Beskatning af pensionsudbetalinger
Fra : Ejnar Nielsen

Dato : 31-05-10 17:31

Pensioner beskattes normalt ved udbetalinger.

Denne beskatning blev for en del år siden ændret fra 25% til 40 %

Hvornår skete denne ændring?

Indbetalinger til kapitalpensioner kan i 2010 ikke fratrækkes med samme
effekt som tidligere.
Hvad er reglerne nu??

mvh
Ejnar N

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-10 17:45

Ejnar Nielsen wrote:

> Pensioner beskattes normalt ved udbetalinger.
>
> Denne beskatning blev for en del år siden ændret fra 25% til 40 %

Disse faste satser gælder kun kapitalpensioner. Ratepensioner og
livrenter beskattes som almindelig indkomst (ingen AM bidrag) og
eventuelt med den særlige udligningsskat.

> Indbetalinger til kapitalpensioner kan i 2010 ikke fratrækkes med
> samme effekt som tidligere.
> Hvad er reglerne nu??

Fratrækkes i alle skatter undtaget topskatten (kommune, region, kirke, og
bundstat til stat; tidligere også mellemskat men den er nu afskaffet).

Det er mindst ti år siden at fradragsmuligheden i topskatten blev fjernet.

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-10 17:54

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i
meddelelsen

> [...]
> bundstat til stat; tidligere også mellemskat men
> den er nu afskaffet).
>
> Det er mindst ti år siden at fradragsmuligheden

Føj dertil til at selvpensioner kan udbetales i
morgen ved at man betaler 15 % af tilskrevne
renter før udbetaling. Det er alt.

Fra : Poul Christensen

Dato : 31-05-10 18:48

"ahw" <nix> wrote in news:4c03e988$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Føj dertil til at selvpensioner kan udbetales i
> morgen ved at man betaler 15 % af tilskrevne
> renter før udbetaling. Det er alt.

De 15 pct er blevet opkrævet løbende. Kun renterne vedrørende 2010 skal
beskattes.

mvh poul christensen

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-10 20:53

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev
i meddelelsen
> "ahw" <nix> wrote in

> De 15 pct er blevet opkrævet løbende. Kun
> renterne vedrørende 2010 skal
> beskattes.

Ikke ifølge min bank, men sådan er der jo så
forskellige meninger om dette.

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-06-10 18:08

"ahw" <nix> wrote in news:4c041399$0$36581
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> "Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev
> i meddelelsen

> Ikke ifølge min bank, men sådan er der jo så
> forskellige meninger om dette.

Der er kun en mening om dette og det er lovteksten.

§ 15 i pensionsafkastskatteloven er ganske klar.

Danske bank har da også løbende trukket skat af rentetilskrivningen på
min selvpensioneringskonti i mere end 25 år.

mvh poul christensen

Fra : Poul Christensen

Dato : 31-05-10 18:46

"Ejnar Nielsen" <ejnar-nielsen@hashoj-net.dk> wrote in news:4c03e45b$0$4818
$9f626990@news.telelet.dk:

> Pensioner beskattes normalt ved udbetalinger.
>
> Denne beskatning blev for en del år siden ændret fra 25% til 40 %
>
> Hvornår skete denne ændring?

De 25 pct. blev forhøjet til 40 pct.sidst i 1979

mvh poul christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-06-10 15:14

Poul Christensen wrote:

> "Ejnar Nielsen" <ejnar-nielsen@hashoj-net.dk> wrote in
> news:4c03e45b$0$4818 $9f626990@news.telelet.dk:

> De 25 pct. blev forhøjet til 40 pct.sidst i 1979

Nu mener jeg at kunne huske, at den gik fra 25% til 35% for sener at går til
40% (Arbejdede selv med den slags i slut 70'erne), men en vigtig detalje
var, at den del(værdi) af forsikringen der lå før stigningen bibeholdt den
lave % (incl. renter).

Andre har være inde på indexkontrakter som vistnok var skattefri, samme med
ældre forsikringer, da der før de 25% var mindre skat, og før det 0 skat.

Men da det er 30+ år siden er det nok ikke så aktuelt, da der nok ikke er
ret mange overlevende der har disse.

Stig Johansen

Fra : Preben

Dato : 31-05-10 19:16

Den 31.05.2010 kl. 18:45 skrev Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>:

> Disse faste satser gælder kun kapitalpensioner. Ratepensioner og
> livrenter beskattes som almindelig indkomst (ingen AM bidrag) og
> eventuelt med den særlige udligningsskat.

Gælder vist også for Indekskontrakter.

> [...]
> bundstat til stat; tidligere også mellemskat men den er nu afskaffet).
>
> Det er mindst ti år siden at fradragsmuligheden i topskatten blev

Ikke ved indbetaling til ratepensioner.

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 31-05-10 19:17

Den 31.05.2010 kl. 18:31 skrev Ejnar Nielsen <ejnar-nielsen@hashoj-net.dk>:

> [...]
>
> Hvornår skete denne ændring?
>

> Indbetalinger til kapitalpensioner kan i 2010 ikke fratrækkes med samme

Du kan få svar på det meste her:
http://www.forsikringogpension.dk/Pension/pensionsabc/Skat_og_pension/Sider/Skat_og_pension.aspx

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 01-06-10 16:08

Den 01.06.2010 kl. 16:14 skrev Stig Johansen <wopr.dk@gmail.com>:

> [...]
>
> Men da det er 30+ år siden er det nok ikke så aktuelt, da der nok ikke er

Hvad f..... bilder du dig ind
Selvfølgelig er vi mange (og heldigvis for det), der stadig er levende og
i besiddelse af de meget lukrative indekskontrakter.
Jeg fik tegnet kontrakterne i 1971, dagen før det blev stoppet. Selv om de
først kan udbetales fra 65 år, har jeg da tænkt mig at leve længe nok til
at kunne nyde alle de dejlige udbetalinger over de næste 15 år.
Beskatningen er 25% for de første indbetalinger og 40% efter ændringen.

--
mvh/Preben