Jaguar S-type
Fra : Olsen

Dato : 03-06-10 18:38

Der er sket det for mig, at jeg har forelsket mig i en Jaguar af ovennævnte
type. For tiden kører jeg i en Peugeot 407 1,6 HDI. Jeg kører nu cirka
20.000 km om året - dette vil næppe ændre sig meget.

Kan nogen sige mig om det er fuldstændig tosset at skife Peugeoten årgang 06
med 50.000 km med en Jaguar S fra omkring 2000 med lavt kilometertal (cirka
40.000 - 60.000)?

Jeg har prøvet S-Typer med både V6 og V8 og synes selv at en V6 er OK - og
på sigt billigere at holde kørende - det er ikke det afgørende.

Det afgørende er hvorvidt ideen er helt ved siden af eller om nogen kan
bakke mig op i tankerne - eller det modsatte :) - her tænker jeg både det
rent subjektive og også objektivt (økonomi/holdbarhed osv)

På forhånd tak

Ps. Det skal siges at jeg er rigtig glad for 407eren - men tanken om på et
tidspunkt i livet at eje og køre en Jaguar har i mange år været til stede.

Olsen (55 år)

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-06-10 18:47

"Olsen" <ibcu80@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> bakke mig op i tankerne - eller det modsatte :) - her tænker jeg både det
> rent subjektive og også objektivt (økonomi/holdbarhed osv)

Ja, den "nye" S-type lever helt op til rygtet om dyre stumper (hvis du ikke
reparerer selv med stumper fra England) og ringe holdbarhed. Det sidste
gælder godt nok ikke min nabo'es S-type V8, men jeg har for nylig læst en
dansk artikel om biler, man generelt skal holde sig fra. S-typen var een af
dem, hvorfor det ksempelvis har afholdt mig fra at købe en S-type R...

Leo vil helt sikkert nu skyde mit svar ned

Fra : Bjarne

Dato : 03-06-10 19:26

Olsen wrote:

> [...]
> tidspunkt i livet at eje og køre en Jaguar har i mange år været til stede.

Det lyder da meget sjovt.
Men hvis du er interesseret i økonomi (ikke ubegrænset kapital), skal du
starte med at checke forsikringen hos forskellige selskaber.

Det kan lukke luften ud af de fleste drømme.

--
mvh,
Bjarne

Fra : Leo Jensen

Dato : 03-06-10 13:36

On 3 Jun., 19:38, "Olsen" <ibc...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> tidspunkt i livet at eje og køre en Jaguar har i mange år været til stede.

Jeg ville ikke holde mig tilbage, hvis det ikke var fordi at jeg ikke
synes så godt om designet på S-type. For meget retro til mig.
Du får latterligt meget bil for pengene fordi folk mener at de
tilsvarede tyske biler er ca dobbelt så meget værd. Til gengæld kan du
så efterfølgende regne med at den er tilsvarende svær at sælge, så du
skal ikke fortryde efter 1 år...

Køb en til f.eks. 200000 kr, kør 100-150000 km og nyd, at det ender
med at være billigere i kr/km end en ny 407/Mondeo/Avensis eller noget
andet kedeligt. Dyrere i drift, billigere i afskrivning.

Jeg ved desværre ikke meget om S-type-problemer, men generelt kan
siges at Jaguars V8 i de første årgange har haft bøvl med dårlig
Nicasil (de bør være udryddet nu) og svage knastkædestyr. Hvis du
køber en med få kilometer risikerer du at disse fejl ikke er
rettet...
Undervognen er sandsynligvis kompliceret og møre bøsninger kommer ikke
af kilometer, men af alder, så regn med noget der når den runder de 10
år. Elektrisk er min XJ foreløbig fejlfri, 18 år gammel og temmelig
elektrisk.

Forsikring. Jeg ville prøve Alm Brand, jeg betaler 6500 kr for en god
kasko....

MVH Leo. Stort set lykkelig XJ-ejer i snart 5 år og 90000 km

Fra : Olsen

Dato : 09-06-10 09:46

Tak for input - ideen er ikke skrottet - langt fra - men jeg kikker stadig
markedet rundt - også efter andet til cirka 200.000 kr. (Mercedes, BMW,
Audi, Alfa)

Under alle omstændigheder er jeg temmelig sikker på at min næste bil ikke
skal være en 'almindelig', 'fornuftig' af slagsen. Forsikring skulle ikke
vær et problem så det handler om at finde een hvor fornemmelsen af den HELT
rigtige bil for mig er netop denne.

Noget af den kommende fritid må anvendes til at kikke og prøve diverse
alternativer - ideer modtages gerne :)

Olsen

Fra : Fly Christensen

Dato : 09-06-10 12:12

On Wed, 9 Jun 2010 10:46:09 +0200, "Olsen" <ibcu80@hotmail.com> wrote:

>Noget af den kommende fritid må anvendes til at kikke og prøve diverse
>alternativer - ideer modtages gerne :)

Kommende fritid? Du skal arbejde 12 mere om dagen...

Fly

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-06-10 07:18

On 9 Jun., 13:12, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:

> Kommende fritid? Du skal arbejde 12 mere om dagen...
>
> Fly

Du tror det er billigere at købe eksempelvis en nyere Mondeo/Avensis/
407/6 til 200k ?

Du får en nyere bil og dermed større afskrivning. Hvis den skal være
bare noget der minder om en fornøjelse at køre i skal den have en del
udstyr og mere end basis-motor og dermed får du endnu mere
afskrivning.
Du får 12 km/l i stedet for 9 km/l, men de par øre/km betyder intet i
forhold til den større afskrivning.

Nå, nu er jeg bare en sur gammel mand. Jeg tror jeg vil hoppe i
Jaguaren og trille hjem, billigere end hvis jeg havde kørt i en ny,
anonymmetallic Octavia...
Morten Lykkegaard udtaler i seneste nummer af Jaguaria, at dem der
ikke mener at lykke kan købes for penge ikke har prøvet at eje en
Jaguar...

Leo