MAN 4x4 autocamper føljetonen forsætter. G~
Fra : Morten Lund

Dato : 27-05-10 14:32

Ak ja, Så har jeg fået hul igennem til færdselsstyrelsen. Jeg har alle de
data jeg skal bruge, for at lave en godkendelseserklæring. Så langt så godt.
Problemet er, at jeg sammenligner med en tilsvarende MAN, hvilket som sådan
også er fint nok. Det sparer mig for en del dokumentation, som jeg ikke har.
Eneste krav er, at jeg kan få en erklæring fra MAN om at min bil er
sammenlignelig med bilen på den fundne godkendelseserklæring. Ja, lige
bortset fra motoren. Men motordata har jeg i mit datablad.

Men MAN herhjemme er desværre ikke så behjælpelige. De henviser mig til at
bruge en ingeniør, som jeg formoder de har et samarbejde med. Som sådan også
fair nok. Jeg har jo ikke købt bilen gennem MAN Danmark og de tjener jo ikke
noget på mig.

Jeg har nu skrevet til MAN i Tyskland, for at se om de vil give mig en
erklæring på, at min bil er sammenlignelig med den allerede godkendte.

Hvis ikke, må jeg nok desværre smide håndklædet i ringen og gå til
ingeniøren. Det koster mig 6000kr. Lidt surt, når man er så tæt på målet. Nu
må vi se om MAN i Tyskland når at svare på min henvendelse, som jeg har
sendt ind via deres hjemmeside. Men jeg kunne godt frygte at formen er kører
med output til > /dev/null

Vh
Morten Lund

Fra : Nicolaj C

Dato : 28-05-10 07:47

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> må vi se om MAN i Tyskland når at svare på min henvendelse, som jeg har
> sendt ind via deres hjemmeside. Men jeg kunne godt frygte at formen er

Vi krydser fingre for MAN i Tyskland !

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-05-10 09:11

On Fri, 28 May 2010 08:46:55 +0200, "Nicolaj C"
<nic@FJERNDETTEMEDSTORTevents.dk> wrote:

>Vi krydser fingre for MAN i Tyskland !
Som jo nok flinkt og venligt efter et stykke tid vil henvise til MAN
danmark.

/Hans

Fra : Morten Lund

Dato : 28-05-10 17:32

Hans Kjaergaard wrote:

> Som jo nok flinkt og venligt efter et stykke tid vil henvise til MAN
> danmark.

Lige nøjagtig. Heri tror jeg du har ret. Jeg tror jeg overgiver mig og
henvender mig til ingeniøren. Måske vil han give mig lidt rabat, hvis jeg
giver ham alt det arbejde lige til hånden, jeg allerede har lavet.

Nu handler det jo også om, at jeg gerne skal have glæde af den i denne
sommerferie.

Vh
Morten

Fra : ERLO

Dato : 28-05-10 09:35

Hej
Jeg var samme historie igennem med en LADA Nova/82 i 1984. Bilen var fra
Tyskland. Afgifter betalt og synet hos staten Bilinspektion -MEN der
skulle lige foreligge "lidt" dokumentation for: ratstamme,
sikkekkerhedsseler, forurenings-og støj niveau m.m . Da jeg tidligere
havde været autoriseret LADA-forhandler regnede jeg ikke med at den
danske importør havde noget imod at være behjælpelig - men nej. Det
kunne de ikke hjælpe med fordi denne type bil importerede de ikke på det
tidspunkt???
Surt, og alt syntes umuligt spildt arbejde og drømme.

Men så fik jeg den ide at kontakte den tyske forhandler (importør).
På mit skoletysk fik jeg gjort en herre mit problem forståeligt.
Han undskyldte mange gange??Det viste sig at der i bilen skulle have
siddet en metalplade med alle "E-godkendelser" (E11 -E02 osv,)Denne
plade sendte han til mig med et brev med undskyldningerne.
Så opsøgte jeg igen synspladsen. Synsmanden udbrød: jamen så er det jo i
orden.Fik stemplet. Stor undren. Alt OK. Man mister fuldstændig pusten.
Der var nummerplader på inden to timer. Vi havde her driftsikker bil i
mange år.
Derfor til dig : op med humøret - på den igen.
Mvh. ERLO

Fra : Anders Majland

Dato : 28-05-10 12:55

> Så opsøgte jeg igen synspladsen. Synsmanden udbrød: jamen så er det jo i
> orden.Fik stemplet. Stor undren. Alt OK.

Nye biler er heller ikke garanti for at der går glat ....

Har en Smart 09 købt ved autoriseret forhandler. Denne er med partikelfilter
og har derfor fået rabat på afgiften for dette anti forureningstiltag.

Nu hvor der så er kommet afgift på dieseler uden bliver jeg opmærksom på at
den hos Skat ikke er registeret med partikelfilter. Regnede med at det var
en formssag at få rettet hos Skat. Så for en måned siden kontaktetede jeg
dem, gjorde indsigelse mod afgiften og sendte dem EF-typegodkendelse hvoraf
det fremgår ganske tydeligt ud fra bilens stelnummer hvilken motor der er
i - og at denne har et partikelfilter.

På trods af at de har bekræftiget modtagelse af min dokumentation og fået at
vide at de havde ca 14 dages sagsbehandlinsgtid er der som sagt nu gået en
måned.

Importøren er involveret og skrev 26. april :"Vi arbejder på højtryk med
færdselsstyrelsen om at løse problemet " og "De biler det drejer sig om er
biler som vi har indregistreret på dataerklæring før juli 2009. Inden juli
2009 skulle man benytte en blanket, hvor der ikke var mulighed for at
afkrydse om bilen havde partikelfilter. "

Fra : Morten Lund

Dato : 28-05-10 17:40

Anders Majland wrote:

> Nye biler er heller ikke garanti for at der går glat ....

Nej, nu synes jeg også jeg har ventet længe nok. Jeg smider håndklædet i
ringen og får ingeniøren til at udføre arbejdet. Fordelen ved at få ham til
at gøre det, er at han kan få den straksgodkendt, hvis han er registreret på
virk.dk. Færdselsstyrelsen tager så stikprøver af biler der er blevet
straksgodkendte i ny og næ. Min bil kunne meget vel blive udtaget til
straksgodkendelsen. Men jeg har nu læst detailforskrifter for motorkøretøjer
anno 1999 grundigt igennem. Jeg skulle ikke kunne falde igennem på noget.

Men sjovt nok: Havde bilen været efter 2001/2002, ville jeg have mødt
problemer. Der er kommet krav om forkofangerens maximale højde over
vejoverfladen i mellemtiden. Terrængående lastbiler er dog fritaget. Men min
lastbil er jo ikke længere en lastbil, men en bus. Og dermed ikke fritaget.

Vh
Morten