Bananpalme i Bilka denne uge?
Fra : Henning Lund

Dato : 26-05-10 20:27

Hvordan passer man sådan en grøn ting?
Jeg tænker mest på om vinteren hvis det fryser.
Skal man lade den blive i en potte eller kan man grave bæstet ned
i haven og forvente den overlever?

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : John V.

Dato : 27-05-10 14:51

Den 26-05-2010 21:27, Henning Lund skrev:
> Hvordan passer man sådan en grøn ting?
> Jeg tænker mest på om vinteren hvis det fryser.
> Skal man lade den blive i en potte eller kan man grave bæstet ned i
> haven og forvente den overlever?

Der findes ikke bananpalmer, men derimod bananplanter...

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 27-05-10 15:13

John V. wrote:

> Der findes ikke bananpalmer, men derimod bananplanter...

Mange tak for et velovervejet og fuldt kvallificeret svar på mit
spørgsmål. Nu ved jeg alt om den grønne ting af ubestemt
herkomst.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Hauge

Dato : 27-05-10 15:22

Henning Lund skrev:
> Mange tak for et velovervejet og fuldt kvallificeret svar på mit
> spørgsmål. Nu ved jeg alt om den grønne ting af ubestemt herkomst.

Alternativt er at spørge der hvor du køber den. Hvis de ikke kan svare,
så handler du et sted, der ikke er egnet for købere der er uvidende om
hvad de køber. Derfor findes der planteskoler.. Eller Google.

/Hauge

Fra : Henning Lund

Dato : 27-05-10 15:40

Hauge wrote:

> [...]
> kan
> svare, så handler du et sted, der ikke er egnet for købere der

Jeg har fået bæstet foræret

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 27-05-10 15:21

Henning Lund skrev:

> Hvordan passer man sådan en grøn ting?
> Jeg tænker mest på om vinteren hvis det fryser.
> Skal man lade den blive i en potte eller kan man grave bæstet ned i
> haven og forvente den overlever?

Den tåler ikke frost, så skal den overvintre, skal den indendørs,
iøvrigt ligesom mange andre stauder. "stokken" - det nogle tror er
"stammen" forsvinder om vinteren, men gror op om foråret.

finn
i sne står urt og busk i skjul, men urten banan dør!

Fra : Henning Lund

Dato : 27-05-10 15:42

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> er
> "stammen" forsvinder om vinteren, men gror op om foråret.

Tak skal du have, rart hvis stokken forsvinder, ellers var den da
ikke til at bakse rundt med.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-05-10 15:48

"Henning Lund" <hlFJERNDETTE@vestvejr.dk> skrev i meddelelsen
> Skal man lade den blive i en potte eller kan man grave bæstet ned i
> haven og forvente den overlever?

Som en anden nævner er banan ikke en palme, men en stor urt.

Men bortset fra det, så ville jeg normalt sige, at den ikke kan stå ude
om vinteren, men skal overvintre indendørs - lyst og køligt . men
frostfrit.

Men jeg så lige i Føtex, at de havde nogle, som skulle kunne klare
frosten....

Så det kommer nok helt an på, hvad du har købt.

Jan

Fra : Henning Lund

Dato : 27-05-10 16:43

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> klare
> frosten....
>
> Så det kommer nok helt an på, hvad du har købt.

Jeg har ikke købt, jeg er stadig blevet fidusen foræret Der
står Musa Basjoo på medfølgende deklaration og jeg fandt lidt på
nettet inden jeg spurgte her, men var mere på jagt efter folks
erfaring.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Zeki

Dato : 27-05-10 18:42

"Henning Lund" <hlFJERNDETTE@vestvejr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke købt, jeg er stadig blevet fidusen foræret Der står Musa
> Basjoo på medfølgende deklaration og jeg fandt lidt på nettet inden jeg
> spurgte her, men var mere på jagt efter folks erfaring.

Det er den mest hårdføre bananpal... øhh.... bananplante der findes, men vi
skal lige et par grader ned i gennemsnit om vinteren før den kan overleve
hvis den er standard supermarkedsstørrelse. Større af slagsen
(http://www.palmcentre.co.uk/uploads/images/Musa_basjoo_mi_001.jpg) burde
kunne overleve.

Har selv haft et par mindre i bedet i et par år. De klarede dog ikke den
seneste vinter.

Fra : Henning Lund

Dato : 27-05-10 20:43

Zeki wrote:
> Det er den mest hårdføre bananpal... øhh....

Shhhhhhhhhhhh!!

> [...]
> burde kunne overleve.
> Har selv haft et par mindre i bedet i et par år. De klarede dog

Ok tak for info.
Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Emil

Dato : 27-05-10 20:18

"Henning Lund" <hlFJERNDETTE@vestvejr.dk> wrote:

>Hvordan passer man sådan en grøn ting?
>Jeg tænker mest på om vinteren hvis det fryser.
>Skal man lade den blive i en potte eller kan man grave bæstet ned
>i haven og forvente den overlever?

Vi havde en bananplante på mit arbejdssted. Den stod indendørs ved et
sydvendt vinduesparti. Pasningen bestod _kun_ af vanding og årligt kom
der 2 - 4 rodskud, som medarbejderne fik med hjem.

Efter 5 år var den blevet knap 3 m høj, så gartneren mente, at det nu
var tid at få den til at sætte frugter, hvorefter den ville dø.

Man får den til at sætte frugter ved at gøde den. Det blev så til 4
lange klaser med små, velsmagende bananer (ca 7 cm lange) i det
følgende efterår.

Det er en spændende plante.

m.v.h. Emil

Fra : Henning Lund

Dato : 27-05-10 20:42

Emil wrote:
> [...]
> til 4
> lange klaser med små, velsmagende bananer (ca 7 cm lange) i det

Ok jeg synes jeg har læst et sted at frugterne (håber det hedder
sådan) ikke kan spises.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Emil

Dato : 27-05-10 21:05

"Henning Lund" <hlFJERNDETTE@vestvejr.dk> wrote:

>Ok jeg synes jeg har læst et sted at frugterne (håber det hedder
>sådan) ikke kan spises.

Min begrænsede viden om bananplanter rækker kun til at antage, at dit
udsagn gælder for den slags, som skal koges (madbananer). De har en
melagtig smag som rå, og bruges som vi bruger kartofler.

Bananer sælges som frugt herhjemme. Men hvad det egentligt er, véd jeg
ikke. Jordbær er f.eks. en nødde-frugt, hvor vi nyder den opsvulmede
blomsterbund. Det er slet ikke et bær. Eller hvordan var det nu?

m.v.h. Emil

Fra : Cykelsmeden

Dato : 28-05-10 12:15

Emil skrev:

> Efter 5 år var den blevet knap 3 m høj, så gartneren mente, at det nu
> var tid at få den til at sætte frugter, hvorefter den ville dø.

Er det specielt for denne?

Jeg ferierier jævnligt et sted hvor den samme bananplante har stået i
flere år, og med bananer hvert år.
Den var vel et par meter for 5 år siden, og nu er den dobbelt så stor
og kraftig og med mange flere bananer. Og ja, den er visnet væk, når vi
ikke er der

finn

Fra : Emil

Dato : 28-05-10 14:38

"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> wrote:

>Er det specielt for denne?
>
>Jeg ferierier jævnligt et sted hvor den samme bananplante har stået i
>flere år, og med bananer hvert år.

Det undrede også mig, med de mange forskellige beskrivelser af urtens
livsforløb, frugter (som er bær), frostfølsomhed o.s.v.

Der er så 35 arter, som er meget forskellige på næsten alle måder.
"Min" gartner kendte hans planter godt, og de gjorde som han
forudsage, og det er normal livscyklus for en række arter.
De tyrkiske bananer er dværgbananer med en sødlig smag. Bananplanten
dør efter cirka 1,5 års levetid, med mindre man "snyder" den.

Skal man købe bananplanter, gælder det om at kende den nøjagtige art,
eller købe hos en dygtig gartner.
Men det er interessante urter.

m.v.h. Emil

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-05-10 06:11

On Wed, 26 May 2010 21:27:28 +0200, "Henning Lund"
> [...]

>Jeg tænker mest på om vinteren hvis det fryser.
>Skal man lade den blive i en potte eller kan man grave bæstet ned

Sorten 'Basjoo' som du har fået, siges at kunne tåle ned til 20
frostgrader. Det tror jeg nu ikke på .....

Jeg købte en sidste sommer, den stod i en stor krukke i drivhuset og
groede rigtig godt. Om vinteren visner toppen ned, og så skulle den
skyde igen fra roden om foråret. Men selv om min stod i drivhuset hele
vinteren, så døde den.
Jeg har snakket med en planteskole hvor de producerer dem og de fortalte
at de normalt nemt overvintrede i potter i drivhus.

Om sommeren skla den have masser af vand og også en del gødning. Så
bliver den rigtig flot.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henning Lund

Dato : 28-05-10 12:14

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> fortalte at de normalt nemt overvintrede i potter i drivhus.
>
> Om sommeren skla den have masser af vand og også en del

Tak for svaret Mads.
Henning Lund
www.tjae.dk