Køkken bordblader suger fugt
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-05-10 11:30

Hej

Jeg har et problem, okay dem har man nu nok af, men ville godt lige
have jeres besyv med her angående køkkenbordplader:

Jeg har købt køkken igennem GDS HTH, det er ved at være 1,5år siden..
Men det viste sig rimeligt hurtigt at bordpladen suger fugt fra
opvaskemaskine og ovn.
Bordpladen er bordplade med istøbt vask, og en speciel afrundet
bordplade. Bordpladen i sig selv var derfor dyr da den var
tilpasset...
Jeg har læst vejledningen og efterfølgende kigget grundigt på
producentens hjemmeside.. vejledningen fejler som sådan ikke noget,
men jeg tror simpelhen det er en produktionsfejl..

Der er sat dampspærre/fugtstrimmel over opvaskemaskinen.. Helt ud til
kanten, så langt den kunne. Der er sat en plastik alukant på
bordpladen og fugten trænger ind ude fra denne, og det er som om
fugtstrimlen er trukket sig sammen så den nu sidder 2mm fra kanten..
Men det betyder stadig at bordpladen suger fugt, og der er flere
steder hvor bordpladen er udvidet 3mm og det er selvom jeg har lade
maskinen stå i flere timer efter den var færdig og tage skuffer helt
ud når jeg åbner, fordi jeg netop opdagede rimeligt problemet..
Det samme er gældende med ovnen, her var der ikke nogen fugtstrimmel
med, men her suger bordpladen også klart fugt. Her har jeg så brugt
aluliste for at beskytte, men det er ikke holdbart..

Jeg har ikke rigtigt gjort noget, da det jo ikke ligefrem er noget man
"liiiige" gør noget ved! Men nu hvor en i famillien også har fået sat
køkken op, og her fra en meget dyrere levandør, og her har levandøren
monteret køkkenet.. Men bordpladen ligner nu akkurat den samme fra
HTH, og det er også med samme plast-alu kantliste.. Her allerede efter
14dage efter montering var jeg hjemme og se køkkenet... og kiggede
lige for sjov op under bordpladen.... Her havde bordpladen også
allerede trukket fugt, og fugtlisten var også her monteret..

Så fugten trænger ind lige i overgantgen mellem denne plastliste og
bordpladen..

På mit mors lidt ældre ca 10år bordplade fra HTH har jeg studeret den
lidt, og her er der monteret laminat ca. 1cm ind under bordpladen fra
kantlisten... Men her er kantlisten standart på bordpladen... altså
ikke eftermonteret.

Desuden er min laminat også taget skade af vand fra opvaskemaskinen..
Jeg har taget noget ud, som indeholdte lidt vand i toppen, og det er
dryppet ud på brodpladen.. Dette var jeg ikke opmærksom på, og nu er
der en stor plamage der ikke er til at få af, fordi det åbenbart er
gået ned i laminaten!

Hvordan ville i gribe den her ad, og hvad kan man forvente?

Hvis man nu for trumfet igennem at få ny bordplade, men selv skal
montere den, så griber det jo om sig:

Afmonteret af alu-kantister som er limet fast..
Afrensning af lim til liste
afmonteret af kogeplade, som også er limet fast, og kan sikkert ikke
monteres igen uden ny liste
Afmonteret af ovn og elinstallation
afmonteret af vand til vask
afmonteret af skuffer
osv.. og herefter kan man først komme til at skrue bordpladen ned

og derefter dejlig tilpasning af bordplade igen, da væggene ikke er i
vinkel...

Bordpladen var helt klart det der tog længst tid at monteret i
køkkenet...
Burde man gøre krav på at få af og påmonteret en ny bordplade?

På forhånd tak, Bjarke

Fra : John V.

Dato : 26-05-10 17:08

Den 25-05-2010 19:29, Bjarke Hansen skrev:
> [...]
> køkkenet...
> Burde man gøre krav på at få af og påmonteret en ny bordplade?

Hvad siger dem du har købt det af? Måske løser de problemet for dig, da
det jo sikkert ikke er nogen nyhed for dem.
For øvrigt er det en god ide med nogle billeder af det.
En køkkenbordplade skulle jo gerne kunne tåle lidt vand..

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 26-05-10 18:37

"John V." <taform@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> For øvrigt er det en god ide med nogle billeder af det.
> En køkkenbordplade skulle jo gerne kunne tåle lidt vand..

Spørgsmålet hører mere rigtigt til i dk.videnskab.jura. Som jeg læser det,
så er bordpladen ødelagt, og det efter kun 1½ års brug, endda selvom der er
taget særlige hensyn.
Jeg synes John skal spørge der, om han kan forlange at de skifter pladen,
hvilket jeg umiddelbart tror at de skal gøre, uden yderligere besvær for
ham. Men det kan jurafolkene bedre svare på.

Jeg opfatter desuden at der er tale om en lamineret spånplade. Jeg kender
ikke omtalte alu-kanter, men jeg ville mætte og forsegle alle udskæringer i
en sådan med en stærk lak, før jeg monterede yderligere i den.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-05-10 18:48

Martin Bak wrote:
> [...]
> kender ikke omtalte alu-kanter, men jeg ville mætte og forsegle alle
> udskæringer i en sådan med en stærk lak, før jeg monterede yderligere

John har kun givet meget få konkrete oplysninger, så det virker som en
overreaktion.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Bak

Dato : 26-05-10 18:53

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> John har kun givet meget få konkrete oplysninger, så det virker som en
> overreaktion.

Det kan du have ret i. Jeg havde også lidt svært ved helt at gennemskue den
nøjagtige problematik. Men at pladen er udvidet 3 mm. visse steder, tolker
jeg som en spånplade der har suget vand, og så er den altså ødelagt, hvilket
den selvfølgelig ikke må blive så hurtigt, når den er bestilt på mål,
færdig-lamineret i kanter og med udstyret monteret.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 26-05-10 19:00

> [...]
> ødelagt, hvilket den selvfølgelig ikke må blive så hurtigt, når den er
> bestilt på mål, færdig-lamineret i kanter og med udstyret monteret.

Undskyld John, Det var jo Bjarke der var OP!

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-05-10 19:05

Martin Bak wrote:
> [...]
> er den altså ødelagt, hvilket den selvfølgelig ikke må blive så
> hurtigt, når den er bestilt på mål, færdig-lamineret i kanter og med

At bordpladen har udvidet sig 3 mm tolkede jeg som at den er blevet 3 mm
bredere eller længere. Det er ikke så usædvanligt.

Også et undskyld til John herfra, man bør læse tråden ordentligt inden
man svarer.

Fra : John V.

Dato : 27-05-10 14:36

Den 26-05-2010 20:05, Erik Olsen skrev:

> [...]
> mm bredere eller længere. Det er ikke så usædvanligt.
>
> Også et undskyld til John herfra, man bør læse tråden ordentligt inden

Det underlige er at Bjarke ikke selv skriver et eller andet..

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-05-10 14:18

On 26 Maj, 20:05, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> At bordpladen har udvidet sig 3 mm tolkede jeg som at den er blevet 3 mm
> bredere eller længere. Det er ikke så usædvanligt.

Nej det er nedaf....

altså bordpladen er nu nogle steder 38mm tyk istedet for 35mm eller
hvor tyk den nu lige er. og det rager ned under den alu kant så det
faktisk kan ses..

Jeg ved ikke hvad den er udvidet sig i bredden og lægden da det er
skjult med lister Men samlingen i hjørnet er stadig pæn.. Men det
er altså noget lort af bordpladen siger fugt i bunden...

Fx fik naboen Ikea køkken, og der er laminat på begge sider af
bordpladen så de dårligt nok vidste hvilken vej den skulle vende

Faktiskt er der nu skjolder rundt under hele bordpladen. Man tører jo
bordpladen af med en fugtig klud, og her kan det bla ikke undgås af
der sætter sig dråber på undersiden, og det suger bordpladen også..
Men det kunne ses hurtigt med ovnen og opvaskemaskinen...

Faktiskt ved en enkelt bagning, hvor jeg havde vandfad i bunden af
ovnen kunne man næsten se bordpladen "vokse" imens..
Det er godtnok totalt dårligt..

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-10 07:50

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

altså bordpladen er nu nogle steder 38mm tyk istedet for 35mm eller
hvor tyk den nu lige er. og det rager ned under den alu kant så det

--------
Prøv at spørge i dk.videnskab.jura, hvordan de ser på sagen. De helt store
tekniske udredninger behøves næppe dér, men husk at forklare at det er
spånpladen der suger vand, så den udvider sig i tykkelsen, og husk at nævne,
at pladen blev leveret færdig på mål med alle forseglinger lavet fra
leverandøren.

Min umiddelbare opfattelse er, at du må have fat i køkkenfirmaet og forlange
en løsning på problemet. De vil muligvis forsøge sig med noget med
fejlmontering eller sådan noget, men dialogen skal jo i gang så hurtigt som
muligt.

Men spørg en gang hvad de mener i juragruppen. Så kan du måske få at vide
hvad dine rettigheder egentlig er.

--
Martin
www.martinbak.dk/