Tag konstruktion
Fra : Elmer Fjort

Dato : 01-06-10 12:47

Her inden for de næste måneder(hvis vejret ellers arter sig) skal vi gerne
have pillet taget af huset og
renoveret det.
Jeg søger derfor et link til en side med råd og vejledning i det.

Men har også et par spørgsmål som jeg håber at nogle her kan give svar på.

Vi har både blødt og fast undertag i tankerne. Det faste (er det ikke
hundolite eller noget i den retning det hedder)
giver jo næsten sig selv, men det bløde lader et par spørsmål presse på.

Har læst at en anbefalede at bruge undertags strammere. Hvad de gør siger jo
næsten sig selv, men er det ikke overflødigt,
når dugen bliver hæftet fast på spærrene og holdt helt på plads med afstand
listerne?
Hvordan fungerer de??

På de fleste huse er der jo noget udluftning og evt en skorsten, hvordan
laver man gennemføringerne på dugen til det?
Selvfølgelig skærer man hul, men forstærker man kanten på en eller anden
måde??

Her hvor vi bor går der en murer og renoverer tagene, men den pris han vil
have for det er helt i skoven. og derfor
må vi selv igang. Men han giver dog gerne råd om arbejdet. Han siger at man
bør lave en tagfod som han kalder det,
hårdt undertag nederst på spærene og så dugen ud over den og ned så den
ender i tagrenden, er det korrekt??

Elmer

Fra : Anders Majland

Dato : 01-06-10 12:56

> Her inden for de næste måneder(hvis vejret ellers arter sig) skal vi gerne
> have pillet taget af huset og
> renoveret det.
> Jeg søger derfor et link til en side med råd og vejledning i det.

Start med at vælge det tag du vil lægge - og læs så producentens anvisninger
af hvilke(t) undertag de anbefaler til det og hvorledes detaljer som tagfod,
skotrendes skorstensindækninger osv laves korrekt. Med lige netop det valgte
tag.

Overvej også den nemme løsning med at lade det eksisterende tag blive
liggende som undertag og lægge et nyt ståltag over dette. Der giver så lidt
større udhæng end det gamle tag og afhængigt af hustype bliver det måske
ikke så pænt ...

/A

Fra : Elmer Fjort

Dato : 01-06-10 14:34

> [...]
> liggende som undertag og lægge et nyt ståltag over dette. Der giver så
> lidt større udhæng end det gamle tag og afhængigt af hustype bliver det

Jeg fik ikke beskrevet "problemet" godt nok.
Grunden til at taget skal af, er at den eksisterende underdug (armeret
plast) er begyndt at
gå i stykker. Det er som sådan det der er grunden til at hele
sommerferien skal foregå på taget.

At vælge anden tagbelægning er ikke muligt, da det er et række hus vi bor
i, og tagstenene skal genbruges.

Elmer

Fra : Anders Majland

Dato : 01-06-10 16:05

> [...]
> sommerferien skal foregå på taget.
>
> At vælge anden tagbelægning er ikke muligt, da det er et række hus vi

Jamen, så har du da valgt taget - så er det vel bare at finde dennes
anvisninger ...

Men du kan jo også antage at det er lagt korrekt en gang og så lægger det
nye undertag på samme måde ....

/A

Fra : Elmer Fjort

Dato : 02-06-10 08:49

> Jamen, så har du da valgt taget - så er det vel bare at finde dennes
> anvisninger ...
>
> Men du kan jo også antage at det er lagt korrekt en gang og så lægger det
> nye undertag på samme måde ....

Jeg formoder at det er lagt korrekt dengang, men det er nu mange år siden,
og jeg formoder at der er kommet nye standarder siden da.

Elmer

Fra : JBH

Dato : 02-06-10 17:42

"Elmer Fjort" <whoknows@whocares.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg formoder at det er lagt korrekt dengang, men det er nu mange år
> siden, og jeg formoder at der er kommet nye standarder siden da.

Det er især vedrørende lægterne at reglerne har ændret sig med tiden og det
skulle ikke undre mig at selvom det kun er en omlægning af den eksisterende
belægning, så skal lægte konstruktionen opdateres til nutidige krav.

http://www.bar-ba.dk/Faggrupper/~/media/Bygge%20og%20Anl%C3%A6g/PDF/Diverse/taglaegter_2007.ashx

http://www.traeinfo.dk/archive/Traeinformation/Billeder/Dimensionering/LaegteDIM/Support/Baggrundsstof.pdf

Og så er der svjv også krav vedr. isolering, når man piller ved
klimaskærmen.

Det er i alt fald noget som du bør checke.

mvh
JBH

Fra : Martin Bak

Dato : 02-06-10 20:21

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det skulle ikke undre mig at selvom det kun er en omlægning af den
> eksisterende belægning, så skal lægte konstruktionen opdateres til

Selvfølgelig skal den det. Når undertaget skal skiftes, så skal lægterne det
også, og så er det de nye styrkekrav der gælder. Helt i orden, set fra en
tømrers synspunkt, for det er jo os der risikerer at ryge ned hvis lægterne
giver op.

Problemet med en mørnet undertagsdug er ikke ukendt. Sagen er, at de første
undertagsduge ikke var tilstrækkeligt UV-resistente, og ved tegltage med
undertag vil der altid slippe sollys ned på undertaget. Undertaget har
typisk haft en levetid der er halvt så lang, eller endda endnu kortere, end
selve taget. Det er selvfølgelig noget lort.

Fabrikanterne af undertagsduge påstår nu, at de har fået styr på dén
problematik, men hvem kan teste et materiales holdbarhed over 60, 80 eller
100 år, uden at vente så længe? Som det måske fornemmes, så er jeg tilhænger
af oliehærdede masonit-plader som undertag ved tegltage. Ja i virkeligheden
ved alle tage, hvilket bringer os til spørgsmålet om undertagsstrammere.

De skal, som navnet næsten antyder, holde undertaget stramt. Af flere
grunde. Dels for at sikre at indtrængende vand bliver afledt på den rigtige
måde, men ligeså vigtigt for at forhindre undertagsdugen i at vibrere, og
dermed "synge" i blæsevejr. Det er et andet kendt problem ved undertagsduge,
nemlig, at man under uheldige omstændigheder kan risikere en irriterende
støj, hvis vinden får fat i en flap, f.eks hvor der er skåret i undertaget i
forbindelse med tagvinduer eller lignende.

Vælger man alligevel undertag af dug, findes der tilbehørsprogrammer som
også omfatter gennemføringskraver til udluftningskanaler mv.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Elmer Fjort

Dato : 03-06-10 00:03

> [...]
>
> Vælger man alligevel undertag af dug, findes der tilbehørsprogrammer som
> også omfatter gennemføringskraver til udluftningskanaler mv.

Tak!
Det var et meget brugbart svar.
Har du nogen link til tag konstruktioner??

Nye taglægter indgik også i vores beregninger af prisen, det er også et
bøvl at skulle banke gamle søm ud af
de gamle lægter.

Må finde en trælast som ikke tror at det er rent guld de sælger (Fog)

Sad og kiggede på www.lavpris-byg.dk

De har noget rygningsbånd
http://www.lavpris-byg.dk/ventibånd-rygningsbånd-30cm-5meter-p-961.html

Skærer man det over på midten, så hver side er 15 cm??

Huntolit plader er det lig med oliebehandlet masonit??

Elmer

Fra : Martin Bak

Dato : 03-06-10 00:31

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Tak!
> Det var et meget brugbart svar.
> Har du nogen link til tag konstruktioner??

Uha! Der er meget. Men start her:
http://www.renovering2010.dk/Default.aspx?ID=944

Huntolit er et markedsnavn på et produkt af sådanne plader. Der findes andre
også, men Huntolit er de fremherskende i øjeblikket.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 03-06-10 01:08

> Huntolit er et markedsnavn på et produkt af sådanne plader. Der findes
> andre også, men Huntolit er de fremherskende i øjeblikket.

Huntonit, hedder det faktisk. Her er læggevjledning mv:
http://www.huntonit.dk/_upl/HutonitUndertag2008A-RINDOM%20foredrag.pdf

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Elmer Fjort

Dato : 03-06-10 10:30

> [...]
>>
> Huntolit er et markedsnavn på et produkt af sådanne plader. Der findes
> andre også, men Huntolit er de fremherskende i øjeblikket.

Siger Tak for linket.

kigger lige på det, og så må vi en tur forbi en tømmerhandel.

Og håber så at sommeren bliver varm og tør, selv der ikke er meget som
tyder på det.

Elmer

Fra : JBH

Dato : 04-06-10 17:43

> [...]
> bøvl at skulle banke gamle søm ud af
> de gamle lægter.
>
> Må finde en trælast som ikke tror at det er rent guld de sælger (Fog)

Bare du er sikker på det er godkendte taglægter, er der ikke noget forkert i
at spare penge

http://www.traeinfo.dk/Taglaegter---Maerkning.asp?objectid=457&zcs=2

mvh
JBH

Fra : Klaus G.

Dato : 03-06-10 19:27

> [...]
> jo næsten sig selv, men er det ikke overflødigt,
> når dugen bliver hæftet fast på spærrene og holdt helt på plads med
Hvis omtalte undertag skal laves korrekt i dag(sikkerhedsmæssigt), så må det
ikke lægges ud fra toppen og ned. Det skal ligger på langs af huset, så man
får en masse vandrette samlinger. Det er disse samlinger man skal have en
strammer på. Jeg har set flere steder,at folk bare bruger nogle strips og
skumrør(dem til at isolere vandrør med), og så sættes skumrøret på
undersiden af lægten og så strammer man det fast med stripsen.

--
Klaus G.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 03-06-10 21:09

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> strips og skumrør(dem til at isolere vandrør med), og så sættes skumrøret
> på undersiden af lægten og så strammer man det fast med stripsen.

Det undrer mig lidt at du skriver det.
Kigger du på
http://www.godetage.dk/SiteCollectionImages/Images/undertag_3.jpg
Som er en side som Byggeskadeofnden vedrørende bygningsfornyelse.

Er det kun den nedeste bane som skal på langs af taget, hvorimod de andre
baner skal
" På tagfladen oven for fodbanen monteres tagbaner parallelt med spærene
"

Elmer

Fra : Klaus G.

Dato : 03-06-10 21:32

> [...]
> andre baner skal
> " På tagfladen oven for fodbanen monteres tagbaner parallelt med spærene
Jeg har lige været på et 37timers "Abejdsmiljø Kursus"(afsluttet igår) og da
vi havde besøg af en AT-mand(Arbejdstilsynet) fortalte han det der. Der var
for mange der faldt ned ved det. Icopal har så lavet en ny brugsforvirring
til deres undertag, som viser man kan/skal bruge en stige. Men her sagde
AT-manden at hvis de så det, så blev der udskrevet bøder.

Og ja, det kom bag på os alle sammen :)

--
Klaus G.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 04-06-10 11:32

> [...]
> Men her sagde AT-manden at hvis de så det, så blev der udskrevet bøder.

Må indrømme at jeg har lidt svært ved at se sammenhængen mellem hvad
arbejdstilsynet siger
og hvad den korrekte montering har med hinanden at gøre.
Arbejdstilsynet kigger kun på arbejdsprocessen, og ikke på den korrekte
montering.

Iøvrigt er loftet ikke højere end at jeg bare kan stå op uden brug af
nogen hjælpemidler.

Elmer

Fra : Klaus G.

Dato : 04-06-10 16:14

> [...]
> og hvad den korrekte montering har med hinanden at gøre.
> Arbejdstilsynet kigger kun på arbejdsprocessen, og ikke på den korrekte
Det er et problem hvis AT kommer på pladsen, så er det bøde til bygherre og
mester. Begge metoder er "korrekt montering" det er bare ikke lovligt at
udføre den ene, hvis der er risiko for at man kan falde mere end 2m ned. Et
loft gælder ikke som faldsikring, da man kan drøne lige igennem. F.eks. er
der krav til 1tons træk, når man skal montere faldsikring(ikke rækværk, det
er kun 125kg tryk). Men har du godkendte lægter som "forskalning" i dit loft
og de sidder med max 40cm afstand, så er det godkendt som faldsikring.

Anyways, jeg ville bare informere dig og andre om at det er med risiko for
bøde at montere undertaget paralelt med spærene :)

--
Klaus G.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 04-06-10 17:31

> [...]
>
> Anyways, jeg ville bare informere dig og andre om at det er med risiko for
> bøde at montere undertaget paralelt med spærene :)

Betaler arbejdstilsynet så hvis der opstår en skade ??

Ikke fordi jeg har noget mod arbejdstilsynet, men de har det med at gøre
ting extremt
komplicerede.

Elmer

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-06-10 17:37

Elmer Fjort wrote:

> Betaler arbejdstilsynet så hvis der opstår en skade ??
>
> Ikke fordi jeg har noget mod arbejdstilsynet, men de har det med at
> gøre ting extremt
> komplicerede.

Mere komplicerede, måske, men Arbejdstilsynet forsøger først og fremmest
at undgå at medarbejderne kommer til skade eller bliver dræbt. Når man
ser hvor mange arbejdsgivere som slet ikke har styr på
medarbejdersikkerheden, er indsatsen i høj grad påkrævet.
Gør-det-selv-folk er heldigvis også omfattet af reglerne.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Hauge

Dato : 04-06-10 17:37

Elmer Fjort skrev:
> Ikke fordi jeg har noget mod arbejdstilsynet, men de har det med at gøre
> ting extremt
> komplicerede.

Sikkert fordi de vil beskytte dem, der ikke kan finde ud af tingene
selv, pga. mangel på almindelig tankegang.. Og det er på ingen måde
møntet på dig, men erfaringer i hvilke ulykker der sker i virkligheden
hos erhvervet.

Mvh Hauge

Fra : Klaus G.

Dato : 04-06-10 20:02

> Betaler arbejdstilsynet så hvis der opstår en skade ??
Skade? Jamen det er skam ikke noget de bare trækker ned om ørene på
erhvervslivet. Lige den her løsning med undertaget, har de lavet i
samarbejde med tømre branchen. Og det er netop fordi, at hvis man vil have
folk til at gøre det sikkerhedsmæssigt korrekt, så er de løsninger man
finder på, jo nød til at være udtænkt på en sådan måde, at folk rent faktisk
vil følge dem. Jaja, der er altid nogen som skal stille sig på tværs, uanset
hvordan det skal laves :)

> Ikke fordi jeg har noget mod arbejdstilsynet, men de har det med at gøre
> ting extremt komplicerede.
Ja og nej. Nogle gange kan man synes det er meget omfattende det de kræver.
Men jeg kan også godt love dig for, at de har vendt op og ned på den måde vi
bygger på i dag. Og det er MANGE håndværkere utrolig glade for, inkl mig
selv.

Men altså. Der er jo ikke nogen forskel på hvordan man ligger det undertag.
De strammere skal på, uanset hvordan man vender undertaget. Eneste ting der
kan være en smule mere bøvlet, må være at klemlisterne skal sættes på af små
stykker på ~1m af gangen og ikke bare hele længder.

Og når du nu skal i gang med taget og du har fået alle tegl, lægter,
klemlister og undertag af. Så begynder man bare fra bunden af. En bane på
langs af huset. På med klemlister op til den stiplede linie som viser hvor
overlægget skal gå til. På med lægter. Næste rulle undertag, på med lister,
på med lægter osv. Ingen problemer :)

--
Klaus G.

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-06-10 13:27

> [...]
> overlægget skal gå til. På med lægter. Næste rulle undertag, på med
> lister, på med lægter osv. Ingen problemer :)

Skulle man være så heldig at spærkonstruktionen er ret, og styrkemæssigt ok,
er der ikke noget ivejen for at starte med at pille 3-4 lægter af i toppen
og rulle en bane undertag på. Så kan du smide klemlister på i hele baner til
sidst. Bare husk at få overlæggene ind under hinanden. ;)

Men det kræver at spærkonstruktionen ikke skal rettes for meget/opgraderes.

- Martin