Stafetten. Berømte, berygtede, kreative, w~
Fra : P.Petersen

Dato : 27-05-10 17:07

Hej Jan.
Tak for stafetten. Lige hjemvendt fra kursus så derfor først responce nu.
Inspireret af tråden herover vedr. "gode", gamle Phil.
Denne gang gælder det om, at finde producere, der har skilt sig ud.
Jeg er så ukreativ, lige nu, at jeg selv bruger et eksempel fra Phil S. Jeg
synes han har været betydningsfuld og kreativ. Desværre har kreativiteten
mange gange gennem hans liv slået over i galskab.
Så Phil. Producer nogle flere plader, læg våbnene og lad være med, at bruge
vold.
Det står jer frit for, at vælge den samme producer, bare vi får nogle
eksempler, der er spændende, at lytte til.

Ronettes. Baby I love you. 1964. http://www.youtube.com/watch?v=gbbRkHazUIg
Ramones. Baby I love you. 1980. http://www.youtube.com/watch?v=VQdOyN9_5k8

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Allan Krautwald

Dato : 27-05-10 17:32

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse

> Denne gang gælder det om, at finde producere, der har skilt sig ud.

Brian Wilson:
http://www.youtube.com/watch?v=TCeD_6Y3GQc

George Martin:
http://www.youtube.com/watch?v=di7fKh3Vbj8&feature=related

Roy Thomas Baker:
http://www.youtube.com/watch?v=2omuoO_hIbQ
og
http://www.youtube.com/watch?v=6QOFJyrLgbQ

Fra : P.Petersen

Dato : 30-05-10 15:08

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> "P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Hej Allan.
Da Henning ikke havde mulighed for, at tage stafetten bliver det derfor dig.
Valget falder på Brian Wilson. Gal og genial.
Good Vibrations er et fantastisk nummer.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Allan Krautwald

Dato : 30-05-10 16:31

> [...]
> dig.
> Valget falder på Brian Wilson. Gal og genial.
> Good Vibrations er et fantastisk nummer.

Ok takker....kikker på det senere og finder et nyt emne.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-10 17:37

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Ok takker....kikker på det senere og finder et nyt emne.

Hvad så sløvberg?

Fra : Allan Krautwald

Dato : 01-06-10 21:15

> Hvad så sløvberg?

Pyha....troede sgu et øjeblik, der stod Søvndal
Ja ja ska' nok...

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-10 21:17

> Pyha....troede sgu et øjeblik, der stod Søvndal

Er der nogen forskel?

Fra : Allan Krautwald

Dato : 01-06-10 21:23

> Er der nogen forskel?

Ja det skulle jeg da mene

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 27-05-10 19:13

"P.Petersen" skrev i en meddelelse

> Det står jer frit for, at vælge den samme producer, bare vi får >nogle
> eksempler, der er spændende, at lytte til.

Jeg byder ind med Tony Clarke.

Tony Clarke var en af forgangs mændene bag den symfonisk
Progressive Rock.

Blandt meget andet er Clarke nok mest kendt for at producerer Moody Blues's
første syv albums.
Super hittet "Nights in white satin" var hans produktion (og hvem kender
ikke det nummer )

Vi skal nu ikke høre "Nights in white satin" , men lad os prøve at dykke ned
i Tony Clarke's mange andre fantastiske produktioner.

Her fra det helt fantastiske 1968 album "In search of the lost chord"

"House Of Four Doors "
http://www.youtube.com/watch?v=-Dp29XacCe8

Her fra albumet "Every Good Boy Deserves Favour"
Forbogstaverne E G B D F er ikke helt tilfældige

Prøv engang her at lytte til nummeret "Procession"

Det er en rejse gennem tiden! , skabelsen af de 5 Toner E G B D F over de
første menneskelige Hum Hum lyde og op igennem tiden til den moderne Rock
Guitar der blænder over i nummeret "The Story In Your Eyes"

Så bliver det ikke meget bedre IMHO vel at mærke

http://www.youtube.com/watch?v=cbdzUi-vfA4

Fra den syvende plade Tony Clarke producerede for Moody Blues "Seven
Sojourn" ( Det Syvende Ophold )

Her "You and Me
http://www.youtube.com/watch?v=x7UZ5oVYmb8

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 27-05-10 19:18

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse

SNIP:

Ups kom til at poste i en under tråd, sorry.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : P.Petersen

Dato : 27-05-10 20:14

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i meddelelsen

> "Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse
>
> SNIP:
>
> Ups kom til at poste i en under tråd, sorry.

> [...]
No problem.
Enig med dig i, at det var fed og nyskabende musik og produktion.
Mvh
Pelle

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 27-05-10 19:17

Fra : Martin Bak

Dato : 27-05-10 19:27

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
> Denne gang gælder det om, at finde producere, der har skilt sig ud.

Jeff Lynn har i den grad sin egen identitet. Man kan som regel høre, hvis
han på nogen måde har været inde over en produktion.

Her er det hele sammenfattet i nummeret "twilight", som han forøvrigt også
selv har skrevet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 27-05-10 19:28

> [...]
> han på nogen måde har været inde over en produktion.
>
> Her er det hele sammenfattet i nummeret "twilight", som han forøvrigt også

Hov! Linket skal jo også lige med:
http://www.youtube.com/watch?v=ZRnDW97nEXc&NR=1

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Peter Heide

Dato : 27-05-10 21:06

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det står jer frit for, at vælge den samme producer, bare vi får nogle
> eksempler, der er spændende, at lytte til.

enig ang. Phil Spector. Han er indbegrebet af en producer. Trods hans små
fejltrin er og bliver han et geni ( som producer )

John Lennon - Be My Baby ( 1973 )
http://www.youtube.com/watch?v=V-6qGqFtHeY

En af mine ( blandt utroligt mange faves ) hvor Phil viser sin kunst. En
stinkende fuld Lennon giver sig 100%.

http://www.youtube.com/watch?v=EqP3wT5lpa4

Instant Karma, Lennon igen....og det er endda efter Spector havde mistet
interessen lidt for producer-rollen.

Og hér den sidste rigtige Spector-produktion med Starsailor, efter 20 års
pause :

http://www.youtube.com/watch?v=EImPJ2CM7xg&feature=channel

og med bedre lyd :

http://www.youtube.com/watch?v=GG37zBpZGtw

.....jeg kunne sende links efter link , med alt det musik Spector har
produceret, skrevet og medvirket.

Tror forøvrigt ikke en skid på den dom han fik, der skulle statueres et
eksempel ! Det amerikanske retssystem er råddent som ind i helvede.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-05-10 22:55

P.Petersen wrote:
> [...]
> Det står jer frit for, at vælge den samme producer, bare vi får nogle
> eksempler, der er spændende, at lytte til.

Gunther Mende har produceretr Tina Turner, Celine Dion, Mireille Matthieu,
Nena og mange andre og også Jennifer Rush's største hit Power of Love

http://www.youtube.com/watch?v=Lr0xJBsVbZY

Marti Frederiksen har været producer på nogle fremragende heavy bands.
Mötely Crue, Def Leppard og i øvrigt også for Mick Jagger: Men her
Aerosmith

http://www.youtube.com/watch?v=BqG2lOfD9cc

Og så må jeg lige nævne danske Kristian Gislason, der har produceret mange
ting med mit absolutte favoritrband, skotske Runrig. Blandt andet denne
lille dejlige sag (om end ikke lige denne version):

http://www.youtube.com/watch?v=QRePIYZSU6U

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-05-10 10:12

On 27-05-2010 18:07, P.Petersen wrote:

> Denne gang gælder det om, at finde producere, der har skilt sig ud.

For at det hele ikke skal ende i rock, så vil jeg nævne sangskriveren,
musikeren og produceren Mike Batt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Batt

Det er ham som også står bag den nye Katie Melua CD, "The House":

http://www.youtube.com/watch?v=09WMGgkmowI

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-05-10 07:26

On 27-05-2010 18:07, P.Petersen wrote:

> Denne gang gælder det om, at finde producere, der har skilt sig ud.

Af danske producere er Soulschok vel nok mest kendt for tiden:

http://da.wikipedia.org/wiki/Soulshock

Indenfor international jazz vil jeg nævne Larry Rosen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Larry_Rosen_%28producer%29

Diane Schuur & The Count Basie Orchestra - "Climbing Higher Mountains":

http://www.youtube.com/watch?v=jVsFXCgHJbg

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 30-05-10 08:00

On 27-05-2010 18:07, P.Petersen wrote:
> Det står jer frit for, at vælge den samme producer, bare vi får nogle
> eksempler, der er spændende, at lytte til.

Joe Meek er også en interessant personlighed med et dramatisk endeligt,
som skal nævnes.

F.eks. det, at han afviste at lave noget med The Beatles, som han senere
beskrev som: "just another bunch of noise, copying other people's
music", har vist sig at være en historisk fejl.

http://en.wikipedia.org/wiki/Joe_Meek

John Leyton med "Johnny Remember Me":

http://www.youtube.com/watch?v=7e4JXwd7XMo

Henning.

Fra : P.Petersen

Dato : 30-05-10 12:22

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> beskrev som: "just another bunch of noise, copying other people's music",

Hej Henning.
Du må blive vinder af stafetten.
Både for en dramatisk og trist historie, for at lære mig noget nyt og fordi
jeg synes det er et fantastisk nummer du er kommet med som eksempel.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 30-05-10 12:48

On 30-05-2010 13:21, P.Petersen wrote:
> Hej Henning.
> Du må blive vinder af stafetten.

Kære Pelle.

Jeg takker ydmygst, men jeg må springe over, og prøve at generobre
stafetten en anden gang.
Jeg har gæster i disse dage, og kan kun lejlighedsvis komme til PC'en.

Så vær rar og vælge en anden. Beklager meget.

Hilsen Henning.

Fra : P.Petersen

Dato : 30-05-10 15:09

> [...]
> Jeg har gæster i disse dage, og kan kun lejlighedsvis komme til PC'en.
>
> Så vær rar og vælge en anden. Beklager meget.

Ok Henning.
Er sikker på du kommer på banen igen en anden gang.
Hyg dig med gæsterne.
Allan overtager så stafetten.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : perhag

Dato : 01-06-10 04:47

On 27 Maj, 18:07, "P.Petersen" <p...@ka-net.dk> wrote:
> [...]
>  Inspireret af tråden herover vedr. "gode", gamle Phil.
> Denne gang gælder det om, at finde producere, der har skilt sig ud.

ABBAs producer fulgte Phil Specters recept, men skabte sin egen
genkendelige lyd. Her 2 eksempler:

Michael B Tretow - Paper Dolls

http://www.youtube.com/watch?v=ZUo3X3z7uuk

Michael B Tretow - Robot man

http://www.youtube.com/watch?v=ptubeS5qBMc&feature=related

Her en af de bedste producere af elektronisk musik:

Sash! - La Primaverra

http://www.youtube.com/watch?v=D-h_XLLoJHk