/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hyundai Accent kører fint uden olie... (fl~
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 25-05-10 13:46

Ville lige berette om min søster og hendes kundskaber.

Hun kom op til mig, for at hente hendes kat der skal til dyrlæge. Jeg
bemærker så at hendes Accent 1.3 fra 1996 klaprer lidt morsomt, og beder
hende tjekke olie.. Hendes konstatering: "Der er ikke noget at se", nej det
tror fandens, pinden er HELT tør.

Jeg hælder så - modvilligt - mit lidt for dyre Shell Helix Plus på den, for
at konstatere at man kan høre den første olie ramme et tørt bundkar, med en
umiskendelig "bump" lyd...

Spurgt om olielampen lyste, svarer hun "Nej", så spørger jeg "Slet ikke?" -
"Jo den blinker, men det er jo ikke at lyse"... For helvede.

Nå, i med godt 3 liter olie, så passer standen igen - og den lyder noget
mere sund. Lejerne har, at dømme, ikke taget skade, de holder ihvertfald
kæft.

Nu ved jeg tilfældigvis at min søster kører... Ehm... Friskt, mildt sagt -
så - imponerende!

Så hvis du er en skovl til at tjekke olie, så køb en Accent - de er pisse
ligeglade med om der er smørelse på...

Troels


 
 
ShutEye (25-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 25-05-10 15:59

> Ville lige berette om min søster og hendes kundskaber.

Hehe :)
Det er ikke kun din søs der kan.
Brormand havde, dengang han stod i lære, lavet stor service på
en-eller-anden BMW 5serie.
Sådan en skal da prøvekøres skal den ikke?
Ud på motorvejen men det var da sjovt som den blev sløvere og sløvere!
Nåh! Skal man også hælde olie på igen når man har tappet den gamle af?
Han blev nødt til at ringe til en af svendene på værkstedet, der så kunne
komme ud med en dunk olie.
Hvorvidt bimmeren overlevede har brormand ikke ville ud med :P



Troels [around 9000] (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 25-05-10 18:40

> Hvorvidt bimmeren overlevede har brormand ikke ville ud med :P

Det kommer an på hvor længe siden det er. Har det været en gammel M20er tror
jeg ikke på den har overlevet uden olie. De er utroligt skrøbelige på dét
punkt

Troels


ShutEye (25-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 25-05-10 18:53

>> Hvorvidt bimmeren overlevede har brormand ikke ville ud med :P
>
> Det kommer an på hvor længe siden det er. Har det været en gammel M20er
> tror jeg ikke på den har overlevet uden olie. De er utroligt skrøbelige på
> dét punkt

Ca 15 år siden.



Troels [around 9000] (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 25-05-10 19:35

> Ca 15 år siden.

Så har det været en M50er (medmindre det var en M60 V8), det gør det nu ikke
mindre imponerende, hvis den overlevede

Troels


Armand (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-10 16:12

Troels [around 9000] skrev:
>> Ca 15 år siden.
>
> Så har det været en M50er (medmindre det var en M60 V8), det gør det nu
> ikke mindre imponerende, hvis den overlevede
>
Uden at kende til Hyundai'ens motorkonstruktion:
For nogle år siden stod der ved et motor-arrangement på Jyllands-Ringen,
en Fiat 127-motor og kørte i tomgang en hel dag uden bundkar på!
Meget demonstrativt for pågældende additiv-smøre-produkt, men andre
motorer, der til forskel for 12-7'erens rulningslejrede motor måtte have
krumtap med tryksmurte lejepander, ville næppe have kørt særligt længe!

--
Armand.

Troels [around 9000] (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 27-05-10 23:12

> Uden at kende til Hyundai'ens motorkonstruktion:
> For nogle år siden stod der ved et motor-arrangement på Jyllands-Ringen,
> en Fiat 127-motor og kørte i tomgang en hel dag uden bundkar på!
> Meget demonstrativt for pågældende additiv-smøre-produkt, men andre
> motorer, der til forskel for 12-7'erens rulningslejrede motor måtte have
> krumtap med tryksmurte lejepander, ville næppe have kørt særligt længe!

Så dvs. at hundrede-syv-og-tyveren (ikke tolv-syveren) egentlig ikke
præsterede noget specielt... Ja, for de teknisk kyndige imponerer det jo
ikke, men menigmand har nok syntes det var gevaldigt imponerende!

Troels


Armand (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-05-10 00:41

Troels [around 9000] skrev:
>> Uden at kende til Hyundai'ens motorkonstruktion:
>> For nogle år siden stod der ved et motor-arrangement på
>> Jyllands-Ringen, en Fiat 127-motor og kørte i tomgang en hel dag uden
>> bundkar på!
>> Meget demonstrativt for pågældende additiv-smøre-produkt, men andre
>> motorer, der til forskel for 12-7'erens rulningslejrede motor måtte
>> have krumtap med tryksmurte lejepander, ville næppe have kørt særligt
>> længe!
>
> Så dvs. at hundrede-syv-og-tyveren (ikke tolv-syveren) egentlig ikke
> præsterede noget specielt... Ja, for de teknisk kyndige imponerer det jo
> ikke, men menigmand har nok syntes det var gevaldigt imponerende!
>


Det er jo dét der er tricket
Umiddelbart tænker jeg på stemplets temperatur, men det friske luft der
stedse pumpes op på undersiden, må vel have en rimelig stor køleeffekt
eftersom at der ikke var nogen nedsmeltning dér :-/

Udover selve krumtappen er der jo også krydspind-lejet som vel ikke er
et nåleleje på så'en en 12-7'er(!). Og et eller andet sted må
knastakslen også køre rundt uden andet end en anelse olie som smøring og
deraf også manglende køling :-/

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408509
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste