Befordringsfradrag eller skattefri befordr~
Fra : Anders

Dato : 02-06-10 17:35

I forbindelse med en mentorfunktion hvor en anden person skal transporteres
(køres) til et prøvearbejde, er der lidt tvivl om hvorvidt det drejer sig om
det ene eller det andet.

Der er kommet en bevilling fra kommunen som siger at der bevilges kr 1,90 pr
kørt km fra og med den først kørte km.
Bemærk at de bevilger det fra den først kørte km. som ikke er alm. ved
befordringsfradrag.

Umiddelbart så mente jeg dem på kommunen lavet en fejl og at der skulle stå
3,56 km pr kørt km, som er den skattefri befordringsgodtgørelse, men jeg er
i tvivl her.

Ifølge denne side
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1844088&newwindow=true
så står der under befordringsfradrag:
"Befordringsfradrag gives til de personer, der selv betaler transport mellem
hjem og arbejde, eller som alternativ til skattefri befordringsgodtgørelse.
"
Bemærk den sidste sætning.

Under Skattefri befordringsgodtgørelse står der:
"Befordringsgodtgørelse gives til de personer, der kører erhvervsmæssigt i
eget køretøj, og hvor arbejdsgiveren fører kontrol hermed."

Hvad siger I?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-06-10 23:23

Anders wrote:
> [...]
> skulle stå 3,56 km pr kørt km, som er den skattefri
> befordringsgodtgørelse, men jeg er i tvivl her.

De 3,56 er det maksimale beløb som Skat tillader at en arbejdsgiver
udbetaler skattefrit. Det er ikke det samme som, at arbejdsgiveren SKAL
udbetale dette beløb i skattefri befordringsgodgørelse. På adskilligee
arbejdspladser, ikke mindst netop offentlige sådanne, udbetaler man kun den
såkaldt "lave sats".

Jan

Fra : Anders

Dato : 03-06-10 11:10

Jan Kronsell wrote:

> [...]
> adskilligee arbejdspladser, ikke mindst netop offentlige sådanne,
> udbetaler man kun den såkaldt "lave sats".

Tak for klart svar. Det var åbenbart en misforståelse herfra.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-06-10 08:19

On Wed, 2 Jun 2010 18:34:39 +0200, "Anders" <enkrop@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>kørt km fra og med den først kørte km.

>Bemærk at de bevilger det fra den først kørte km. som ikke er alm. ved
Befordringsfradrag og (skattepligtig eller ej) befordringsgodtgørelse
her intet med hinanden at gøre, ud over at man ikke kan få dem begge
på samme tid.

>Umiddelbart så mente jeg dem på kommunen lavet en fejl og at der skulle stå
>3,56 km pr kørt km, som er den skattefri befordringsgodtgørelse, men jeg er
>i tvivl her.
Man kan give hvad som helst i befordringsgodtgørelse, lige fra
ingenting og til millioner pr. km.
Det med "skattefri befordringsgodtgørelse" er udelukkende et spørgsmål
om hvornår man er skattepligtig af befordringsgodtgørelsen eller ej.

> [...]
>hjem og arbejde, eller som alternativ til skattefri befordringsgodtgørelse.
Det er jo ikke det hele, befordringsfradrag er jo igen begrænset mht.
hvorledes det regnes ud og øvrige omstændigheder, kort fortalt skal
turen være væsentligt over 2*24 km pr dag før det kan svare sig ifht.
det kommunen har bevilliget dig.
Men er det nu dig der kører mellem hjem og arbejde, altså et for dig
indtægtsgivende arbejdssted, eller er du bare taxa for en anden ?

>Under Skattefri befordringsgodtgørelse står der:
>"Befordringsgodtgørelse gives til de personer, der kører erhvervsmæssigt i
>eget køretøj, og hvor arbejdsgiveren fører kontrol hermed."
Ja skattefri befordringsgodtgørelse, og arbejdsgiver skal fører
effektiv kontrol.
Spørgsmålet er om kommunen er arbejdsgiver for dig ?
Er de ikke din arbejdsgiver er det nok lidt svært at få
befordringsgodtgørelsen ind under "Skattefri befordringsgodtgørelse".

Jeg erindre at mentorer til en hvis grad er ulønnet, men jeg husker
måske forkert ?

Det var oppe at vende i radioen for et par måneder siden, og et
problem var at man ikke kunne kompenserer mentorene for deres reelle
udgifter (hovedsagligt kørsel) uden at de blev skattepligtige deraf.
Men det er jo noget vrøvl for sætter man kompensationen højt nok
betyder det jo ikke noget at skattefar skal fodres.

/Hans

Fra : Anders

Dato : 03-06-10 11:07

Hans Kjaergaard wrote:

> Befordringsfradrag og (skattepligtig eller ej) befordringsgodtgørelse
> her intet med hinanden at gøre, ud over at man ikke kan få dem begge
> på samme tid.

ok

> Man kan give hvad som helst i befordringsgodtgørelse, lige fra
> ingenting og til millioner pr. km.

Det ligger nu rimeligt klart at dette er en befordringsgodtgørelse, og når
du formulerer det som du gør her, så giver det mening.

Men som det er formuleret på skat's hjemmeside:
"Den skattefri befordringsgodtgørelse op til 20.000 kørte kilometer vil i
2010 udgøre 3,56 kroner pr. kilometer. For kørsel ud over de 20.000
kilometer vil satsen være 1,90 kroner pr. kilometer."
Der står intet om varierende satser indenfor de rammer, eller mulighed
herfor... så jeg forstod det som om disse satser var faste når man er
tilknyttet kommunen.

> [...]
> Men er det nu dig der kører mellem hjem og arbejde, altså et for dig
> indtægtsgivende arbejdssted, eller er du bare taxa for en anden ?

En del af mentorjobbet indbefatter at være 'taxa for en anden' i en periode.

> [...]
> Er de ikke din arbejdsgiver er det nok lidt svært at få
> befordringsgodtgørelsen ind under "Skattefri befordringsgodtgørelse".

I dette tilfælde er kommunen arbejdsgiver.

> Jeg erindre at mentorer til en hvis grad er ulønnet, men jeg husker
> måske forkert ?

Det kan jeg ikke sige noget om, det kommer an på i hvilken forbindelse
funktionen som mentor forgår. Dette spørgsmål er som sagt vedr. en kommunal
ansættelse.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-06-10 11:28

"Anders" <enkrop@yahoo.dk> wrote in message

> En del af mentorjobbet indbefatter at være 'taxa for en anden' i en
> periode.

Det står dig frit for, ikke at ville acceptere kun 1,90 kr/km, hvis dine
udgifter er større. Så må kommunen stille køretøj til rådighed eller de må
finde en anden løsning. Problemet er selvfølgelig, hvis du allerede har
accepteret at være chauffør. Eller sig bilen er i stykker....

Fra : Michael Sørensen

Dato : 04-06-10 23:16

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> hvorledes det regnes ud og øvrige omstændigheder, kort fortalt skal
> turen være væsentligt over 2*24 km pr dag før det kan svare sig ifht.

Hej Hans.

Du mener formentligt det rigtige, men er vel enige om, at det er nok med
over 1x24 km. pr dag.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-06-10 08:03

On Sat, 05 Jun 2010 00:15:51 +0200, Michael Sørensen <spam@nej.tak>
wrote:

>Hej Hans.
>
>Du mener formentligt det rigtige, men er vel enige om, at det er nok med
>over 1x24 km. pr dag.
Ja, min fejl beklager.

/Hans