/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
optimering/tuning
Fra : Brian Lænø


Dato : 05-08-01 16:22

Hej ng
Min mc Cagiva Elefant 750 yder max hk ved kun 6.500 omdrejninger.
Det gule felt på omdrejnings tælleren starter ved 8.500 omdrejninger.
Er det muligt at forlænge Hk kurven så den får flere hk.
Dens luftindtag er ret snørklet, luften går fra luftfilteret ind i stellet
og fra stellet ud til karburatorerne.
Igennem systemet har luften 3 90 graders drejninger.
Det jeg tænkte på var at monterer KN-clipon filtre direkte på
karburatorerne, og få den omdysset.
Kan man gøre det uden at miste træk i bunden og mellem området.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



 
 
Søren Johansen (05-08-2001)
Kommentar
Fra : Søren Johansen


Dato : 05-08-01 19:17

"Brian Lænø" skrev:
> Hej ng
> Min mc Cagiva Elefant 750 yder max hk ved kun 6.500 omdrejninger.
> Det gule felt på omdrejnings tælleren starter ved 8.500 omdrejninger.
> Er det muligt at forlænge Hk kurven så den får flere hk.

Der er masser af muligheder for at tune motoren. Det er jo en Ducati 750 og
f.eks. Kämna (www.ducati-kaemna.de) og Stein Dinse (www.stein-dinse.com) har
masser af tuningsdele. Det der vil give dig mest er andre knastaksler og
måske højere stempler (vil jeg tro).

> Dens luftindtag er ret snørklet, luften går fra luftfilteret ind i stellet
> og fra stellet ud til karburatorerne.
> Igennem systemet har luften 3 90 graders drejninger.
> Det jeg tænkte på var at monterer KN-clipon filtre direkte på
> karburatorerne, og få den omdysset.

Det vil (efter min erfaring) ikke give mærkbart mere effekt, men måske lidt
pænere moment-kurve.

> Kan man gøre det uden at miste træk i bunden og mellem området.

Det vil givet være svært, men f.eks. Kämna kan rådgive meget præcist om hvad
du kan opnå.

Mvh,

Søren
Pantah (750) + 888




Brian Lænø (06-08-2001)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 06-08-01 15:45


"Søren Johansen" skrev
> Der er masser af muligheder for at tune motoren. Det er jo en Ducati 750
og
> f.eks. Kämna (www.ducati-kaemna.de) og Stein Dinse (www.stein-dinse.com)
har
> masser af tuningsdele. Det der vil give dig mest er andre knastaksler og
> måske højere stempler (vil jeg tro).
>
> > Dens luftindtag er ret snørklet, luften går fra luftfilteret ind i
stellet
> > og fra stellet ud til karburatorerne.
> > Igennem systemet har luften 3 90 graders drejninger.
> > Det jeg tænkte på var at monterer KN-clipon filtre direkte på
> > karburatorerne, og få den omdysset.
>
> Det vil (efter min erfaring) ikke give mærkbart mere effekt, men måske
lidt
> pænere moment-kurve.
>
> > Kan man gøre det uden at miste træk i bunden og mellem området.
>
> Det vil givet være svært, men f.eks. Kämna kan rådgive meget præcist om
hvad
> du kan opnå.
>
Hvis jeg udskifter knastakselerne, så mister jeg nok bundtrækket hvilket jeg
ikke ønsker.
Elefanten på 900cc bruger samme knastakseler som 750 cc, de er nok lavet
special til at give bundtræk.
Højere stempler er måske en mulighed, men det vil jeg helst vente med til de
"skal" skiftes.
Fra de 6.500 o/m (hvor den har max hk) til 8.000 o/m taber den ca. 10 hk.
Tophastigheden ligger ved ca.8.000 o/m, så det ville være rart hvis max hk
lå der omkring også.
Alternativt kan jeg jo ændre på gearingen, så tophastigheden ligger ved
6.500 o/m.
Den mindre modstand i KN-slipon filtre, vil den kunne ødelægge bundtrækket?
Hvis der ikke er noget at hente ved KN-slipon filtre, så vil jeg nok nøjes
med at give den en højere gearing næste gang der skal skiftes tandhjul.
Min økonomi er ikke til den store tuning med udskiftning af motordele.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



The Bear (06-08-2001)
Kommentar
Fra : The Bear


Dato : 06-08-01 18:23


On 6-Aug-2001, "Brian Lænø" <brianla@worldonline.dk> wrote:


> Hvis jeg udskifter knastakselerne, så mister jeg nok bundtrækket hvilket jeg
> ikke ønsker.

Det kommer jo bestemt an på hvilke knaster du vælger. Vælger du et højere løft unden at ændre væsentligt på overlapningen, får du faktisk
mere bundtræk og flere heste.

> Fra de 6.500 o/m (hvor den har max hk) til 8.000 o/m taber den ca. 10 hk.
> Tophastigheden ligger ved ca.8.000 o/m, så det ville være rart hvis max hk
> lå der omkring også.

Det lyder som om din motor tér sig præcist som den bør. Dit højeste drejningsmoment og fleste heste vil altid ligge på et noget lavere
omdr-tal end max-omdr. Hvis du eksempelvis kunne flytte dette punkt (well, momentet ligger lidt lavere på omdr end max-hestene) til 8.000
omdr., ville du mangle hestene hver gang du skifter gear (opad).

> Alternativt kan jeg jo ændre på gearingen, så tophastigheden ligger ved 6.500 o/m.

Jeps - men det vil koste optræk. Hvorfor er det vigtigt at have max-heste ved tophastighed?

> Den mindre modstand i KN-slipon filtre, vil den kunne ødelægge bundtrækket?

Ikke hvis der dyses korrekt. Jeg er (modsat en anden skribent) af den opfattelse at din beskrivelse af dit indsugningsforløb hæmmer maskinen
en del.

> Hvis der ikke er noget at hente ved KN-slipon filtre, så vil jeg nok nøjes
> med at give den en højere gearing næste gang der skal skiftes tandhjul.

Skift du bare filtre - men husk at du nok skal dyse om (formodentlig i hvert fald større hoveddyser).

Jeg har lige ændret en Savage med filter og potte. Hoveddysen måtte gøres ret meget større, men jeg "tjente" knapt 7 heste. Det lyder jo
ikke af så meget - men på en Savage er det jo næsten 20%

---

B-)

Ting til salg: http://www.go.to/salg

Klik her og Kræftens Bekæmpelse modtager op til 3,- kr (gratis for dig!): http://www.stopcancer.nu/banner.asp

Brian Lænø (06-08-2001)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 06-08-01 19:47


"The Bear" skrev
> > Fra de 6.500 o/m (hvor den har max hk) til 8.000 o/m taber den ca. 10
hk.
> > Tophastigheden ligger ved ca.8.000 o/m, så det ville være rart hvis max
hk
> > lå der omkring også.
>
> Det lyder som om din motor tér sig præcist som den bør. Dit højeste
drejningsmoment og fleste heste vil altid ligge på et noget lavere
> omdr-tal end max-omdr. Hvis du eksempelvis kunne flytte dette punkt (well,
momentet ligger lidt lavere på omdr end max-hestene) til 8.000
> omdr., ville du mangle hestene hver gang du skifter gear (opad).
Nu er 8000 o/m jo ikke max omdrejninger , mit drejningsmoment ligger
meget lavt, under 3.000 o/m.
>
> > Alternativt kan jeg jo ændre på gearingen, så tophastigheden ligger ved
6.500 o/m.
>
> Jeps - men det vil koste optræk. Hvorfor er det vigtigt at have max-heste
ved tophastighed?

Jeg vil gerne have lidt højere tophastighed til motorvej, og jeg vil gerne
have lidt hurtige optræk til tophastighed.
Da den nuværende tophastighed ligger pænt over max hk området, så går det
langsomt det sidste stykke.


> > Den mindre modstand i KN-slipon filtre, vil den kunne ødelægge
bundtrækket?
> Ikke hvis der dyses korrekt. Jeg er (modsat en anden skribent) af den
opfattelse at din beskrivelse af dit indsugningsforløb hæmmer maskinen
> en del.
Jeg smider lige en tegning af indsugningsforløbet på news:dk.binaer.motor

--
Brian
Cagiva Elefant 750




Brian Lænø (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 07-08-01 15:24


"Brian Lænø" skrev
>

> > > Fra de 6.500 o/m (hvor den har max hk) til 8.000 o/m taber den ca. 10
> hk.
> > > Tophastigheden ligger ved ca.8.000 o/m, så det ville være rart hvis
max
> hk
> > > lå der omkring også.
> >
> > Det lyder som om din motor tér sig præcist som den bør. Dit højeste
> drejningsmoment og fleste heste vil altid ligge på et noget lavere
> > omdr-tal end max-omdr. Hvis du eksempelvis kunne flytte dette punkt
(well,
> momentet ligger lidt lavere på omdr end max-hestene) til 8.000
> > omdr., ville du mangle hestene hver gang du skifter gear (opad).
> Nu er 8000 o/m jo ikke max omdrejninger , mit drejningsmoment ligger
> meget lavt, under 3.000 o/m.

Jeg har lige kigget i en gammel test, der er Elefanten opgivet til at have
max hk ved 8.000 o/m og max drejningsmoment ved 6.000 o/m.
At min har max hk og moment så langt nede, kan det skyldes at det er en
gammel motor (slidt) + at den ikke har en orginal potte på?
Med den nye potte tager den flere o/m end med den gamle orginale, det føles
også som om, at den trækker i det samme område, dog er området blevet
bredere med den nye potte.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Brian Lænø (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 08-08-01 16:36


"The Bear" skrev
> Det kommer jo bestemt an på hvilke knaster du vælger. Vælger du et højere
løft unden at ændre væsentligt på overlapningen, får du faktisk
> mere bundtræk og flere heste.

Når du skriver højere løft, hvad mener du præcis.
Er det at flytte ventilen mere (at ventilen åbner flere mm), eller er det at
ventilen åbner hurtigere (en stejlere stigning på knastakselen)?

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Armand (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-08-01 04:40


Brian Lænø <brianla@worldonline.dk> skrev i en
news:M%cc7.1118$MK.36361@news010.worldonline.dk...
>
> Når du skriver højere løft, hvad mener du præcis.
> Er det at flytte ventilen mere (at ventilen åbner flere mm), eller er
det at
> ventilen åbner hurtigere (en stejlere stigning på knastakselen)?

Begge dele hænger sammen:
skal ventilen løftes højere på samme (åbnings-) tid, må det nødvendigvis
medføre en stejlere knastaksel.

Oftest ses de højest løftende knaster, som nærmest spidse på toppen,
hvor mindre løftende har en fladere top med en decideret
"åben-periode" - Dette for at minimere stigningen undervejs!

Men for Cagivaens Desmodromik er det jo nonsens!

--
Armand.



Brian Lænø (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 09-08-01 15:35


"Armand" skrev
>
> Begge dele hænger sammen:
> skal ventilen løftes højere på samme (åbnings-) tid, må det nødvendigvis
> medføre en stejlere knastaksel.
>
> Oftest ses de højest løftende knaster, som nærmest spidse på toppen,
> hvor mindre løftende har en fladere top med en decideret
> "åben-periode" - Dette for at minimere stigningen undervejs!
>
> Men for Cagivaens Desmodromik er det jo nonsens!
>
Nonsens, hvorfor?
Jeg ved da godt at knastakselen ser anderledes ud på en Ducati motor, den
har 2 knaster pr. ventil, en til at åbne med og en til at lukke med.
Men derfor bliver der da stadig lavet forskellige tunings knastaksler til
dem, lukke-knasten skal bare tilpasses den ændring der er på
åbnings-knasten.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Armand (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-08-01 00:29


Brian Lænø <brianla@worldonline.dk> skrev i en
news:jexc7.1854$MK.94647@news010.worldonline.dk...
>
> "Armand" skrev
> >
> > Oftest ses de højest løftende knaster, som nærmest spidse på toppen,
> > hvor mindre løftende har en fladere top med en decideret
> > "åben-periode" - Dette for at minimere stigningen undervejs!
> > Men for Cagivaens Desmodromik er det jo nonsens!
> Nonsens, hvorfor?
> Jeg ved da godt at knastakselen ser anderledes ud på en Ducati motor,
> den har 2 knaster pr. ventil, en til at åbne med og en til at lukke
> med.... Men

Nonsens, derved at talen kom ind på "spidse" knaster, og sådan kommer
løfte-knasten på desmo-teknikken nok ikke til at se ud, da man jo ikke
frygter sammenstøddet med stempelkronen!

--
Armand.







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408683
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste