side vises ikke i IE 8 og Firefox
Fra : per andersen

Dato : 01-06-10 22:29

Hej
Jeg er ved at renovere mit site grafolog.dk og har et forslag her:
http://grafolog.dk/grafolog.dk/index.htm
Dette kan vises og fungerer i Chrome, men ikke i Firefox og IE8 ??

mig ikke forstå!

mvh per

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-06-10 22:54

per andersen skrev:

> [...]
> et forslag her: http://grafolog.dk/grafolog.dk/index.htm
> Dette kan vises og fungerer i Chrome, men ikke i

Prøv at rette hvad der står i:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fgrafolog.dk%2Fgrafolog.dk%2Findex.htm
og
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css21&warning=0&uri=http%3A%2F%2Fgrafolog.dk%2Fgrafolog.dk%2Findex.htm

.... og se om det går bedre!

Det kan også være

<script language="JavaScript">
<!-- Hide this script from old browsers --
var random = Math.random() ;
var picnum = Math.floor(random*9)+1;
// -- End Hiding Here -->
</script>

der gør det, eller det andet script du har på siden.
Prøv at fjerne dem en efter en, og se om det kan
vises lolalt inden du lægger det ud!

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-06-10 23:35

Allan Vebel formulerede tirsdag:

> [...]
> </script>
>
> der gør det, eller det andet script du har på siden.
> Prøv at fjerne dem en efter en, og se om det kan

Måske også flytte scripts ind i headeren - og i hvert fald aflslutte
tagget. Browserne tror det hele er et script...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-06-10 23:47

Birger Sørensen skrev:

> Måske også flytte scripts ind i headeren - og i hvert
> fald aflslutte tagget. Browserne tror det hele er et
> script...

Ja, mange gange kan et uheldigt script ødelægge
en del, så noget slet ikke kan vises i bestemte
browswere - det er det jeg forsøger at fejlsøge på
nu.

Valideringsfejlene har måske også en del af skylden,
det kan undersøges ved at rette dem, og prøve igen.

Vi ser nok i morgen hvad der har virket, når Per har
rettet i koden.

Fra : per andersen

Dato : 02-06-10 07:33

Den 01-06-2010 23:53, Allan Vebel skrev:

> [...]
> </script>
>
> der gør det, eller det andet script du har på siden.
> Prøv at fjerne dem en efter en, og se om det kan

Tak for dit svar.
Jeg har nu fjernet alt javascript og så virker det!
http://grafolog.dk/grafolog.dk/index_nojs.htm

Nu mangler jeg så bare, at få min javascript-menu til at fungere!

mvh per

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-06-10 08:45

per andersen har bragt dette til verden:

> Jeg har nu fjernet alt javascript og så virker det!
> http://grafolog.dk/grafolog.dk/index_nojs.htm
>
> Nu mangler jeg så bare, at få min javascript-menu til at fungere!

Hvorfor ikke bruge en CSS menu i stedet?

Du skriver du er ved at renovere sitet. Der er flere valideringsfejl i
det nye, end der er i det gamle.
Tabeller er til tabulære data, ikke til design.
Som jeg lige ser det, er der ikke tale om det jeg forstår ved en
renovering, men om at få siden til at se anderledes ud.
Du bruger teknikker fra forrige århundrede - men resten af verden er
kommet videre.

Byt tabellerne med div'er, der styles med CSS. Det er også meget
nemmere at ændre på, næste gang du vil have den til at se anderledes
ud.
Brug validatorerne, som Allan foreslår.
http://validator.w3.org/

Fra : per andersen

Dato : 02-06-10 09:24

Den 02-06-2010 09:44, Birger Sørensen skrev:

> Byt tabellerne med div'er, der styles med CSS. Det er også meget nemmere
> at ændre på, næste gang du vil have den til at se anderledes ud.
> [...]

For så vidt er jeg enig med dig - men jeg synes nu dine bemærkninger
vedr. tabeller og css er skudt noget ved siden af, eftersom der i det
foreløbige udkast jeg har vist her indgår 2 tabeller af sekundær
betydning, og alt det grundlæggende design er lavet vha. css.

Men du kunne jo passende henvise til en overskuelig og tilgængelig
beskrivelse af hvorledes man håndterer en css-menu!?

mvh per

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-06-10 09:30

Den 02-06-2010 10:24, per andersen skrev:

> Men du kunne jo passende henvise til en overskuelig og tilgængelig
> beskrivelse af hvorledes man håndterer en css-menu!?

Rpøv at kigge på acedog.dk.

Det er Mette, som bl.a. med lidt hjælp i gruppen er endt op med en
egentlig ret pæn CSS-menu.

Selve udseende med CSS er ikke svært, men i og med, der er style for
"folde-ud" også samt (forsøg på) tastenavigering og ikke-IE-egenskaber
(:not), kræver det måske lidt forklaring, hvis du vil vide, hvordan den
virker.

Spørg, hvis det er, koden er for så vidt copy/paste.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-06-10 09:49

per andersen formulerede spørgsmålet:

> [...]
>
> Men du kunne jo passende henvise til en overskuelig og tilgængelig
> beskrivelse af hvorledes man håndterer en css-menu!?

Jørgen Farum Jensen skriver nogle ganske udmærkede artikler, og
forklarer så også almindelige mennesker kan forstå det. F.eks.
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/oversigt.php

Jeg kan nu altså tælle 3 tabeller, i dit sidste link.
Den ene består så godt nok af tre rækker, men er uden indhold...
Og jeg mener egentlig ikke, at menuen er der hvor du skal starte...
Men vi har vel alle forskellige måder at arbejde på. Husk at du kan
ikke regne med det du ser på skærmen, så længe koden ikke validerer..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-06-10 14:39

Den 02-06-2010 10:48, Birger Sørensen skrev:

> Jørgen Farum Jensen skriver nogle ganske udmærkede artikler, og
> forklarer så også almindelige mennesker kan forstå det. F.eks.
> http://webdesign101.dk/www/cssmenu/oversigt.php

De drop down har jeg "hakket" lidt på før, fordi der ikke er lavet et
"friplads" område udenom undermenuer. Det betyder, at de virker meget
aggressive, hvis man ikke er sikker på hænderne. Jeg synes ikke de er
brugervenlige. Hvis man ryger én pixel udenfor dropdowns område, så
klapper hele skidtet i, og så kan det nok så meget være 3. fjerde femte
undermenu, det er bare om igen og forfra. Ikke godt. Specielt ikke, når
det kan reddes i CSSen.

Jeg kan i hvert fald ikke anbefale så aggressive menuer med 2
undermenuer eller mere. Der *skal* være enten ventetid eller friplads
område. Simpelthen. Det er sjusk, der ikke er det.

Med kun én dropdown og ingen undermenu til den, og så en rimelig
størrelse på selve menupunktet så der er plads til pølsefingre, gør det
mindre.

Men tag hensyn til dine brugere, og hjælp dem i stedet for at genere
dem. De vil huske dig for det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-06-10 15:25

Rune Jensen forklarede:

> [...]
> selve menupunktet så der er plads til pølsefingre, gør det mindre.
>
> Men tag hensyn til dine brugere, og hjælp dem i stedet for at genere dem. De

Så vidt jeg kan forstå, er der brug for en enkelt menu - uden poup
eller drown eller andre jegskagidigskajeg.
Og Jørgens kode er let at læse, og blive klog(ere) af, og enkel at gå
til.
Syntes i øvrigt ikke jeg har problemer af den slags du nævner med dem..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-06-10 15:59

Den 02-06-2010 16:25, Birger Sørensen skrev:

> Så vidt jeg kan forstå, er der brug for en enkelt menu - uden poup eller
> drown eller andre jegskagidigskajeg.

Det ændrer jo ikke på Jørgens kode for flere undermenuer. Og ja det ER
sjusk.

> Og Jørgens kode er let at læse, og blive klog(ere) af, og enkel at gå til.

Men stadig noget sjusk, specielt når han nævner usability, og så ikke
har overvejelser omkring hvor nemt det er at fange næste menu.

> Syntes i øvrigt ikke jeg har problemer af den slags du nævner med dem..

Hvis siden kun er lavet for dig selv, så er det vel fint nok. Men de
fleste laver nok trods alt hjemmesider for de skal læses af andre end én
selv.

Jeg kan ikke se, det kan være så svært at forstå. Utilgængelige sider
irriterer helt enormt. Fuldstændigt ligesom sider, der er år om at blive
hentet, eller som i gamle dage sider med font-size 5px, så man var
sikker på at kunne låse den font-størrelse for IE6-brugere, og de ikke
kunne tekst-zoome.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-06-10 15:52

per andersen <nopost@nomail.dk> skrev :

> [...]
>foreløbige udkast jeg har vist her indgår 2 tabeller af sekundær
>betydning, og alt det grundlæggende design er lavet vha. css.

Du bør også lære at kende forskel på html.strict og
html.transitional.

Du bruger koder, der ikke er tilladt i en strict doc type, som du
har angivet (eks.: align og border).
Det bør laves med css i dag.

Endvidere kende forskel på id og class, id må kun bruges en gang
på en side, class må genbruges.
--
Kerim

Fra : per andersen

Dato : 02-06-10 17:34

Den 02-06-2010 16:51, Kerim Ellentoft skrev:
> [...]
> har angivet (eks.: align og border).
> Det bør laves med css i dag.
>
> Endvidere kende forskel på id og class, id må kun bruges en gang

Det med class og id kan jeg nok få ordnet.
Du har helt ret i, at jeg ikke lige nu ved hvad forskellen på strict og
transitional er.

Jeg er lige nu under et tidspres, da jeg medvirker i en radioudsendelse
P1/sproglaboratoriet i morgen, torsdag, og vil have grafolog.dk ændret
inden. Men nu har jeg fået menuerne til at virke vha. en nyere udgave af
Sothink DHTML-menu.

mvh per

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-06-10 18:35

Den 02-06-2010 18:34, per andersen skrev:

> [...]
> P1/sproglaboratoriet i morgen, torsdag, og vil have grafolog.dk ændret
> inden. Men nu har jeg fået menuerne til at virke vha. en nyere udgave af

Hvis det er den, så giver den en blank side i FF.

Det er med JS slået til. Hvis man slår det fra, kommer der en række link
uden beskrivelse og ikke andet.

Måske det så alligevel var bedre at skele til JFJs side webdesign101.
Jørgen Farum går op i korrekt kode, så meget ved jeg.

CSS-menuer er langt bedre end rene JS-menuer. Du må da tro det, hvis nu
tre-fire andre siger der samme?

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-06-10 19:51

Rune Jensen har bragt dette til os:

> [...]
> Farum går op i korrekt kode, så meget ved jeg.
>
> CSS-menuer er langt bedre end rene JS-menuer. Du må da tro det, hvis nu

Script står - igen - før <head> og tagget er ikke afsluttet.
Resten af siden er derfor script, og som sådan noget vrøvl. Så en blank
side vil være den korrekte visning.

Flyt scriptet indenfor <head> </head> og tilføj en slutning på
tagget...
<script type="text/javascript" src="stmenu.js"></script>

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : per andersen

Dato : 09-06-10 22:57

Den 02-06-2010 20:50, Birger Sørensen skrev:

> [...]
>
> Flyt scriptet indenfor <head> </head> og tilføj en slutning på tagget...
> <script type="text/javascript" src="stmenu.js"></script>

Tak for dit og de andres input.
Jeg har været udenbys nogle dage, men forinden nåede jeg dog at rette
problemer med placering uden for /head og diverse /div
Det sidste problem var, at koden til dhtml-menuen forudsatte, at
htm-filerne befandt sig i roden.

Jeg er klar over, at der er ukorrekt syntaks m.v., men det virker:
grafolog.dk

mvh per