sagsomkostninger beløb?
Fra : Ralph

Dato : 29-05-10 14:20

Nogen her der ved hvad sagsomkostninger typisk er ved en tilståelsessag i
byretten? Sønikke har fået sin knallert konfiskeret og en bøde på 1000 som
blev sat ned til 500,- fordi han er studerende. Så nu har han fået et brev
idag om at han skal betale bøde + evt. sagsomkostninger.

tak.

--
Ralph

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 14:34

Ralph skrev den 29-05-2010 15:20:
> Nogen her der ved hvad sagsomkostninger typisk er ved en tilståelsessag i
> byretten? Sønikke har fået sin knallert konfiskeret og en bøde på 1000 som
> blev sat ned til 500,- fordi han er studerende.

Nej, han har ikke fået bøden nedsat fordi han er studerende!

Han har fået bøden nedsat fordi han tilhører en lavindkomstgruppe!

Der er vel også en opgørelse over sagsomkostningerne?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ralph

Dato : 29-05-10 14:48

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Nej, han har ikke fået bøden nedsat fordi han er studerende!
> Han har fået bøden nedsat fordi han tilhører en lavindkomstgruppe!

Nå, men det var da han sagde han gik i gymnasiet bøden blev nedsat, selvom
han allerede havde forklaret han har arbejde.

> Der er vel også en opgørelse over sagsomkostningerne?

Ikke endnu ihvert tilfælde.

--
Ralph

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 15:06

Ralph skrev den 29-05-2010 15:47:

> Nå, men det var da han sagde han gik i gymnasiet bøden blev nedsat, selvom
> han allerede havde forklaret han har arbejde.

tja, jeg refererer kun til rigsadvokatens bødekatalog.

-------
Der må således ikke ske nedsættelse af en bøde blot under henvisning
til, at den sigtede er pensionist, studerende, kontanthjælpsmodtager
eller lignende, uden at der foreligger oplysninger om den pågæl-dendes
indtægt.
-------

http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

Grænsen er 12.225 kroner pr. måned før skat.
Tjener han under det beløb, så er han med i lavindkomstgruppen.

Mon ikke at betjenten bare troede på den med studerende og ikke gad se
beviserne for den lave indtægt. Det hænder jo, at man bliver troet på.

Bemærk venligst, at selvom din søn på nuværende tidspunkt får
"rabatten"...men du/han kan se at han ikke har ret til den, så skal han
faktisk gøre opmærksom på at han ikke har ret til den.

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-10 16:41

Carsten Riis wrote:

> Mon ikke at betjenten bare troede på den med studerende og ikke gad se
> beviserne for den lave indtægt. Det hænder jo, at man bliver troet
> på.

Hvor læste du det var en betjent der var dommer?

Fra : Ralph

Dato : 29-05-10 16:48

<Just> skrev i en meddelelse
> Hvor læste du det var en betjent der var dommer?

Det var ikke dommeren der foreslog nedsættelse af bøden, det var
anklageren - og han var i betjentuniform, jeg tror faktisk dommeren
overvejede helt at frafalde bøden pga. konfiskationen af en dyr knallert til
+10K

--
Ralph

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 17:09

Just skrev den 29-05-2010 17:41:

> Hvor læste du det var en betjent der var dommer?

jeg overså at den var kommet til retten.

Jeg hæftede mig ved tilståelse-udtrykket og når man bare erkender at
have overtrådt færdselsloven, så kommer det sjældent til byretten.

Du er da velkommen til at rette /betjenten/ til /dommeren/, hvis det gør
at du får en god aften.

Fra : blue

Dato : 30-05-10 12:37

> Jeg hæftede mig ved tilståelse-udtrykket og når man bare erkender at have
> overtrådt færdselsloven, så kommer det sjældent til byretten.

Når der skal ske konfiskation af en knallert, skal den altid i retten.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 15:09

Ralph skrev den 29-05-2010 15:47:
> "Carsten Riis"<carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Nå, men det var da han sagde han gik i gymnasiet bøden blev nedsat, selvom
> han allerede havde forklaret han har arbejde.

Derudover er man ikke studerende, når man går i gymnasiet. Man er elev!

Bøden kan naturligvis også være nedsat fordi han er under 18 år.

Fra : Ralph

Dato : 29-05-10 16:35

> Bøden kan naturligvis også være nedsat fordi han er under 18 år.

Som du ser HAR han forklaret er det var under pasning af sit arbejde han
blev standset, han VAR under 18 da han blev stoppet og nu får han 2K i SU +
4K for arbejde, så han er rigelig under de 12K du nævner tidligere.

Jeg var såmænd bare nysgerrig på hvor meget han kan påregne at skulle af med
for sagens omkostninger.

Lidt politik: hvorfor spilde dommer, anklager og søns tid på en klokkeklar
sag, han blev stoppet to gange på en knallert der kunne køre mere end 30km/t
+ 20%, så SKAL knallerten konfiskeres og han skal have en bøde, hvorfor kan
det ikke klares administrativt af en kontordame?

Jeg fik indtrykket af at dommer og anklager hyggede sig lidt med en banal
sag, især da vi kom ud fra retten og en noget mere kriminelt (udseende) ung
mand ventede på sin tur med to politifolk der sørgede for at han blev på sin
plads mens vi gik forbi.
Jeg havde endda planlagt at kræve lukkede døre og navneforbud, men turde
alligevel ikke

--
Ralph

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 17:18

Ralph skrev den 29-05-2010 17:34:
> [...]
> + 20%, så SKAL knallerten konfiskeres og han skal have en bøde, hvorfor kan
> det ikke klares administrativt af en kontordame?

selve bødedelen burde kunne klares ved tilståelses-sagen uden dommer.

Måske konfiskation kun kan foretages ved domstolsprøvelse.
prøv at se i papirerne som I er blevet indkaldt efter om der ikke er
henvisning til en paragraf i retsplejeloven.

I hele taget er der mange forvaltningsregler som gør tingene unødigt
besværlige for flere parter. Det er hvad man kalder retssikkerhed.
Fx den kendte med, at politiet kun har krav på navn, fødselsdag og
adresse (at de må spørge til alt er en anden sag, men kravet er kun
navn, fødselsdag og adresse). Hvorfor ikke lige de sidste 4 cifre. Med
de tre oplysninger kan de tjekke i databasen og finde de sidste 4 cifre
i cpr.

> Jeg fik indtrykket af at dommer og anklager hyggede sig lidt med en banal
> sag,.....

de har nok heller ikke brugt særlig meget tid på den.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-05-10 00:53

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> 30km/t + 20%, så SKAL knallerten konfiskeres og han skal have en bøde,
> hvorfor kan det ikke klares administrativt af en kontordame?

Fordi der findes en bekendtgørelse om, hvilke ting politiet kan konfiskere
uden at gå i retten, og der er knallerter ikke nævnt.

Med hensyn til sagsomkostninger er det således, at selve retsmødet generelt
ikke giver nogen sagsomkostninger, medmindre man bruger en forsvarer.
Så evt. omkostninger kunne være indtransport til politistationen med
Falck/Dansk autohjælp osv. Det er ud fra de givne oplysninger ikke muligt at
vurdere, om der evt. kan være kommet nogle sagsomkostninger i selve sagen.
Men den skrivelse i har fået er en standardskrivelse som sendes ud og hvor
der altid tages forbehold for evt. sagsomkostninger. Det er ikke et udtryk
for, at "der nok" er sagsomkostninger.

Kurt