Køre i engelsk bil
Fra : onix

Dato : 27-05-10 14:04

Hejsa

Jeg skal på ferie i UK, har lejet en bil i lufthanven.

Har aldrig kørt i UK og sprøger derfor:

Man kører naturligvis i venstre side MEN hvordan er det i en engelsk
lejet bil - sidder gearene "omvendt" eller hvordan?

Hvad med speeder og kobling, er speeder ved højre eller venstre fod?

Undskyld mine dumme spørgsmål.

Onix

Fra : John N. H.

Dato : 27-05-10 14:13

"onix" skrev i en meddelelse:

> Jeg skal på ferie i UK, har lejet en bil i lufthanven.
>
> Har aldrig kørt i UK og sprøger derfor:
>
> Man kører naturligvis i venstre side MEN hvordan er det i en
> engelsk lejet bil - sidder gearene "omvendt" eller hvordan?

Gearne sidder helt, som de plejer.

> Hvad med speeder og kobling, er speeder ved højre eller venstre fod?

Pedalerne sidder helt som de plejer.
Kobling til venstre, bremse i midten og speeder til højre.

Efter en smule tilvænning, er det ikke spor svært at køre en højrestyret
bil. Det eneste, der er "underligt", er at gearskifte skal foretages med
venstre hånd. Ja, og så selvfølgelig "omvendt højrevigepligt".

John
; -))

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-05-10 15:14

> [...]
> lejet bil - sidder gearene "omvendt" eller hvordan?
>
> Hvad med speeder og kobling, er speeder ved højre eller venstre fod?

Du kan gøre dig selv en virkelig stor tjeneste ved at bestille en bil med
automatgear!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-10 15:37

onix skriver:

> Undskyld mine dumme spørgsmål.

De er ikke dumme. Jeg har kørt fra Gatwick, til Cambridge og retur,
man vender sig hurtigt til det.

Klaus

Fra : Martin Bak

Dato : 27-05-10 16:21

> onix skriver:

> De er ikke dumme. Jeg har kørt fra Gatwick, til Cambridge og retur,
> man vender sig hurtigt til det.

Det tror jeg på. Jeg har til gengæld kørt rundt i Syd-england i min egen
bil. Det er herrefarligt. Man kan ikke se en sk.. når man sidder der helt
inde i rabatten.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-10 16:39

Martin Bak skriver:

> Det tror jeg på. Jeg har til gengæld kørt rundt i Syd-england i min egen
> bil. Det er herrefarligt. Man kan ikke se en sk.. når man sidder der helt
> inde i rabatten.

Havde en tur oppe i det nordengelske (Newcastle upon tyne - Durham),
sejlede derover fra Holand til Newcastle og var via Harwich-Esbjerg
hjem.

AT køre rundt oppe omkring Durham i en Vito kassevogn er lidt mere end
sjovt, da vejene er små og elendige, samt at der er stendiger overalt.
Når man kører i en venstrestyret bil og har kørt en 5-8 km af de små
veje uden at møde modkørende, skal man lige tage sig sammen til at
komme "den forkerte vej rundt" om den modkørende. De store veje er
fyldt med rundkørsler og der ledes vejen ganske naturligt i den
rigtige retning ind i rundkørslerne. Turen fra Durham til Harwich var
ganske "kedsommelig" hvad det angår, det er svært at komme forkert
omkring folk.

Klaus

Fra : John N. H.

Dato : 27-05-10 21:36

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> rigtige retning ind i rundkørslerne. Turen fra Durham til Harwich var
> ganske "kedsommelig" hvad det angår, det er svært at komme forkert

Ja, de har rigtig mange rundkørsler, og det fungerer bare fint, idet de
har en vis størrelse, og ikke som herhjemme, hvor de nogen gange bare er
små og mest at betragte som en trafikchikane.
Trænger man til udfordringer, kan man prøve "The Magic Roundabout" i
Swindon.
Scan fra FDM's Motorblad:
http://picasaweb.google.dk/John.Haure/England?feat=directlink
Man kører faktisk begge veje rundt på samme tid.
Hatten af for den, der klarer den korrekt i første hug - og kommer ud af
den rigtige afkørsel

Fra : ABJ

Dato : 28-05-10 16:59

> [...]
> Man kører faktisk begge veje rundt på samme tid.
> Hatten af for den, der klarer den korrekt i første hug - og kommer ud af

Den fungerer faktisk fint, men er noget anderledes, der skal man både
venstre og højre om. Begyndere i venstrekørsel skal holde ørerne lige i
munden.

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 27-05-10 20:22

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:4BFE8386.4336FD1F@du.kan.finde.den...

> Det tror jeg på. Jeg har til gengæld kørt rundt i Syd-england i min egen
> bil. Det er herrefarligt. Man kan ikke se en sk.. når man sidder der helt
> inde i rabatten.
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/

Ja så vil man nok mene det er nemmere på motorcyckel, der sidder man jo
midten.

- Men farligt er det alligevel. Med alle sanser i højeste beredskab når
trafikken er intens, slapper man følgende ekstra af når man bli'r mere alene
på vejen. Og da er det man nemt glemmer sin placering .

For få år siden havde jeg - årgang 1936 - min debut på engelske veje.
Havde købt en motorcykel helt ovre i Wales og skulle hente den hjem. Jeg
havde rejst fra lørdag morgen med tog, færge og tog igen i to døgn og
vågnede tidligt mandag morgen hos B&B'en,
hvor jeg havde overnattet. Det var regnvejr og tæt morgentrafik. Jeg kørte
bag en lastbil og kom ad en forkert mindre vej, en af dem med mange sving og
levende hegn. Jeg havde brug for at orientere mig og benyttede en lille
plads ovre i højre side af vejen. Af med hjelm og handsker, kortet fisket
frem - og ganske rigtigt jeg skulle tilbage. Jeg havde været noget nervøs
lige fra start men følte nu at jeg var herre over situationen. Jeg svingede
dyret rundt og begyndte tilbagetoget - nu gik det jo godt følte jeg -
indtil!! Og . . håret rejste sig inde i hjelmen. Jeg kørte som var jeg i
Danmark. - Men jeg KOM helskindet til Harwich.

Palle

Fra : Armand

Dato : 27-05-10 21:55

Palle Bugtrup skrev:

> [...]
> trafikken er intens, slapper man følgende ekstra af når man bli'r mere alene
> på vejen. Og da er det man nemt glemmer sin placering .

Mine UK-erfaringer er også på ryggen af en motorcykel og jeg havde også
et kiks, heldigvis efter svingning ind i et villaområde hvor farten var
på et leje så jeg kunne bremse/undvige mig ud af en konfrontation med en
af de lokale - Men for pokker hvor hans øjne var stor og hvide da jeg i
første omgang 'jagtede' ham ved reflektorisk at undvige mod højre

Kikset skete på min 3.dag og jeg tror at som også sagt omkring
skiferier, så er netop 3.dagen farligst p.g.a. en balance mellem rutine
og agtpågivenhed!
Og så ligger dét med at undvige mod højre i en krisesituation dybt på
rygraden!
At sidde i en højrestyret bil hjælper givetvis til at påminde en
konstant om det 'spejlvendte' :-/

--
Armand.

Fra : oz3bto

Dato : 27-05-10 21:48

"onix" <vedikke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lejet bil - sidder gearene "omvendt" eller hvordan?
>
> Hvad med speeder og kobling, er speeder ved højre eller venstre fod?

Gear og div pedaler sidder som de plejer

Og hvis du ikke er helt tryg ved at skule køre derovre så kan du med fordel
smide et dansk flag i bagruden

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-05-10 00:52

> [...]
> lejet bil - sidder gearene "omvendt" eller hvordan?
>
> Hvad med speeder og kobling, er speeder ved højre eller venstre fod?

Pedaler og gear er det samme, men du vil sikkert køre med meget rene ruder,
for pinden til blinklys og betjening af vinduesviskere er byttet, så hver
gang du skal dreje får vinduesviskerne lige en tur.
Vi lejede en bil i Edinbourgh lufthavn, og for lige at komme ordentlig i
gang, fulgte vi lige i røven af en ikke-udlejningsbil, til vi var kommet
igennem lufthavnens uendelige rundkørsler og finurligheder. Da vi var på
motorvejen kom rutinen hurtigt.
Værst er det faktisk at sidde på passageresædet. Her sidder man instinktivt
og stamper efter bremsen hver gang man kommer til et kryds.

Mvh
Keld

Fra : Armand

Dato : 28-05-10 01:23

Keld Nygaard skrev:

> [...]
> gang, fulgte vi lige i røven af en ikke-udlejningsbil, til vi var kommet
> igennem lufthavnens uendelige rundkørsler og finurligheder. Da vi var på

Da vi kom i land med færgen til Ramsgate på min eneste UK-ferie, var
pulsen godt oppe ved tanken om venstrekørsel og især rundkørsler, men
eftersom der var en længere told-kø hvorunder vi holdt bag en rød bil
besluttede jeg mig blot for at følge dén så langt som muligt igennem
byen, hvilket skulle vise sig langt. Efter at have 'mistet' dén
besluttede jeg mig for at gentage stuntet, og vice versa.
Således tilbragte jeg et par ugers ferie i røven af en rød bil

Jeg har siden været på (fly)weekend i London og dét kunne gøre én let
kulret: At være til fods i en storby hvor trafikken kommer fra uvant
side når man forlader fortovet er forstyrrende.
Bystyret erkender det selv og enhver fodgængerovergang har skrevet med
stort mellem kantstenen og 1. 'felt': "LOOK RIGHT"

--
Armand.

Fra : Jens Hansen

Dato : 01-06-10 19:36

Fra : Armand

Dato : 01-06-10 22:54

Jens Hansen skrev:
> [...]
Fandt endelig min dokumentariske dokumentation:
<http://www.gratisupload.dk/download/44840/>

Den weekend vi var derovre blev en dansker på cykel kørt ihjel. Måske at
problemet næsten er større når man er på cykel (p.g.a. hurtigere
bevægelser efter (fejl)beslutning) :-/

> [...]
> Det er særligt hvis man kommer fra en ensrettet vej og bare skal lig til
> højre, derfor stort højre, ellers er man i den forkerte side af vejen.

Meget(!) god ide!!!

> Men Englænderne er for det meste meget hensynsfulde og giver ofte plads.

Jup!
Englænderne er glade for det der på kontinentet er 'kort venstresving' -
D.v.s. at holder du på en dansk sidevej og skal ud og en trafikant fra
højre skal ind af samme sidevej forventer han at du kører ud "foran ham"
så han kan komme ind bag(!) dig. Men man skal godt i rutine for at kunne
opfatte sådanne engelske trafikanter

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-05-10 12:00

onix wrote:
> [...]
> lejet bil - sidder gearene "omvendt" eller hvordan?
>
> Hvad med speeder og kobling, er speeder ved højre eller venstre fod?

Jeg havde særligt problemer med at orientere mig korrekt ved indkørsel i
rundkørsler - bilens betjening er ikke så svær at vænne sig til. Dog kan
man godt slå højrehånden når man vil lave et hurtigt gearskift

--
vh
Torben

Fra : ABJ

Dato : 28-05-10 17:01

> [...]
> rundkørsler - bilens betjening er ikke så svær at vænne sig til. Dog kan
> man godt slå højrehånden når man vil lave et hurtigt gearskift

Og så føler man sig lidt dum når man sætter sig ind på "førersædet" og
opdager at der er nogen der har flyttet rat og pedaler over i den anden
side, det har jeg prøvet flere gange.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 28-05-10 17:35

> Jeg skal på ferie i UK, har lejet en bil i lufthanven.
>
> Har aldrig kørt i UK og sprøger derfor:
>
> Man kører naturligvis i venstre side MEN hvordan er det i en engelsk
> lejet bil - sidder gearene "omvendt" eller hvordan?

Pedalerne sidder som normalt, men der er byttet om på visker- og
afviserpindene. Mit bedste bud er, at du, de første par dage, får vasket
vinduer hver gang du svinger.

Min første tur var i en udlejningsvogn på Shetlandsøerne. Det var bælravende
mørkt og jeg var gudskelov næsten alene på vejen. Der sad et kæmpe gult
skilt midt på instrumentbrættet: "KEEP LEFT ALL TIME" - de var åbenbart vant
til turister.

Største problem var, at jeg instinktivt trak til højre hvergang jeg mødte
lyset fra en modkørende på den smalle vej.

/Per

Fra : Morten Lund

Dato : 28-05-10 21:40

onix wrote:

> Onix

Som de andre siger - det er ikke så svært. Jeg kørte derover i en lille
flyttebil. Der skal man sørge for at placere sig meget præcist i
rundkørsler, så man ikke får blinde vinkler pga. kassen.

Men generelt er det lettest, når de er trafik. Hvis ingen trafik kan man let
komme til at svinge, ved venstresving, ind i modkørende kørebane.

Vh
Morten

Fra : Morten Lund

Dato : 28-05-10 21:42

Derudover burde bizarre englændere snart gå over til det metriske system og
højrekørsel.

Det sidste er let nok. Man starter bare med lastbilerne...

/Morten

Fra : ShutEye

Dato : 29-05-10 14:05

> Derudover burde bizarre englændere snart gå over til det metriske system
> og
> højrekørsel.

MHT det metriske system:
http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_system
Der har de officielt været i mange år - det kniber bare med udførslen :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-10 15:09

ShutEye skriver:

> MHT det metriske system:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_system
> Der har de officielt været i mange år - det kniber bare med udførslen :)

Som de siger: We are converting to the metric system - inch by
inch....

Klaus