Køkkenbordplade
Fra : Morten P

Dato : 03-06-10 11:27

Jeg har nu *længe* ledt efter en fornuftig køkkenbordplade men kan ikke
finde den rigtige.

Jeg har et aflangt køkken uden klinker men med filt på væggene, som er helt
hvidt.

Underskabene er anthrazit sorte/grå og jeg skal nu have mig en fin bordplade
til.

Egentligt ville jeg gerne have hvid Corian eller en af kopierne, men det er
BARE dyrt.

Sidst havde jeg en afrikansk egetræsbordplade og det var fint, men jeg var
alt for ringe til at oliere den!

Jeg har også overvejet en plade i sten, evt. støbe en i beton...

Laminat går jo op i kanterne før eller siden, så det er no go.

Men som I kan se, så er jeg ret forvirret

Hvad har I af forslag??

Fra : Pia

Dato : 07-06-10 12:15

On 3 Jun., 12:26, "Morten P" <s...@spam.spam> wrote:
> [...]
>
> Laminat går jo op i kanterne før eller siden, så det er no go.
>
> Men som I kan se, så er jeg ret forvirret

Hej Morten,

Jeg har lige købt mig en granitbordplade hos Diapol.dk - fantastisk
smuk og prisen var også i orden. For os stod valget mellem en
stålbordplade og granit. Diapol giver dig mellem 20 og 30 forskellige
sten at vælge i mellem, de måler alt op, og de montorer bordpladen.
Prisen var også i orden.

Hilsen

Pia

Fra : Morten P

Dato : 13-06-10 20:23

[...]

Ja, granit tiltaler mig pga det er så råt i det.

Hvor stor var jeres og hvad endte i med at betale?

Er der nogle ulemper? F.eks. at snavs sætter sig i den og den er svær at
rengøre?
Der er noget med at syre fra citroner mm ødelægger den?

Fra : TG

Dato : 14-06-10 00:00

On 13 Jun., 21:23, "Morten P" <s...@spam.spam> wrote:
> [...]
> rengøre?
> Der er noget med at syre fra citroner mm ødelægger den?

Syre fra citroner påvirker ikke granit, du tænker nok på marmor, som
kan opløses af de fleste syre, inklusive citronsyre og eddikesyre.
Marmor er jo blot sammenpresset kalk, så alle kalkfjernere er hårde
ved marmor-plader.

Granit tåler derimod næsten alt, tager ikke farve, kan skures og
skrubbes, selvom det næppe er et behov. Jeg har haft granit
bordplader, i køkken og badeværelser, i 6-7 år nu, og har ikke et
øjeblik fortrudt. Granit er genialt at arbejde på, og tåler kulde/
varme påvirkninger, mekanisk påvirkning osv. min varmeste anbefaling.
Du skal blot være opmærksom på at nogle granit-typer kan være lidt
"porøse" i overflade, og de er ikke så nemme at renholde. Men det er
vidst ikke så mange typer.

Da vi skulle have vores bordplader tog vi i Næstved Flisecenter, hvor
vi kunne se og udvælge de sten vi ville have, og dermed være sikre på
hvad vi fik

Min varmeste anbefaling

/TG

Fra : Morten P

Dato : 15-06-10 08:41

> Da vi skulle have vores bordplader tog vi i Næstved Flisecenter, hvor
> vi kunne se og udvælge de sten vi ville have, og dermed være sikre på
> hvad vi fik

Næstved Flisecenter?
Det er tæt nok på

Diapol svarede ikke på min mail alligevel.

Men skærer de også til og hvordan med opmåleing, hvem klarer den?

Nu skal jeg jo lægge borpladen ovenpå et sæt Kvik elementer, som jo er lavet
af spånplader.
Hvad gør man for at forstærke konstruktionen til at kunne klare så mange
kilo som granit nok vejer?

Fra : Pia

Dato : 15-06-10 09:03

On 15 Jun., 09:40, "Morten P" <s...@spam.spam> wrote:

> [...]
> af spånplader.
> Hvad gør man for at forstærke konstruktionen til at kunne klare så mange

Jeg ved ikke, hvorfor du ikke har fået svar fra Diapol, men jeg ville
ringe til dem, hvis jeg var dig. De kommer jo til dig, og ikke
omvendt. Hvis du går ind på deres hjemmeside, har de en kalkulator,
hvor du kan skrive præcist, hvad du vil have, hvilke udskæringer etc.
Vores køkkenbord er ret kompliceret med forskellige udskæringer, men
det kom kun til at koste det, som vi selv havde regnet os frem til på
hjemmesiden. Du kan også se alle de stentyper, som du kan vælge i
mellem. Jeg anbefaler dem, fordi jeg stadig står med den her 'aha'
oplevelse med dem.

mvh
Pia

Fra : TG

Dato : 15-06-10 11:31

> [...]
> af spånplader.
> Hvad gør man for at forstærke konstruktionen til at kunne klare så mange

Jeg mener også at de kommer ud og måler op (men ring til dem, eller
kør forbi, de er meget service-mindede). Vi fik leveret til Køge uden
"ekstra" omkostninger, og køkkenelementerne skal ikke forstærkes, da
der er tale om en statisk belastning, og langt den største påvirkning
er lodret, hvor spånpladerne er rigeligt stærke (når bare de står
fast)

/TG

Fra : Morten P

Dato : 15-06-10 21:47

[...]

Super!
Tak for svaret til begge, prøver at ringe til Diapol og Næstved