Guldfiskene gemmer sig
Fra : Annette

Dato : 26-05-10 20:27

I torsdags kom fiskehejren på besøg (den lettede fra bassinet da jeg kom ud
ad døren) ...den satan.....men jeg er ikke sikker på, at den nåede at lave
unoder....den sad efterfølgende ovre på marken hele dagen og vi havde gang i
en nedstirringskrig. Da det blev mørkt lettede den og jeg har ikke set den
siden.
Jeg ved ikke med sikkerhed om den har ædt nogle af gulsfiskene, for jeg kan
se 15, men de resterende kan godt gemme sig. Jeg synes altid man hører, at
den ribber hele bassinet, når den først er kommet igang.

Men guldfiskene står nede på bunden og er ikke kommet op til overfladen
siden og heller ikke hvis jeg kaster mad ud. Det plejer ellers at være noget
de står i kø for og spiser sågar af min hånd.

Har de bare fået sig en ordentlig forskrækkelse eller hvad sker der?

Annette

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-05-10 20:50

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> noget de står i kø for og spiser sågar af min hånd.
>
> Har de bare fået sig en ordentlig forskrækkelse eller hvad sker der?

Jeg er ikke helt sikker på at guldfiskene gemmer sig, men det kan de altså
godt finde på at gøre hvis hejren tit er på besøg.

Vi havde også besøg et par år af hejren, men så satte min mand nogle
metalhegnspæle op rundt om hele bassinet. Så spændte han fiskesnøre ud
mellem dem i 40 og 60 cm's højde fra jorden, fordi hejren står i kanten og
"fisker" og det var den så afskåret fra.

Det var også mest guldfiskene den tog. De er jo meget farvestrålende. Det
gik ikke så hårdt ud over græskarperne som er grå og Shobunkin, som heller
ikke har lige så meget farve som guldfiskene.

Det er som regel i de tidlige morgentimer den er på spil. Man kan også sætte
nogle af de små børne- "plasticmøller" på pind med jævne mellemrum, men det
er komplet spild af penge at sætte plasticfiskehejrer (i narturlig
størrelse) op. De virker overhovedet ikke, dem lurer hejren meget hurtigt
af.

Det er godt nok ærgerligt, men hejren ved jo ikke at det er forbudt at fiske
i de private haver

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Aksel

Dato : 26-05-10 21:28

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget de står i kø for og spiser sågar af min hånd.
>
> Har de bare fået sig en ordentlig forskrækkelse eller hvad sker der?

Jeg tror, at de er blevet forskrækkede.
Du skal dog ikke tro, at den "hellige grav" er vel forvaret. Han ved nu, at
der er fisk i dammen, og han kommer tilbage - indtil der ikke er flere
fisk - medmindre du sætter tråde eller net op.
Jeg har opgivet at supplere fiskebestanden, som nu er helt væk. Vores dam er
så uregelmæssig, at det næsten ikke er til at dække den mede net.
Mvh
Aksel

Fra : Annette

Dato : 29-05-10 10:23

Tak for svarene.

Jeg tror jeg vil prøve den med fiskesnørre rundt om bassinet i 40-60cm.
Det har jeg nu efterfølgende endnu et sted fra fået at vide, at det er det
eneste der virker.

Annette