Arv/gaver
Fra : Susi

Dato : 31-05-10 00:12

Situation:
Mormor (velhavende) giver i februar to børn/to svigerbørn og fire børnebørn
skattefri gaver (ca. 56.000 kr. hver).
September samme år dør mormor. Bliver disse i alt otte gange skattefri gaver
"annulleret", forstået på den måde, at de indgår i det beløb, som børnene
skal betale arveafgift af?

Hilsen
Sus

Fra : alexbo

Dato : 31-05-10 09:37

Susi" skrev

> [...]
> gaver
> "annulleret", forstået på den måde, at de indgår i det beløb, som børnene

Til at starte med er svigerbørn generelt ikke omfattet af nærtbeslægtede
der kan få den "store" afgiftfri gave.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721&vId=0

Nærtbeslægtede er:
a.. Børn, børnebørn, oldebørn og tipoldebørn
b.. Børn, børnebørn, oldebørn og tipoldebørn udenfor ægteskab
c.. Stedbørn og deres børn, børnebørn, oldebørn
d.. Efterlevende ægtefælle til afdødt barn eller stedbarn
e.. Forældre
f.. Stedforældre
g.. Bedsteforældre.

Når først gaven er givet er beløbet ikke til stede i den afdødes bo, og det
er boet der betaler boafgift, ikke arvingerne der betaler arveafgift.
Det ville jo under normale omstændigheder alligevel ikke berøre børnebørn og
svigerbørn.
Hvis ikke der er skrevet testamente der ændrer arvevilkårende er det børnene
der arver og ikke børnebørn og svigerbørn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Susi

Dato : 31-05-10 12:44

> [...]
> børnene
> der arver og ikke børnebørn og svigerbørn.

Tak, det var også noget vås, jeg skrev. Svigerbørnene fik ikke de 56.000 men
knap 20.000.

Fra : alexbo

Dato : 31-05-10 13:45

"Susi" skrev i

> Tak, det var også noget vås, jeg skrev. Svigerbørnene fik ikke de 56.000
> men knap 20.000.

At kalde det vås er noget overdrevet,
et lille fejlskriv der ingen indflydelse havde på det egentlige spørgsmål.

mvh
Alex Christensen

Fra : Susi

Dato : 31-05-10 16:31

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-05-10 17:58

Den 31-05-2010 14:45, alexbo skrev:

> et lille fejlskriv der ingen indflydelse havde på det egentlige spørgsmål.

Og det har vi ret beset endnu ikke fået besvaret. Jeg kan
ikke besvare det præcist, hvorfor jeg ikke svarede
tidligere. Men en af de afgørende ting mht. annullering er,
om afdøde kunne forvente at dø snart, da hun gav pengegaverne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-06-10 15:40

alexbo wrote:

> Til at starte med er svigerbørn generelt ikke omfattet af nærtbeslægtede
> der kan få den "store" afgiftfri gave.

Ikke den 'store', men dog en del, som der senere er kommet frem:
<http://www.skm.dk/tal_statistik/afgiftsberegning/5660.html>
<quote>
Det gavebeløb, der kan gives afgiftsfrit til børn og andre nærtbeslægtede
udgør 58.700 kr. og 20.500 kr. for svigerbørn i 2010.
</quote>
så svigerbørne kan altså modtage 20KKR+ uden afgift.

Stig Johansen