Kontrolafgift fra DSB - rykkere?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 05:45

Jeg har i januar fået en kontrolafgift fra DSB og meddeler dem via mail
at den vil jeg ikke betale.

Alligevel kommer der noget tid efter en påmindelse, som så indeholder et
rykkergebyr.

Det klager jeg så også over via mail og de svarer at de fastholder
afgiften. Jeg skriver så at jeg ikke vil betale den, så de må sende den
videre i systemet.

Nu har jeg så igen hørt fra dem og her skriver de at de ikke vil
eftergive den og den vil ryge videre til SKAT men dog først med nye
rykkere på?!

Når jeg nu helt fra starten har meddelt dem at jeg under ingen
omstændigheder vil betale afgiften, kan de så bare alligevel lægge
gebyrer på og dermed næsten fordoble beløbet?

Hvorfor sender de den ikke bare videre til SKAT med det samme og så er
den potte ude?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-05-10 08:20

On Thu, 27 May 2010 06:45:25 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

> [...]
>
>Nu har jeg så igen hørt fra dem og her skriver de at de ikke vil
>eftergive den og den vil ryge videre til SKAT men dog først med nye
Det er jo nok lige efter deres normale skabelon.

>Når jeg nu helt fra starten har meddelt dem at jeg under ingen
>omstændigheder vil betale afgiften,
Bare at meddele at "man under ingen omstændigheder vil betale
afgiften" friholder ikke en fra evt. at skulle betale hvis ellers
afgiften er givet på korrekt grundlag.

>kan de så bare alligevel lægge
>gebyrer på og dermed næsten fordoble beløbet?
Hvis dit eneste argument hele tiden har været "under ingen
omstændigheder vil betale afgiften", ja så er du igang med at lære
virkeligheden, kaldes også lærepenge.

>Hvorfor sender de den ikke bare videre til SKAT med det samme og så er
>den potte ude?
Fordi der er en specifik sagsgang bagved, tro mig, ikke alle vil finde
det iorden hvis SKAT via lønindholdelse inddriver div. tilgodehavender
udmildbart og øjeblikkeligt.

/Hans

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 09:11

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Det er jo nok lige efter deres normale skabelon.

Helt sikkert.

> Bare at meddele at "man under ingen omstændigheder vil betale
> afgiften" friholder ikke en fra evt. at skulle betale hvis ellers
> afgiften er givet på korrekt grundlag.

Det er jeg godt klar over. Det er en principsag - jeg vil ikke betale,
da jeg dermed indikerer at så er afgiften nok i orden. Jeg havde billet
og manglede en halv zone.

> Hvis dit eneste argument hele tiden har været "under ingen
> omstændigheder vil betale afgiften", ja så er du igang med at lære
> virkeligheden, kaldes også lærepenge.

Jeg ved godt det er lærepenge, men jeg vil ikke acceptere at de bare
sige at sådan er det med afgiften og jeg så skal betale selvom jeg havde
billet. Så må de få pengene via SKAT.

> Fordi der er en specifik sagsgang bagved, tro mig, ikke alle vil finde
> det iorden hvis SKAT via lønindholdelse inddriver div. tilgodehavender
> udmildbart og øjeblikkeligt.

Jeg har givet dem tilsagn om blot at sende den direkte til SKAT, da DSB
ikke får pengene direkte af mig. Der er jo ingen grund til at rykke mig,
da jeg har meddelt dem endda op til flere gange at jeg ikke vil betale.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 09:23

Jesper Haaber Gylling skrev den 27-05-2010 10:11:

> Det er jeg godt klar over. Det er en principsag - jeg vil ikke betale,
> da jeg dermed indikerer at så er afgiften nok i orden. Jeg havde billet
> og manglede en halv zone.

en halv zone?
Noget med, at du skulle bruge 4 zoner, men kun har tre zoner
voksenbillet og en tillægsbillet til børnepris?
[jeg går ud fra, at du er voksen]

I så fald havde du ikke gyldig rejsehjemmel og skal naturligvis have en
kontrolafgift, som skal betales.

> Jeg ved godt det er lærepenge, men jeg vil ikke acceptere at de bare
> sige at sådan er det med afgiften og jeg så skal betale selvom jeg havde
> billet. Så må de få pengene via SKAT.

I forhold til hvad du beskriver, så havde du ikke gyldig rejsehjemmel
til den rejse du foretog. Derfor er kontrolafgiften berettiget!

Og det er fuldt ud berettiget, at kravet ryger til inkasso (inddrivelse).
Du har - i hvert fald her i indlægget - vedgået dig gælden.

> Jeg har givet dem tilsagn om blot at sende den direkte til SKAT, da DSB
> ikke får pengene direkte af mig. Der er jo ingen grund til at rykke mig,
> da jeg har meddelt dem endda op til flere gange at jeg ikke vil betale.

Uanset om du vil eller ej, så kommer du til at betale. Din trodsighed
gør det bare dyrere for dig.

privat indlæg.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : alexbo

Dato : 27-05-10 09:43

"Jesper Haaber Gylling" skrev

> Det er jeg godt klar over. Det er en principsag - jeg vil ikke betale,

En principsag ja det er det når man ikke kan give en fornuftig forklaring på
sin handlemåde.
To naboer i en tåbelig fejde er fyldt med principper.

>Jeg havde billet og manglede en halv zone.
Ja det er jo ingenting,
Der var kun lige blevet rødt da jeg kørte over,
Parkeringtiden er kun lige løbet ud, det er højst ti minutter,
Jeg manglede kun en halv zone.
Er toget kørt, jeg er da kun 2 minutter for sent.
Den lille ting troede jeg ikke jeg skulle betale for.

Der simpelthen for mange nøjeregnende personer i dette land, der mangler en
smule margin.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 10:07

alexbo skrev den 27-05-2010 10:43:
> Der simpelthen for mange nøjeregnende personer i dette land, der mangler en
> smule margin.

Fed sætning!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 11:52

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" skrev

> En principsag ja det er det når man ikke kan give en fornuftig forklaring på
> sin handlemåde.

Jeg gav faktisk en fornuftig forklaring til de 3 kontrollører. De steg
på Gentofte, så jeg havde rig mulighed for at stå af på Jægersborg,
såfremt jeg havde ondt i sinde. Imidlertid anede jeg ikke at der
åbenbart er 3 zoner fra Hellerup til Lyngby.

Det prøvede jeg at forklare dem og viste dem også både mit 2 zoners kort
samt mit 3 zoners kort.

Tilsidst omringede de mig, som om jeg var en eller anden kriminel. Jeg
synes de manglede konduitte og kunne jo bare have sagt at jeg skulle
klippe 3 zoner.

> [...]
> Den lille ting troede jeg ikke jeg skulle betale for.
>
> Der simpelthen for mange nøjeregnende personer i dette land, der mangler en

Jeg synes det er kontrolørerne, der er nøjeregnede. Jeg havde klippet og
betaler altid. Jeg har bare misforstået systemet og kontrollørens opgave
er efter min mening at lytte til hvad der bliver sagt og ikke bare
automatisk slå ned på sådan en misforståelse.

Jeg kan forstå det hvis jeg var blevet taget for at køre uden billet og
i øvrigt slet ikke have et klippekort på sig.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 12:49

Jesper Haaber Gylling skrev den 27-05-2010 12:52:

> [...]
> åbenbart er 3 zoner fra Hellerup til Lyngby.
>
> Det prøvede jeg at forklare dem og viste dem også både mit 2 zoners kort

hvor du har klippet dit 2zoners kort.

> Tilsidst omringede de mig, som om jeg var en eller anden kriminel.

Det kommer vist an på hvorledes du opfører dig!

Jeg har tit overværet en kontrolsituation og selv blevet taget én gang i
at køre uden billet.
Det foregår stille og roligt, medmindre passageren bliver ubehagelig
eller højtråbende, så er der lidt andre psykologiske værktøjer i
brug.... at kontrollørerne bryder "det personlige rum" er faktisk et
ganske udemærket trick til at få passageren til at føle sig lidt
klemt....og dermed mere velvillig til at dæmpe sit gemyt.

> Jeg
> synes de manglede konduitte og kunne jo bare have sagt at jeg skulle
> klippe 3 zoner.

Det har du nu 750 gode grunde til at gøre fremover!

> [...]
> er efter min mening at lytte til hvad der bliver sagt og ikke bare
> automatisk slå ned på sådan en misforståelse.

Din mening tæller faktisk ikke særlig meget i en kontrolsituation eller
i det efterfølgende klagesystem.

Husk lige på, at du kalder dem for kontrollører!
Hvad dælen skulle deres job ellers gå ud på hvis ikke det er udstede
kontrolafgift til dem som ikke har gyldig rejsehjemmel.

> Jeg kan forstå det hvis jeg var blevet taget for at køre uden billet og
> i øvrigt slet ikke have et klippekort på sig.

Du er blevet taget i at køre uden gyldig rejsehjemmel.

tjek dit klippekort som du benyttede. Der vil stå, at du klippede i
zone 2 hvilket betyder, at du kan køre i - hvad der i
movia/dsb-terminologi kaldes - blå zone.
Lyngby station ligger udenfor denne zone. Den er gul zone (3 zoner).

Fra : Peter K

Dato : 27-05-10 13:16

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> [...]
> kontrollørerne bryder "det personlige rum" er faktisk et ganske udemærket
> trick til at få passageren til at føle sig lidt klemt....og dermed mere

Jeg er blevet taget to gange. Én gang havde de undercover politi med, og en
af dem tog fat i mig. Spændende var det.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 30-05-10 14:48

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> såfremt jeg havde ondt i sinde. Imidlertid anede jeg ikke at der
> åbenbart er 3 zoner fra Hellerup til Lyngby.

Fra Hellerup st. (zone 02/_30_) er der kun to zoner til Lyngby st. (zone
_41_/51), så jeg forstår ikke problemet. Både Hellerup st. og Lyngby st.
ligger på en zonegrænse mellem 2 zoner, her angivet med "/".

Hvilke(n) zone(r) var dit to-zoners klippekort stemplet med?

Claus

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-10 15:10

Claus E Beyer skrev den 30-05-2010 15:48:

> [...]
> ligger på en zonegrænse mellem 2 zoner, her angivet med "/".
>
> Hvilke(n) zone(r) var dit to-zoners klippekort stemplet med?

Han stod på bus 1A på callisensvej.

På klippekortet er der - med stor sandsynlighed - klippet i zone 02.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 28-05-10 16:08

alexbo skrev:
> [...]

> Den lille ting troede jeg ikke jeg skulle betale for.

> Der simpelthen for mange nøjeregnende personer i dette land, der mangler en

Tænk havde slet ikke fået øje på det, men du har jo humor

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-05-10 10:34

On Thu, 27 May 2010 10:11:03 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Det er jeg godt klar over. Det er en principsag - jeg vil ikke betale,
>da jeg dermed indikerer at så er afgiften nok i orden. Jeg havde billet
>og manglede en halv zone.
Altså du havde ikke en billet der dækkede den rejse du foretog ?
Den er lige til højrebenet, du kommer til at betale uanset om du
finder det rigmeligt eller ej.

Og det med "princip sag", hallo, der er jo intet i sagen ud fra det
oplyste, der indikerer at noget er galt nogle steder, ud over at du
ikke havde indløst korrekt billet, eller din tur blev længere end
opringeligt planlagt (og du så ikke lige fik en tilkøbsbillet).
Dert er altså intet "princip" at slås for, ud over at du "ikke vil
betale" for egen dumhed/glemsomhed/uopmærksomhed.

/Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 09:12

Jesper Haaber Gylling skrev den 27-05-2010 06:45:
> Jeg har i januar fået en kontrolafgift fra DSB og meddeler dem via mail
> at den vil jeg ikke betale.

begrundelse?

> Alligevel kommer der noget tid efter en påmindelse, som så indeholder et
> rykkergebyr.
>
> Det klager jeg så også over via mail og de svarer at de fastholder
> afgiften.

klaget over hvad i selve kontrolafgiften.

> Jeg skriver så at jeg ikke vil betale den, så de må sende den
> videre i systemet.

Og her har du så vedgået dig gælden, men udviser manglende betalingsvilje.

> Nu har jeg så igen hørt fra dem og her skriver de at de ikke vil
> eftergive den og den vil ryge videre til SKAT men dog først med nye
> rykkere på?!

naturligvis! Hvorfor skal betalende passagerer dog betale for din
manglende betalingsvilje.

> Når jeg nu helt fra starten har meddelt dem at jeg under ingen
> omstændigheder vil betale afgiften, kan de så bare alligevel lægge
> gebyrer på og dermed næsten fordoble beløbet?

Ud fra hvad du fortæller her i indlægget: ja.
Du har på ingen måde beskrevet hvad der i kontrolafgiften skulle være
forkert, men kun pevet lidt over, at du er blevet taget i at køre uden
gyldig rejsehjemmel.

> Hvorfor sender de den ikke bare videre til SKAT med det samme og så er
> den potte ude?

Fordi der er et sagsforløb, hvor du har mulighed for at få omgjort
udstedelsen af afgiften.

Så snart du ryger i fingrene på inddrivelsescenteret, så er der kun en
ting at gøre: betale.
Og det er dyrt.
Vær glad for, at din arbejdsgiver ikke længere får særskildt information
om din trodsighed, men bare via en forhøjet trækprocent skal
tilbageholde flere penge end han plejer.

privat indlæg og alt det der.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 11:52

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> begrundelse?

Jeg havde klippet på et 2 zoners klippekort og skulle fra Hellerup til
Lyngby. Imidlertidig er der åbenbart 2 halve zoner i Hellerup, så da jeg
klipper i bussen på Strandvejen er jeg åbenbart i zone 02/30 og så er
der ikke 2 zoner til Lyngby. Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor der ikke
er 2 zoner.

> klaget over hvad i selve kontrolafgiften.

Se overfor.

> Og her har du så vedgået dig gælden, men udviser manglende betalingsvilje.

> naturligvis! Hvorfor skal betalende passagerer dog betale for din
> manglende betalingsvilje.

Det er jo noget sludder - jeg havde jo betalt.

> [...]
> Du har på ingen måde beskrevet hvad der i kontrolafgiften skulle være
> forkert, men kun pevet lidt over, at du er blevet taget i at køre uden

Nej jeg havde en billet og det har jeg ALTID. Jeg kører sjældent med det
offentlige, men når jeg gør det, så har jeg altid betalt. Jeg har endda
altid et både 2 og 3 zonerskort klippekort i min tegnebog, så jeg kan
kombinere dem.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 12:36

> [...]
> klipper i bussen på Strandvejen er jeg åbenbart i zone 02/30 og så er
> der ikke 2 zoner til Lyngby. Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor der ikke

Fordi du står på i zone 2 (busstoppested: Callisensvej)...kører gennem
zone 30 og slutter din rejse i zone 41.
(jf.
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/hovedstadsomraadet/zoneoversigt/Documents/02.pdf)

3 zoner! 02+30+41

Den zone 02/30 du taler om er kun på selve Hellerup station!
(det vil du også kunne se de gange du har klippet dit kort på stationen)

I din situation er der intet at brokke sig over.

Såfremt der er klippet forkert på dit kort, så skulle du gøre opmærksom
på det overfor chaufføren som ville udstede et erstatningskort.

> Det er jo noget sludder - jeg havde jo betalt.

nej!
Ikke nok!

ligesom du heller ikke klipper nok i det du ikke svarer på.

Når du lægger 4 liter mælk i din indkøbskurv...og kun betaler for de 3
liter og tager den 4. liter med hjem. Har du så betalt alt det mælk du har?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-05-10 12:56

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

>Når du lægger 4 liter mælk i din indkøbskurv...og kun betaler for de 3
>liter og tager den 4. liter med hjem. Har du så betalt alt det mælk du har?

Det kommer jo an på, hvordan det tilbud lød. "Ta' 3, betal for én"
lyder jo unægteligt som om man kan tage 3 liter mælk og derudover
betale for en ekstra - så har man 4 liter mælk til én liters pris.

Zonesystemet er nogenlunde lige så åbent for fortolkninger -
specielt når zonekortene på busstoppestederne ikke er detaljerede
nok til, at man kan se den enkelte bus' rute ind og ud af zoner.

I begge tilfælde er der dog næppe tvivl om, hvem der ender med at
få ret i sin fortolkning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 13:44

Klaus Ellegaard skrev den 27-05-2010 13:56:

> Zonesystemet er nogenlunde lige så åbent for fortolkninger -
> specielt når zonekortene på busstoppestederne ikke er detaljerede
> nok til, at man kan se den enkelte bus' rute ind og ud af zoner.

Gu er det da ej.

Det er så himmelråbende simpelt, at selv jeg kan finde ud af det.

Prøv at klikke dig rundt på
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/hovedstadsomraadet/prisoversigt/lovgrundlag/Documents/Allezoner-Hovedstaden.pdf
(en stor pdf-fil med zonekort over alle zoner)

Det giver faktisk god indblik i hvordan ringsystemet fungerer.

Ved det enkelte busstoppested kan du se, hvilket zone du er i (altid rød
zone).
Derfra er det bare at tælle farver på alle de steder din rejse går
igennem. Den dyreste farve bestemmer prisen.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 15:53

> [...]

> Derfra er det bare at tælle farver på alle de steder din rejse går
> igennem. Den dyreste farve bestemmer prisen.

Hvis systemet nu er så skide smart og nemt som du påstår, hvordam kan
det så være at selv DBS ansatte ikke ved hvordan zonesystemet skal
tolkes?

Systemet er tåbeligt og indviklet og indeholder mange faldgrupper og
mange har problemer med at hitte rundt i det. Mig selv inklusive.

Et system er brugbart når alle forstår det og det er ikke tilfældet pt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 16:29

Jesper Haaber Gylling skrev den 27-05-2010 16:52:

> Hvis systemet nu er så skide smart og nemt som du påstår, hvordam kan
> det så være at selv DBS ansatte ikke ved hvordan zonesystemet skal
> tolkes?

Det kommer vist an på hvad man er ansat som hos DSB og om vedkommende
lige bruger indersiden af hovedet før det svares.

Jeg forventer fx ikke at DSB-medarbejderen som fejer perronen har
forstand på billet-systemet.

> Systemet er tåbeligt og indviklet og indeholder mange faldgrupper

Kan du tælle? Er du farveblind?

> og
> mange har problemer med at hitte rundt i det. Mig selv inklusive.

Og langt langt langt de fleste kan finde ud af det...ellers vil der
blive udstedt langt flere kontrolafgifter, hvis problemet var af et
omfang at "mange" havde et problem.

Ja, og nu har du 750 gode grunde til at lære systemet til næste gang.

> Et system er brugbart når alle forstår det og det er ikke tilfældet pt.

Findes ikke! Alle systemer som håndterer mange mennesker indeholder
uhensigtsmæssigheder. Og lave systemet, så selv den sidste landsbytosse
kan finde ud af det. Så ville det koste alt for meget at sikre at selv
den sidste idiot (som bekendt endnu ikke er født) har forstået det.

Fra : N/A

Dato : 27-05-10 18:11

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-05-10 00:35

> [...]

> (en stor pdf-fil med zonekort over alle zoner)

Ud fra det kort, kan du så fortælle mig, ved hvilke husnumre eller
vejkryds Klampenborgvej i Lyngby skifter mellem zonerne 40, 41 og
51? Det er temmelig relevant for rejsens pris/farve.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-05-10 06:44

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> [...]
> vejkryds Klampenborgvej i Lyngby skifter mellem zonerne 40, 41 og
> 51? Det er temmelig relevant for rejsens pris/farve.

Det er nemlig lige præcis det som jeg ikke forstår.

Hvor i Hellerup på Strandvejen er det zone 02 og zone 30 og hvor præcist
skiller det. Jeg tog nemlig bussen til stationen, da jeg ikke kunne nå
toget ellers.

Pt. kører 1A nemlig heller ike af den rute den plejer, så stoppestedet
er flyttet ca. 100 meter.

Jeg har også bemærket at det nogengange er buschaufføren, som stiller
zonen og ikke en GPS styret løsning.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 08:44

Jesper Haaber Gylling skrev den 28-05-2010 07:43:
> Det er nemlig lige præcis det som jeg ikke forstår.

skal vi til at skrive om alt det du ikke forstår?

> Hvor i Hellerup på Strandvejen er det zone 02 og zone 30 og hvor præcist
> skiller det. Jeg tog nemlig bussen til stationen, da jeg ikke kunne nå
> toget ellers.

Jf.
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/koreplaner/pages/buslinje.aspx?direction_gid=9012200000110000&line_gid=9011200000100000&line_name=1A&stop_gid=9021200000359000&tab_name=Stoppesteder&journey_gid=9025200000028399#navigate

forlader 1A aldrig zone 02 mellem Callisensvej og Hellerup station.

prøv at bruge øjnene næste gang du klipper på stationen. Det er kun på
stationen at man har zone 02/30 og det fremgår af dit klippekort.

Busser har ganske enkelt ikke den type skift, hvor man kan være i 2
zoner på én gang.

> Pt. kører 1A nemlig heller ike af den rute den plejer, så stoppestedet
> er flyttet ca. 100 meter.

Det har - svjv - ingen betydning af hvilken zone du måtte køre i. Og da
slet ikke zone 02/30-problematikken.
For selv om du klipper i zone 02, så har du billet til zone 30.
For selv om du klipper i zone 30, så har du billet til zone 02.

zoneskiftet mellem 02 og 30 ligger lige nord for Hellerup station og -
svjh - kører 1A ikke nord om stationen.

> Jeg har også bemærket at det nogengange er buschaufføren, som stiller
> zonen og ikke en GPS styret løsning.

Hvilken betydning skulle det have i din situation?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-05-10 15:12

> Busser har ganske enkelt ikke den type skift, hvor man kan være i 2
> zoner på én gang.

Men til gengæld kan det samme stoppested, men i hver sin retning, være i
hver sin zone. Er man ikke opmærksom på det, koster det også.

Jan

Fra : Hauge

Dato : 28-05-10 15:30

Jan Kronsell skrev:
> Men til gengæld kan det samme stoppested, men i hver sin retning, være i
> hver sin zone. Er man ikke opmærksom på det, koster det også.

Det er vel også rimelig logisk, da de ret ofte ikke er placeret lige
over for hinanden. I hvert fald ikke i det område jeg selv frekventerer.

/Hauge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-05-10 23:11

Hauge wrote:

> Det er vel også rimelig logisk, da de ret ofte ikke er placeret lige
> over for hinanden. I hvert fald ikke i det område jeg selv
> frekventerer.
Jeg synes nu ikke det er logisk. Er du ikke vant til at køre med offentlige
transportmidler,. og ser på kortet eller spørger chaufføren, når du kører
den ene vej, har jeg fx 4 zoner til arbejdet. Men der er fem hjem. Det kan
nok få en urutineret buspassager til at gå i fælden. Og det er netop også
dette, der har været adskillige klager over i den senere tid.

Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 23:20

Jan Kronsell skrev den 29-05-2010 00:11:

> [...]
> nok få en urutineret buspassager til at gå i fælden. Og det er netop også
> dette, der har været adskillige klager over i den senere tid.

Hvilke zoner er der tale ?

et andet sted, hvor det er hul i hovedet med zoneskift er mellem zone
2+3. Det naturlige sted ville være på sluseholmen lige før bussen kører
til Amager....men næh nej, det er sandelig henne ved Borgmester
Christiansens vej.

Det er et faktum, at det er sådan....at det faktum så er hul i hovedet
er en anden snak.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 09:28

Carsten Riis wrote:

> Hvilke zoner er der tale ?

I det konkrete tilfælde ligger stoppestedet den ene vej i zone 43, den anden
i zone 44 på Søndre Ringvej ved Vallensbækvej. Stoppestederne ligger på hver
sin side af vejen, og zonegrænsen går tilsyneladende ned midt gennem denne.
Her ville det være naturligt at flytte denne, så begge stoppesteder lå enten
i zone 43 eller i zone 44.

Jan

Fra : Ulrik

Dato : 29-05-10 12:16

Jan Kronsell wrote:
> [...]
> Her ville det være naturligt at flytte denne, så begge stoppesteder lå enten

Og så ville folk brokke sig over, at der blev skiftet zone, når de havde
kørt én meter i den ene retning. Måden med at dele op, som det er gjort
betyder, at man starter i den zone, man kører videre i - og derfor
sparer man en zone i forhold til dit forslag.

Ulrik

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 23:27

Ulrik wrote:

> [...]
> er gjort betyder, at man starter i den zone, man kører videre i - og
> derfor sparer man en zone i forhold til dit forslag.

Men det koster så en, når man kører den anden vej..

Måske burde sammenfaldende stoppesteder ved en zonegrænse tilhøre begge
zoner,´.

Jan

Fra : Michael Haase

Dato : 30-05-10 00:48

Jan Kronsell skrev dette den 30-05-2010 00:27:
n vej..

> Måske burde sammenfaldende stoppesteder ved en zonegrænse tilhøre begge
> zoner,´.

Det gør de også. Det vil overhovedet ikke undre mig, hvis der findes en
trafikplads et eller andet sted, hvor stoppesteder på samme bus-ø har
forskellige zoner, alt efter hvilken retning, bussen skal.

--
Michael Haase

Fra : Ulrik

Dato : 30-05-10 17:07

Jan Kronsell wrote:

> Men det koster så en, når man kører den anden vej..

Nej, det gør det netop ikke, for der ligger stoppestedet jo i den zone,
man kører videre i. Det er kun, hvis de 2 stoppesteder ligger i samme
zone, at man vil komme til at betale for en zone mere.

Ulrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 12:34

Jan Kronsell skrev den 29-05-2010 10:27:
> [...]
> Her ville det være naturligt at flytte denne, så begge stoppesteder lå enten

Man må gerne stå af 1. stoppested i den zone man ikke har billet til
(gælder ikke s-busser og formentlig heller ikke e-busserne).

så jeg kan ikke rigtig se problemet i afstignings-situationen.

Den situation som du beskriver har man også (haft...har ikke været der
siden 2002) ved Grønjordskollegiet, når man kommer med bus inde fra
centrum. Stoppestedet som, hvor busserne kører videre ud af Amager
hedder zone 3.
Stoppestedet, hvor busserne kører ind mod centrum hedder zone 1.

I praksis er det ikke noget problem, da man netop har den regel, at man
må køre til 1. stoppested i en zone hvor man ikke har billet til.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 23:23

Carsten Riis wrote:

> Man må gerne stå af 1. stoppested i den zone man ikke har billet til
> (gælder ikke s-busser og formentlig heller ikke e-busserne).
>
> så jeg kan ikke rigtig se problemet i afstignings-situationen.

Måske fordi den eneste bus, der kører på strækingen er en S-bus.

JN

Fra : Michael Haase

Dato : 30-05-10 00:25

Carsten Riis skrev dette den 29-05-2010 13:33:

> Man må gerne stå af 1. stoppested i den zone man ikke har billet til
> (gælder ikke s-busser og formentlig heller ikke e-busserne).

Din bemærkning i parantes kan jeg ikke helt få til at stemme.
Det er godt nok det, som der står, hvis man isoleret ser på "S- og
E-busser" på
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/hovedstadsomraadet/prisoversigt/prisogzonesystem/Pages/prisogzonesystem.aspx

Men der står jo under de almindelige busser, at på et grænsestoppested
viser zoneangivelsen, at der *køres ind* ind i zone, og at man derfor
*ikke* er i zonen endnu. Hvis S-busser, A-busser, E-Busser og
almindeligebusser deles om stoppestedet, så er der vel ingen af busserne
som er i zonen endnu. Zonen flytter sig vel ikke efter om det er en
Z-bus eller ej?
Og det ville jo så være komplet uoverskueligt med linjerne 400/400S, da
400S efter 19.30 overgår til at køre som linje 400 med samme rute og
samme stoppesteder. Det vil principielt betyde, at hvis du skal skifte
til denne bus, kan en lille forsinkelse på din første bus betyde at du
kommer til at køre med linje 400 i stedet for 400S, og derfor skal
risikere at betale for en zone ekstra hvis du skal af ved et
grænsestoppested.

Hvis S-bussen springer grænsestoppestedet over, skal man jo selvfølgelig
have betalt for afstigningszonen, da man så stiger af inde i den.

Personlig synes jeg de skulle ændre teksten under S-tog og metro til at
være:

"Her zoneskift kan ske ved stationer og stoppesteder, og så kan man køre
til dén station / det stoppested, hvor zonen skifter. Man kan altså
altid stå af ved en „grænsestation"/et "grænsestoppested" uden at have
gyldig billet eller kort til den zone, toget/bussen fortsætter ind i.
Stationer på en zonegrænse har to zonenumre, og stoppesteder på en
zonegrænse har 2 forskellige zoner afhængig af retningen

Zonen kan doig også skifte mellem stationer/stoppesteder. Her skal man
have gyldig billet eller kort til de zoner, toget/bussen kører i."

> så jeg kan ikke rigtig se problemet i afstignings-situationen.

Eller ikke efter mit teoretiske langt ude, men dog ikke umulige eksempel
ovenfor?

--
Michael Haase

Fra : Hauge

Dato : 29-05-10 00:50

Jan Kronsell skrev:
> Jeg synes nu ikke det er logisk.

Bla bla bla.

Det er *ikke* ulovligt at have sin egen tankegang, man behøver ikke
altid at have sin sagsbehandler til at hjælpe.

Tørrer de fleste ikke sig selv i måsen når de har afført?

/Hauge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 09:25

Hauge wrote:

> Bla bla bla.
>
> Det er *ikke* ulovligt at have sin egen tankegang, man behøver ikke
> altid at have sin sagsbehandler til at hjælpe.
>
> Tørrer de fleste ikke sig selv i måsen når de har afført?

Så du mener, at en person, som aldrig kører med offentlige transportmidler
skal kunne gennemskue, at det koster mere at køre hjem fra arbejde end det
koster at køre derud? Især når hun har spurgt den ene vej, hvor meget hun
skal bruge.

Jan

Fra : Hauge

Dato : 29-05-10 09:51

Jan Kronsell skrev:
> [...]
> koster at køre derud? Især når hun har spurgt den ene vej, hvor meget hun

Ja.

/Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-05-10 11:37

Jan Kronsell wrote:

> [...]
> hjem fra arbejde end det koster at køre derud? Især når hun har
> spurgt den ene vej, hvor meget hun skal bruge.

Det burde være velkendt for enhver i hovedstadsområdet at der kan være
forskel på taksten på rejser frem og tilbage. Det er et fænomen som har
fandtes siden takstzonesystemets indførelse. Ved man ikke nok til at
finde de fornødne oplysninger, må man spørge - hvergang.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 11:42

Erik Olsen wrote:

> [...]
> har fandtes siden takstzonesystemets indførelse. Ved man ikke nok til
> at finde de fornødne oplysninger, må man spørge - hvergang.

Hvorfor burde det være velkendt, hvis du aldrig har brugt offentlige
transportmidler?

Jan

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-05-10 11:52

Jan Kronsell wrote:

> Hvorfor burde det være velkendt, hvis du aldrig har brugt offentlige
> transportmidler?

Ved man ikke nok til at finde de fornødne oplysninger, må man spørge -
hvergang. Så meget selverkendelse må man som ikke-bruger af kollektiv
transport have.

Problemet er nok snarere at macho-mænd med diminutive hjerner ikke har
en sådan selverkendelse.

Fra : Hauge

Dato : 29-05-10 11:54

Erik Olsen skrev:
> Problemet er nok snarere at macho-mænd med diminutive hjerner ikke har
> en sådan selverkendelse.

Fedt sagt

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 29-05-10 11:53

Jan Kronsell skrev:
> Hvorfor burde det være velkendt, hvis du aldrig har brugt offentlige
> transportmidler?

Hvis man *aldrig* har brugt offentlige transportmidler, så er man da
komplet idiot, hvis man ikke spørger sig frem, og bare "gør"!

Mvh Hauge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 23:24

Hauge wrote:

> Hvis man *aldrig* har brugt offentlige transportmidler, så er man da
> komplet idiot, hvis man ikke spørger sig frem, og bare "gør"!

I dette tilfælde, var der tale om en kvinde og hun spurgte. Men kun den ene
vej.

Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 08:26

Klaus Ellegaard skrev den 28-05-2010 01:35:

> Ud fra det kort, kan du så fortælle mig, ved hvilke husnumre eller
> vejkryds Klampenborgvej i Lyngby skifter mellem zonerne 40, 41 og
> 51? Det er temmelig relevant for rejsens pris/farve.

Næh, det er heller ikke formålet med farvekortet.
Du kan heller ikke bruge et verdensatlas til at finde rundt i gaderne i
Napoli.

Hvilken busrute tager du? og fra/til hvilket stoppested.
Du kan også finde køreplaner for den enkelte busrute på movias hjemmeside:
her for 150S:
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/koreplaner/pages/buslinje.aspx?direction_gid=9012200015010000&line_gid=9011200015000000&line_name=150S&stop_gid=9021200000485000&tab_name=Stoppesteder&journey_gid=9025200000006231#navigate

Der et stoppested som hedder Klampenborgvej, hvor der vil være 4 zoner
ind til Nørreport st.

Helt ærlig: vi taler om brug af kollektiv trafik. Der er altså ikke tale
om hjernekirurgi udført i det ydre rum.

Systemet har fungeret i +30 år...hvorfor skulle det lige pludselig være
sværere at forstå end tidligere. Er uddannelsesniveauet virkelig faldet
så meget i mellem tiden.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-05-10 08:48

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

>Næh, det er heller ikke formålet med farvekortet.
>Du kan heller ikke bruge et verdensatlas til at finde rundt i gaderne i
>Napoli.

Præcis mit argument som du ellers kaldte "himmelråbnde simpelt"
i går:

| Zonesystemet er nogenlunde lige så åbent for fortolkninger -
| specielt når zonekortene på busstoppestederne ikke er detaljerede
| nok til, at man kan se den enkelte bus' rute ind og ud af zoner.

Jeg kan netop ikke se, hvilke(n) zone(r) min bus kører igennem
på de kort, så jeg har reelt kun to muligheder: betale overpris
for at være på den sikre side, eller risikere at få en afgift.

Jeg kan ikke engang spørge chaufføren, for hvis jeg følger hans
forkerte råd, er det mig, der får afgiften.

Men det er der vist ikke meget jura i længere. Udover at man evt.
burde sagsøge chaufføren personligt for at få ham til at betale
afgiften

Mvh.
   Klaus.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 09:14

Klaus Ellegaard skrev den 28-05-2010 09:47:

> Præcis mit argument som du ellers kaldte "himmelråbnde simpelt"
> i går:

Ja, det er det stadigvæk og har været det de sidste +30 år.

Igår diskuterede vi selve konceptet om zoner og farverne.

I det enkelte tilfælde skal du naturligvis lige fortælle hvilken busrute
du skal med og hvilken rute du rejser ad.
Man får svar som man spørger! Andre er altså ikke tankelæsere.

> Jeg kan netop ikke se, hvilke(n) zone(r) min bus kører igennem
> på de kort, så jeg har reelt kun to muligheder: betale overpris
> for at være på den sikre side, eller risikere at få en afgift.

Hvad er det for en bus du kører med?

På den tavle, hvor bussens tider er, der er der i højre side en oversigt
over stoppesteder og hvilke zoner den kører igennem.

> Jeg kan ikke engang spørge chaufføren, for hvis jeg følger hans
> forkerte råd, er det mig, der får afgiften.

Tja, så har du måske ikke spurgt på den rigtige måde.

Jf.
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/hovedstadsomraadet/rejseregler/Pages/Rejseregler.aspx#Billetkontrol

skal skal han hjælpe med korrekt billetering.

> Men det er der vist ikke meget jura i længere. Udover at man evt.
> burde sagsøge chaufføren personligt for at få ham til at betale
> afgiften

Tja, søg i afgørelsesdatabasen som Jesper Lund fandt igår.

Derudover har jeg hele tiden henvist til de regler og
informationsmuligheder som er gældende ret på dine og Jespers Gyllings
mangelpålystentilatforståenhimmelråbendesimpeltkoncept-indlæg.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-05-10 09:19

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

>På den tavle, hvor bussens tider er, der er der i højre side en oversigt
>over stoppesteder og hvilke zoner den kører igennem.

Men når jeg står i Roskilde og skal beslutte mig for at stemple X
gange, kan jeg jo ikke se linje 388's detaljerede køreplan

>Derudover har jeg hele tiden henvist til de regler og
>informationsmuligheder som er gældende ret på dine og Jespers Gyllings
>mangelpålystentilatforståenhimmelråbendesimpeltkoncept-indlæg.

Personligt tager jeg bilen. Det er den perfekte løsning

Mvh.
   Klaus.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 09:39

Klaus Ellegaard skrev den 28-05-2010 10:18:

> Men når jeg står i Roskilde og skal beslutte mig for at stemple X
> gange, kan jeg jo ikke se linje 388's detaljerede køreplan

Jf.
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/koreplaner/pages/buslinje.aspx?direction_gid=9012200038810000&line_gid=9011200038800000&line_name=388&stop_gid=9021200000517000&tab_name=Stoppesteder&journey_gid=9025200000001760#navigate

er der stoppesteder i zonerne 40 og 41 på Klampenborgvej med rute 388.

Fra Roskilde vil det være 5 eller 6 zoner afhængig af hvilket stoppested
du står af på.

Fra Hvidegårdsparken til Lyngby station er du i zone 41
Fra Blokbjerget til Hjortekærsvej er du i zone 40.

Du faktisk gerne køre til og med 1. stoppested i zone 40 dvs.
Hjortekærsvej.

Hvis du tager toget fra Roskilde til Hovedbanen og s-toget ud til Lyngby
station, så er du ovenikøbet helgarderet, da hovedbanegården ligger 8
zoner fra Roskilde dvs. det er fløjtende ligegyldigt hvor mange zoner
der er til Klampenborgvej med bus388, da din rejse går gennem 2 zoner
længere væk end din slut destination.

Det tog ca. 20 sekunder at finde finde ud af.
Det tog faktisk længere tid at skrive det her indlæg.

Fra : Hauge

Dato : 28-05-10 14:20

Carsten Riis skrev:
> Det tog ca. 20 sekunder at finde finde ud af.
> Det tog faktisk længere tid at skrive det her indlæg.

Men helt seriøst, tror du virkelig det blev forstået?

Der er mange der må have brune striber i underhylerne, for det kniber da
vist med selv de simpleste ting her i livet..

/Hauge

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 23:22

Hauge skrev den 28-05-2010 15:19:

> Men helt seriøst, tror du virkelig det blev forstået?

tja, som jeg plejer at sige på arbejde (overfor dem som kan tåle
kommentaren):
Jeg kan kun forklare det for dig....forståelsen må du selv arbejde med.

(((ok, jeg arbejder så med et noget mere kompliceret regelsæt end
buszoner)))

> Der er mange der må have brune striber i underhylerne, for det kniber da
> vist med selv de simpleste ting her i livet..

hehehe

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 09:31

Carsten Riis wrote:

> tja, som jeg plejer at sige på arbejde (overfor dem som kan tåle
> kommentaren):
> Jeg kan kun forklare det for dig....forståelsen må du selv arbejde
> med.
Her er jeg nødt til at sige, at såfremt et budksab ikke bliver forstået
korrekt, ligger fejlen altid hps afsender, der er ansvarlig for netop at
sikre at bnudskabet bliver forstået korrekt. Det er en helt almindelig
regel i al kommunikation.
http://www.sk.ku.dk/citater.asp#SFV.s96

Jan

Fra : Hauge

Dato : 29-05-10 09:54

Jan Kronsell skrev:
> [...]
> korrekt, ligger fejlen altid hps afsender, der er ansvarlig for netop at
> sikre at bnudskabet bliver forstået korrekt. Det er en helt almindelig

Nu har zoneregler jo ikke meget med kommunikation at gøre, da det jo kun
er envejs.. Man, dem der har lavet reglerne, har jo ingen mulighed for
at tjekke om dem der læser reglerne er fatsvage, vel? Reglerne kan jo
kun skrives så flertallet fatter dem, resten vil sikkert ikke kunne nåes
alligevel.

/Hauge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 10:03

Hauge wrote:

> [...]
> mulighed for at tjekke om dem der læser reglerne er fatsvage, vel?
> Reglerne kan jo kun skrives så flertallet fatter dem, resten vil

Så bør man indrette sin envejskommunikation efter hele sin målgruppe.

Men nu er vi nok på vej væk fra juraen, så lad det ligge.

Jan

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-05-10 11:31

Jan Kronsell wrote:
> [...]
> for netop at sikre at bnudskabet bliver forstået korrekt. Det er en
> helt almindelig regel i al kommunikation.

Det kommer an på situationen. Det er mildt sagt noget af en udfordring
at forklare hovedstadsområdets zoneinddeling og virkemåden på
takstberegninger så enhver kan forstå det.

På jobbet er der naturligvis forskel på de forklaringer jeg giver en
sproglig korrespondent (som skal oversætte en teknisk beskrivelse) og en
ingeniørkollega. Hvis korrespondenten ikke forstår min forklaring, er
hun velkommen til at spørge yderligere, men der er ingen garanti for at
mine supplerende svar vil bibringe hende den ønskede forståelse.
Forskellen ligger ofte i at den sproglige korrespondent mangler 4-5 års
teknisk uddannelse og endnu flere års teknisk jobtræning, og at jeg
tilsvarende mangler uddannelse og træning i at forklare komplekse
tekniske problemstillinger for sproglige korrespondenter.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 11:41

Erik Olsen wrote:

> Det kommer an på situationen. Det er mildt sagt noget af en udfordring
> at forklare hovedstadsområdets zoneinddeling og virkemåden på
> takstberegninger så enhver kan forstå det.

Hvis det er tilfældet, er systemet måske for komplekst.

> [...]
> jobtræning, og at jeg tilsvarende mangler uddannelse og træning i at
> forklare komplekse tekniske problemstillinger for sproglige

Netop. Men for hvem er det nemmest at øve sig

Jan

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-05-10 11:49

Jan Kronsell wrote:

> Hvis det er tilfældet, er systemet måske for komplekst.

Det er en diskussion som har været ført i over 30 år.

> Netop. Men for hvem er det nemmest at øve sig

Det kan ikke løses. Den sproglige korrespondent må nøjes med en mindre
grad af forståelse af tekniske problemstillinger, ellers var hun ikke
sproglig korrespondent.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 11:56

Erik Olsen skrev den 29-05-2010 12:48:
> Det kan ikke løses. Den sproglige korrespondent må nøjes med en mindre
> grad af forståelse af tekniske problemstillinger, ellers var hun ikke
> sproglig korrespondent.

Nemlig. Nogen gange må man erkende, at man ikke helt af forståelsen af
hvad der foregår, men at man i det mindste har erkendt eksistensen af
det det der foregår.
Så kan man selv arbejde med forståelsen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 12:26

Carsten Riis skrev den 29-05-2010 12:55:

> Nemlig. Nogen gange må man erkende, at man ikke helt af forståelsen af
> hvad der foregår, men at man i det mindste har erkendt eksistensen af
> det det der foregår.
> Så kan man selv arbejde med forståelsen.

Det gik lidt stærkt:

Nogen gange må man erkende, at man ikke helt _har_ forståelsen af hvad

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 11:58

Jan Kronsell skrev den 29-05-2010 10:30:

> [...]
> korrekt, ligger fejlen altid hps afsender, der er ansvarlig for netop at
> sikre at bnudskabet bliver forstået korrekt. Det er en helt almindelig

Den forstår jeg ikke.

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-05-10 12:03

Carsten Riis wrote:

> Den forstår jeg ikke.

Godt repliceret. Jan Kronsell har tydeligvis ikke gjort sig umage i
formuleringen.

Fra : Ulrik

Dato : 29-05-10 12:20

Jan Kronsell wrote:
> [...]
> korrekt, ligger fejlen altid hps afsender, der er ansvarlig for netop at
> sikre at bnudskabet bliver forstået korrekt. Det er en helt almindelig

Det var da ellers noget af en generalisering!
Jeg er ikke enig i, at hvis A siger "Gå til højre" og B så går til
venstre, så er det A, der ikke har udtrykt sig tydeligt nok.

Ulrik

Fra : alexbo

Dato : 29-05-10 09:45

"Carsten Riis" skrev

> (((ok, jeg arbejder så med et noget mere kompliceret regelsæt end
> buszoner)))

Men reglerne om paranteser er så ikke noget du beskæftiget dig med.

Jeg beder altid om en omstigning når jeg kører med bussen.
Så tager chaufføren en dyb indånding og spørger venligt om hvor jeg skal
hen, så går resten af sig selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-05-10 11:32

alexbo wrote:

> Jeg beder altid om en omstigning når jeg kører med bussen.
> Så tager chaufføren en dyb indånding og spørger venligt om hvor jeg
> skal hen, så går resten af sig selv.

Du har ikke prøvet at betale med en KS-polet?

Fra : N/A

Dato : 27-05-10 18:11

Fra : Claus E Beyer

Dato : 30-05-10 14:55

> [...]
> jeg klipper i bussen på Strandvejen er jeg åbenbart i zone 02/30 og
> så er der ikke 2 zoner til Lyngby. Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor

Hvis du har stemplet i zone 30 er der kun to zoner til Lyngby st., men hvis
du har stemplet i zone 2 er der tre zoner.

Claus

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-05-10 15:56

Claus E Beyer <ceb.news@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis du har stemplet i zone 30 er der kun to zoner til Lyngby st., men hvis
> du har stemplet i zone 2 er der tre zoner.

Jeg har stemplet i bussen i Hellerup, så jeg går ud fra at det er zone
30.

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-05-10 16:10

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg har stemplet i bussen i Hellerup, så jeg går ud fra at det er zone
> 30.

Dele af Hellerup ligger i zone 2. Man skal selv kontrollere at
klippekortets afstempling er korrekt.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-05-10 16:21

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Dele af Hellerup ligger i zone 2. Man skal selv kontrollere at
> klippekortets afstempling er korrekt.

Jeg ved ikke hvor det skiller henne og desuden kører bussen ikke af sine
normale rute. Ruten af omlagt på grund af en større renovering af en
ejendom.

Fra : N/A

Dato : 30-05-10 16:49

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-10 16:53

Jesper Haaber Gylling skrev den 30-05-2010 16:55:

> Jeg har stemplet i bussen i Hellerup, så jeg går ud fra at det er zone
> 30.

Hvad siger dit klippekort? Hvad siger stoppestederne?
helt ærlig Jesper....hvor lang tid er det lige, at du har boet i
Hellerup hhv. HT-området?

Skal en jyde virkelig fortælle dig, hvordan zonerne er skruet sammen?
Nå nej, det er sket..

Ta de 750 kroner plus omkostninger som lærepenge til at lære noget zoner.

Kineserne siger, at man har tre måder at lære på:

A: ved omtanke. Det er ædleste
B: ved efterligning. Det er det nemmeste
C: Ved erfaring. Det kan være den bitteste.

Du vælger åbenbart C

Fra : Claus E Beyer

Dato : 30-05-10 17:18

> Jeg har stemplet i bussen i Hellerup, så jeg går ud fra at det er zone
> 30.

Det er altså meget afgørende om der er stemplet zone 02 eller 30 på
klippekortet. Hvis der er stemplet zone 02, er kontrolafgiften berettiget,
men hvis der er stemplet zone 30, er der nogle DSB-folk der burde få røde
ører.

Claus

Fra : N/A

Dato : 30-05-10 16:49

Fra : David Mc Nally

Dato : 27-05-10 09:42

On May 27, 4:52 pm, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:
> Hvis systemet nu er så skide smart og nemt som du påstår, hvordam kan
> det så være at selv DBS ansatte ikke ved hvordan zonesystemet skal
> tolkes?

Et eksempel fra i fredags: Jeg skulle fra København H til
Frederikssund st med S-toget og var i besiddelse af pendlerkort, som
dækker A-F i hovedstadsområdet. Jeg var i tvivl om antallet af zoner
og spurgte i informationen under uret på Hovedbanen. Der blev bladret
lidt i en lille bog, og jeg fik at vide, at jeg skulle bruge to
zoner.

Jeg har tidligere taget turen, så jeg vidste, at det i hvert fald var
mere end to zoner jeg havde brug for. Jeg ringede derfor til DSB's
infonummer (70 13 14 15) og spurgte her. Et hurtigt opslag senere fik
jeg besked på at købe otte zoner.

Jeg endte med at købe otte zoner af frygt for at få en bøde, da det jo
er svært at bevise en samtale med en medarbejder på en station, men
jeg forstår ikke hvordan to medarbejdere kan nå frem til så
forskellige resultater, når de nu har den samme lille bog at slå op i.
Jeg glæder mig til rejsekortet - tror jeg...

/David

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 18:11

David Mc Nally skrev den 27-05-2010 17:42:

> [...]
> og spurgte i informationen under uret på Hovedbanen. Der blev bladret
> lidt i en lille bog, og jeg fik at vide, at jeg skulle bruge to

små bøger har den ulempe, at detaljerne ikke er nedfældet i dem.

> [...]
>
> Jeg endte med at købe otte zoner af frygt for at få en bøde, da det jo
> er svært at bevise en samtale med en medarbejder på en station,

De fleste mobiltelefoner har en lydoptage funktion, hvor du kan optage
samtalen.

Mon ikke at du kan få en kopi af den side som der henvises til.
DSB er vel omfattet af loven i offentlighed i forvaltningen, hvor du har
ret til at se dokumenter som anvendes i vejledning og sagsbehandling.

> men
> jeg forstår ikke hvordan to medarbejdere kan nå frem til så
> forskellige resultater, når de nu har den samme lille bog at slå op i.

Det er ulempen ved at ansætte mennesker.

Og er du nu sikker på, at det er samme bog?

i forbindelse med din billet:

Tja, der bliver blandet lands-zoner og hovedstads-zoner....og det er
lidt mere specielt.

Jf.
http://www.dsb.dk/Global/PDF/Kort/omstigningsomraader_hovedstadsomraadet.pdf
manglede du billet til zone H samt det store hvide område som ingen
zone-bogstav har.

Hvad det bogstavsløse område hedder i det landsdækkende zone-zystem kan
jeg ikke svare på. For din billet gælder det i hvert fald, at du ikke
har billet til den. Din billet gælder for A-F.

Det svar du har fået i telefonen må være det rigtige.
Du har billet til A-F (hvilket inkluderer blandt andet
hovedsstads-zoner: 1+2; i landszoner E+F).
Du har ikke billet til det bogstavløse område og område H som i
hovedsstads-zoner er 31 ud til Frederikssund og der er 8 zoner, når man
ser på det store zonekort jeg tidligere henviste til.

> Jeg glæder mig til rejsekortet - tror jeg...

ja, så er det computere som laver fejl...og de er ligeså gode som de
mennesker som programmerer dem

selve zone-inddelingen bliver - svjv - ikke pillet ved.
Kun hvorledes billeteringen foregår. Og det skal nok gå godt .

Fra : Michael Haase

Dato : 28-05-10 16:46

Carsten Riis skrev dette den 27-05-2010 19:10:
> [...]

<snip>

> [...]

> hovedsstads-zoner er 31 ud til Frederikssund og der er 8 zoner, når man
> ser på det store zonekort jeg tidligere henviste til.

Hvis jeg nu husker rigtigt, fra da jeg tog Movias "billeteksamen", vil
han kunne nøjes med 3 zoner.
Område A-F er hans "røde zone"
Hans "blå zonering" er derudover: 30, 31, 42, 53, 64, 74, 85
"Gul Ring": 63, 94

Han er aldrig på noget tidspunkt længere væk end 3 zoner fra hans
oprindelige gyldighedsområde.

--
Michael Haase

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 11:54

Michael Haase skrev den 28-05-2010 17:45:

> [...]
> "Gul Ring": 63, 94
>

> Han er aldrig på noget tidspunkt længere væk end 3 zoner fra hans

Jeg kan godt følge logikken i det du beskriver, men jeg kunne nu godt
tænke mig at se en officiel fortolkning af den "røde zone" du beskriver.

er det reglerne om kombination af månedskort og tillægsbilletter vi
snakker om? dvs. hvis du køber din tillægsbillet i din gyldighedszone,
så virker tillægsbilletten efter ringkonceptet (du har dog kun én time
til sidste påstigning).
Køber du tillægsbilletten udenfor gyldighedszonen, så gælder den kun til
de zoner indtil gyldighedszonen.

Fra : Michael Haase

Dato : 29-05-10 13:48

http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/hovedstadsomraadet/periodekort/tilkobtilperiodekort/Pages/tilkob.aspx

> [...]
> snakker om? dvs. hvis du køber din tillægsbillet i din gyldighedszone,
> så virker tillægsbilletten efter ringkonceptet (du har dog kun én time

Ja og nej. 1 time for 1-3 zoner, 1½ for 4-6 og 2 timer for 7-alle. Og
tiden tæller som altid fra stemplingstidspunket. (Som de almindelig
billetter)

> Køber du tillægsbilletten udenfor gyldighedszonen, så gælder den kun til
> de zoner indtil gyldighedszonen.

Ja, jeg havde lige glemt problemet med om der er købt indenfor / udenfor
/ i første zonering udenfor gyldighedszonen

--
Michael Haase

Fra : N/A

Dato : 27-05-10 18:11

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-05-10 03:24

Carsten Riis skrev:

> Helt ærlig: vi taler om brug af kollektiv trafik. Der er altså ikke tale
> om hjernekirurgi udført i det ydre rum.

Da jeg bad om månedskort til dækning for rejser mellem Fredericia/
Kolding via Vejle var det tæt på ikke at lykkes for de flinke
mennesker på billetkontoret
Chaufførene var heller ikke altid helt enige om mit kort var gydligt
eller ej, jeg havde fat i kontrollørene i Vejle via telefonen og fik
et navn jeg kunne henvise til i tvivlstilfælde

Note: Tidligere var der perioder om morgenen samt i løbet af dagen
hvor der kun var forbindelser til Almind via Vejle hvilket betød at
jeg skulle møde kl 6 eller 8:15. Med turen via Vejle mødte jeg 7:45
Turen er ca 5 minutter langsommere via Vejle end via Kolding
Efter køreplansændringerne kører jeg nu kun via Kolding

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-05-10 09:43

Jesper Haaber Gylling skrev

> Jeg ved ikke hvor det skiller henne og desuden kører bussen ikke af sine
> normale rute. Ruten af omlagt på grund af en større renovering af en
> ejendom.

Hov stop lige en halv, træk vejret dybt og tæl til ti

Hvilken bus kørte du med og fra hvilket stoppested - evt præcis
placering af midlertidigt stoppested
Kan omlægningen af ruten være skyld i at du skulle betale for tre
zoner?
Har 2 zoner tidligere været gyldig rejsehjemmel for samme tur?

Umiddelbart lyder det til at der bliver skrevet i øst og vest bla pga
du ikke har givet alle relevante oplysninger i dit oprindelige indlæg

- Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-10 16:49

Peter Lykkegaard skrev den 30-05-2010 17:42:
> [...]
>
> Umiddelbart lyder det til at der bliver skrevet i øst og vest bla pga
> du ikke har givet alle relevante oplysninger i dit oprindelige indlæg

kort fortalt:
Callisensvej; 3 stop fra Hellerup station;

Bus 1A.

1A kører aldrig ind i zone 30.

det famøse zoneskift 02/30 gælder kun på perronerne på Hellerup station.

Klagefristen er - svjv 3 måneder - er udløbet.
Jesper har accepteret, at han bliver sendt til inddrivelsescenteret hos
SKAT.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-05-10 16:55

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Umiddelbart lyder det til at der bliver skrevet i øst og vest bla pga
> du ikke har givet alle relevante oplysninger i dit oprindelige indlæg

Normalt når jeg tager bussen til Hellerup Station, så tager jeg den fra
stoppestedet på Strandvejen efter Callisensvej i nordgående retning.

Det har jeg ikke kunne på det pågældende tidspunkt, da stoppetstedet er
flyttet ca 100 meter tilbage og nu midlertidigt ligger på Strandvejen
ca. 50 meter INDEN lyskrydset.

Jeg har overhovedet ikke skænket det en tanke at der måske er en anden
zone dér.

Jeg kan jo læse af indlæggene at det ikke er lige nemt at bruge systemet
- jeg er bare irritereret over at jeg betaler hver eneste gang, jeg
bruger det offentlige, hvilket ikke er særlig tit, men jeg betaler og så
fordi jeg ikke har forstået systemet, så skal jeg knaldes som en anden
forbryder.

I min begrebsverden er der 2 zoner til Lyngby Station fra Hellerup og
sådan har det altid været.

Tilbage til juraen.

Jeg har i øvrigt ikke underskrevet afgiftsbilaget, som de 3 kontrollører
bad mig udfylde. Jeg ville ganske enkelt ikke skrive under på noget som
jeg ikke mener jeg har gjort med vilje.

Allerede samme dag klagede jeg til DSB og sagde at jeg ikke ville
betale, da jeg ikke mente at have gjort noget forkert.

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-10 17:16

Jesper Haaber Gylling skrev den 30-05-2010 17:54:

> [...]
>
> Det har jeg ikke kunne på det pågældende tidspunkt, da stoppetstedet er
> flyttet ca 100 meter tilbage og nu midlertidigt ligger på Strandvejen

hvilket med bus 1A ikke gør nogen forskel!

1A forlader - jf. stoppestedstavlerne jeg tidligere har vist - slet ikke
zone 2.

> Jeg har overhovedet ikke skænket det en tanke at der måske er en anden
> zone dér.

det behøvedes du faktisk heller ikke.

> Jeg kan jo læse af indlæggene at det ikke er lige nemt at bruge systemet

lidt omtanke gør det faktisk ikke spor svært.

> [...]
> bruger det offentlige, hvilket ikke er særlig tit, men jeg betaler og så
> fordi jeg ikke har forstået systemet, så skal jeg knaldes som en anden

Når nu det er hver gang du tager det offentlige transportsystem bliver
taget uden gyldig rejsehjemmel....kunne det slet ikke få dig til at
reflektere over om det er din begrebsverden som trænger til et skud
virkelighed?

> I min begrebsverden er der 2 zoner til Lyngby Station fra Hellerup og
> sådan har det altid været.

Ikke når du står på i Zone 2, kører gennem zone 30 og ender i zone 41.
hvordan kan du i din begrebsverden få det til kun 2 zoner
zone 02+30+41 = 3 zoner

Står du på Hellerup station og tager toget, ja, da Hellerup station i
sydgående retning er zone 2 og i nordgående retning zone 30.

> [...]
>
> Jeg har i øvrigt ikke underskrevet afgiftsbilaget, som de 3 kontrollører
> bad mig udfylde. Jeg ville ganske enkelt ikke skrive under på noget som

Peter Lundin har heller ikke gjort noget forkert...og han har sikkert
heller ikke skrevet under på noget

eller sagt på anden måde: naturligvis er det dig som er udsat for
kontrollen, hvilket faktisk også er det eneste du underskriver.

> Allerede samme dag klagede jeg til DSB og sagde at jeg ikke ville
> betale, da jeg ikke mente at have gjort noget forkert.

og dermed erkender du altså, at det var dig som togrevisorerne talte med.
kattelemmen om manglende underskrift og dermed "det er ikke mig"....det
har du ganske enkelt forpasset ved at fortælle om din billettering og
den kontrol du er udsat for.

Det kan godt være, at du mener ikke gøre noget forkert. Faktum er bare,
at det gør du.
At du har problemer med at acceptere fakta...tja, det slås du så med.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-05-10 17:29

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> hvilket med bus 1A ikke gør nogen forskel!
>
> 1A forlader - jf. stoppestedstavlerne jeg tidligere har vist - slet ikke
> zone 2.

Så det er også zone 2 på Hellerupvej?

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-10 18:11

Jesper Haaber Gylling skrev den 30-05-2010 18:28:

> Så det er også zone 2 på Hellerupvej?

Ifølge den stoppesteds-oversigt jeg viste tidligere: ja

[...]

Det afgørende er hvad der står på din billet!
Prøv og kig på klippekortets kolonne for zoner

hvis der står zone 02, så har du ikke billet til Lyngby station
hvis der står zone 30, så har du billet til Lyngby station

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-05-10 19:05

> [...]

d=9012200000110000&line_gid=9011200000100000&line_name=1A&stop_gid=90212
00000359000&tab_name=Stoppesteder&journey_gid=9025200000028399#navigate

Jeg kan se at det også kniber med stavningen, da de har stavet
Callisensvej forkert............så mon ikke at det passer meget godt med
resten!

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-10 19:08

Jesper Haaber Gylling skrev den 30-05-2010 20:05:

> Jeg kan se at det også kniber med stavningen, da de har stavet
> Callisensvej forkert............så mon ikke at det passer meget godt med
> resten!

du skal stadig betale. stavefejl eller ej.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 30-05-10 17:22

> [...]

> knaldes som en anden forbryder.

> I min begrebsverden er der 2 zoner til Lyngby Station fra Hellerup og

Det er også korrekt, men din rejse begyndte jo ikke på Hellerup station, men
med bus 2A i zone 02 (sådan som jeg efterhånden begynder at forstå sagen).

Claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-05-10 01:58

Claus E Beyer skrev

> Det er altså meget afgørende om der er stemplet zone 02 eller 30 på
> klippekortet.

Det mest afgørende er hvor man er stået på
Automaterne kan stemple forkert zone

> Hvis der er stemplet zone 02, er kontrolafgiften berettiget,

Hvilket er det mest sandsynlige

> men hvis der er stemplet zone 30

... så havde Jesper nok ikke fået en kontrolafgift

- Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-10 11:22

Peter Lykkegaard skrev den 31-05-2010 09:58:
> Claus E Beyer skrev

> Det mest afgørende er hvor man er stået på
> Automaterne kan stemple forkert zone

Hvorfor Jespers indsigelse skulle have kørt på det argument.

Men det gør Jesper ikke.

Og ja, automater kan tage fejl. Det er derfor passageren skal tjekke sin
den stemplede billet for dato, tid og zoner.
Ved fejl udstedes supplerende erstatningskort (et mini-klippekort med 1
klip)!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-05-10 19:59

> [...]

> den stemplede billet for dato, tid og zoner.
> Ved fejl udstedes supplerende erstatningskort (et mini-klippekort med 1

Hvis jeg stiger på et sted og så kigger på mit klippekort, så siger
zonen mig jo ingenting med mindre jeg ved hvad den skal være.

Hvis jeg fx. stiger på Christianshavn på Amager, så aner jeg da ikke
hvilken zone det bør være.

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-10 20:27

Jesper Haaber Gylling skrev den 31-05-2010 20:58:
> [...]
> zonen mig jo ingenting med mindre jeg ved hvad den skal være.
>
> Hvis jeg fx. stiger på Christianshavn på Amager, så aner jeg da ikke

Det står på busstoppestedet inden du stiger på bussen!

Du lyder til at være en af den slags trafikanter som ikke er særlig
opmærksom på verdenen omkring sig.....og så undrer sig over, at du er
ved at blive kørt den ene gang efter den anden.
(((eller her i den offentlige transport: undrer sig over, at få
kontrolafgifter)))

Forresten: Du kan prøve at klikke igennem de links jeg gav igennem
debatten og så forholdsvis hurtig selv finde svaret på hvad zone
Christianshavn. Jeg vil gerne røbe, at det er en nabozone til zone 2.
Og det er ikke zone 3 jeg taler om.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-06-10 00:39

Jesper Haaber Gylling skrev

> Hvis jeg fx. stiger på Christianshavn på Amager, så aner jeg da ikke
> hvilken zone det bør være.

Jeg undrer mig over at du ikke har fået en regn af "dummebøder" i form
af kontrolafgifter, men du kører måske ikke særlig tit med det
offentlige?

- Peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-06-10 10:03

> [...]

> Jeg undrer mig over at du ikke har fået en regn af "dummebøder" i form
> af kontrolafgifter, men du kører måske ikke særlig tit med det

Jeg kører yderst sjældent med det offentlige.

Jeg kører med 1A fra Hellerup til City jævnligt, da det er bavlet at
parkere i Kbh.

Så kører jeg nogle enkelte småture på en måned med Metro og S-tog.

Jeg betaler altid med mine klippekort på enten 2 eller 3 zoner, som jeg
altid har i min tegnebog, da jeg ikke vil betale de dyre billetter på
enkeltture.

Jeg har har stort set aldrig fået en afgift, så netop derfor synes jeg
at det er urimeligt at de 3 kontrollører ikke udviste konduite og
forklarede mig om de 3 zoner - for mig er det komplet underordnet om jeg
skal bruge et 2 eller 3 zoners klippekort, men jeg vidste ganske enkelt
ikke at Hellerup er mere end een zone på een gang.

Jeg har det nok på samme måde med fx. fartbøder; hvis man bevidst ligger
og kører 170 på motorvejen, så kører man også med risikoen for en
fartbøde, hvilket er ganske rimeligt i nogle tilfælde.

Men når jeg kører i trafikken, så sidder jeg altså ikke med øjnene
klæbet på speedometeret og tjekker hver 5 sekund om jeg kører 50,000000
km/t - jeg kører efter forholdene og så er det muligt at den er 37 km/t
nogle gange og 70 andre.

Jeg fik engang en fartbøde på Kildebakkegårds Alle en søndag kl. 11 om
formiddagen i fuldt solskin. Der er 50 km/t og vi kørte alle 3 vel
omkring en 60 - 70 km/t.

Så holder der sådan en Transporter med en betjent i, som lige har
formået at køre den fra Gladsaxe politi og hen til det sted, hvor de ved
at her kører folk efter forholdene (mere end 50), men uden gene/fare for
andre.

Nå det var en anden snak.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-06-10 18:13

Jesper Haaber Gylling skrev den 01-06-2010 11:03:
> ....., men jeg vidste ganske enkelt
> ikke at Hellerup er mere end een zone på een gang.

I busserne er Hellerup er heller ikke 2 zoner på én gang!

Det er KUN gentager KUN Hellerup station på perronerne som i nordgående
retning er zone 30. Og i sydgående retning zone 02.

Grunden til alle perroner viser zone 02/30 er fordi alle perroner i
princippet skal kunne bruges til alle togafgange uanset hvilken retning
de skal køre.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-06-10 07:08

Jesper Haaber Gylling skrev

> Jeg har har stort set aldrig fået en afgift, så netop derfor synes jeg
> at det er urimeligt at de 3 kontrollører ikke udviste konduite

Du kan takke de mange urimelige gratister for den behandling

Jeg har haft fornøjelsen af at køre i DB regionaltog mellem Hamburg og
Vierkirchen-Pasenbach
Der er kontrolløren bevæbnede vagter - det smarteste er at betale
overpris hvis man er i tvivl om zoner/afstand

- Peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-06-10 16:30

> [...]

> Der er kontrolløren bevæbnede vagter - det smarteste er at betale
> overpris hvis man er i tvivl om zoner/afstand

Enig.

Jeg har såmænd heller ikke noget mod at betale. Jeg har noget imod at
blive behandlet som en kriminel, når jeg rent faktisk har betalt, men
blot ikke betalt det korrekte beløb.

Konduite havde været hvis de havde påpeget min fejl og bedt mig om at
betale det resterende beløb på een zone.

Imidlertid kan jeg jo læse af den efterhånden lange tråd at selv ikke
DSB/Movia/Arriva kan hitte ud af hvilken billet man skal have, så måske
en forenkling af systemet ville spare mange frustrationer hos
brugerne/udbyderne.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-06-10 18:16

Jesper Haaber Gylling skrev den 01-06-2010 17:29:
> Jeg har såmænd heller ikke noget mod at betale. Jeg har noget imod at
> blive behandlet som en kriminel, når jeg rent faktisk har betalt, men
> blot ikke betalt det korrekte beløb.

Nemlig! Du er transporttyv!

Du har i princippet taget en vare med forbi kasseapparatet uden at have
betalt for varen!

hvad er din tolerance overfor butikstyve?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-06-10 19:11

> [...]

> betalt for varen!
>
> hvad er din tolerance overfor butikstyve?

Gab!

Fra : Hauge

Dato : 01-06-10 19:13

Jesper Haaber Gylling skrev:
> Gab!

Er det ikke pisse træls at der ikke er nogen der har medlidenhed med dig?

/Hauge

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-06-10 19:21

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Er det ikke pisse træls at der ikke er nogen der har medlidenhed med dig?

Jeg mangler ikke medlidenhed fra nogen, men jeg synes at kalde mig en
tyv er latterligt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-06-10 21:13

Jesper Haaber Gylling skrev den 01-06-2010 20:21:

> Jeg mangler ikke medlidenhed fra nogen, men jeg synes at kalde mig en
> tyv er latterligt.

Hvad vil du så kalde noget, som du bruger man ikke betaler for?

Din argumentation kan snildt bruges af butikstyve som tager 5 liter
mælk, men kun betaler for de 3. (og nej, der er ingen tilbud på mælk).

Du er så blevet taget, men kvier dig for at betale for hvad det koster.
Bare fordi du ikke af uvis hvilke årsager ikke kan eller vil indse, at
du er den eneste som har begået en fejl til en værdi af 750 kroner ved
benyttelse af stoget uden gyldig rejsehjemmel!

Ta' dog konsekvensen som en mand og betal! Du er en mand, ikke sandt?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-06-10 15:20

> [...]

> Din argumentation kan snildt bruges af butikstyve som tager 5 liter
> mælk, men kun betaler for de 3. (og nej, der er ingen tilbud på mælk).

Nej, men hvis nu tilbuddet var så rodet strikket sammen at det ikke var
til at hitte ud af og en kunde så uforvarende kommer til at tage en vare
mere end meningen var, så minder det om min situation.

Det er som om at du bare ikke vil lade det sive ind i din hjerne, at jeg
havde klippet på mit 2 zoners kort - det var bare ikke tilstrækkeligt.

Jeg har købt en vare for kr. 13,50 som burde koste kr. 17,50 - det vil
sige 4 kroner 4 KRONER!!!!! Med det straffes jeg med en afgift på 750,00
kroner. Det synes jeg er urimeligt.

> Du er så blevet taget, men kvier dig for at betale for hvad det koster.

Hold nu din kæft din idiot. Du kan ikke finde et eneste sted i tråden,
hvor der står at jeg kvier mig ved at betale for min rejse og endsige
prøver at undlade at betale.

> Bare fordi du ikke af uvis hvilke årsager ikke kan eller vil indse, at
> du er den eneste som har begået en fejl til en værdi af 750 kroner ved
> benyttelse af stoget uden gyldig rejsehjemmel!

Jeg har jo op til flere gange skrevet at jeg har begået en fejl og at
jeg ikke har gjort det med vilje.

> Ta' dog konsekvensen som en mand og betal! Du er en mand, ikke sandt?

Den bliver jo også betalt med tiden - jeg vil blot ikke acceptere et
standard svar fra DSB og at de på ingen måde ønsker en dialog om
afgiften.

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-06-10 21:27

Jesper Haaber Gylling skrev den 02-06-2010 16:19:

> Nej, men hvis nu tilbuddet var så rodet strikket sammen at det ikke var
> til at hitte ud af og en kunde så uforvarende kommer til at tage en vare
> mere end meningen var, så minder det om min situation.

Jamen, Jesper dog.

I dit tilfælde er det ikke spor rodet strikket sammen!

Du står på i zone 2 ; skifter til stog, der kører dig gennem zone 30 og
ender i zone 41. 3 zoner.

> Det er som om at du bare ikke vil lade det sive ind i din hjerne, at jeg
> havde klippet på mit 2 zoners kort - det var bare ikke tilstrækkeligt.

Jo, netop at du har klippet forkert / for lidt. Det har selv du fattet.

Du har så bare ikke fattet, at det koster at have forkert / for lidt billet.

Og det har det ALLE dage gjort! Prisen er så steget til 750 kroner,
når man udsættes for kontrol i stog.

> Jeg har købt en vare for kr. 13,50 som burde koste kr. 17,50 - det vil
> sige 4 kroner 4 KRONER!!!!! Med det straffes jeg med en afgift på 750,00
> kroner. Det synes jeg er urimeligt.

Hvorfor? Det står på alle indgange på stogs perronerne, at hvis du
rejser uden gyldig billet, så koster det 750 kroner i kontrolafgift!

Nej, en kontrolafgift er ikke en straf, men en serviceydelse du vælge at
benytte dig af, når nu du ikke ønsker at - i det mindste forsøge - på
at forstå de rejser som er de mest almindelige i din færden.

Selv min svigermor der bor til daglig i Thy kan finde ud af, at man står
i Rød-zone og man så betaler for den "dyreste farve" man kører igennem.

> Hold nu din kæft din idiot. Du kan ikke finde et eneste sted i tråden,
> hvor der står at jeg kvier mig ved at betale for min rejse og endsige
> prøver at undlade at betale.

Idioten her er vist ikke mig.

Lad mig citere det som du netop nu har skrevet, at du aldrig har skrevet:

fra aller første indlæg i tråden:
------------
Når jeg nu helt fra starten har meddelt dem at jeg under ingen
omstændigheder vil betale afgiften, kan de så bare alligevel lægge
gebyrer på og dermed næsten fordoble beløbet?
------------

Rejser du foretager uden uden gyldig rejsehjemmel koster 750 kroner, når
man bliver kontrolleret.
Det står ved hver eneste indgang til stogs-områderne (perroner,
indgangspartier mv.) inden man stiger på toget.

Formuleringen kunne godt være lidt mere mundret og i dagligdags
sprogbrug, men budskabet er sandelig det samme.

Bemærk nemlig, at kontrolafgiften fungerer som billet til den
slutdestination i stogs-nettet du fortæller stogs-revisoren.

> Jeg har jo op til flere gange skrevet at jeg har begået en fejl og at
> jeg ikke har gjort det med vilje.

Og?

hvor i rejsebestemmelserne ser, at det skulle være en tilnærmelsesvis
gyldig grund til at eftergive dig kontrolafgiften?

> Den bliver jo også betalt med tiden - jeg vil blot ikke acceptere et
> standard svar fra DSB og at de på ingen måde ønsker en dialog om
> afgiften.

Hvad skulle dialogen føre til?

Din sag er krystalklar. Ingen landszoner i kombination med
hovedstadszoner eller månedskorts-rødzoner med tilkøbsbilletter eller
nogen af alle de andre ting vi har. Kun dine krumspring.

Du har ikke haft gyldig rejsehjemmel.
DSB er i deres fulde ret til at kræve kontrolafgift af dig, når nu du
ikke har haft rejsehjemmel til den rejse du foretog!

Jeg tror næsten, at du mener, at du ikke betaler nok i skat.

A: Du kan - formoder jeg - forholdvis nemt lære at tælle til tre zoner
og dermed få rejsen fra Callisensvej til Lyngby station via Hellerup
station til 17,5 kroner (eller hvad 1klip koster på 3zoner-klippekort),
men vælger dermed at benytte dig af den serviceydelse, at købe billetten
hos af stog-revisorerne.
Og ja, det koster at få andre til at lave arbejde for sig. Når jeg
bestiller webdesign hos en professionel, så koste det formentlig ikke
under 700 kroner timen plus moms. Jeg kunne også vælge selv at finde ud
af HTML, CSS eller php.

B: Og når nu du har valgt - i kraft af at du ikke selv kan/vil lære det
- at købe den dyre serviceydelse, så ønsker du ovenikøbet ikke at betale
for den, men aktiverer endnu flere medarbejdere endda i helt andre
organisationer for at du sidste ende kommer til at betale formentlig
langt over 1000 kroner for en ydelse som du mener du kan få til 17,50.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-06-10 19:29

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg har såmænd heller ikke noget mod at betale. Jeg har noget imod at
> blive behandlet som en kriminel, når jeg rent faktisk har betalt, men
> blot ikke betalt det korrekte beløb.

Så har du ikke betalt og er dermed kriminel.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-06-10 19:43

On Tue, 1 Jun 2010 20:29:25 +0200, "Erik Olsen"

Hvad er definitionen på en "kriminel" ?

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-05-10 13:46

Klaus Ellegaard wrote:

> Zonesystemet er nogenlunde lige så åbent for fortolkninger - specielt
> når zonekortene på busstoppestederne ikke er detaljerede nok til, at man
> kan se den enkelte bus' rute ind og ud af zoner.

Hvis der er tvivl om opgørelsen af antal zoner, for eksempel fordi et
opslag på rejseplan.dk giver et andet resultat end hvad kontrollørerne
mener, er der formentlig gode chancer for at få medhold i en klagesag
<http://www.abtm.dk/files/AFGORELSER/XXNYAFG2009-0143_2221.pdf>

Sagen har været omtalt i medierne i foråret.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-05-10 13:58

Peter K wrote:

> Jeg er blevet taget to gange. Én gang havde de undercover politi med, og
> en af dem tog fat i mig. Spændende var det.

Det er klart, du kunne jo være terrorist

Er kontrollørerne i øvrigt holdt op med deres ulovlige registrering af
folks CPR numre?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-05-10 14:01

Carsten Riis wrote:

> [...]
> Derfra er det bare at tælle farver på alle de steder din rejse går
> igennem. Den dyreste farve bestemmer prisen.

Så før man tager bussen, bør man gå hele ruten i gennem og kontrollere
hver enkelt stoppested så man ved hvilke zoner der køres i gennem...? Nå
ja, det er vel fair nok.

I denne klagesag fik klageren medhold på grund af zonesystemets manglende
gennemskuelighed