Hvilken bil er det bedste køb?
Fra : Martin Larsen

Dato : 26-05-10 22:57

Hej gruppe

Da jeg absolut ikke er nogen haj til det med biler, vil jeg høre om
nogen kan give et råd med på vejen ang. disse to brugte biler:

Renault Clio 1.4:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Renault-Clio-II-1,4-RN-MTV-5d_ID761400410.htm

Fiat Punto 1.2:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Fiat-Punto-1,2-5d_ID143805012.htm

Vores kørselsbehov er meget lille da bilen ikke bruges til/fra arbejde.
Der kan derfor gå dage mellem at vi kører. Så motorens ydeevne betyder
ikke voldsomt meget, ligesom dens levetid heller ikke gør det. Bilen er
sikkert rustet bort inden motoren er slidt op! Det er vigtigere at der
god baggageplads. Punto'en ser ud til at have god baggageplads, det er
lidt sværere at bedømme Clio'en ud fra billedet.

Jeg er udmærket klar over at det er med alle mulige forbehold når bilen
ikke er beset, men jeg vil alligevel blive meget glad for lidt feedback.

På forhånd tak

Martin

Fra : Armand

Dato : 27-05-10 00:23

Martin Larsen skrev:
> [...]
>
> Da jeg absolut ikke er nogen haj til det med biler, vil jeg høre om
> nogen kan give et råd med på vejen ang. disse to brugte biler:

Det er ikke ligefrem de to mest rustfaste fabrikater på markedet og i
dén henseende gavner alderen bestemt ikke!

En af mine veninder fortalte: "Jens (hendes tidligere samlever der er
mekaniker) siger også at en Fiat er fin de første 7 år og tror du ikke
at hér én måned efter at Seicento'en fyldte 7 så gik koblingen!"
Måske akkurat Fiat i en nøddeskal!?

Jeg kiggede langt efter en Clio da jeg sidst købte bil, men lod mig
forskrække af de relativt unge Clio'er som jeg i den forbindelse
hyperfokuserede på, der i mange tilfælde var temmeligt rustne (endda
sære steder á midt på dørflader)!
Fiat har IMO altid rustet: Selv de Tipo der blev højt besunget p.g.a.
galvanisering forsvandt hurtigere ud af gadebilledet end Fiat's egen
rustspand: 127'eren

Det endte for mig med den 3. Peugeot i rap og eftersom enhver fugl bedst
pipper med sit eget næb vil jeg ud fra plads-ønsket kaste Peugeot 206SW
ind i kampen!
<http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Peugeot-206-1,4-SW-5d_ID662205318.htm>
Lidt dyrere men med større motor og langtfra så rustanfældig som Clio og
Punto!

--
Armand.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 27-05-10 05:53

> Fiat har IMO altid rustet

Du tror ikke bare det er fordomme...? Jeg har kigget på 3 Punto'er fra årg
2000, og ingen af dem havde rust i hverken skærmkanter, dørsider, paneler
eller bund. Så mit indtryk er umiddelbart et andet... Brava og Bravo som er
en 90'er bil, syntes heller ikke at være mere rustne end andre biler af
samme alder...

Mvh
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 27-05-10 01:42

On 27 Maj, 01:22, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Fiat har IMO altid rustet.

Det er så din mening. Den kan jo godt være forkert. Det viser bilerne
ude i den virkelige verden også.......

Klaus

Fra : tiper

Dato : 27-05-10 02:15

> Fiat har IMO altid rustet: Selv de Tipo der blev højt besunget p.g.a.
> galvanisering forsvandt hurtigere ud af gadebilledet end Fiat's egen
> rustspand: 127'eren

Fordumme er svære at slå ihjel...
Min tempra fra 1994 havde en smule rust ved ene blinklys i højre
forskærm.
Den punto der spørges til har en for alderen ganske fornuftig
rustbeskyttelse. Alternativet er at finde en der har fået supplerende
beskyttelse.

Af de 2 der spørges til, vil jeg klart gå efter Puntoen, adgangs og
pladsforhold er blandt de bedste for klassen, og så er de også til at
komme af med igen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-05-10 09:35

tiper wrote:

> Af de 2 der spørges til, vil jeg klart gå efter Puntoen, adgangs og
> pladsforhold er blandt de bedste for klassen, og så er de også til at
> komme af med igen.

Det er også umiddelbart mit bud. Det skal siges at vores egen Tipo er
godt rusten, men da den er fra '92 og vi købte den for 6 år siden for
15.000 kr, så vil det bestemt ikke være fair at dømme Fiat på dén konto
alene!

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-05-10 09:33

Armand wrote:

> Det endte for mig med den 3. Peugeot i rap og eftersom enhver fugl bedst
> pipper med sit eget næb vil jeg ud fra plads-ønsket kaste Peugeot 206SW
> ind i kampen!

Den bil ser også fin ud, men vi bor på Amager og derfor kommer vi ikke
lige til Vodskov i den nærmeste fremtid

Desuden vil vi gerne have en bil med trækkrog, det har de to jeg linkede
til. Men det kan du jo ikke vide når jeg ikke fortalte det

Martin

Fra : KASO

Dato : 28-05-10 06:48

> Det er ikke ligefrem de to mest rustfaste fabrikater på markedet og i dén
> henseende gavner alderen bestemt ikke!

Hmm - ikke helt korrekt - men det afhænger til en vis grad af model. Nyere
Renault'er som Clio III, Megane II-serien, Laguna II serien og frem er
faktisk nogle af de bedst beskyttede biler på det danske marked - på linie
med eller bedre end VW og Audi. Clio II hører til den ældre generation, der
ikke er lige så godt beskyttet, men er på niveau med gennemsnittet. Clio er
iøvrigt en meget overset model i DK - i f.eks. Sverige er det mest solgte
model i klassen. Punto'en er iøvrigt også velkørende og vellykket - og nok
nemmere at sælge, hvis behovet skulle opstå. Uden at vide det eksakt, vil
jeg også gætte på, at Fiat er billigere i service og vedligeholdelse - sådan
har det ihvertfald traditionelt set været.

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-05-10 22:30

Martin Larsen wrote:

> Renault Clio 1.4:
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Renault-Clio-II-1,4-RN-MTV-5d_ID761400410.htm

Jeg så begge biler i dag, og Clio'en havde for lille bagagerum, og
desuden var den ikke nær så pæn og velholdt som billederne lod antyde.

> Fiat Punto 1.2:
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Fiat-Punto-1,2-5d_ID143805012.htm

Her var det omvendt: Den var i overordentligt god stand og endnu pænere
end jeg forventede ud fra billederne. Så jeg købten Punto'en.

Hilsen
Martin

Fra : KASO

Dato : 28-05-10 06:49

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Her var det omvendt: Den var i overordentligt god stand og endnu pænere
> end jeg forventede ud fra billederne. Så jeg købten Punto'en.

Fin bil - tillykke med den!

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-05-10 16:18

On Fri, 28 May 2010 07:48:49 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

>"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

>Fin bil - tillykke med den!

Tilykke med den - min er samme alder, men med dieselmaskine. Den
rundede 250000 i dag, så nu er den vel tilkørt )

Fra : KASO

Dato : 29-05-10 00:15

> Tilykke med den - min er samme alder, men med dieselmaskine. Den
> rundede 250000 i dag, så nu er den vel tilkørt )

Så kan du godt så småt begynde at køre den lidt længere ud i gearene - det
burde være ved at være OK