Mitsubishi Grand Pajero uden konstant 12v
Fra : Tommy Eriksen

Dato : 25-05-10 20:12

Pænt godaften, længe siden.

Jeg har et lettere pudsigt (og rimelig irriterende) problem på min 2002
Mitsubishi Grand Pajero 3.2 Di-D - der er ikke strøm til noget som helst når
motoren er slukket.
Problemet dukkede pludseligt op i sidste uge da jeg kom hjem fra arbejde og
ikke kunne låse den med centrallåsen, og jeg har siden luret lidt uden at
kunne finde nogen egentlig årsag. Det skal dog siges, at jeg endnu ikke har
haft tid til at overfalde den med et multimeter.

Anywwho, der mangler strøm til C-lås, instrumentbord (triptælleren
nulstiller), kabinelys, positionslys (når slukket), konstant +12v til
radioen (gætter jeg på - radioen virker i hvert fald ikke) og klimaen
glemmer indstillingerne fra gang til gang. Det føles også som om
motorstyringen glemmer, for det virker som om den starter højere i tomgang
end den plejer, og går lidt mere ujævnt indtil man har kørt nogen kilometer.

Der er 2 batterier i bilen - men jeg ved ikke om det er koblet op så der er
2 kredsløb, så det ene leverer konstant 12v og det andet leverer startstrøm
til motoren - i så fald kunne det jo rimelig simpelt forklares med et
batteri der var dødt. Jeg prøver i løbet af ugen at hive dem fra et efter et
og måle om der er spænding på dem.

Min mekker havde spurgt en lokal autoelektriker som havde mumlet noget om en
"diodesikring" (hvilket jeg aldrig har hørt om), men han havde i øvrigt ikke
tid til at kigge på den på det tidspunkt.

.... men ... Nogen, der har andre idéer? :)

Pfh tak :)
/Tommy

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-05-10 20:22

On Tue, 25 May 2010 21:12:26 +0200, "Tommy Eriksen"
<tommy@the-coffeeshop.dk> wrote:

>... men ... Nogen, der har andre idéer? :)
Tjek sikringerne, alle sammen alle de steder de nu måtte sidde.
Tjek bunddækslet i tændingslåsen.
Frem med multimeteret, et diagram er guld vær mht. hvor du med fordel
kan starte fejlsøgningen.

/Hans

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 25-05-10 20:29

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> Tjek sikringerne, alle sammen alle de steder de nu måtte sidde.
> Tjek bunddækslet i tændingslåsen.
> Frem med multimeteret, et diagram er guld vær mht. hvor du med fordel
> kan starte fejlsøgningen.

Sikringerne har jeg kigget på - både i kabinen og boksen ude i motorrummet -
de ser alle rigtige ud.
Bunddækslet i tændingslåsen - bør det have indflydelse på konstant 12v? Alt
der får strøm med tændingen virker helt fint.

Et diagram har jeg desværre ikke, ikke engang en haynes er til at opdrive
til æsken.

/Tommy

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-05-10 00:34

> Sikringerne har jeg kigget på - både i kabinen og boksen ude i
> motorrummet - de ser alle rigtige ud.

Har du også tjekket de store hovedsikringer (typisk 60+ A)?

Troels

Fra : Nicolaj C

Dato : 26-05-10 07:55

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> wrote in message

> Har du også tjekket de store hovedsikringer (typisk 60+ A)?
>
> Troels

Også min kommentar
Af med alle de store. Kontaktspray og på med de sikringer igen.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 26-05-10 09:22

> Har du også tjekket de store hovedsikringer (typisk 60+ A)?

Jeps, der sidder to - en på 60 (markeret B+, så dén gættede jeg umiddelbart
på) og en på 120. De er stadig hele - men jeg har ikke prøvet at måle på
hver side endnu grundet tidsnøden. Glemte oven i købet multimeteret i dag,
så jeg får lidt svært ved det her i løbet af dagen.

Mvh,
Tommy

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-05-10 21:32

Tommy Eriksen forklarede:
> [...]
> tid til at kigge på den på det tidspunkt.
>
> ... men ... Nogen, der har andre idéer? :)

Det kunne også være en mastersikring. Virker c-låsen, kabinelyset og
hvad der ellers plejer at virke uden tænding når der er tænding på??

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 30-05-10 21:08

Hey,

> Det kunne også være en mastersikring. Virker c-låsen, kabinelyset og hvad
> der ellers plejer at virke uden tænding når der er tænding på??

Nej, de er permanent væk. Med mastersikring går jeg ud fra du mener
hovedsikringerne i motrrummet, dem har jeg været omkring uden held. De ser
alle fine ud.

/Tommy

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 31-05-10 19:19

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in

> Nej, de er permanent væk. Med mastersikring går jeg ud fra du mener
> hovedsikringerne i motrrummet, dem har jeg været omkring uden held. De
> ser alle fine ud.

Umiddelbart lyder det som den ene sikring, der forsyner de ting som får
konstant 12V. Men det har du vel allerede undersøgt?

Jeg tror ikke at det har noget med de to batterier at gøre.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 04-06-10 08:47

> Jeg har et lettere pudsigt (og rimelig irriterende) problem på min 2002
> Mitsubishi Grand Pajero 3.2 Di-D - der er ikke strøm til noget som helst
> når motoren er slukket.

[sniiiiip]

Det var en "diodesikring" sagde autoelektrikeren - bilen er netop kommet
tilbage.

Mvh,
/Tommy

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 04-06-10 21:41

> Det var en "diodesikring" sagde autoelektrikeren - bilen er netop
> kommet tilbage.

Tak for opklaringen - det er godt at vide til en anden gang.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 07-06-10 13:37

"Niels Kristian Jensen" <nkj@internetDYTgruppen.dk> wrote in message
> "Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in

> Tak for opklaringen - det er godt at vide til en anden gang.

Kan du evt forklare mig, hvad en sådan er? :)
Umiddelbart synes jeg jo, navnet peger i retning af noget ensretter-halløj -
men det bliver jeg ikke umiddelbart meget klogere af, jeg kan ikke komme i
tanker om hvor der skal sidde sådan nogen, medmindre det er for at adskille
det primære og "aux" batteri-kredsløbene.

Mvh,
Tommy