Blokeret BMW-bagaksel med 160 km/t
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-05-10 15:47

Spurgte en kollega i går hvor hans bil holdt henne og fik at hvide at
den holdt hos maleren - han havde syd for Hamborg i sin 6 år gamle
BMW 320D Touring automatic med 200'000 på tælleren oplevet at kron- og
spidshjul stod af så klumpen blokerede baghjulene ved 160 km/t så han
måtte en tur i midterplanken - har jeg sq godtnok aldrig hørt om
før!?

Et spørgsmål i dén forbindelse: hvor meget kan ESP evt. redde dér?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-05-10 15:49

Hans Paulin (6310) skrev:
> Spurgte en kollega i går hvor hans bil holdt henne og fik at hvide

....ikke-hvide...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-05-10 17:08

> ...ikke-hvide...

æggehvide ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-05-10 17:09

Andreas M. Hansen tastede følgende:

> æggehvide ?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 29-05-10 21:39

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> æggehvide ?
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen

Lige det, en hvid i Afrika er omgivet af

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-05-10 15:54

> [...]
> spidshjul stod af så klumpen blokerede baghjulene ved 160 km/t så han
> måtte en tur i midterplanken - har jeg sq godtnok aldrig hørt om før!?

Kunne det klares med så lidt?
Du spurgte ikke hvordan hans underhylere så ud efter den omgang?
Jeg tror mine havde været 'lidt' misfarvede.

> Et spørgsmål i dén forbindelse: hvor meget kan ESP evt. redde dér?

Intet, da baghjulene er blokerede

--
Uffe Bærentsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-05-10 16:37

Uffe Bærentsen kom med følgende:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Kunne det klares med så lidt?

Nyt blik, lak og en brugt bagal

> Du spurgte ikke hvordan hans underhylere så ud efter den omgang?

Jeg syntes det ville have været for personligt

> Jeg tror mine havde været 'lidt' misfarvede.

Tænkte jeg egentlig ikke over - nogen gange har man så travlt med
at redde situationen at man glemmer at blive bange

> Intet, da baghjulene er blokerede

Så fik vi dén ged blokeret!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-05-10 16:39

Hans Paulin (6310) udtrykte præcist:
> Uffe Bærentsen kom med følgende:

> Nyt blik, lak og en brugt bagal

Undskyld skriften hopper; min kone vil hele tiden!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : ShutEye

Dato : 29-05-10 16:50

> Undskyld skriften hopper; min kone vil hele tiden!

Forår. Det forår :P

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-05-10 16:58

ShutEye forklarede:

> Forår. Det forår :P

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Gamle

Dato : 29-05-10 20:53

Hans Paulin (6310) wrote:
> Hans Paulin (6310) udtrykte præcist:

> Undskyld skriften hopper; min kone vil hele tiden!

Bor du ike osse i stødgrænsen?

Mvh.
Torben

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-05-10 15:57

On Sat, 29 May 2010 16:46:58 +0200, Hans Paulin (6310)
<me@privacy.net> wrote:

> [...]
>før!?
>
>Et spørgsmål i dén forbindelse: hvor meget kan ESP evt. redde dér?

Hvis bagakslen er låst kan ESP ikke rigtig arbejde med den. Måske kan
den ene side køre rundt og ESP kan så forsøge at korrigere ved at låse
denne også - men nu er jeg helt ude i teori og ikke faktuel viden. Men
det må godt nok have været noget af en uhyggelig oplevelse.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-05-10 16:38

Ivan Madsen sendte dette med sin computer:

Ok

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 29-05-10 18:46

Ivan Madsen skrev:

> [...]
> denne også - men nu er jeg helt ude i teori og ikke faktuel viden. Men
> det må godt nok have været noget af en uhyggelig oplevelse.

Og dog:
ESP vil stadig kunne modvirke udskridning v.h.a. bremsning med givne
forhjul :-/

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-05-10 18:50

On Sat, 29 May 2010 19:46:00 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Og dog:
>ESP vil stadig kunne modvirke udskridning v.h.a. bremsning med givne
>forhjul :-/

Du har sikkert ret - jeg aner det ikke. Men med bagakslen ude er
opgaven jo nærmest umulig.

Fra : Armand

Dato : 29-05-10 19:17

Ivan Madsen skrev:

> Du har sikkert ret - jeg aner det ikke. Men med bagakslen ude er
> opgaven jo nærmest umulig.

Som i alle andre situationer er ESP's fineste egenskab at systemet
opfatter en udskridning længe før nakkehårene rejser sig på chaufførerne
og den udskridning der skal kompenseres for således er minimal!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 29-05-10 19:20

Armand skrev:

> Som i alle andre situationer er ESP's fineste egenskab at systemet
> opfatter en udskridning længe før nakkehårene rejser sig på chaufførerne
> og den udskridning der skal kompenseres for således er minimal!

- - - Og jeg kommer lige i tanke om den sammenlignelige situation: En
håndbremse-vending: P.g.a. ESP'en kan jeg ikke tvinge 206'eren om i mere
end 90° - Med moderat hastighed og på våd hastighed, forståes!

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-05-10 20:47

On Sat, 29 May 2010 20:20:16 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>- - - Og jeg kommer lige i tanke om den sammenlignelige situation: En
>håndbremse-vending: P.g.a. ESP'en kan jeg ikke tvinge 206'eren om i mere
>end 90° - Med moderat hastighed og på våd hastighed, forståes!

våd hastighed )) Nåh OK - got it. Xsaraen kan godt lokkes rundt,
men piber og hyler, når man gør det - mindst to lamper lyser. Så'eh
nej - det er ikke som i gamle dage. Strisserne var absolut ikke
imponeret af, jeg vendte Mini'en på en tallerken og holdt hvor jeg
skulle, da de søgte en Mini, der havde kørt råddent. Det var så ikke
mig - men jeg fik en forelæsning alligevel. (de havde fulgt mig den
sidste kilometer hjem og mente, jeg havde kørt lidt vovet - bare fordi
deres Rekord ikke kunne køre i sne )))

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-05-10 16:59

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> at kron- og spidshjul stod af, så klumpen blokerede baghjulene ved 160
> km/t så han måtte en tur i midterplanken - har jeg sq godtnok aldrig
> hørt om før!?

Dét var da helt vildt - man blir jo helt svedt, når man hører den slags !

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-05-10 17:00

Efter mange tanker skrev Mogens (K):
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Dét var da helt vildt - man blir jo helt svedt, når man hører den slags !

Som sagt; har aldrig hørt om noget lignende.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-05-10 17:06

> Som sagt; har aldrig hørt om noget lignende.

Nej, og FDM har heller aldrig nævnt det

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-05-10 17:09

Mogens (K) kom med denne ide:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Nej, og FDM har heller aldrig nævnt det

Ok.

Bilen er iøvrigt repareret i Polen efter skaden; han havde endnu kun
den lovpligtige forsikring.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-05-10 18:23

> Mogens (K) kom med denne ide:

> Ok.
>
> Bilen er iøvrigt repareret i Polen efter skaden; han havde endnu kun den
> lovpligtige forsikring.

Det er godt nok godt at den har kunnet klare ulykken med 160 km/t uden at
blive totalskadet. Det må være godt kram :)

--
Per

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-05-10 20:10

Per Henneberg Kristensen udtrykte præcist:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Det er godt nok godt at den har kunnet klare ulykken med 160 km/t uden at
> blive totalskadet. Det må være godt kram :)

Ved ikke hvad hastigheden var da han ramte planken; han sagde bare at
den blokerede ved 160 og at han lå i yderbanen

Stumperne til reparationen kostede 2'000 euro.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-05-10 20:35

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Ok.

Det var en joke

> Bilen er iøvrigt repareret i Polen efter skaden; han havde endnu kun den
> lovpligtige forsikring.

Synd...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-05-10 08:33

Mogens (K) forklarede:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Det var en joke

Ok

> Synd...

2'000 euro er til at overse; arbejdet stod hans (mekanikeruddannede)
søn for

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-10 12:58

> Som sagt; har aldrig hørt om noget lignende.

Jeg har prøvet det i en af hærens mercedes gd'er i 1995. Det var midt i
Farum by og hastigheden var ikke mere end de 50 så det var ret udramatisk -
altså udover den selvfølgelig skred ud midt på vejen - og der var den så
ikke til at rokke nogen steder

/A

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-05-10 23:58

Anders Majland har bragt dette til verden:

Okay

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Allan F

Dato : 04-06-10 12:58

Har hørt om det to gange før. Begge mercedes med 220D (før turbo og
commonrail m.v.) Den ene en C, den anden en E. Begge i 1996. E220'eren kørte
midt om natten i fuldt firspring gennem gaderne - BANG og baghjulene var
blokeret. Spærrede gaden i en time, før falck kunne bjerge den. Den ramte
dog ikke noget. C220'eren havde lige været på værksted og fået kontrolleret
differentialet, da chaufføren mente det lød forkert. Fik at vide, at det
kunne sagtens holde 100.000 mere. Det holdt 6 km, så stod det af med
blokerede baghjul til følge.

Allan F

Fra : Armand

Dato : 04-06-10 15:26

Allan F skrev:

> [...]
> differentialet, da chaufføren mente det lød forkert. Fik at vide, at det
> kunne sagtens holde 100.000 mere. Det holdt 6 km, så stod det af med

Det er skønt at have et overpriced men velkvalificeret værksted at læne
sig op ad i de tilfælde hvor ens egen erfaring ikke slår til

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 04-06-10 23:52

Allan F har bragt dette til os:
> [...]
> differentialet, da chaufføren mente det lød forkert. Fik at vide, at det
> kunne sagtens holde 100.000 mere. Det holdt 6 km, så stod det af med

Sådan!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Sørensen

Dato : 30-05-10 05:15

"Hans Paulin > skrev
klumpen blokerede baghjulene ved 160 km/t så han
> måtte en tur i midterplanken - har jeg sq godtnok aldrig
> hørt om før!?

Jeg har lige hørt om samme problem med en Toyota 4hjulstrækker,
dog kun ved 70 km/t men til gengæld med hestetrailer og hest
der skete dog kun matriel skade selv om traileren lagde sig
ned.

Det var hvist noget med en olieprop som var faldt af.

vh.
Sørensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-06-10 07:22

Sørensen forklarede:
> [...]
> matriel skade selv om traileren lagde sig ned.
>
> Det var hvist noget med en olieprop som var faldt af.

Ok!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-10 05:39

Hans Paulin (6310) wrote:
> [...]
> før!?
>
> Et spørgsmål i dén forbindelse: hvor meget kan ESP evt. redde dér?

Uhh den aut.gearkasse fra GM der er "vedligeholdelsesfri" men som går i
stykker efter 120.000 km?
Det er et meget velkendt problem på BMW 3-serien. Tysk tv har også haft
sagen oppe fordi mange kunder måtte smide 25-30.000 kr. for at få renoveret
gearkassen. Det oliefilter som skulle være vedligeholdelsesfrit bliver
tilstoppet, viser det sig. Og ja, BMW 3'erne fra dengang kørte med GM
aut.gearkasser

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-06-10 07:24

Følgende er skrevet af Allan Jensen:

> Uhh den aut.gearkasse fra GM der er "vedligeholdelsesfri" men som går i
> stykker efter 120.000 km?

Hans har kørt 200'000 men jeg ved dog ikke om han har måttet ladet den
reparere

> [...]
> gearkassen. Det oliefilter som skulle være vedligeholdelsesfrit bliver
> tilstoppet, viser det sig. Og ja, BMW 3'erne fra dengang kørte med GM

Så ku man jo lisså godt ha beholdt Kadetten!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-06-10 16:38

> Hans har kørt 200'000 men jeg ved dog ikke om han har måttet ladet den
> reparere

Hvilken årgang??

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-10 01:37

Mogens (K) wrote:
> Hvilken årgang??

E46 omkring årg. 2004/05
Der er tale om automatgearet med nr. GM5L40E.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-10 19:19

Allan Jensen wrote:

> E46 omkring årg. 2004/05
> Der er tale om automatgearet med nr. GM5L40E.

Også nogle E39 530d A.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-06-10 07:59

Mogens (K) har bragt dette til verden:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hvilken årgang??

Den er 6 år gammel, sagde han.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian

Dato : 02-06-10 18:58

"Allan Jensen" <-> skrev i meddelelsen
> Og ja, BMW 3'erne fra dengang kørte med GM aut.gearkasser

Eller ZF, afhængig af motor...

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-10 19:20

Brian wrote:

> Eller ZF, afhængig af motor...

Dem der gik i stykker var GM's

Fra : Brian

Dato : 02-06-10 20:14

> Dem der gik i stykker var GM's

Jep, de var/er mere følsomme omkring oliekvaliteten.

Min E46 er med ZF kassen, men den har samtidig fået skiftet olien for hver
60.000Km - det skader helt sikkert ikke

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-10 22:42

Brian wrote:
> Jep, de var/er mere følsomme omkring oliekvaliteten.

De er faktisk vedligeholdelsesfri, påstod de. Det skulle de nok ikke have
gjort.
I tysk tv skilte man en gearkasse ad og kunne se et filter som var helt
tilstoppet. Det havde forårsaget en ødelagt gearkasse. Manden havde kørt
130.000 km, og efter et par hundrede km på motorvej kørte han fra motorvejen
og standsede ved et lyskryds. Da der blev grønt var der ingen trækkraft
gennem gearkassen selvom den var i D. Det må være enhver aut.gear kørers
mareridt!

> Min E46 er med ZF kassen, men den har samtidig fået skiftet olien for
> hver 60.000Km - det skader helt sikkert ikke

Lyder også meget mere rigtigt. Det er ikke en 330d du har, kan jeg forstå?

Fra : Brian

Dato : 03-06-10 08:51

"Allan Jensen" <-> skrev i meddelelsen news:

> De er faktisk vedligeholdelsesfri, påstod de. Det skulle de nok ikke have
> gjort.

I Nordamerika blev det ændret efter nogle år, så de pludselig anbefalede
skift hver 60.000 miles, så hut jeg visker

> Lyder også meget mere rigtigt. Det er ikke en 330d du har, kan jeg forstå?

Desværre kun en 328.

/Brian