Så gamle bliver bilerne
Fra : TDN

Dato : 31-05-10 18:20

http://bil.guide.dk/Peugeot/%C3%98konomi/Vedligehold/Brugt%20bil/S%C3%A5_hurtigt_ruster_fransk_k%C3%A6rlighed_2083477

Pudsigt at se Skoda så langt nede. Det må være favorit og felicia der
trækker ned.

Mvh
Thomas

Fra : KASO

Dato : 31-05-10 19:15

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Pudsigt at se Skoda så langt nede. Det må være favorit og felicia der

Tjah - det siger ikke så meget om de nutidige biler. Jeg har også haft en
MB, der blev solgt som 22-årig - men min nuværende, 6-årige, MB er pt. på
værksted for at få udbedret rust - ligesom sidste år på samme tid. Til
gengæld har jeg ikke set rust på de franske biler, jeg har haft....

Iflg. www.vibilagare.se, er nutidige Renault'er langt bedre rustet(!) til at
modstå rust end de fleste andre biler på markedet. Toyota er til gengæld
rimeligt dårligt beskyttet (jeg skal også snart have efterbehandlet
Yaris'en - omend den nu ikke har problemer).

Der er intet underligt i, at en bil, der koster 3-4 gange så meget (MB)
bliver "holdt i live" længere tid end en billig bil.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-05-10 21:17

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Tjah - det siger ikke så meget om de nutidige biler. Jeg har også haft en
> MB, der blev solgt som 22-årig - men min nuværende, 6-årige, MB er pt. på
> værksted for at få udbedret rust - ligesom sidste år på samme tid.

Alting var bedre i gamle dage - især Mercedes.

Fra : KASO

Dato : 31-05-10 21:31

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Alting var bedre i gamle dage - især Mercedes.

Både og.... - jeg har også haft en Renault 12 fra samme periode som
ovenstående MB - den var på ingen måde bedre end de nutidige Renault'er! De
fleste biler har taget et kæmpeskridt fremad, hvilket har mindsket afstanden
fra "hverdagsbiler" til luksusbilerne. Samtidig går udviklingen så stærkt,
så der er få år fra de dyreste biler har den nyeste udvikling til
"hverdagsbilerne" har den, hvor der i gamle dage sagtens kunne gå 10 år.

I samme periode må man med beklagelse erkende, at det er gået tilbage for
Mercedes. Jeg overvejer pt. fremtiden for "forholdet" til mit eksemplar....
:-|

Fra : Henrik B.

Dato : 31-05-10 22:10

> I samme periode må man med beklagelse erkende, at det er gået tilbage for
> Mercedes. Jeg overvejer pt. fremtiden for "forholdet" til mit
> eksemplar.... :-|

Det er ikke "generelt" gået tilbage for Mercedes. Problemet er mere
oprindelseslandet. Hvad kan jeg sige - jeg skal ikke have en bil bygget i
Spanien...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Ivar

Dato : 31-05-10 22:46

Henrik B. skrev:

> Problemet er mere oprindelseslandet.

Det er ligegyldigt hvilket sprog de taler udenfor fabrikken.
Det der har betydning, er hvilke kvalitetskrav der stilles.

Da Mercedes overtog Chrysler skulle man tro at Chryslers kvalitet
ville stige. Det blev nærmere, at Mercedes kvalitet faldt.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-10 06:16

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Det er ligegyldigt hvilket sprog de taler udenfor fabrikken.
> Det der har betydning, er hvilke kvalitetskrav der stilles.

Jep, har intet med sprog at gøre, men derimod mentalitet.

> Da Mercedes overtog Chrysler skulle man tro at Chryslers kvalitet
> ville stige. Det blev nærmere, at Mercedes kvalitet faldt.

Det beviser jo netop min pointe! At den amerikanske måde at bygge biler på,
er netop amerikansk, selvom ejeren er tysk.
Chryslers kvalitet fik dog et lille løft, i form af 300C.

Fra : Ivar

Dato : 01-06-10 21:53

Henrik B. skrev:

> Det beviser jo netop min pointe! At den amerikanske måde at bygge biler på,
> er netop amerikansk, selvom ejeren er tysk.

Næh. Chrysler blev bedre efter de blev slået sammen med Mercedes,
de amerikansk byggede Mercedes blev ringere efter at de blev
slået sammen med Chrysler. Hvad beviser det?

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-10 22:40

> Næh. Chrysler blev bedre efter de blev slået sammen med Mercedes,
> de amerikansk byggede Mercedes blev ringere efter at de blev
> slået sammen med Chrysler. Hvad beviser det?

Der kom et ok produkt ud af dét ægteskab (300C). Dog lavede amerikanerne
stadig tåbeligheder på den.
M.h.t. faldende kvalitet på M- og R-klasserne kunne det måske hænge sammen
med, at man i "ægteskabet" begyndt at benytte flere US-dele, end man havde
gjort tidligere. Eller skiftede til anden (chrysler) leverandør.

Fra : KASO

Dato : 31-05-10 22:58

> [...]
>
> Det er ikke "generelt" gået tilbage for Mercedes. Problemet er mere
> oprindelseslandet. Hvad kan jeg sige - jeg skal ikke have en bil bygget i

Rustproblemerne har ramt (stort set) samtlige modeller - uanset byggeland.
Fejl på bremser og meget andet hører også de tyske til - så jo: Mercedes har
ikke det forspring, de engang havde - tværtimod er kvaliteten på nogle
punkter ringere end på mange hverdagsbiler - desværre. Det tyder dog på, at
de seneste modeller er ved at komme efter det igen, men det vil tiden vise.

Oprindelseslandet er ikke særligt relevant - Toyota Yaris har i mange år
været en af de mest driftsikre biler overhovedet - og den er bygget i
Frankrig.

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-10 06:23

> [...]
> punkter ringere end på mange hverdagsbiler - desværre. Det tyder dog på,
> at de seneste modeller er ved at komme efter det igen, men det vil tiden

Rustproblemerne er udpræget på W210, hvilket man har lært af! Derudover er
MB'ere bygget i Spanien og USA ramt af rust - ikke de tyske (generelt set).
M.h.t. bremser, så er det tunge biler, hvorfor bremserne slides. Dette har
MB også for længst trukket en konsekvens af, da prisen på originale
bremsedele ofte er lavere, end ved mange Hr. & Fru Leverpostej potter...

> Oprindelseslandet er ikke særligt relevant - Toyota Yaris har i mange år
> været en af de mest driftsikre biler overhovedet - og den er bygget i
> Frankrig.

*LOL* Ja, jeg husker stadig da der landede en sending Yaris'er, hvor man
undrede sig over at servostyringen ikke fungerede. Det viste sig at
franskmændede havde "glemt" at montere servostyring!
For ikke at tale om de engelske CarinaE, hvor det tog en del år, inden man
fik styr på kvaliteten. Det skete først da man indsatte en japanske ledelse
på fabrikken.
Har netop hjulpet en bekendt med at købe en Toyota. Resultat: Det blev en
japansk produceret - ikke (øst)europæisk. En bekendt er ved Suzuki. Han kan
også fortælle at der er væsentlig færre problemer med japansk producerede
Swift'er, end med europæisk producerede.

Næææh, det handler om tre ting: Mentalitet, mentalitet, mentalitet.

Fra : KASO

Dato : 01-06-10 06:49

> Rustproblemerne er udpræget på W210, hvilket man har lært af! Derudover er
> MB'ere bygget i Spanien og USA ramt af rust - ikke de tyske (generelt
> set).

Det er så ikke helt korrekt - spørg blot FDM, der har haft en del sager på
C, E og S-klasserne i flere generationer. Du kan også kigge på
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=109&brandID=25 hvor karaktererne
ikke just ligger på et niveau, der matcher prissedlen (1-3 af 5 - en enkelt
sniger sig op på et 4-tal).

> M.h.t. bremser, så er det tunge biler, hvorfor bremserne slides. Dette har
> MB også for længst trukket en konsekvens af, da prisen på originale
> bremsedele ofte er lavere, end ved mange Hr. & Fru Leverpostej potter...

Jeg tænkte nu ikke så meget på slid, men mere fejl på de elektroniske
bremser - og elektriske fejl generelt. At bilerne er tunge, burde ikke komme
bag på de ingeniører, der konstruerede bilerne. Jeg har nu ikke problemer
med slid på bremser - men 3 ud af 4 knækkede fjedre imponerede mig ikke på
en bil, der ikke har rundet 100.000km. Det skyldes valget af
materialekvalitet - ikke mentalitet!

Mht. prisen er det min erfaring, at de fleste reservedele ligger på niveau
med - eller billigere - end til de fleste andre biler. I det hele taget er
driften (omkostninger til rust fraregnet) billig. Jeg har netop smidt bilen
til service. Iflg. computeren kunne jeg faktisk godt vente 6.500km endnu,
hvorefter den ville have kørt 40.000km, men jeg skal på ferie i den, og den
skal til syn, så jeg kunne lige så godt få det klaret nu. Sammen med
afbalancering af alle 4 hjul, koster det mig 3.500kr. for service - og så
tilbød de samtidig at syne den for mig - inkl. at betale for synsgebyret(!).
Det tilbud kunne jeg ikke sige nej til

> *LOL* Ja, jeg husker stadig da der landede en sending Yaris'er, hvor man
> undrede sig over at servostyringen ikke fungerede. Det viste sig at
> franskmændede havde "glemt" at montere servostyring!

Og en hel del japanske Toyota'er med fejl på speederen, så det kunne lige så
godt være sket i Japan. Du fokuserer bare på alt, der kan bekræfte dine
fordomme mod sydeuropæiske biler

> For ikke at tale om de engelske CarinaE, hvor det tog en del år, inden man
> fik styr på kvaliteten. Det skete først da man indsatte en japanske
> ledelse på fabrikken.

Tjah - sjovt nok har alle statistikker vist, at CarinaE var en af de mest
driftsikre og slidstærke biler i sin tid - så problemet var vist ikke så
stort (selv om man kunne forvente det).

> [...]
> kan også fortælle at der er væsentlig færre problemer med japansk
> producerede Swift'er, end med europæisk producerede.

Mht. Suzuki, har jeg også hørt(!) at der er en klar forskel. Hvilken Toyota
taler vi om? Bortset fra Aygo, kan jeg ikke lige huske, at Toyota har
fabrikker i østeuropa, men det skyldes nok min mgl. hukommelse

> Næææh, det handler om tre ting: Mentalitet, mentalitet, mentalitet.

+ Kontrol, kontrol, kontrol.....

At bilerne ruster/rustede, har iøvrigt intet med mentalitet at gøre.

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-10 15:56

> Og en hel del japanske Toyota'er med fejl på speederen, så det kunne lige
> så godt være sket i Japan.

Ja, speedere produceret i Indiana, USA. *LOL*

> Du fokuserer bare på alt, der kan bekræfte dine fordomme mod sydeuropæiske
> biler

Ja, for hver gang jeg tænker "okay, NU har de sgu taget sig sammen og
forbedret sig", så kommer der nye eksempler... )

> Mht. Suzuki, har jeg også hørt(!) at der er en klar forskel. Hvilken
> Toyota taler vi om? Bortset fra Aygo, kan jeg ikke lige huske, at Toyota
> har fabrikker i østeuropa, men det skyldes nok min mgl. hukommelse

Corolla Verso...

> At bilerne ruster/rustede, har iøvrigt intet med mentalitet at gøre.

Og dog? For hvis ikke sealinger m.v. lægges ordenligt, går det galt...

Fra : KASO

Dato : 01-06-10 20:23

Fra : KASO

Dato : 01-06-10 20:29

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja, speedere produceret i Indiana, USA. *LOL*

Tjah - alle biler idag er et rodsammen fra div. underleverandører - derfor
er bygge- og oprindelsesland ikke så interessant efterhånden.

> Ja, for hver gang jeg tænker "okay, NU har de sgu taget sig sammen og
> forbedret sig", så kommer der nye eksempler... )

Eksempler, du desværre kan finde for alle mærker og nationaliteter - men du
nøjes med at vedligeholde dine gamle fordomme

> Corolla Verso...

Hvor produceres den?

> Og dog? For hvis ikke sealinger m.v. lægges ordenligt, går det galt...

Det har så intet med sealing at gøre (det er jo ikke en Ford ) - men
lakeringen (som udføres af robotter) er elendig, ingen galvanisering (før på
de allerseneste), etc.

At 3 ud af 4 fjedre knækker og udstødningen er ruster over efter 5 år - det
har så heller intet med mentalitet at gøre.

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-10 20:55

> Tjah - alle biler idag er et rodsammen fra div. underleverandører - derfor
> er bygge- og oprindelsesland ikke så interessant efterhånden.

Ja, der er nok nogle som lever i dén overbevisning.

> Eksempler, du desværre kan finde for alle mærker og nationaliteter - men
> du nøjes med at vedligeholde dine gamle fordomme

Eksempler som bare er oftere hos nogle mærker/nationaliteter, end hos
andre...

> Hvor produceres den?

Tyrkiet...

> Det har så intet med sealing at gøre (det er jo ikke en Ford ) - men
> lakeringen (som udføres af robotter) er elendig, ingen galvanisering (før
> på de allerseneste), etc.

Og stålkvalitet, behandlingen af stålet m.v.

> At 3 ud af 4 fjedre knækker og udstødningen er ruster over efter 5 år -
> det har så heller intet med mentalitet at gøre.

M.h.t. udstødningen, så sker det på varevognene - ikke personbilerne!

Fra : KASO

Dato : 01-06-10 21:23

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja, der er nok nogle som lever i dén overbevisning.

Det er virkeligheden - selv om nogle fornægter den

> Eksempler som bare er oftere hos nogle mærker/nationaliteter, end hos
> andre...

> Tyrkiet...

OK - det havde jeg lige glemt....

> Og stålkvalitet, behandlingen af stålet m.v.

Jeps! Men det har jo heller intet med byggelandet at gøre.

> M.h.t. udstødningen, så sker det på varevognene - ikke personbilerne!

Viano er en personbil - bygget på platformen fra E-klassen.
Marco Polo (min) er så bygget færdig hos Westfalia.

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-10 21:33

> Det er virkeligheden - selv om nogle fornægter den

Det er så ikke min erfaring...

)

> Jeps! Men det har jo heller intet med byggelandet at gøre.

Det kan det såmænd sagtens. Det er ikke sikkert at to fabrikker får stålet
samme sted fra - langt fra faktisk.

> Viano er en personbil - bygget på platformen fra E-klassen.
> Marco Polo (min) er så bygget færdig hos Westfalia.

Nej! Din Viano er en varevogn med sæder (eller omvendt) = Vito.

Fra : KASO

Dato : 02-06-10 06:35

> Det kan det såmænd sagtens. Det er ikke sikkert at to fabrikker får stålet
> samme sted fra - langt fra faktisk.

Men stadig specificeret og bestilt fra Stuttgart - det har intet med landet,
hvor presseværktøjerne tilfældigvis er placeret at gøre....

> Nej! Din Viano er en varevogn med sæder (eller omvendt) = Vito.

Den findes også som Vito, ja - men den er stadig konstrueret som personbil -
baseret på E-klassen i modsætning til f.eks. Sprinter.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-06-10 23:09

> Men stadig specificeret og bestilt fra Stuttgart -

Hvor ved du det fra?

> Den findes også som Vito, ja - men den er stadig konstrueret som
> personbil -

Opbygget med sæder ja, men stadig en varebil, når den er på gul plader...

> baseret på E-klassen i modsætning til f.eks. Sprinter.

Det eneste "baseret på", er én eller to fælles motorer - intet andet...

Fra : KASO

Dato : 03-06-10 06:39

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor ved du det fra?

Fordi det er dér udviklingen foregår.

> Opbygget med sæder ja, men stadig en varebil, når den er på gul plader...

En Saab 9-3 er også en varevogn, når den får gule plader på - hvad har det
med sagen at gøre? Er en Saab 9-3 så en varebil?

Min har stadig hvide plader, er opbygget hos Westfalia og leveret som
personbil/autocamper.

> Det eneste "baseret på", er én eller to fælles motorer - intet andet...

Sæt dig ind i tingene: Viano er (i modsætning til den gl. Vito med
forhjulstræk) bygget på E-klasse platformen - og ja: Motorerne er også de
samme - dog med anden ydelse i visse tilfælde). Samme som en Touran er
bygget på en Golf-platform og en Scénic er bygget på en Mégane-platform.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-10 06:57

> Fordi det er dér udviklingen foregår.

Du véd det altså reelt ikke...

> Sæt dig ind i tingene: Viano er (i modsætning til den gl. Vito med

*ROFL*

Fra : KASO

Dato : 05-06-10 07:01

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Du véd det altså reelt ikke...

Næhh - det gør DU tydeligvis ikke!

> *ROFL*

Tjah - det viser jo sådan set bare, at du endnu engang forsøger at forvride
tingene så de passer i dit verdensbillede....

Fra : Henrik B.

Dato : 06-06-10 22:18

> Tjah - det viser jo sådan set bare, at du endnu engang forsøger at
> forvride tingene så de passer i dit verdensbillede....

Ja ja, det er godt - tåbe! Jeg arbejder trods alt med bilerne til daglig, og
har ikke blot læst et-eller-andet i "den lokale".....

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-10 05:46

KASO wrote:
> [...]
> Der er intet underligt i, at en bil, der koster 3-4 gange så meget
> (MB) bliver "holdt i live" længere tid end en billig bil.

Jeg tror efterhånden folk har forstået at de problemer skyldtes Renaults
Bretagne-karosserifabrik hvor MB fik lavet en del af deres karosserier.

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-10 06:24

"Allan Jensen" <-> skrev i meddelelsen

> Jeg tror efterhånden folk har forstået at de problemer skyldtes Renaults
> Bretagne-karosserifabrik hvor MB fik lavet en del af deres karosserier.

Hmmm. Problemet er bare at rust ikke er eneste problem på en varevogn. Tager
du Renaults varevogne, så kører de bare - sammenlignet med MB's..

Fra : KASO

Dato : 01-06-10 06:52

> [...]
>
> --
> FUGM - The trademark of world class inkompetence.

Til gengæld ruster Renault også langt mindre end MB (egen erfaring - efter
at have haft begge mærker).

Fra : Klaus G.

Dato : 01-06-10 15:39

> Hmmm. Problemet er bare at rust ikke er eneste problem på en varevogn.
> Tager du Renaults varevogne, så kører de bare - sammenlignet med MB's..
Hvis en renault "bare køre" modsat en Sprinter. Så snakker vi langt over
500.000km på sådan en renault eller hvad? Sidst Sprinter jeg kørte i, kørte
knap 400.000km uden problemer på selve motoren. Det vil jeg gerne se en
Renault gøre efter og så med alle 3500kg hele livet, samt stor trailer på
slæb meget af tiden.

--
Klaus G.

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-10 15:52

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> en Renault gøre efter og så med alle 3500kg hele livet, samt stor trailer

Jeg kan se på værkstedet, at det er yderst sjældent at vi ser en Renault
varevogn - med mindre den er til service.
Derimod så skiftes der hele tiden motorer, gearkasser, styretøj,
kardanaksler m.v. på Sprinterne...

Fra : Armand

Dato : 01-06-10 17:18

Klaus G. skrev:
> [...]
> kørte knap 400.000km uden problemer på selve motoren. Det vil jeg gerne
> se en Renault gøre efter og så med alle 3500kg hele livet, samt stor

Det er efterhånden længe siden at jeg lod min foretrukne ophugger
fortælle mig: "Den historie med Stuttgarter-dieselen er efterhånden en
skrøne - Franskmændene gør det langt bedre!"

Og sådan en ophugger skulle, om nogen, have fingeren på pulsen omkring
hvilke motorer der er søgning på og hvilke der ikke er!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 01-06-10 20:36

> [...]
> en Renault gøre efter og så med alle 3500kg hele livet, samt stor trailer

Det skulle ikke være svært. Renaults motorer er generelt særdeles
slidstærke, så det burde ikke være noget problem.

For mange år siden arvede jeg en gammel Renault 12 årgang 1975. Den havde da
kørt tæt ved 200.000km (hvilket var en del dengang) - af en ejer, der ikke
havde begreb om at køre bil. På et tidspunkt var han på værksted med den,
fordi den havde kørt dårligt i et stykke tid - det skyldtes så, at han havde
glemt at skubbe chokeren ind!! Bilen var blevet brugt til at køre ud over
markerne i (han var hjemmeværnsmand) og så mildest talt forfærdelig ud, men
såvel motor som undervogn fungerede besynderligt nok upåklageligt og uden
olieforbrug. Det er ikke helt tilfældigt, at Renault 12 og Peugeot 504 i
mange år var dominerende i mange afrikanske lande, hvor veje var et
fremmedord - bilerne var bundsolide og kunne holde til forholdene. På vore
breddegrader rustede de bare væk inden de blev slidt op. Siden har de fået
helt styr på rusten, men elektronikken har drillet på nogle biler - iøvrigt
ligesom på en del Mercedes'er.

Fra : Leo Jensen

Dato : 03-06-10 00:12

On Jun 3, 7:39 am, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> samme - dog med anden ydelse i visse tilfælde). Samme som en Touran er
> bygget på en Golf-platform og en Scénic er bygget på en Mégane-platform.

Dvs Viano har hjulophæng og styretøj fælles med en E-klasse ??

Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-10 08:13

On 3 Jun., 08:12, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> Dvs Viano har hjulophæng og styretøj fælles med en E-klasse ??

Nej! Som jeg også skrev til KASO, så kan det godt være at bunden på en
Viano/Vito er en "tilpasset" E-klassen (W210?) bund. Men pånær et par
motorer, så er ALT andet selvstændigt på en Viano/Vito...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 04-06-10 03:01

> Dvs Viano har hjulophæng og styretøj fælles med en E-klasse ??

Det er ur-komisk at KASO siger at jeg skal sætte mig ind i tingene,
samtidig med at han roder rundt i begreberne. *LOL*

Den gamle V-klasse /Vito (W638) kørte med forhjulstræk. Den nye Viano/
Vito (W639) har baghjulstræk (eller 4x4), og har lånt to motorer og
gearkasser fra den gamle E-klasse (W210). Alt andet er Viano's/Vito's
egen...

--
htp://www.saabklub.dk/

Fra : Esben

Dato : 31-05-10 19:28

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Pudsigt at se Skoda så langt nede. Det må være favorit og felicia der

Både og - deres første "rigtige" bil kom jo først i 96, men det siger noget
om hvor lidt man kan bruge statistikken til.

--
Esben

Fra : Armand

Dato : 31-05-10 21:55

TDN skrev:
> [...]
>

> Pudsigt at se Skoda så langt nede. Det må være favorit og felicia der

Det er gennemsnitsalderen for de biler der blev skrottet sidste år.
Sagt på en anden måde: Gennemsnits skrot-Skoda'en var fra 1997.
Octavia lanceredes i '96, så mon ikke statistikken kun bliver bedre de
kommende år :-/

Jeg har hidtil holdt bil på en facon, så jeg for såvidt kan bekræfte
statistikken: Mine to første billigt købte brugte Pu'gøjter, á 205'eren
opgivet i '99 og 405'eren opgivet i 2006, blev begge 15 år. Ingen af dem
var bundrådne, men dog så meget 'halvgået' at yderligere motorproblemer
førte til skrotnings-beslutningen - Og artiklen skelner jo heller ikke
mellem årsager til skrotning, omend at man må regne med at rust er en
tung årsag.

Men hvor længe kan (og gider) man forvente at ens bil holder sig på
gaden - og til hvilken pris?
Volkewogn Golf har altid nydt godt af et rygte om at holde prisen; men
er blot tre år længere gennemsnits-levetid (i.f.t. mængdens ca. 15 år)
et argument for den noget pebrede mer-pris - specielt som brugt?
I mine øjne er VW faktisk den store skuffelse i det skema :-|

Og eftersom jeg for nyligt har revset både Fiat og Renault for at være
rene rustfælder, må jeg som Peugeot-ejer hellere lige dukke nakken og
sige be-be!

--
Armand

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-06-10 10:09

TDN wrote:
> [...]
>

> Pudsigt at se Skoda så langt nede. Det må være favorit og felicia der

Jeg er overrasket over så tæt Audi og VW ligger - helgalvaniseringen af
Audi fra 1988 in mente. Måske dør Audierne af opslidning nærmere end
rust - min snart 18 årige Audi er i hvert fald ikke tæt på rustdøden,
men har dog kostet både sved og mønt i udskiftning af sliddele de
seneste 4 år. Det ville jeg nok ikke have stået model til hvis ikke jeg
havde adgang til klubrabat på stumper og hvis jeg ikke kunne skrue selv.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 01-06-10 20:38

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> år. Det ville jeg nok ikke have stået model til hvis ikke jeg havde adgang
> til klubrabat på stumper og hvis jeg ikke kunne skrue selv.

Det er vel ikke så underligt - de består af de samme stumper - man betaler
bare mere for Audi-logoet....

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-06-10 09:47

KASO wrote:

> Det er vel ikke så underligt - de består af de samme stumper - man
> betaler bare mere for Audi-logoet....

Man betaler nu også for mere lydisolering, og de 1000 andre detaljer der
gør en Audi mere lækker (og "rustfast") - med eller uden logo.

Min undren gik på at Audier skrottes før de ruster op - det er ret
enkelt at holde mekanikken rullende. VW fra
slutfirsene/starthalvfemserne var mig bekendt ikke helgalvaniserede som
Audierne.

--
vh
Torben - nu med Audi R5 på langs og VW R5 på tværs.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-06-10 18:12

Den Wed, 02 Jun 2010 10:46:51 +0200 skrev Torben Scheel:

> [...]
> gør en Audi mere lækker (og "rustfast") - med eller uden logo.
>
> Min undren gik på at Audier skrottes før de ruster op - det er ret

Det skyldes vel at kundegruppen generelt ikke har kørekort ret meget
længere - når man er blevet gammel nok til at køre i sådan en, skal man
jo op til lægen og have fornyet kortet hvert andet år

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-06-10 08:38

Kent Friis wrote:

> Det skyldes vel at kundegruppen generelt ikke har kørekort ret meget
> længere - når man er blevet gammel nok til at køre i sådan en, skal man
> jo op til lægen og have fornyet kortet hvert andet år

:D

Der er altid en stakkels ungersvend i familien der overtager vognen -
men OK - det brugerskifte kan også hurtigt bringe de fleste aldrende
biler i knæ

--
vh
Torben - ældre end han troede