bremser både skævt på bremsepedalen og håndbremsen, som går for
højt op. Og jeg kan ikke finde noget defekt

Hvad i alverden snyder mig?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : alexbo

Dato : 03-06-10 19:47

"Kim Voss Schrader" skrev i

> Det lader til at bakke-justeringsmekanismen virker - "drejedimsen og
> tandhjulet" er ihvertfald ikke rustet væk.

Det er ikke nok den ikke er rustet væk, den skal også virke, og det gør den
ikke.
Hvis du tager tromlen af kan du se at den arm håndbremsekablet hiver i, er
trukket næsten helt i bund uden at bakkerne når ud til tromlen.
Skil det ad, få justerskruen til at arbejde, løsn håndbremkablet helt så
armen går tilbage til sit anslag, juster skruen så langt ud du kan så
tromlen kun lige kan komme på.
så kan du justerer kablet til sidst.
Da du alligevel skal lave begge sider kan du samtidig bytte tromlerne, det
kan ofte afhjælpe en mindre skævbrmesning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-06-10 12:44

Hej!

alexbo wrote:
> [...]
> Skil det ad, få justerskruen til at arbejde, løsn håndbremkablet helt så
> armen går tilbage til sit anslag, juster skruen så langt ud du kan så

Ok, så du tror det egentligt kun drejer sig om at få delene til at
"arbejde" ordentligt sammen igen? Kunne jeg ihvertfald godt være
tilbøjelig til at tro. Det hele har dog allerede været adskildt og
smurt. Men jeg vil give det en chance til, og gøre som du foreslår.

> Da du alligevel skal lave begge sider kan du samtidig bytte tromlerne, det
> kan ofte afhjælpe en mindre skævbrmesning.

Ok, efter 316tkm er det nok også på tide ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : alexbo

Dato : 05-06-10 14:48

"Kim Voss Schrader" skrev

> [...]
> tilbøjelig til at tro. Det hele har dog allerede været adskildt og smurt.
> Men jeg vil give det en chance til, og gøre som du foreslår.

Ja jeg tror at armen inde i tromlen er for kort, det har man så kompenseret
ved at justere håndbremsekablet så det sætter bakkerne ud mod tromlen.
Det er meningen at den arm skal holde bakkerne næsten helt ud til tromlen,
så når man træder på bremsen eller trækker i kablet at de bremser med det
samme.
Hvis det er kablet der holder bakkerne ude, virker det sådan set fint med
fodbremsen, håndbremsen har gjort bakkerne klar, men håndbremsen har brugt
næsten alt sin funktion til holde bakkerne og kan ikke trække ret meget
mere.
Det eneste lidt mærkelige er at du kan trække håndbremsen så meget som du
skriver, normalt vil den bare blive stram når den bunder, men virke dårligt.
Jeg går ud fra at der ikke er et knækket kabel, så ville den jo slet ikke
virke

> Ok, efter 316tkm er det nok også på tide ;)

Jeg mener bare bytte side, det er ofte en god ting ved skævbremsning, eller
trækken til den en eller anden side, byt bremser eller hjul fra den ene til
den anden side, men meget lidt arbejde kan man blive meget klogere, enten
flytter problemet eller også gør det ikke, så er man halvvejen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-06-10 22:02

Hej

En lille update:

Jeg har fået bagbremserne til at virke igen. Ganske korrekt, der var
ikke nogen egentlig fejl, kun tilpasning/justering. Jeg løsnede
håndbremsen helt, vippede armen til håndbremsekablet tilbage (sidder på
bremsebakkerne) og justerede de selvjusterende arme ud så tromlerne
akkurat kunne krænges på. Samt smurte og samlede.

Nu bremser den ca. 10% forkert på begge aksler og håndbremsen er god.

Tak for hjælpen til Alexbo - nu kommer bilen til syn imorgen tidlig.
Wish me luck. Den har allerede fået strikket plade i bagvangerne og fået
skiftet støddæmpere bag, leje bag, bensintank og div. andet "nus".

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : alexbo

Dato : 10-06-10 23:28

"Kim Voss Schrader" skrev

> Tak for hjælpen til Alexbo - nu kommer bilen til syn imorgen tidlig. Wish
> me luck. Den har allerede fået strikket plade i bagvangerne og fået
> skiftet støddæmpere bag, leje bag, bensintank og div. andet "nus".

Velbekomme og held og lykke, navnlig med vangerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-06-10 20:25

Hej

Så er bilen nysynet - til synsmandens store overraskelse. De kunne ikke
banke hul nogen steder, selvom der blev forsøgt ihærdigt :) Men jeg
havde nu også banket hele undervognen igennem, så jeg vidste godt der
ikke var andet end de vanger + noget fodbrønd jeg fik fikset.

Meeeen den overlever sikkert ikke næste syn, men nu må vi se.

--
Mvh, Kim

Fra : alexbo

Dato : 11-06-10 22:09

"Kim Voss Schrader" skrev

> Så er bilen nysynet
Tillykke med det.

> Meeeen den overlever sikkert ikke næste syn, men nu må vi se.
Den tid den glæde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-07-10 19:43

Hej!

Som en lille opfølgning kan jeg da lige fortælle, at bilen kørte fint i
14 dage efter den blev synet, og så gik toppakningen... En kølerslange
sagde *kaboom* hvilket næppe skyldes en defekt slange

Har fået planet toppen (motoren har ikke været for varm) og skal til at
samle delene igen når jeg får samlet mod nok ;)

Den ser sørme forbavsende godt ud, når man tager dens 316.000km i
betragtning. Stadig honemærker i cylindrene etc.

Eneste anke er tiden det tager. Ford ville have 1000,- for de nødvendige
dele. Og så 500,- (!) for køleslangen. Dét ofrer jeg simpelthen ikke -
en tur til huggeren kommer istedet

--
Mvh, Kim Voss Schrader