Troels [around 9000] skrev:
>> Uden at kende til Hyundai'ens motorkonstruktion:
>> For nogle år siden stod der ved et motor-arrangement på
>> Jyllands-Ringen, en Fiat 127-motor og kørte i tomgang en hel dag uden
>> bundkar på!
>> Meget demonstrativt for pågældende additiv-smøre-produkt, men andre
>> motorer, der til forskel for 12-7'erens rulningslejrede motor måtte
>> have krumtap med tryksmurte lejepander, ville næppe have kørt særligt
>> længe!
>
> Så dvs. at hundrede-syv-og-tyveren (ikke tolv-syveren) egentlig ikke
> præsterede noget specielt... Ja, for de teknisk kyndige imponerer det jo
> ikke, men menigmand har nok syntes det var gevaldigt imponerende!
>
Det er jo dét der er tricket
Umiddelbart tænker jeg på stemplets temperatur, men det friske luft der
stedse pumpes op på undersiden, må vel have en rimelig stor køleeffekt
eftersom at der ikke var nogen nedsmeltning dér :-/
Udover selve krumtappen er der jo også krydspind-lejet som vel ikke er
et nåleleje på så'en en 12-7'er(!). Og et eller andet sted må
knastakslen også køre rundt uden andet end en anelse olie som smøring og
deraf også manglende køling :-/
--
Armand.