Gule edderkopper i drivhuset
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 30-05-10 10:37

I morges så jeg i drivhuset en 'betændt byld' hænge på bladene på min
overvintrede chili (jolokia bhut) - på størrelse med et fingerbøl. Ved
nærmere eftersyn viste det sig at være en hærskare af bittesmå edderkopper,
gule ca. 1-2 mm lange med en sort plet i måsen. Hvad er det for nogen
banditter, der klumper sig sammen i et fintmasket net - og gør de skade
eller gavn?

Fra : Kåre

Dato : 30-05-10 13:05

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>gule ca. 1-2 mm lange med en sort plet i måsen. Hvad er det for nogen
>banditter, der klumper sig sammen i et fintmasket net - og gør de skade

Mon ikke det er æg der lige er klækket?
Nettet er jo "reden", så de har nok ikke klumpet sig sammen selv...
Det er nærmere fordi de endnu ikke har forladt reden.
Og skade gør de næppe.
mvh
Kåre

Fra : Aksel

Dato : 30-05-10 13:27

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nettet er jo "reden", så de har nok ikke klumpet sig sammen selv...
> Det er nærmere fordi de endnu ikke har forladt reden.

Jeg tror, at de små edderkopper snart vil komme til at ligne alm.
edderkopper og vil fare rundt og finde sig steder, hvor deres
udviklingsmuligheder er i top.
De vil ikke kunne skade planterne, men derimod - gennem deres ihærdige søgen
efter føde - have mulighed for at æde en masse små skadedyr - ved en slags
biologisk bekæmpelse.
Pas godt på dem!
Anderledes ser det ud indendøre, hvor min kone bekæmper alle former for
spind fra edderkopper. Der får de ikke en chance - desværre!
Mvh
Aksel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-05-10 14:05

Følgende er skrevet af Aksel:

> Anderledes ser det ud indendøre, hvor min kone bekæmper alle former for spind
> fra edderkopper. Der får de ikke en chance - desværre!

Velkommen i klubben!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-05-10 14:24

Hans Paulin (6310) skrev:
> Følgende er skrevet af Aksel:

> Velkommen i klubben!

Jeg har det nærmest sådan, at det er edderkoppen eller mig, og jeg
kæmper for mit liv. :)

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 30-05-10 14:45

"Michael Sørensen" <spam@nej.tak> skrev

> Jeg har det nærmest sådan, at det er edderkoppen eller mig, og jeg kæmper
> for mit liv. :)

Jeg holder med jævne mellemrum 'nedfiring', dvs. et lille pist fluegift til
alle, værs'go.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-05-10 17:01

On Sun, 30 May 2010 15:24:20 +0200, Michael Sørensen <spam@nej.tak>
wrote:

>Jeg har det nærmest sådan, at det er edderkoppen eller mig, og jeg
>kæmper for mit liv. :)

Sådan en kamp har jeg netop haft ude i drivhuset!
Det var godt nok ikke edderkopper, det var et par mosegrise/mus. Jeg
hader sådanne bæster. Men det lykkedes mig denne gang at undgå
tøseskriget og at få dem trådt ihjel.
Men nu frygter jeg at få traumer - det kunne nemt kræve en sygedag

Edderkopper, de må gerne være her - og det er de så også. Både i
drivhuset, stalden, laden, stuen, værelserne, køkkenet, badeværelset og
i bilen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Armand

Dato : 30-05-10 17:03

Aksel skrev:

> Anderledes ser det ud indendøre, hvor min kone bekæmper alle former for
> spind fra edderkopper. Der får de ikke en chance - desværre!

Det er ellers gode støvsamlere, der sparer lunger og vandrette
overflader for mikro-kontaminationen!
Men dém man ser er vel også dem der hár gjort jobbet, og så er det godt
at få gjort plads til et nyt friskt spind

--
Armand.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 30-05-10 18:47

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Men dém man ser er vel også dem der hár gjort jobbet, og så er det godt at
> få gjort plads til et nyt friskt spind

De laver nyt spind omtrent hver dag.
--
M.V.H.

> [...]