Hyra hus, betala fasta/rörliga kostnader?
Fra : Angel

Dato : 27-05-10 13:03

Hoppas jag har hittat rätt forum. Mottar gärna tips om andra forum,

Ska hyra (leije) ett privat hus i Danmark (utanför Odense).

Har fått ett standardkontrakt som jag läser nu.

Det står tex för värme och vatten:

"I ejendomme, hvor udlejer leverer varme og varmt vand, og i ejendomme,
vhor bealing for vand sker efter forbrugsmålere, skal lejer som
hovedregel indbetale a conto belöb til daekning af udlejers udgifter.

Udgiften til ejendommens opvarmning og forsyning med varmt vand kan ikke
indeholdes i lejen. Det samme gaelder for udgiften til vandforbrug, hvis
fordelingen af udgiften sker efter målere."

Självklart ska jag ju betala för den el, vatten och värme som jag
förbrukar.

Sedan finns det ju vad vi i Sverige kallar fasta kostnader tex
årsavgift/abonnemangskostnad för el, vatten och värme. Ska jag betala
detta också?

Vad ska jag betala?

Mvh
Angel

Fra : Ole C

Dato : 27-05-10 15:37

Angel skrev blandt andet:

> [...]
>
> Sedan finns det ju vad vi i Sverige kallar fasta kostnader tex
> årsavgift/abonnemangskostnad för el, vatten och värme. Ska jag betala

Du vil normalt skulle betale alle omkostninger vedrørende el, vand og
varme - altså også eventuelle abonnementsudgifter.

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-10 15:44

Angel skrev:

> [...]

> Sedan finns det ju vad vi i Sverige kallar fasta kostnader tex
> årsavgift/abonnemangskostnad för el, vatten och värme. Ska jag betala

Det er ikke "också". Jeg indbetaler et acontobeløb for varme hver
måned. Når varmeåret er slut, bliver varmeregnskabet gjort op, og
det beregnes præcis hvor meget jeg skal betale i varme for det
forløbne år. Hvis jeg har betalt for meget, får jeg penge
tilbage. Hvis jeg har betalt for lidt, bliver der trukket ekstra
de næste måneder, og måske reguleres acontobeløbet op.

Med "udlejers udgifter" menes der blot at han løbende skal have
penge til at betale for vand og varme.

--
Bertel

Fra : Angel

Dato : 28-05-10 11:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> de næste måneder, og måske reguleres acontobeløbet op.
>
> Med "udlejers udgifter" menes der blot at han løbende skal have

Tackar för svaren!!

Jag ska nog förtydliga mej.

Fråga: Ingår i betalda hyran även samtliga "fasta kostnader" tex
årsavgifter, abonnemangsavgifter? För dessa kostnader är fasta/kända för
uthyraren? Så vitt jag vet, i Sverige ingår dessa i hyran.

Sedan ska jag givetvis betala för det jag förbrukar vad gäller el,
vatten och värme. Men vill ju inte betala årsavgifter/
abonnemangsavgifter 2 ggr.

/Angel

Fra : Ole C

Dato : 28-05-10 21:23

Angel skrev blandt andet:

> [...]
>
> Sedan ska jag givetvis betala för det jag förbrukar vad gäller el,
> vatten och värme. Men vill ju inte betala årsavgifter/

Udlejeren kan vel specificere det beløb, han skal have?
Umiddelbart vil jeg tro, at du selv skal stå for aftale med diverse
leverandører - eller overtage aftalerne fra de forrige beboere.
Mht. elforsyning er det i hvert fald almindeligt, at lejeren selv står for
abonnementet hos elforsyningsselskabet eller overtager det fra den forrige
beboer - og også selv betaler både det og forbruget. Jeg forudsætter at du
bliver den eneste forbruger på elmåleren?
Men var det egentlig ikke oplagt at spørge udlejeren om dine
tvivlsspørgsmål?

--
vh
Ole C