Græsfrø - langsomt eller hurtig-voksende?
Fra : Jan .

Dato : 29-05-10 14:14

Græsfrø sælges typisk som langsomt- eller hurtigvoksende. Se f.eks.
linket herunder.

Hvilke egenskaber (fordele?) har den langsomtvoksende i forhold til
den hurtige ...?

http://www.greengardenprodukter.com/dk/produkt3.html

Fra : Henning Lund

Dato : 30-05-10 09:58

Jan . wrote:
> [...]
> f.eks.
> linket herunder.
>
> Hvilke egenskaber (fordele?) har den langsomtvoksende i forhold

Skal ikke slåes så ofte.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Ivar

Dato : 30-05-10 10:05

Jan . skrev:

> Hvilke egenskaber (fordele?) har den langsomtvoksende i forhold til
> den hurtige ...?

Græsfrø er normalt et miks af forskellige sorter. Tidligere opgav
producenterne altid hvad pakken indeholdt, nu forsøger de ofte
at spise kunderne af med et varemærke. Hvis producenten er rimelig
seriøs, vil blandingen dog stå på pakken eller i det tilhørende
materiale. Når du kender sorterne, kan de finde disse engenskaber.
Hurtigtvoksende blandinger vil selvfølgelig indeholde en større
procentdel af de hurtigtvoksende sorter.

En anlægsgartner, jag talte med for mange år siden, mente at det
ikke havde den store betydning, hvilke blandinger man valgte, da
de stærkeste sorter aligevel ville overtage efter nogen tid.
Da jag ikke kan skelne de enkelte sorter i min græsplæne, kan
jeg ikke sige om det er sandt.

Ivar Magnusson

Fra : Aksel

Dato : 30-05-10 13:16

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de stærkeste sorter aligevel ville overtage efter nogen tid.
> Da jag ikke kan skelne de enkelte sorter i min græsplæne, kan

Det ved jeg heller ikke, men i min ret store græsplæne er der flere slags
græs. Nogle er fintstråede, kompakte og pænt grønne - andre er grovere,
brede og lysgrønne med udløbere, som breder sig i infiltrtivt i plænen.
Sidstnævnte type bryder jeg mig ikke om, og for at bekæmpe dem har jeg købt
en vertikalklipper, som er effektiv i bekæmpelsen af disse aggressive typer,
men som efterlader store "sår" i det ellers pæne græsdække.
Det er vel noget med slidstyrke, som muligvis er større i de grove typer.
Jeg foretrækker selv en plæne ligesom på en golf green. Derfor eftersår jeg
ikke med tilfældigt indkøbte typer.
Imidlertid kan jeg genkende dette med manglende specifikation på pakken.
Nogle kommer over dette ved at skrive: "Den rigtige" - hvilket måske kan
vise sig at være et katastrofalt forkert valg.
Men der er nok forskel på, om det er en fodboldbane eller en lækker delikat
parcelhusplæne, det drejer sig om.
- Og ukrudtsfri bør den selvfølgelig være!
Mvh
Aksel

Fra : Ivar

Dato : 30-05-10 17:47

Aksel skrev:

> Det ved jeg heller ikke, men i min ret store græsplæne er der flere slags
> græs. Nogle er fintstråede, kompakte og pænt grønne - andre er grovere, brede
> og lysgrønne med udløbere, som breder sig i infiltrtivt i plænen.

Er det senegræs du kæmper med? Det er helt sikkert ikke med,
ligegyldigt hvilken blanding du køber.

Ivar Magnusson

Fra : Aksel

Dato : 30-05-10 18:51

> Er det senegræs du kæmper med? Det er helt sikkert ikke med,
> ligegyldigt hvilken blanding du køber.
>

> Ivar Magnusson´

Jeg tror ikke, at det er senegræs, jeg kæmper med. Senegræs breder sig mest
generende under jorden. Mine generende græsser breder sig med udløbere over
jorden og "møvrer" sig ind i det omkringliggende græs. Måske hundegræs el.
lign.
Jeg har mistanke til, at fugle transporterer græsfrø til min plæne. Jeg kan
se stier i plænen, hvor disse græsser dominerer - svarende til fuglenes
flugtruter. Måske er det forkert, men hvorom alt nu er, så bekæmper jeg
disse græsarter - koste, hvad det vil.
Mvh
Aksel

Fra : Jan .

Dato : 30-05-10 09:17

On 30 Maj, 14:16, "Aksel" <Ak...@stribnet.dk> wrote:
> [...]
> græs. Nogle er fintstråede, kompakte og pænt grønne - andre er grovere,
> brede og lysgrønne med udløbere, som breder sig i infiltrtivt i plænen.

Takker for jeres respons.

Jeg synes vores græsplæne er en anelse "grov". Hvilke sorter eller
"blandinger" bør jeg gå efter, hvis jeg ved eftersåning til gøre
plænen "blødere og finere"?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-10 22:09

> Græsfrø sælges typisk som langsomt- eller hurtigvoksende. Se f.eks.
> linket herunder.
>
> Hvilke egenskaber (fordele?) har den langsomtvoksende i forhold til
> den hurtige ...?

Vi sår med den type, vi nu lige har en pose af, og forskellene er efter få
år fuldstændig væk. Gødning betyder meget mere.

Vores erfaring er i øvrigt at slår man hver 3-4 dag, så får man en blød
lækker plæne. mens man ved slåning hver 7-8-9 dag får en grovere plæne over
tid - og med de forbaskede lange stikkere, der er ikke er til at slå.

Mvh Maria

Fra : TMus

Dato : 04-06-10 20:56

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> [...]
> blød lækker plæne. mens man ved slåning hver 7-8-9 dag får en grovere
> plæne over tid - og med de forbaskede lange stikkere, der er ikke er

Jeg plejer at komme af med de stride vækster ved at jeg, en af de første
gange på året hvor jeg klipper, sørger for at klippe _helt_ i bund 2
gange med en dags mellemrum. Hvis der er tydelige "tuer" med mange
"stikkere" som ligger langs jorden sådan at maskinen ikke har fanget dem,
så får de en tur med en køkkensaks helt ned til jorden.
Derefter gøder jeg og sår efter hvor det trænger (gerne der hvor
"tuerne" var) og sørger så for at klippe, som du skriver, hver 3-4 dag og
medium højde. Hvis plænen senere på sommeren virker som om den ikke kan
forny sig selv i samme tempo som unger og hunde bruger den, så får den en
gang gødning til.
Sådan kommer jeg af med vinterens genstridige forvandling af plænen, og
den er fin og blød sommeren over.

-TMus