SVG og gradienter.
Fra : Stig Johansen

Dato : 29-05-10 15:00

Hej alle.

I skal nok ikke forvente den den store deltagelse fra undertegnede, men i
lyset af behovet/muligheder for gradienter m.m.m, får i lige et par links
mht. SVG:
http://w-o-p-r.dyndns.dk/svg/doegnrytme.2002.15.svg
http://w-o-p-r.dyndns.dk/svg/doegnrytme.2002.16.svg
http://w-o-p-r.dyndns.dk/svg/doegnrytme.2002.17.svg

SVG er jo eminent til den slags, men passiviteten gør nok, at det ikke
ligger lige for.

Nu ved jeg godt, at man er fascineret af CSS3, men - vi snakker <
3K(gzip'et) pr. 'billede'.

Birger og Rune, samt andre - prøv at lave samme 'billede' vha CSS.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-05-10 23:20

Stig Johansen wrote:

> http://w-o-p-r.dyndns.dk/svg/doegnrytme.2002.15.svg
> http://w-o-p-r.dyndns.dk/svg/doegnrytme.2002.16.svg
> http://w-o-p-r.dyndns.dk/svg/doegnrytme.2002.17.svg

Til forskel fra css3 er det her åbenbart noget, IE 7 og 8 kan håndtere.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-06-10 02:05

Kun hvis du har en SVG viewer indstalleret. Såsom Adobe SVG viewer.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-06-10 16:57

Jens Peter Karlsen wrote:
> Kun hvis du har en SVG viewer indstalleret. Såsom Adobe SVG viewer.

Ja, men hvis den ikke i forvejen er installeret, bliver man tilbudt
muligheden, når siden indlæses. Man bliver ikke tilbudt en css3-fortolker
til IE, når en side med css3-formatering indlæses.

Men da css3 er på vej til at være ny standard, må det siges - igen - at være
en fejltagelse fra MS' side.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-06-10 23:03

Jeg fik nu kun en download prompt i IE8 (default for IE når filtypen
ikke genkendes).
IE9 beta viste dem som den skulle.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Tue, 1 Jun 2010 17:56:53 +0200, "Erik Ginnerskov"

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-06-10 17:15

Jens Peter Karlsen wrote:
> Jeg fik nu kun en download prompt i IE8 (default for IE når filtypen
> ikke genkendes).

Spøjst. Jeg fik en lysgul bjælke øverst i browservinduet med tilbud om at
installere manglende plugin.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-06-10 23:42

Befandt du dig på en side med svg embedded i html? En ren *.svg fil
burde give en download prompt hvis der ikke er installeret et svg
plugin i IE.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Fri, 4 Jun 2010 18:14:35 +0200, "Erik Ginnerskov"

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-10 17:59

Jens Peter Karlsen wrote:
> Befandt du dig på en side med svg embedded i html? En ren *.svg fil
> burde give en download prompt hvis der ikke er installeret et svg
> plugin i IE.

Jeg indlæste de links, Stig kom med.

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-06-10 01:57

Den 29-05-2010 16:00, Stig Johansen skrev:
> Hej alle.
>
> I skal nok ikke forvente den den store deltagelse fra undertegnede, men i
<SNIP>
> Birger og Rune, samt andre - prøv at lave samme 'billede' vha CSS.

Hvad skulle pointen være i at bruge tid på det, når du alligevel ikke er
interesseret i svar

Når man laver et oplæg forventes det, man deltager i den efterfølgende
debat.

Det kan være andre har lyst, jeg har bedre ting at bruge min tid på.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-06-10 10:06

Rune Jensen wrote:

> <SNIP>
>
> Hvad skulle pointen være i at bruge tid på det, når du alligevel ikke er
> interesseret i svar

Ikke forstået.
Interesse er ikke lig med muligheder.
(du skal nok få en mail).

> Når man laver et oplæg forventes det, man deltager i den efterfølgende
> debat.

Ja, men SVG er jo ikke det mest udbredte, selvom den er fra '98, og traneret
af en 'given virksomhed'.

> Det kan være andre har lyst, jeg har bedre ting at bruge min tid på.

Enig, men mange af de problemstillinger har været løst med SVG siden sidste
årtusinde, men det kræver jo en vis 'tilslutning''.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-06-10 12:36

Den 01-06-2010 11:05, Stig Johansen skrev:

> Ikke forstået.
> Interesse er ikke lig med muligheder.
> (du skal nok få en mail).

Jeg var nok lidt (for) sur der. Det er jo ikke svært at se mulighederne
udfra dine links, men jeg ville så gerne have diskussioner om, hvordan
det er brugt, hvor det er bedst egnet osv. Det må være oplægsstifteren
som også er med i den diskussion. Specielt når du er en af dem, som ved
mest om det...

Jeg mener ikke nødvendigvis at CSS og SVG er konkurrerende teknologier,
hvis de bruges i den ånd, de er tiltænkt. Jeg tror for eksempel ikke det
vil være en fordel at lave en dropdownmenu i SVG, og ejheller at tegne
billeder med CSS.

Det første ikke fordi det vil gøre det besværligt at lave tilgængeligt
(tror jeg), det andet fordi at tegne billeder med CSS ikke giver mening
for en skærmlæser, og så tilføjer det med næsten garanti ekstra mark-up.

> Ja, men SVG er jo ikke det mest udbredte, selvom den er fra '98, og traneret
> af en 'given virksomhed'.

Så vidt jeg kan se, så understøttes det af alle browsere minus IE. Hvad
der er nok så interessant er muligheden for SVG på mobiler. Der lader
til at være flere, som understøtter det.

Iflg. rygter, som kun er rygter, vil det blive understøttet native i
IE9. Sandsynligvis vil IE9 så have implementeret noget "MS-ting", som
gør, det er 98% kompatibelt.

Jeg går så ikke i første omgang så højt op i, om IE understøtter det,
hovedsagen er om teknologien i sig selv er brugbar som udvidelse af ens
værktøjsforråd. Selv om man også er nødt til at tænke på fallback, hvis
det skal implementeres på en "rigtig" side, så kan alle sådanne
problemer klares hvis man ser muligheder ikke forhindringer. Der er jo
allerede JS-libs til CSS3, så er der nok også løsninger til SVG.

> Enig, men mange af de problemstillinger har været løst med SVG siden sidste
> årtusinde, men det kræver jo en vis 'tilslutning''.

Meget apropos. Man kan ikke lave dette med CSS ligeså godt:

http://codinginparadise.org/projects/svgweb/samples/demo.html?name=anim1&svg.render.forceflash=false

Tag "Sporty car - nice"

CSS vil hakke og stønne ved en sådan rendering, sandsynligvis ende med
at gå i baglås. Hvis man yderligere forventer CSS brugerinteraction og
animation, skal man nok ud efter en ny og større blæser og noget mere RAM.

Men det kan ikke være det eneste, hvor SVG er en mulighed, hvor CSS ikke
kan bruges (og fordelen ved SVG-billeder er, de kan skaleres). Jeg har
en fornemmelse udfra hvad jeg kan finde om det på nettet og iøvrigt dine
links, af SVG som særligt egnet til grafisk præsentation af mange data
leveret i XML. Måske kan man også lave (simple) Flash-like spil.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-06-10 16:00

Rune Jensen wrote:

> Jeg var nok lidt (for) sur der.

Enhver kan have en dårlig dag ;)

> Det er jo ikke svært at se mulighederne
> udfra dine links, men jeg ville så gerne have diskussioner om, hvordan
> det er brugt, hvor det er bedst egnet osv. Det må være oplægsstifteren
> som også er med i den diskussion.

Jo, men mulighederne har været mange - hvis blot det var understøttet.
Men langt op i dette årtusinde var det reelt kun understøttet af Adobes
plugin til IE, og først med FF3 blev der satset på understøttelsen, så uden
for interne applikationer (aka DW/BI) har det ikke rigtig været 'brugbart'.

> Specielt når du er en af dem, som ved
> mest om det...

Nixen - jeg ved en anelse, men heller ikke mere.

> [...]
> hvis de bruges i den ånd, de er tiltænkt. Jeg tror for eksempel ikke det
> vil være en fordel at lave en dropdownmenu i SVG, og ejheller at tegne

Præcis, og det var også årsagen til mit indlæg.
At 'tegne' en bil med CSS er nok meget sjovt, men det er ikke der CSS hører
hjemme.

> Så vidt jeg kan se, så understøttes det af alle browsere minus IE. Hvad
> der er nok så interessant er muligheden for SVG på mobiler. Der lader
> til at være flere, som understøtter det.

SVG understøttes til en vis grad af de forskellige browsere, men MS har jo
valgt at satse på deres eget VML (som heller ikke er udbredt).

> Iflg. rygter, som kun er rygter, vil det blive understøttet native i
> IE9. Sandsynligvis vil IE9 så have implementeret noget "MS-ting", som
> gør, det er 98% kompatibelt.

De(MS) har publiceret et 'space game' til IE9, som på mystisk vis
understøttes af FF3 på Win2K, men de mener at de nu har opfundet den dybe
tallerken.

> [...]
> værktøjsforråd. Selv om man også er nødt til at tænke på fallback, hvis
> det skal implementeres på en "rigtig" side

Google bruger det skam på deres streetmaps, eller hvad det nu hedder, dog så
de sender VML til 'inderned exploder' og SVG til rigtige browsere.

> [...]
> en fornemmelse udfra hvad jeg kan finde om det på nettet og iøvrigt dine
> links, af SVG som særligt egnet til grafisk præsentation af mange data

SVG _er_ XML!

> Måske kan man også lave (simple) Flash-like spil.
'Simple' spil ved jeg ikke, da det ikke er min interesse, men tag et kig på:
<http://svggames.com/g>

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-06-10 19:10

Den 01-06-2010 16:59, Stig Johansen skrev:
> Rune Jensen wrote:

<SNIP>

> Nixen - jeg ved en anelse, men heller ikke mere.

Jeg tænker sådan, at den som har entusiasmen for en teknik (promoverer
den), nok også har sat sig ind i den, eller forsøgt på det. Det er som
regel fra den, som selv har set lyset, man skal lære.

<SNIP>
> At 'tegne' en bil med CSS er nok meget sjovt, men det er ikke der CSS hører
> hjemme.

Det var heller ikke meningen med at tegne en bil i CSS. Her blev spurgt,
om det kunne lade sig gøre, og det kan det. Er selvfølgelig ikke
ensbetydende med, det så er det man skal gøre (skrev Birger vidst også) ;)

Men fair nok, du bringer det på bane, så kan man jo sammenligne - både i
selve kodestørrelse og hastigheden, der vil CSS sutte ifht. SVG jvfr.
det link jeg skikkede med med en SVG-bil.

Man kan godt lege med teknikken omkring de nye standarder, men HTML er
stadig til indhold, og CSS til styling/udseende på det indhold, evt. JS
til behavior.

> De(MS) har publiceret et 'space game' til IE9, som på mystisk vis
> understøttes af FF3 på Win2K, men de mener at de nu har opfundet den dybe
> tallerken.

Jeg tror, du tænker på hardware-acceleration?

Det mener MS i hvert fald er den dybe tallerken.

Det skulle blive understøttet for hardware accelerated SVG i IE9. Jeg
ved ikke, om det også gælder CSS3. FF kommer med en ny version til
november, og som jeg lige har kunnet læse det, har de såmænd også
hardware-acceleration. Det er ikke nogen dårlig idé fra MS' side, for de
har ret i, hjemmesider i dag er mere applikationer end hjemmesider, og
det sluger altså i hastigheden. De er bare ikke de eneste, som kan finde
ud af at lave det...

> Google bruger det skam på deres streetmaps, eller hvad det nu hedder, dog så
> de sender VML til 'inderned exploder' og SVG til rigtige browsere.

Mja. Til kortdata har jeg også set det brugt. Spørgsmålet om
kompatibilitet ville jeg ikke kigge på i første omgang, der er det mere
spørgsmål om at lære det at kende udfra en officiel standard. Så opdager
man nok de problemer omkring kompatibilitet. Lidt som med CSS3.

> SVG _er_ XML!

Så er det nok årsagen til, ikke så mange har fået øjnene op for det. Det
er mest HTML og CSS, vi snakker i grupperne af hvad jeg lige lægger
mærke til. Jeg kan ikke huske mange reelle XML-spørgsmål.

> 'Simple' spil ved jeg ikke, da det ikke er min interesse, men tag et kig på:
> <http://svggames.com/g>

OK, jeg kigger (har spillet 4 på stribe nu) - men er nu mere
interesseret i, hvordan man bruger SVG (hvor det vil være smart at bruge
for mig) og herunder, hvordan det gøres tilgængeligt. Syntaksen er noget
helt andet, den har jeg slet ikke kigget på. F.eks. hvordan man blander
SVG og HTML.

Men spørgsmålet står stadig; Man er vel klar over efterhånden, hvad
HTML, CSS og javascript skal (bør) bruges til, men SVG der mangler en
definition af best-practise, ligesom med HTML/CSS/JS.

Jeg kan se *en del* fordele ved SVG, men jeg er måske stadig lidt
usikker på, hvor jeg så selv kan bruge det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-06-10 17:16

Den Tue, 01 Jun 2010 17:56:53 +0200 skrev Erik Ginnerskov:

> Men da css3 er på vej til at være ny standard, må det siges - igen - at
> være en fejltagelse fra MS' side.

Stop dog den ynkelige jammer over Microsoft.
Ufatteligt at de tjener milliarder på fejltagelser.

Måske det skyldes patetiske personer der hænger fast i Windows.

... Der er faktisk en grund til jeg bruger Windows, fordi så kan man altid
give Microsoft skylden hvis det ikke virker. Hvis man bruger Linux, er
det ens egen skyld ...

--
Karl Erik.