Afholdelse af generalforsamling i beboerfo~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 05:50

Vi har en lille beboerforening med 11 medlemmer. Der skal være
generalforsamling på søndag. Kun 2 ud af de 11 har betalt, men alligevel
er der en stemning af at den godt kan afholdes på trods af de manglende
betalinger.

Alle har betalt sidste regnskabsår, men kun 2 har betalt i 2010.

Jeg mener at man kun kan deltage, hvis man har betalt og dermed viser
sin interesse og medlemskab.

De resterende regner med at kunne deltage uden at have betalt og så
vurdere om de vil betale efter generalforsamlingen.

Er der nogen regler på området?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Elmand

Dato : 27-05-10 06:25

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De resterende regner med at kunne deltage uden at have betalt og så
> vurdere om de vil betale efter generalforsamlingen.

Det må da stå i foreningens love.- men, som du selv skriver er det en
normal paragraf i foreningslove.-

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-05-10 08:26

On Thu, 27 May 2010 06:50:23 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

> [...]
>
>Alle har betalt sidste regnskabsår, men kun 2 har betalt i 2010.
>
>Jeg mener at man kun kan deltage, hvis man har betalt og dermed viser
Hvad siger jeres vedtægter omkring dette ?
Er restance ikke nævnt, må i jo nok tage det op på generalforsamlingen
og evt. rette vedtægterne til.

>De resterende regner med at kunne deltage uden at have betalt og så
>vurdere om de vil betale efter generalforsamlingen.
Igen, er restance ikke nævnt kan det jo ikke bruges til at nægte dem
adgang/stemmeret til generalforsamlingen.

>Er der nogen regler på området?
Jeres vedtægter.

/Hans

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 09:03

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Hvad siger jeres vedtægter omkring dette ?
> Er restance ikke nævnt, må i jo nok tage det op på generalforsamlingen
> og evt. rette vedtægterne til.

Der står dette;

§ 3 Som medlem optages enhver, der tilslutter sig foreningens formål, og
som samtidig betaler medlemskontingent. Kontingentet fastsættes på
generalforsamlingen og skal være betalt indenfor det pågældende
regnskabsår, ellers slettes medlemmet af foreningens medlemsliste.

> Igen, er restance ikke nævnt kan det jo ikke bruges til at nægte dem
> adgang/stemmeret til generalforsamlingen.

En af udfordringerne er at vi har haft 2 måder at betale på. Enten laver
man en månedlig indbetaling på 30,- eller også betaler man een gang
360,-

Grunden til de 30,- var flere. Nogle ville måske synes at 360,- var
meget på engang og nogle boede her ikke i et fuldt år.

Nu kan jeg godt se at vi bør præcisere dette i vedtægterne.

Men med den nuværende ordning mener jeg at man så det mindste skal være
ajour med maj måned - det vil sige 5 x 30,- for 2010 for at kunne
deltage på en generalforsamling.

> Jeres vedtægter.

De kommer her:

Beboerforeningen for Strandvejen 84 & 86 i Hellerup.

Beboerforening stiftet den 23. september 2008 for lejerne i ejendommen
Strandvejen 84 & 86 samt baghuset i Hellerup.

§ 1 Foreningens navn er "Beboerforeningen for Strandvejen 84 & 86 samt
baghuset i Hellerup" og dens hjemsted er i Gentofte kommune.

§ 2 Foreningens formål er at varetage opgaver af fælles interesse for
lejerne i ejendommene, herunder opgaver der forudsætter samarbejde med
offentlige myndigheder samt dialog med ejerne.

[...]

§ 4 Foreningen ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer.
Bestyrelsesmedlemmerne kan sende ægtefælle/samlever, hvis man er
forhindret til et møde. Det tilstræbes at bestyrelsesposterne fordeles
blandt beboere i både nummer 84 og 86.

Bestyrelsesmedlemmerne vælges af generalforsamlingen ved simpel
stemmeflerhed. Samtlige valg gælder for 1 år. Genvalg kan finde
sted._Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand,
kasserer og sekretær og fastsætter om fornødent sin forretningsorden.
Den er beslutningsdygtig når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer deltager.
Beslutninger træffes ved stemmeflerhed. Ved stemmelighed er formandens
stemme afgørende. Foreningen tegnes ved køb, salg og pantsætning eller
anden hermed ligestillet disposition af formanden og kassereren.
Bestyrelsen kan meddele fuldmagt.

§ 5 Formanden indvarsler til bestyrelsesmøder så ofte, han/hun finder
det påkrævet. Bestyrelsesmøder afholdes også hvis øvrige
bestyrelsesmedlemmer kræver det.

§ 6 Ved alle møder og generalforsamlinger skal der føres protokol over
vedtagne beslutninger og andre vigtige forhold.

§ 7 Foreningens regnskabsår er 01.01 - 31.12.

§ 8 Ordinær generalforsamling afholdes normalt hvert år i 1.
kvartal._Der indkaldes på e-mail med mindst 14 dages varsel af
bestyrelsen, som fastsætter mødested- og tid. På den ordinære
generalforsamling indgår følgende punkter:

1. Valg af dirigent.
2. Formanden aflægger beretning.
3. Kassereren fremlægger regnskab til godkendelse.
4. Indkomne forslag fra bestyrelse og medlemmer.
5. Fastsættelse af kontingent for det næstkommende foreningsår.
6. Valg af bestyrelse.
7. Eventuelt

Forslag til behandling på generalforsamlingen skal være bestyrelsen i
hænde senest 7 dage før generalforsamlingen via e-mail._Ekstraordinær
generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes når
mindst 1/4 del af medlemmerne fremsætter skriftlig begæring herom._En
sådan generalforsamling skal afholdes inden en måned fra begæringens
modtagelse.

§ 9 Forslag til opløsning af foreningen er vedtaget, når mindst 3/4 af
de stemmeberettigede medlemmer stemmer derfor på to på hinanden følgende
generalforsamlinger.

§10 Ændringer af disse vedtægter kan kun foretages af en
generalforsamling med 2/3 flertal.

Således vedtaget 23. september 2008 på den stiftende generalforsamling.

Fra : alexbo

Dato : 27-05-10 09:42

"Jesper Haaber Gylling" skrev

"Alle har betalt sidste regnskabsår, men kun 2 har betalt i 2010."

>Kontingentet fastsættes på generalforsamlingen og skal være betalt indenfor
>det pågældende
> regnskabsår,

Det vil sige at man har hele 2010 til at betale, så har man selvfølgelig ret
til at deltage i en generalforsamling midt i året.
Kontigentet er ikke engang fastsat endnu, eller der mangler en passus om at
det er kontigentet for det kommende år der fastsættes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-05-10 10:45

On Thu, 27 May 2010 10:03:15 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

> [...]
>meget på engang og nogle boede her ikke i et fuldt år.
>
>Nu kan jeg godt se at vi bør præcisere dette i vedtægterne.
Ja man bør præciserer hvornår man gør kontigent regnskabet op og
hvornår man så sletter folk pga. restance.

Når i skriver at regnskabsåret er "01.01 - 31.12" må opgaven med at
slette folk jo være udmildbart efter 31.12 jf. § 3, så dem der ikke
har betalt noget i år er jo ikke pt. i restance.

>Men med den nuværende ordning mener jeg at man så det mindste skal være
>ajour med maj måned - det vil sige 5 x 30,- for 2010 for at kunne
>deltage på en generalforsamling.
Det er jeg så ikke enig i.

/Hans

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 28-05-10 05:45

> [...]
>
> De resterende regner med at kunne deltage uden at have betalt og så
> vurdere om de vil betale efter generalforsamlingen.

Som andre har skrevet er det bedste sted at søge foreningens vedtægter.
Man kan naturigvis ikke deltage i generalforsamlingen - eller i det
mindste stemme - hvis man ikke er medlem af foreningen.
På den anden side er der vel ingen faste grænser for, om man kan
betragte en person med restance som stemmeberettiget medlem.
Retten til at stemme burde være reguleret i vedtægterne.

Nu er sagen næppe så stor, at den ender med at blive afprøvet i retten
nogensinde, men du kunne jo prøve, om det ville gøre indtryk på de
øvrige deltagere, hvis du erklærede, at du ikke betragtede evt.
beslutninger og valg som gyldige, når ikke-betalende medlemmer får lov
at stemme, og du forlanger at få dette ført til referat.

Du kunne også interessere dig kritisk for foreningens regnskab allerede
inden GF.

Endelig er der advokatvagten, som du kunne prøve efterfølgende, for at
se, om beslutninger truffet af ikke-betalende medlemmer er gyldige.

Bjarne

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 29-05-10 10:43

> [...]
>
> De resterende regner med at kunne deltage uden at have betalt og så
> vurdere om de vil betale efter generalforsamlingen.

Hos os mister man sin stemmeret hvis man møder op uden
at have betalt mødet holdes ultimo april.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 01-06-10 13:21

Gylling) wrote:

> [...]
>
>De resterende regner med at kunne deltage uden at have betalt og så
>vurdere om de vil betale efter generalforsamlingen.

Om der er generelle regler ved jeg ikke. Men jeg har i en del år været
formand for borgerforeningen i min landsby. Her foregår det sådan, at
man kunne deltage i generalforsamlingen, hvis man havde betalt for
indeværende periode. Generalforsamlingen lå som den sidste handling i
perioden, hvor ny bestyrelse blev valg, kontingent blev fastsat,
planer for aktiviteter fremover vedtaget osv. Og først EFTER
generalforsamlingen blev kontingentet for den kommende periode
opkrævet.

Venlig hilsen
Kirsten