trægulv i køkken
Fra : Jens Ole Jensen

Dato : 30-05-10 20:49

Hej
Vi skal til at montere nyt køkken. Men først skal vi have lagt en ny
trægulvbelægning. gulvunderlaget er beton, der er isoleret med rockwool
støbebats. Der er ikke gulvvarme.
Rummet måler 5,6m x 4,8.

Hvad er specielt godt til køkkengulv?
og hvad bør vi ikke bruge?

På forhånd tak

Jens Ole Jensen

Fra : Max

Dato : 30-05-10 21:17

Hej Jens

> og hvad bør vi ikke bruge?

Laminat, det tåler ikke vand.

Max

Fra : JE

Dato : 30-05-10 22:55

On 30-05-2010 22:17, Max wrote:
> Hej Jens

> Laminat, det tåler ikke vand.

Det var da en mærkelig udmelding - der er ikke meget der tåler det så godt
og det har været brugt på køkkenborde i årtier. Du kan endda få det som
facadebeklædning.

Fra : Max

Dato : 30-05-10 22:57

Hej JE

> Det var da en mærkelig udmelding - der er ikke meget der tåler det så
> godt og det har været brugt på køkkenborde i årtier. Du kan endda få
> det som facadebeklædning.

Men til gulve dur det altså ikke.

Max

Fra : Martin Bak

Dato : 31-05-10 06:40

"JE" <not@valid.tz> skrev i en meddelelse

> Det var da en mærkelig udmelding - der er ikke meget der tåler det så godt
> og det har været brugt på køkkenborde i årtier. Du kan endda få det som
> facadebeklædning.

Det er ikke laminaten, der ikke tåler vand, med derimod mdf-kernen i
gulvplankerne. Og samlingerne i et laminat-gulv er praktisk taget aldrig så
tætte og stabile, at man kan undgå at vand trænger igennem. Derfor skal de
fleste laminatgulve også vaskes med speciel forsigtighed og minimalt brug af
vand.
Så jeg er enig i, at laminatgulv er uegnet i et køkken.

Hvis jeg stod med de muligheder Jens Ole har, så ville jeg være meget
fristet af at lægge massiv stavparket. Det er en meget robust løsning, og
det er egentlig ikke afskrækkende dyrt, hvis man selv tager sig af lægning,
slibning og behandling.

Se evt. her: http://www.hallandparket.dk/categoryproducts.php?cPath=52

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Lars Clement

Dato : 30-05-10 21:24

"Jens Ole Jensen" <jojensen@deltadata.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Vi skal til at montere nyt køkken. Men først skal vi have lagt en ny
> trægulvbelægning. gulvunderlaget er beton, der er isoleret med rockwool

Tja.. vi lagde noget olieret eg på. Det holder rigtig godt og er nemt at
holde.

--
venligst

Lars Clement

indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : John V.

Dato : 01-06-10 08:49

Den 30-05-2010 21:49, Jens Ole Jensen skrev:
> [...]
> Vi skal til at montere nyt køkken. Men først skal vi have lagt en ny
> trægulvbelægning. gulvunderlaget er beton, der er isoleret med rockwool

Alt i alt, afhænger det jo også af hvor meget man vil ofre på sagen og
af om man vil lave arbejdet selv.
Man kan f.eks. lime asketræ, eller andre træsorter, direkte på beton,
det fås i staver der så limes enkeltvis. Det er lidt svært, så det
kommer også an på om i selv skal lave arbejdet.
Linoleum eller vinyl findes i mange udgaver og kan også lægges i et
mønster, lige som der kan laves smalle striber (det kræver specielt udstyr).
Jeg har kun et enkelt eksempel som billede, det kan du se her
http://taform.dk/blankt.php Det køkken er hovedsagligt holdt i sort/hvid
men man kan jo få stort set alle farver.
Gulvbelægninger med laminat, f.eks. dem på mdfplader er helt fine til
køkkener, der jo ikke udsættes for samme vandpåvirkning som
badeværelser. Selv om andre skriver noget andet længere nede i tråden..
Nærmere betegnet, du kan stort set anvende hvad som helst, bare det er
rengøringsvenligt.
Jeg har set en del steder hvor de oven i købet har brugt tæpper, men
prøv at spilde noget olie på dem,så er det ikke det du vil have.
Når du skriver "der er ikke gulvvarme", rent faktisk betyder det ikke
ret meget. Stort set alle gulvbelægninger kan bruges sammen med
gulvvarme. også hvis det er 4-5 cm tykke plankegulve.

Malermester
John Vedsegaard

Fra : Martin Bak

Dato : 01-06-10 10:00

"John V." <taform@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selv om andre skriver noget andet længere nede i tråden..
> Nærmere betegnet, du kan stort set anvende hvad som helst, bare det er

John, jeg er lodret uenig. Klikgulve med MDF-kerne er decideret uegnede i et
køkken. Risikoen for, at der på et eller andet tidspunkt vil komme til at
lægge vand på gulvet er overhængende, og når det sker, så vil gulvet
ødelægges.
F.eks. har de fleste vel prøvet fænomenet med, at køleskabets
afrimningskanal stopper til, så kondensvandet i stedet for at havne i bakken
ved kompressoren, løber ud på gulvet.
Et større spild, hvis en skål eller en gryde tabes, vil også kunne udgøre et
problem, hvis vandet når at løbe ind under fejelisterne, og dermed opfugter
gulvet nedefra. Samme problem hvis kaffemaskinen løber over, eller i masser
af andre situationer man kan forestille sig, hvor et køkkengulv bliver
utilsigtet vandpåvirket.

--
Martin
Tømrermester

Fra : Max

Dato : 01-06-10 12:12

Hej Martin

> John, jeg er lodret uenig. Klikgulve med MDF-kerne er decideret

Dem der er limet duer nu heller ikke til opgaven.

Opdagede første gang problemet da en indkøbspose med
frosne grønsager i stod på gulvet en times tid en varm
somnmerdag, så var kondensvandet trængt ned i
sprækkerne på trods af limen og gulvet var mærket af det.

Max

Fra : John V.

Dato : 01-06-10 17:20

Den 01-06-2010 11:00, Martin Bak skrev:
> [...]
> af andre situationer man kan forestille sig, hvor et køkkengulv bliver

Pergogulve? De plejer ikke at have et problem. Det er MDF de er bygget
på ikke? Hvis bunden hedder noget andet så ret mig lige :), så r mit
svar tidligere helt ude i skoven :!

Pergo reklamere direkte på deres hjemmeside for at det kan anvendes i
køkkener, hvilket jeg da også har set adskillige gange og ude problemmer.

Det er selvfølgelig muligt der findes andre, billigere gulve som ikke
kan klare mosten, dem kender jeg bare ikke.

John Vedsegaard

Fra : Hauge

Dato : 01-06-10 17:39

John V. skrev:
> Pergogulve? De plejer ikke at have et problem. Det er MDF de er bygget
> på ikke? Hvis bunden hedder noget andet så ret mig lige :), så r mit
> svar tidligere helt ude i skoven :!

Jeg har et Ikea laminatparket med MDF-kerne i mit sommerhus, og der er
nu ret tit der har været vand på gulvet, uden at der er sket noget ved
det. Ja ok, det blev vådt af vandet, men det tog ikke skade af det.
Men ok, det er også kun 14 år gammelt, så det er da muligt at det stadig
kan gå galt ;)

Mvh Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-06-10 18:41

John V. wrote:

> [...]
> Det er selvfølgelig muligt der findes andre, billigere gulve som ikke
> kan klare mosten, dem kender jeg bare ikke.

Der er ingen tvivl om at laminatgulve er smudsafvisende og slidstærke.
Pergo skriver på
http://www.pergo.com/da-dk/Consumer/Product-info/laminatgulv/Tekniske-fakta/
at kernen er vandafvisende og kliksamlingerne tætte, men den tror jeg
ikke på.

For 8-9 år siden lagde jeg laminatgulv i en 8 m lang gang og i tre
værelser. Jeg scannede markedet for pris og kvalitet, og jeg kiggede
også på Pergo. Jeg endte med at vælge et gulv fra Ikea med mdf-kerne som
skulle limes. Kernematerialet lignede meget Pergos. Vi valgte dette gulv
efter at have set et gulv af samme type på et salgsareal i Ikea i Høje
Taastrup som man var ved at pille op. Der var stort set ingen skader
bortset fra på de kanter som var ubeskyttede.

Jeg fravalgte dengang bevidst gulve med spånpladekerne som virkede
mindre robust.

For 4-5 år siden lagde min datter og jeg et tilsvarende gulv i en
pejsestue, det var nu udført som klikgulv med mdf-kerne også fra Ikea,
og med identisk mønster. Det var naturligvis noget lettere at lægge end
det oprindelige limede gulv.

Gulvene holder godt, men vi bruger også kun meget lidt vand til
rengøring.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Bak

Dato : 01-06-10 18:56

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oprindelige limede gulv.
>
> Gulvene holder godt, men vi bruger også kun meget lidt vand til rengøring.

Jeg har lagt mange af disse gulve. De er lette at lægge, og overfladen er
meget slidstærk. Men vand er et stort problem. Der står derfor typisk også i
vedligeholdelsesvejledningen, at man skal undgå at vaske gulvet med store
mængder vand, og at de straks skal tørres helt efter regøring.

I et tilfælde var jeg og et par andre tømrere ved at lægge sådanne gulve i
en udlejningsejendom med 6 lejligheder. De fleste rum skulle have disse
gulve. Da det hele var en stor byggeplads, satte en af tømrerne kaffe over
på en kaffemaskine, som han anbragte på et færdigt gulv i en af
lejlighederne, og han gik så ud og arbejdede videre.

Pludselig lød der et råb fra ham, da han var gået ind for at hente kaffen
til vores frokost. Kaffen var løbet ovenud tragten og ind under gulvet, som
allerede efter disse få minutter var tydeligt mærket af påvirkningen fra den
varme væske. Samlingerne rejste sig, og jeg og han brugte efterfølgende et
par timer på at skifte de skadede planker, som selvfølgelig lå midt i
gulvet, der var ubrudt lagt i flere rum.

Jeg har set mange andre eksempler på disse gulve, hvor samlingerne helt
tydeligt har lidt skade af for meget vand, så derfor vil jeg altid fraråde
den type gulv til et køkken eller for den sags skyld et bryggers.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : John V.

Dato : 01-06-10 20:16

Den 01-06-2010 19:55, Martin Bak skrev:
> [...]
> tydeligt har lidt skade af for meget vand, så derfor vil jeg altid fraråde
> den type gulv til et køkken eller for den sags skyld et bryggers.

Men der er altså forskel på kvaliteten?
Der findes jo også flere forskellige kvaliteter PDF, når man ser den der
er i Pergo, ligner det noget af det bedste man kan få.

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-06-10 20:24

John V. wrote:

> Men der er altså forskel på kvaliteten?
> Der findes jo også flere forskellige kvaliteter PDF, når man ser den
> der er i Pergo, ligner det noget af det bedste man kan få.

Findes der vandfast MDF (går jeg ud fra du mener)?

Findes der vandtætte kliksamlinger?

Fra : Max

Dato : 01-06-10 21:47

Hej Erik

> Findes der vandfast MDF (går jeg ud fra du mener)?

Ja, det bruges endda til aptering i skibe.

Max

Fra : Petersen Michael

Dato : 02-06-10 21:33

Jens Ole Jensen wrote:
> [...]
> trægulvbelægning. gulvunderlaget er beton, der er isoleret med
> rockwool støbebats. Der er ikke gulvvarme.

Jeg vil vælge klinker

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : TDC

Dato : 04-06-10 05:06

> [...]
> Vi skal til at montere nyt køkken. Men først skal vi have lagt en ny
> trægulvbelægning. gulvunderlaget er beton, der er isoleret med rockwool

Vi har laminat i sommerhuset og det er ikke helt godt. Har buler op i
samlinger hvor det ikke kan undgåes der kommer vand, ex ved vasken. Det var
også noget med prisen da dette var væsentligt billigere/hurtigere at
monterer end klinker eller planker.
I lejligheden har vi lige lavet nyt køkken og jeg ville gerne have
træplanker og konen ville gerne have klinker så vi valgte klinker der ligner
træ, http://www.mosaikhjornet.dk/Default.aspx?tabid=552 det er vi meget
tilfredse med. Folk tror det er træ så godt ligner det og de er meget
modstandsdygtige overfor snavs, fedt vand mm. Så alle er glade derhjemme

Mvh
Fillip