Grrrr systemnedbrud igen igen igen
Fra : Per Madsen

Dato : 05-08-01 17:37

Hej

Jeg har det sidste stykke tid været plaget af diverse freezes, crashes etc.
på min iMac (MacOS9.1 DK, 196 mb ram, Logitech Wheelmouse USB, ingen
eksterne enheder tilsluttet, i "Startemner" har jeg "Autopurge" og "Remote
Access" liggende). Jeg har installeret lidt shareware inden for den sidste
måned (Aimster, LimeWire, MP3Seeker, WhizGraph, YA Newswatcher, og lidt
til), men kan ikke se at der er tilføjet nye udvidelser i udvidelsesmappen,
så jeg kan ikke rigtig forstå mine problemer.

Når jeg starter maskinen, loades alt øjensynligt korrekt, men når så "Remote
Access"-vinduet dukker op, er indholdet heri væk, og først efter 10 sek. ser
vinduet ud som det skal. Af og til fungerer musen heller ikke, og jeg bliver
nød til at trykke på mit tastatur for at "nærmest" aktivere den. Nogle gange
bliver jeg nød til at trække musen ud af tastaturet og sætte den i igen, før
den virker (har allerede prøven den anden USB port på tastaturet!).
Derudover fryser Internet Explorer konsekvent hver gang jeg bruger det,- som
regel når jeg prøver at loade en side. 50 % af gangene kan jeg
"force-kvitte" IE med "ctrl-æble-esc", og 50 % er jeg ganske enkelt nød til
at trække stikket til computeren ud.

Jeg har udskiftet min file-directory med DiskWarrior, og kørt systemet
igennem med Norton Utilities, opgradet softwaren til musen, kigget på mine
udvidelser, tildelt Finder, Remote Access, og IE mere ram, men ingen af
delene har hjulpet.

Er der nogen forslag til hvad disse symptomer kan skyldes, og måske nogle
gode råd!

Jeg er efterhånden ved at blive bondiblå i hovedet

Mvh.

Per Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-08-01 17:01

Per Madsen <permand@private.dk> wrote:

> Er der nogen forslag til hvad disse symptomer kan skyldes, og måske nogle
> gode råd!

For lige at fjerne en fejlmulighed ekstra, så prøv at bruge
standardmusen og slå alle Logitech-udvidelserne fra. Hvis det ingen
effekt har, så ved vi da, at det ikke er Logitech der laver ballade

Hmm... Mac OS i DK-version = ballade... (bare min mening)

--
René

Fra : TwoHawks

Dato : 07-08-01 14:28

Hej Per

Prøv at kør programmet "TechTool", det kan være at det vil afhjælpe
problemet

VH
TwoHawks

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Madsen

Dato : 07-08-01 22:28

in article g%Rb7.3800$PZ4.258849@news000.worldonline.dk, TwoHawks at
TwoHawks.news@kandu.dk wrote on 07/08/01 14:27:

> Hej Per
>
> Prøv at kør programmet "TechTool", det kan være at det vil afhjælpe
> problemet
>
> VH
> TwoHawks

Done that, + diverse andre. Ellers tak

Per

Fra : Per Madsen

Dato : 07-08-01 22:29

in article 1exohrn.fgs991u11nwgN%rfn@altavista.net, René Frej Nielsen at
rfn@altavista.net wrote on 05/08/01 17:01:

> [...]
> effekt har, så ved vi da, at det ikke er Logitech der laver ballade
>
> Hmm... Mac OS i DK-version = ballade... (bare min mening)
Leder efter min gamle mus. Kommer tilbage når jeg har fundet og testet den.

Per

Fra : J.C. Voss

Dato : 05-08-01 17:25

Per Madsen <permand@private.dk> wrote:

> i "Startemner" har jeg "Autopurge"

Klarer 9.1 ikke selv problemet med din temporary items mappe? Jeg tror
at fjerne autopurge vil hjælpe.

--
Jonas @ 11°56°
| For fagnørderne: <http://geografi.hjem.wanadoo.dk> |

Fra : Per Madsen

Dato : 05-08-01 23:13

in article 1exoj1l.m74rj41cpy07rN%jcSPAM@BLOCKvoss.tf, J.C. Voss at
jcSPAM@BLOCKvoss.tf wrote on 05/08/01 17:25:

> Klarer 9.1 ikke selv problemet med din temporary items mappe? Jeg tror
> at fjerne autopurge vil hjælpe.

Jeg havde bare fået det råd, at Autopurge var en god ting at have liggende i
Staremner, da version 9.1 af MacOS efter sigende ikke altid fjernede
indholdet i temporary items. Jeg prøver at fjerne det og ser om det hjælper.

Ville det forøvrigt ikke være en god idé at slette IE og evt. Finder's
præference-filer. Kunne det ikke tænkes, at disse var gået i ged?

Per

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-01 22:27

> [...]

> Jeg havde bare fået det råd, at Autopurge var en god ting at have liggende i
> Staremner, da version 9.1 af MacOS efter sigende ikke altid fjernede

8.5-9.04 slettede ikke temporary items, 9.1 gør

Jeg kan dog ikke tro, at Autopurge skulle volde problemer sålænge at du
har slået "Dont run when apps are open" til.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

jeg har fået et sted at bo, men leder stadig efter en lejlighed

Fra : Jesper

Dato : 07-08-01 22:44

> [...]

> til), men kan ikke se at der er tilføjet nye udvidelser i udvidelsesmappen,
> så jeg kan ikke rigtig forstå mine problemer.

Limewire er et Javaprogram og Apple's Java(MRJ) til MacOS Classic er
noget skod! Hvis du skal kører den slags programmer er det tilrådeligt
at gøre med en meget skrabet system og ikke lave andre aktiviteter på
Mac'en mens den er på. Fungerer meget bedre i OS X

> [...]
> gode råd!
>
> Jeg er efterhånden ved at blive bondiblå i hovedet

Skrot alt hvad der hedder noget med MS eller Microsoft i din
udvidelsesmappe, skrot din IE history og sæt den til at gemme max 300
sidst besøgte steder. Overvej at skrotte Internet Preferneces. Det kan
dog være irriterende at man skal genintaste sine Internet instillinger
og man mister alle sine cookies. Skrot Finder Indstillinger.
--
Jesper.

Fra : Per Madsen

Dato : 09-08-01 21:31

in article 1exsmyr.6d88tnnc9mtcN%triton@titancity.com, Jesper at
triton@titancity.com wrote on 07/08/01 22:43:

> [...]
> at gøre med en meget skrabet system og ikke lave andre aktiviteter på
> Mac'en mens den er på. Fungerer meget bedre i OS X

Maskinen crasher nu ikke når jeg bruge LimeWire og jeg har som regel ikke
andre programmer når jeg bruger det, men det kan selvfølgelig godt være at
det "behind the scenes" fucker maskinen op.

> [...]
> dog være irriterende at man skal genintaste sine Internet instillinger
> og man mister alle sine cookies. Skrot Finder Indstillinger.

Hvis jeg skrotter alle disse udvidelser du nævner, kan jeg da ikke bruge
Word, Excel, Entourage, PowerPoint, IE og O, oder wie?

Jeg prøver at skrotte Finder og IE's pref's, samt slette LimeWire. Det kan
være det hjælper.

Mvh.

Per

Fra : Jesper

Dato : 09-08-01 21:49

> [...]
> Word, Excel, Entourage, PowerPoint, IE og O, oder wie?
>
> Jeg prøver at skrotte Finder og IE's pref's, samt slette LimeWire. Det kan

Nu er MS Office så viseligt indrettet at i det fald at den finder at
programmernes udvidelser mangler bliver de ganske automatisk
reinstalleret (under forudsætning af at du ikke har skrottet deres
"Microsoft Office First Run" installer som ligger Office mappen.
--
Jesper.
Underskriv protesten mod CopyDan's afgifter på CD-R mm.

Fra : Per Madsen

Dato : 18-08-01 20:04

in article B79334BD.16AD7%permand@private.dk, Per Madsen at
permand@private.dk wrote on 05/08/01 17:37:

> [...]
> gode råd!
>
> Jeg er efterhånden ved at blive bondiblå i hovedet

Hej igen

Jeg har netop fundet ud af, at hvis jeg tilslutter Logitech USB musen til
USB-porten på selve maskinen istedet for til tastaturet, så forsvinder
Mac'ens underlige opførelse også (indtil videre ihvertfald). Kan der være
noget galt med mit tastatur, eller hvad kan det dreje sig om?

Mvh.

Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-08-01 00:24

Hej Per

Ja, det kan godt have noget med dit keyboard at gøre. Hvis der fx. ikke kommer
strøm nok gennem USB-porten til musen, så kan den finde på at reagere på nogle
underlige måder. Logitech musene bruger mere strøm end tilsvarende andre mus, -
selvom det stadig er i småtingsafdelingen.

Hvis vi fx. siger, at dit keyboard bruger 25 millivolt, og musen 50 millivolt,
men at USB pass-through kredsløbet kun kan levere 40 millivolt, så vil der blive
et underskud på 10 millivolt. Det lyder ikke af meget, men det er trods alt 20%
mindre strømspænding, end den skal have for at virke korrekt. Men i det øjeblik,
du sætter den direkte til den anden USB port, vil den kunne trække den fulde
spænding på de 50 millivolt. Og da keyboardet sidder først, vil det automatisk
_altid_ trække den strøm, som det har brug for, hvis den sidder i en kæde.

Så hvis du har muligheden for at kunne måle den strøm, der leveres direkte fra
USB porten på computeren med et lille voltmeter. Og derefter den strøm, der
kommer ud fra USB ud-porten på dit keyboard, så vil du få en fornemmelse af, om
det er keyboardet, der kan være noget galt med.

mvh. Erik Richard

Per Madsen wrote:

> [...]
> Mac'ens underlige opførelse også (indtil videre ihvertfald). Kan der være
> noget galt med mit tastatur, eller hvad kan det dreje sig om?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)