Rystelser i forvognen
Fra : Z

Dato : 03-06-10 14:14

Jeg er begyndt at få nogle små regelmæssige rystelser i forvognen i min
bil. Det er vel en 5-7 stk i sekundet, lidt som hvis man kørte over en
regelmæssig ujævnhed i vejen.

Det kommer og går - jeg mener det er der mest når jeg triller med
koblingen i bund, men er ikke sikker. Nogen der har en ide om hvad det
kan være?

Bilen er en Skoda Fabia 2001 Mpi.

Fra : alexbo

Dato : 03-06-10 15:05

"Z" skrev

> Det kommer og går - jeg mener det er der mest når jeg triller med
> koblingen i bund, men er ikke sikker. Nogen der har en ide om hvad det kan
> være?
> Bilen er en Skoda Fabia 2001 Mpi.

Den trænger til afballancering eller måske mere sandsynligt du har fået en
bule i et dæk, kør ganske langsomt 5 km/t på en helt jævn vej, så vil en
bule mærkes som en række bump.
Man kan med lidt tålmodighed lokalisere hvor bulen er bare ved at sidde
stille og bedømme hvilket hjul der bumber.
Ofte kan man ikke se bulen, men dækket har et fladt punkt, en indv. bule der
slides af efterhånden som den trykker slidbanen ud.
En bule kan udvikle sig til en grim dæksprængning, så få det kontrolleret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Z

Dato : 03-06-10 16:38

> [...]
> slides af efterhånden som den trykker slidbanen ud.
> En bule kan udvikle sig til en grim dæksprængning, så få det kontrolleret.

Tak, men det begyndte allerede så småt inden jeg fik skiftet til
sommerhjul, så dækkene er det ikke.

Nu har jeg været ude og testkøre lidt mere - over 40km/t mærkes det
ikke, uanset gearing eller om jeg kører på koblingen. Omkring de 40km/t
begynder det at blive meget udtalt, og nedefter går der længere og
længere tid mellem bumpene indtil de til sidst stort set forsvinder i
alt det andet. Kan det være at hjulleje mon?

Ikke at jeg har voldsomt forstand på det, men det er min umiddelbare
indskydelse. På den anden side, hjullejerne sidder vel inde i hjulet?
For så bliver de også skiftet når jeg får skiftet til sommerhjul...

Bilen har kørt 120.000.

Fra : alexbo

Dato : 03-06-10 17:04

"Z"skrev

> [...]
> det at blive meget udtalt, og nedefter går der længere og længere tid
> mellem bumpene indtil de til sidst stort set forsvinder i alt det andet.

Det er svært at sige.
For mig lyder det som bumpene er der hele tiden, startende ved lav hastighed
og hurtigere og hurtigere indtil det går så hurtigt at de ikke mærkes.
Typisk for dækbule et bump pr. omdrejning, men når omdrejningerne går
hurtigt nok mærkes det ikke.
Hvad er det for noget andet bumpene kan forsvinde i når hastigheden går ned?
Ryster og larmer din bil mere og mere jo langsommere du kører?
Kan du mærke noget når du triller ganske langsomt på en god plan vej?

mvh
Alex Christensen

Fra : Z

Dato : 03-06-10 21:41

Nu var jeg lige ude med brormand og teste lidt mere.

> Hvad er det for noget andet bumpene kan forsvinde i når hastigheden går ned?

Følelsen af bumpene forsvinder og lyden fortabes i motorstøj.

> Ryster og larmer din bil mere og mere jo langsommere du kører?

Lyden fremkommer ved omkring 45km/t, er stærkest mellem 35-40km/t og
forsvinder i motorstøj under de ca. 30.
Vi kan ikke finde ud af om den bliver langsommere end de 5 "slag" i
sekundet eller lyden blot bliver lavere.

> Kan du mærke noget når du triller ganske langsomt på en god plan vej?

Nej.

Fra : alexbo

Dato : 03-06-10 22:38

"Z" skrev i

> Lyden fremkommer ved omkring 45km/t, er stærkest mellem 35-40km/t og
> forsvinder i motorstøj under de ca. 30.

Er det lyd eller rystelser?

Men jeg forstår det sådan at lyden/rystelserne starter ved 30 km/t bliver
stærkest ved 35-40km/t og forsvinder ved 45km/t, men det skyldes nok at jeg
starter med at holde stille, og så sætter jeg farten op.

Er det en lyd der passer med hjulomdrejninger ville jeg forsøge med lidt
bremsning og lidt slalomkørsel mens lyden er der, for at bedømme ændringer.
Afbalancering tror jeg ikke på ved de hastigheder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Z

Dato : 05-06-10 23:48

> Er det lyd eller rystelser?

Det er en rystelse som kan høres - a la når man kører over jernbaneskinner.

> Men jeg forstår det sådan at lyden/rystelserne starter ved 30 km/t bliver
> stærkest ved 35-40km/t og forsvinder ved 45km/t, men det skyldes nok at jeg
> starter med at holde stille, og så sætter jeg farten op.

Ja, men det er nemmere at bedømme når jeg holder koblingen nede, derfor

> Er det en lyd der passer med hjulomdrejninger ville jeg forsøge med lidt
> bremsning og lidt slalomkørsel mens lyden er der, for at bedømme ændringer.
> Afbalancering tror jeg ikke på ved de hastigheder.

Såvidt jeg kan bedømme gør det ingen forskel.

Men jeg takker for alle svar - det ser ud til at det er dækmanden jeg
skal begynde hos.

Jeg kiggede også lige nærmere på mine dæk - de to fordæk er produceret i
2000, så selvom der er ok med mønster tilbage, tror jeg jeg ofrer 4 nye
Michelin energy saver nu jeg alligevel er der.
Jeg kører pt. med 185/60 R14. 185/65 R14 ser ud til at være det mest
populære. Det burde jeg vel fint kunne sætte på i stedet for?
Det eneste jeg skal være obs på er vel at jeg kører lidt længere pr.
hjulomdrejning = hurtigere ift speedometervisning?

Fra : Armand

Dato : 03-06-10 20:42

Z skrev:

> Tak, men det begyndte allerede så småt inden jeg fik skiftet til
> sommerhjul, så dækkene er det ikke.

Anyhow: Det kan ikke svare sig at filosofere over muligheder uden først
at udelukke hjulafbalancering, så kør hen på dækcentret og få dén sag
afklaret for nogle hundrede kroner og vend så tilbage hvis det ikke hjælper!

--
Armand.

Fra : Z

Dato : 03-06-10 21:42

> [...]
> at udelukke hjulafbalancering, så kør hen på dækcentret og få dén sag
> afklaret for nogle hundrede kroner og vend så tilbage hvis det ikke

Ja, men jeg bilder mig jo blot ind af at jeg samme problem, det er blot
tiltaget siden, da jeg havde mine vinterhjul på.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-10 21:46

Z skriver:

> Ja, men jeg bilder mig jo blot ind af at jeg samme problem, det er blot
> tiltaget siden, da jeg havde mine vinterhjul på.

Et hjul der sidder skævt?

En skæv fælg?

Klaus

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 04-06-10 08:26

Z skrev den 03-06-2010:
> [...]
> bund, men er ikke sikker. Nogen der har en ide om hvad det kan være?

Defekt leje i en drivaksel?

Har jeg prøvet i en kardan; det "kom og gik"

Først ved afmontering kunne fejlen konstateres :-/

Hans
www.zofiaoghans.dk