Løg går "i stok" - og hva´så ?
Fra : Bo

Dato : 05-08-01 15:38

I foråret satte jeg en del indkøbte stikløg ( rødløg ) som har udviklet sig
fint, men nu, hvor jeg er kommet hjem fra ferie, har ca. halvdelen af dem
valgt at gå i stok, dvs. at sende en flot, tyk og lang stængel til vejrs som
ender i en stor, smuk kugle, som givetvis vil danne løgfrø.

Nu skal jeg vælge: Kan jeg høste og tørre de viltre løg som om intet var
hændt, eller er der mere fornuft i at lade dem gøre sig færdig og så gemme
frøene til næste sæson ?

Og hvorfor sker det ikke for alle løgene, men kun for nogle ? Er der
løghanner og løghunner ? ( Undskyld min botaniske uvidenhed ).

P.S. Jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig at forsøge mig med løgFRØ
i 2002, da jeg har læst, at frøløg har bedre opbevaringsmuligheder end løg,
der er udviklet fra stikløg. Men det kan selvfølgelig også bare være en
skrøne - hvad ved jeg ?

Er nogen her kloge på emnet og vil råde mig ?

Mvh

Bo K

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-01 20:27

On Sun, 5 Aug 2001 16:38:12 +0200, "Bo"
<bokirkestrupREMOVEME@worldonline.dk> wrote:

>Nu skal jeg vælge: Kan jeg høste og tørre de viltre løg som om intet var
>hændt, eller er der mere fornuft i at lade dem gøre sig færdig og så gemme
>frøene til næste sæson ?

De kan mig bekendt godt bruges, men de er ikke så store som dem der
ikke har sat blomst - og de holder sig heller ikke så godt.

>Og hvorfor sker det ikke for alle løgene, men kun for nogle ? Er der
>løghanner og løghunner ? ( Undskyld min botaniske uvidenhed ).

Næh, der er ikke hanner og hunner. (Og der er ingen grund til at
undskylde for et spørgsmål - hvis man ikke søger information bliver
man aldrig klogere og det ville da være synd

Men det med stikløg er lidt snyd. Løg er toårig, dvs. første år gror
den og danner et lager af næring, et løg, og året efter sætter den
blomst og frø.
For at få stikløg sår man selvfølgelig en masse løg og høster dem mens
de endnu er ret små. Hvordan denne process foregår tør jeg ikke sige,
om det er noget med at så dem sent eller tidligt, eller om de får en
kuldebehandling efter de er taget op eller...
Men året efter når du køber dem og sætter dem i haven vokser de i
hvert fald videre som om det var år 1 for dem og de danner et stort
flot løg som kan bruges i husholdningen. Men nogle gange går det galt
og de går i blomst. Det kan være vejret som gør det, f.eks hvis der er
koldt når de bliver sat.

> [...]
>der er udviklet fra stikløg. Men det kan selvfølgelig også bare være en

Jeg aner ikke om det har noget på sig.
Men jeg har hørt at det er smart at så løgene indendørs i bakker ret
tidligt og så plante dem ud ligesom man planter porrer ud - så kan de
nå at blive noget størrere.
Du kan lade 3-4 stykker stå og danne frø, de vil sikker give alt nok
frø til næste års produktion.

>Er nogen her kloge på emnet og vil råde mig ?

Kloge sig kan man jo altid

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 05-08-01 21:58

> [...]
> om det er noget med at så dem sent eller tidligt, eller om de får en
> kuldebehandling efter de er taget op eller...

Vi såede løg (rødløg og normale gule) rimeligt tidligt på foråret. Nogle
direkte på friland, og andre i potter for senere at udplante dem. Det vil
være synd at sige, at løgene her i august er blevet særligt store. Nogle
enkelte har da en ganske pæn størrelse, men en stor del er faktisk så små,
at jeg har overvejet at bruge dem som sætteløg næste år. I så fald skal de
-- i følge mine oplysninger -- opbevares luftigt og tørt ved 30 grader
vinteren igennem. Desuden har jeg læst at jo større sætteløgene er, desto
større er chancen for stokløbning.

Det skulle ellers være muligt at få store løg ved såning pp friland i
marts/april. Hvorfor det ikke lykkedes helt for os ved jeg ikke. En del af
forklaringen kunne dog være, at løgene fik lov til at stå lidt for tæt.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-01 22:30

Jeg har læst at sætteløg skal varmebehandles ved 40 grader, men erindrer
ikke hvor længe. Det må være det der sikrer at de ikke blomstrer, men
hvorfor mon det har den virkning?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : knoglen

Dato : 06-08-01 18:07

hej
grunden til at vi varmebehandler stilløg er for ar undgå sygdomme so virus
og nematoder og har intet med løgets spiring at gøre
m.v.h.
knoglen

Fra : mi537710

Dato : 05-08-01 19:56

hej
du har med stor sand synlighed sat dem for tidlig og så har der være en kold
periode hvor de er blevet induceret og "troer" nu at det har været vinter og
da de er lige så forskellig som alt andet levende er det kun nogle der har
ladet sig nare. Der er kun et at gøre brug dem du kan bruge nu og resten
kaseres da de ikke kan gemmes. bad lock
næste år bør du vente til omkring 1. Maj det gør jeg og har så at sige ikke
det problem
M.V.H.
knoglen

Fra : Webgrrl

Dato : 12-08-01 14:33

hej Bo, jeg mener - som en af den threads angiver - at kulde er svaret på
stokløbningen.
Jeg har altid anvendt stikløg og får enormt høstudbytte år efter år, og såning
af løg forekommer at være spild af tid hvis man kun har en lille køkkenhave og
gerne vil have et fornuftigt 'afkast' af den.