Multimedieskat, privat opkald på udlands-r~
Fra : Jens-Christian Larse~

Dato : 27-05-10 06:48

Må virksomheden betale for den ekstra udgift til private samtaler
under en udlandsrejse for virksomheden når man ikke betaler multimedie
skat i forvejen?

To kollegaer giver forskellige svar og jeg har forgæves søgt svaret på
nettet.

På forhånd tak

Fra : Per

Dato : 27-05-10 15:11

Jens-Christian Larsen wrote:
> Må virksomheden betale for den ekstra udgift til private samtaler
> under en udlandsrejse for virksomheden når man ikke betaler multimedie
> skat i forvejen?

Nej - ikke hvis du ringer op fra dit multimedie
Ja - hvis det er fra en telefonbox i udlandet. (Muligvis dette skal
beskattes som frynsegode - det ved jeg dog ikke ?)

Det er det, at du har et multimedie til rådighed, at du skal betale
multimedieskat ikke om du faktisk bruger multimediet. Man kan dog godt
alligvel have et multimedie til rådighed uden at betale skat, hvis man
underskriver en erklæring på Tro og Love om at man ikke bruger den privat.

mvh. Per

Fra : Michael Sørensen

Dato : 27-05-10 15:42

Per skrev:

> [...]
> alligvel have et multimedie til rådighed uden at betale skat, hvis man
> underskriver en erklæring på Tro og Love om at man ikke bruger den privat.

.... og arbejdsgiveren samtidig fører kontrol med det.

Fra : Gamle

Dato : 27-05-10 17:17

Jens-Christian Larsen wrote:
> Må virksomheden betale for den ekstra udgift til private samtaler
> under en udlandsrejse for virksomheden når man ikke betaler multimedie
> skat i forvejen?

Får du ikke diæter når du er på rejse for virksomheden.
De kan jo indbefatte telefonpenge.

Mvh.
Torben

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 17:19

Min private holdning til fortolkning af multimediebeskatning.

Jens-Christian Larsen skrev den 27-05-2010 14:47:
> Må virksomheden betale for den ekstra udgift til private samtaler
> under en udlandsrejse for virksomheden når man ikke betaler multimedie
> skat i forvejen?

Foretages opkaldet af en firmatelefon og du bruger denne telefon privat.
Så udløser det multimediebeskatning for den måned opkaldet foretages i
(mm-beskatning kan opdeles i 12 dele, som følger kalendermånederne).

hvad med få betalt opkaldene efter regning:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=224262&vId=203405&i=51#i224262

Hvorledes du sikrer dig de rette bilag må du snakke med dit teleselskab
og firmaet bogholderi om.

> To kollegaer giver forskellige svar og jeg har forgæves søgt svaret på
> nettet.

Hvor præcis på nettet har du søgt? Hvor er du kommet nærmest et svar?
"at søge på nettet" er lidt for generelt til at kunne hjælpe dig om hvor
du finder et godt svar.

Det eneste sikre er, at spørge SKAT om bindende svar. Det koster 300
kroner og du skal nok forvente en del sagsbehandlingstid.
Der er en del bindende svar offentliggjort på SKATs hjemmeside omkring
multimediebeskatning. Har du kigget i dem?

som skrevet øverst: privat skribleri.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jens-Christian Larse~

Dato : 27-05-10 10:40

On 27 Maj, 16:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Nej - ikke hvis du ringer op fra dit multimedie
> Ja - hvis det er fra en telefonbox i udlandet. (Muligvis dette skal
> beskattes som frynsegode - det ved jeg dog ikke ?)

Ok, tak for input. Det handler ikke så meget om at have stillet et
multimedie til rådighed privat, det har jeg ikke. Jeg spørger om
virksomheden må dække den ekstra udgift på min private mobil der er i
forbindelse med at være på udlandsrejse.
Virksomheden vil i forvejen dække alle de udgifter jeg har til
transport, mad, logi, vaccine, en øl i baren osv. Udgangspunktet er at
rejsen ikke skal koste mig noget men spørgsmålet er om det også kan
gælde den ekstra takst der er forbundet med opkald eller om den er
omfattet af multimedie skatten.

Fra : Jens-Christian Larse~

Dato : 27-05-10 11:11

On 27 Maj, 18:19, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:
> Min private holdning til fortolkning af multimediebeskatning.
>
> Foretages opkaldet af en firmatelefon og du bruger denne telefon privat.

Jeg var desværre for kortfattet i mit indledende spørgsmål og jeg kan
se det kunne læses som at jeg vil ringe fra firmaets mobil. Jeg vil
ringe fra min private mobil. At bruge firmaets mobil vil jeg også
umiddelbart vurdere til gøre mig pligtig til multimedie skat.

> hvad med få betalt opkaldene efter regning:http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=224262&vId=203405&i=51#i224262
>
> Hvorledes du sikrer dig de rette bilag må du snakke med dit teleselskab
> og firmaet bogholderi om.

Ved rejser betaler mit firma private samtaler for mine kollegaer, der
betaler multimedie skat, ved fremvisning af deres private telefon-
regning. Det tror jeg ikke skulle være et problem. Problemet er at
bogholderen mener der evt. kunne være et problem i forhold til
multimedie-skatten.

> Hvor præcis på nettet har du søgt? Hvor er du kommet nærmest et svar?

Jeg har søgt på Google og læst på www.multimedieskat.dk og www.skat..dk.
Jeg har ikke kunne finde svaret der.
Jeg sætter pris på dit svar, jeg vil straks søge efter relevante
lignings-svar...

@ Gamle, nej vi får ikke diæt-penge på mit nuværende arbejde. Vi får
refunderet alle udgifter ved fremvisning af kvitteringer.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 18:40

Jens-Christian Larsen skrev den 27-05-2010 19:10:

> [...]
> ringe fra min private mobil. At bruge firmaets mobil vil jeg også
> umiddelbart vurdere til gøre mig pligtig til multimedie skat.

Tja, jeg kan godt se, at muligheden for at få dækket dine udlæg for dine
rejseudgifter tangerer med reglerne om multimediebeskatning i den
situation du beskriver.

Multimediebeskatning:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1844861&newwindow=true

Rejseudgifter:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=203388&vId=203405
mere præcist:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=224262&vId=203405&i=51#i224262 (særlig
den med de 25% til småfornødenheder kan være interessant for dig).

En gråzone, som kun bliver klarlagt ved bindende svar eller når du
bliver taget ud til ligning og såfremt du er utilfreds med svaret:
klagesystem (skatteankenævn, landsskatteretten og herefter det
almindelige retssystem).

> [...]
> regning. Det tror jeg ikke skulle være et problem. Problemet er at
> bogholderen mener der evt. kunne være et problem i forhold til

samme tvivl har jeg.

> Jeg har søgt på Google og læst på www.multimedieskat.dk

sidstnævnte er ikke en særlig god kilde, hvis du spørger mig.

> og www.skat.dk.

straks bedre.

prøv at kombinere i google: __søgeord__ site:skat.dk
På den måde søger google kun på sitet skat.dk

> Jeg har ikke kunne finde svaret der.
> Jeg sætter pris på dit svar, jeg vil straks søge efter relevante
> lignings-svar...

det nærmeste jeg kunne finde:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1880744&vId=0

stadig privat. Til daglig har jeg intet med multimediebeskatning at
gøre. har selv fravalgt det, da det er noget roderi. Det unfair er
nemlig, at såfremt jeg arbejder hjemmefra fra min private computer, så
får jeg ikke tilsvarende fradrag for at stille min private computer og
strøm til rådighed for arbejdsgiveren. Så ville det være balance i
tingene, når der var tilsvarende fradragsret som der var beskatning.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-05-10 22:02

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tja, jeg kan godt se, at muligheden for at få dækket dine udlæg for dine
> rejseudgifter tangerer med reglerne om multimediebeskatning i den
> [...]
Det forstår jeg så ikke. Resume fra ovenstående:
"den nye multimediebeskatning, som er indført fra 1. januar 2010, og som
gælder, når din arbejdsgiver stiller multimedier til rådighed for dig til
privat brug."
Spørgeren har flere gange oplyst, at han vil ringe fra sin private telefon.
Altså har arbejdsgiver ikke stillet multimedie til rådighed, så derfor kan
jeg ikke se tvivlen noget sted.
Om der så er andre skatteretlige regler, skal jeg lade være usagt, men man
kan jo heller ikke beskatte en person for fri bil, når han ikke har nogen
bil.

Kurt

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 11:55

Kurt B. Andersen skrev den 27-05-2010 23:02:

> [...]
> Altså har arbejdsgiver ikke stillet multimedie til rådighed, så derfor kan

Arbejdsgiveren stiller multimediet til rådighed i kraft af, at han
dækker udgiften til private telefonopkald.
Om han gør det ved at give en telefon i hånden eller dække de udgifter
på en privat telefon giver samme effekt. I LL §16 taler om værdien af:
sparet privatforbrug.

Derfor henviser jeg til til dette svar:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1880744&vId=0
som ligger det nærmeste jeg kunne finde i forhold til spørgers situation.

Siden den skitserede situation tangerer reglerne om refusion af
rejseudgifter (småfornødenheder) ville jeg personlig kun stole på et
bindende svar.
Eller tage den gennem klagesystemet, såfremt man bliver udtaget til
ligning og man bliver bedt om at betale multimedieskat og man er uenig.

> Om der så er andre skatteretlige regler, skal jeg lade være usagt, men man
> kan jo heller ikke beskatte en person for fri bil, når han ikke har nogen
> bil.

Det er desværre fordi, at vejledninger på "normal dansk" ikke er helt så
præcise som lovteksten som vejledningen bygger på:

Ligningslovens §16:

------
§ 16. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes tilskud
til telefon uden for arbejdsstedet, jf. stk. 2, samt efter reglerne i
stk. 3‑13 vederlag i form af formuegoder af pengeværdi, sparet
privatforbrug og værdien af helt eller delvis vederlagsfri benyttelse af
andres formuegoder, jf. statsskattelovens §§ 4‑6, når tilskuddet eller
godet modtages som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale
om ydelse af personligt arbejde i øvrigt....
--------

og jeg gider næsten ikke skrive det: privat skribleri og hvad der af følger.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-05-10 23:22

> [...]
> modtages som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om
> ydelse af personligt arbejde i øvrigt....

Jeg forstår det stadig ikke. Din henvisning til et spørgsmål forelagt for
skat omhandler en arbejdsgiver, som dels stiller telefon til rådighed og
dels betaler en del af abb. Det er jo en helt anden situation. Spørgeren har
oplyst, at det er hans egen private telefon, der er intet oplyst om, at
arbejdsgiveren betaler nogen del af abb. eller lign. I mine øjne er der en
verden til forskel på de 2 situationer.
LL § 16 siger intet om multimedieskat - men taler om at tilskud evt. skal
medregnes i den skattepligtige indkomst. Det er vel også 2 forskellige
situationer.

Da jeg selv er på en arbejdsplads, hvor næsten alle medarbejderne får
udleveret en mobiltlf. af arbejdsgiveren, har man haft gud ved hvor mange
jurister og økonomer til at se på reglerne og udstikke retningslinjer, og i
ingen af disse retningslinjer henvises der til andre muligheder end, at
første kriterie er, at arbejdsgiveren har stillet telefonen (multimediet)
til rådighed. Herefter remser man så de forskellige regler op, som afgør om
man skal betale multimedieskat eller ej.

Kurt

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 23:48

Kurt B. Andersen skrev den 29-05-2010 00:22:

> [...]
> arbejdsgiveren betaler nogen del af abb. eller lign. I mine øjne er der en

Jeg sagde: det er det bindende svar som jeg kunne finde som ligger
nærmest den situation!

Hvis du kan finde nogen som er tættere på....og ikke bare brokke dig, så
er du meget velkommen!

På intet tidspunkt nævnte jeg, at de var identisk!
Måske skal du have dig et par nye øjne?
Hvis alle ansatte har adgang til tilbuddet kan din arbejdsgiver faktisk
betale for den operation uden at du bliver beskattet af værdien af
operationen (ok, en overfortolkning af LL §30A)

fra brochuren om Multimediebeskatning:
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=64622
-------
Telefon - fastnet/mobil: Telefon dækker både selve telefonapparatet,
oprettelses-, abonnements- og forbrugsudgifter ved telefonen samt
telefonserviceydelser såsom telefonvækning, telefonsvarerfunktion,
"visnummerfunktion" og andre sædvanlige ydelser, der er en del af
abonnementet. Sædvanlige telefonserviceydelser er et fleksibelt begreb,
som ændrer sig i takt med tidens standarder og udvikling på området.
////Reglerne gælder både de tilfælde, hvor telefonen er oprettet i
arbejdsgiverens m.v.´s navn, og hvor arbejdsgiveren fuldstændigt eller
op til et bestemt beløb betaler eller refunderer medarbejderens
telefonudgifter eller en procentdel af udgifterne////.
En telefon omfatter også små håndholdte computere såsom PDAer,
smartphones o. lign.
--------

mine skråstreger

Kan du andet end kritisere? Hvis nej, så gider jeg faktisk ikke bruge
mere krudt på dig.

Jeg kan ikke forstå tingene for dig....og jeg gider næsten ikke forklare
mere pga. din attitude.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-05-10 00:29

> [...]
> krudt på dig.
>
> Jeg kan ikke forstå tingene for dig....og jeg gider næsten ikke forklare

Det skal du heller ikke spilde tiden på. Lad os nøjes med at konstatere, at
vi ikke er enige - uden at jeg af den grund vil beskylde dig for at være en
kritisk brokkerøv med en dårlig attitude.

Kurt

Fra : N/A

Dato : 27-05-10 18:40

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-05-10 20:37

Jens-Christian Larsen <jenschrlarsen@gmail.com> wrote in news:b30354c1-
d93f-4ebb-816e-c5ab3c568eaf@o1g2000vbe.googlegroups.com:

> [...]
> skat i forvejen?
>
> To kollegaer giver forskellige svar og jeg har forgæves søgt svaret på

Du skal nok have fat i ligningslovens 9 A om rejseregler. Hvis
rejseudgifterne dækkes ved godtgørelse efter standardsatser indgår
dækningen af telefonudgifterne vel i 25 pct's tillægget til
"småfornødenhederne" i 9 a, stk 4.

mvh poul christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 22:17

Poul Christensen skrev den 28-05-2010 21:36:

> [...]
> rejseudgifterne dækkes ved godtgørelse efter standardsatser indgår
> dækningen af telefonudgifterne vel i 25 pct's tillægget til

Han får dækket udgifterne efter regning!
Jeg ved godt, at der er den regel med småfornødenheder, som også gælder
ved få udgifterne betalt efter regning.

men sammenholdt med de skrappe fortolkninger af multimediebeskatning har
jeg nu mine tvivl om det er multimediebeskatnings-reglerne som "trumfer"
rejsereglernes individuelle fortolkningsmuligheder.

som skrevet andre steder: bindende svar eller afvente ligning og
dermed klagesystemet.