Sprtlede gulve eller gulvplader?
Fra : Morten P

Dato : 03-06-10 11:19

Jeg har et trægulv, men skal have laminat lagt ovenpå.
Enten skal jeg have spartlet gulvet til 6000 kr eller også skal jeg lægge
gulvplader ud med fer og not.

Spartlingen er klart det nemmeste for det køber jeg mig bare ud af, men er
gulvplader ikke en del billigere og relativt let at lægge ud?

Hvad giver det bedste resultat?

Fra : Martin Bak

Dato : 03-06-10 14:10

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spartlingen er klart det nemmeste for det køber jeg mig bare ud af, men er
> gulvplader ikke en del billigere og relativt let at lægge ud?

Flere oplysninger ønskes. Hvis du skal af med 6000 for at få spartlet
gulvet, så må det vel have en anseelig størrelse?
Hvor store er ujævnhederne?
Hvis du lægger gulvplader, så skal du enten fjerne det eksisterende
bræddegulv først, eller også acceptere at din færdige gulvhøjde bliver ret
meget højere end den er nu.
En mulighed er, hvis ujævnhederne ikke er for store, at spartle nødtørftigt,
det kan man selv gøre, og herefter beklæde hele gulvfladen med
masonitplader.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten P

Dato : 03-06-10 15:48

> Flere oplysninger ønskes. Hvis du skal af med 6000 for at få spartlet
> gulvet, så må det vel have en anseelig størrelse?

65 m2.

> Hvor store er ujævnhederne?

De er faktisk ikke ret store.
Jeg havde før alm. døre men har nu skydedøre, så nu kan jeg ikke længere
skjule overgange mellem rum.
Der er en gang, som har forbindelse til alle rummene, og denne ligger lidt
over de fire andre rum, men hver rum for sig er faktisk utroligt rette.

Kan da godt være jeg skulle få en gulvmand ud igen og høre om det virkeligt
er nødvendigt med fuldspartling af hele lejligheden. Der er jo flere penge i
det for dem, så det vil de jo nok hævde

Fra : Martin Bak

Dato : 03-06-10 16:31

> [...]
> over de fire andre rum, men hver rum for sig er faktisk utroligt rette.

Og dit mål er at gulvets niveau skal være ens i gangen og i værelserne til
slut, eller hvad?
Det er svært at give råd, når jeg ikke ved hvad du kan eller vil lave selv,
men hvis jeg stod over for sådan en opgave, så ville jeg skyde plader på de
laveste steder, så de var omtrent i højde med de højeste. Klodser, plader,
stumper, whatever, bare for at få fyldt op, så man dels har noget at rette
ind efter, men især for at drøje på spartlen. Spartlen er dyr, så det gælder
om at fylde så meget på som muligt. Men det skal selvfølgtelig sidde
ordentligt fast.
Derefter hælde flydespartel ud, så du opnår et nogenlunde resultat, hvor
niveauet er ens overalt.
Og _så_ måske bede en gulvmand om at lave den sidste spartling og slibning,
så det hele er fint og glat.
Så bør prisen være en helt anden...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten P

Dato : 03-06-10 17:45

> Og dit mål er at gulvets niveau skal være ens i gangen og i værelserne til
> slut, eller hvad?

Jep

> [...]
> har noget at rette ind efter, men især for at drøje på spartlen. Spartlen
> er dyr, så det gælder om at fylde så meget på som muligt. Men det skal

Ikke nogen dum ide.
Hvad koster plader per m2?