Suzuki wagon 1,3 automatic og campingvogn
Fra : P3R W!IDAU

Dato : 25-05-10 10:04

Hej Gruppe

Nogen i min familie har købt en

Suzuki wagon 1,3 automatic.

Nu er spørgsmålet, kan man sætte en lille campingvogn efter sådan en?

P3R

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-05-10 11:32

> Nu er spørgsmålet, kan man sætte en lille campingvogn efter sådan en?

Hvis der er træk på den, og den ellers må trække campingvognen, skulle der
"juridisk set" ikke være noget i vejen for det, om det er dét du mener.

Om bilen så kan trække det, pga. en forholdsvis lille motor, og en
pløreturbine, skal jeg så lade være usagt. Anyone?

Troels

Fra : P3R W!IDAU

Dato : 25-05-10 21:51

"Troels [around 9000]" skrev:

> [...]
>
> Om bilen så kan trække det, pga. en forholdsvis lille motor, og en
> pløreturbine, skal jeg så lade være usagt. Anyone?

Ja, det er pløreturbinen det handler om. Der går en masse tabt i sådan en,
og tabet bliver til varme. Denne varme skal transporteres bort hvis ikke
pløreturbinen skal brænde sammen.

Man kan vælge position på gearstangen:

http://www.cdxetextbook.com/trans/auto/layoutOp/selectposition.html

P3R

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-05-10 23:10

> Man kan vælge position på gearstangen:
>
> http://www.cdxetextbook.com/trans/auto/layoutOp/selectposition.html

Er turbinen ikke stadig belastet = ekstra varme, selvom den er "låst" i
gear? Jeg skal ærligt tilstå at have begrænsede erfaringer med pløreturbiner

Troels

Fra : P3R W!IDAU

Dato : 26-05-10 07:13

Jeg har heller ikke forstand på automatic, bortset fra sund fornuft.

Suzukien har i øvrigt yderligere et par positioner på gearstangen. Der er en
knap hvor man kan lave gearkassen om fra en firetrins gearkasse til en
tretrins. og så har den også en position L.

Og jo, den producerer varme under indkobling, det gør en almindelig kobling
også, blot ikke så meget.

P3R

Fra : Sørensen

Dato : 26-05-10 19:41

"P3R W!IDAU" > skrev >
> Og jo, den producerer varme under indkobling, det gør en
> almindelig kobling også, blot ikke så meget.

Under indkobling ??, det gør den hvist hele tiden.

Jeg køre selv med automatgear og tunge trailere, det giver
anledning til meget varmeudvikling fra gearkassen til tider med
overophedning til følge, men jeg syntes tit at suzuki ligger
meget lavt på deres trailervægte så mon ikke det går.
Hvis jeg køre stærkt nok så laver automatkassen "lockup" dvs. den
kobler transmissionen fast sammen så der ikke er tab i
gearkassen, dette sker desværre først et stykke over 70

Men prøv da at låne en campingvogn en varm sommerdag og så kør
lidt rundt med den.

vh.
Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 25-05-10 12:18

"P3R W!IDAU" skrev

> Nogen i min familie har købt en
> Suzuki wagon 1,3 automatic.
> Nu er spørgsmålet, kan man sætte en lille campingvogn efter sådan en?

Den må trække 800 kg, så en lille campingvogn kan den godt klare, fylde
bilen godt op så den får noget vægt at gøre godt med og køre roligt.
Jeg vil nu foreslå en teltvogn en Camplet eller Combicamp navnlig til
længere ture, Suzukien mangler noget vægt til at modstå sidevind på en
campingvogn.

Men det med vægt og trækegenskaber er noget mærkeligt noget, en lille Wagon
med en totalvægt på 1400 kg der skal trække en 800 kg campingvogn.er man
lidt nervøs for.
Men en stor Grand Vitara med en totalvægt på 2.000 kg kører ubekymret rundt
med en campingvogn på 1850 kg. selv om vægtforholdet er langt ringere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-05-10 13:51

> [...]
> Men en stor Grand Vitara med en totalvægt på 2.000 kg kører ubekymret
> rundt med en campingvogn på 1850 kg. selv om vægtforholdet er langt

Nu har Wagon'en heller ikke 300nm at gøre godt med, det kræver ikke et
ligefrem proportionelt ekstra antal nm at køre det samme antal km/t i en bil
der vejer x gange mere...

Troels

Fra : alexbo

Dato : 25-05-10 14:15

"Troels skrev

> Nu har Wagon'en heller ikke 300nm at gøre godt med,

Det har ingen større betydning, det har jeg når jeg træder igennem på
cyklen, det kan man ikke bruge til noget som helst.
Du har selv spændt din bagaksel med 200 Nm, det hiver ikke nogen campingvogn
op af bakken.

Et Wagon vogntog 1,3 trækker fra et Grand Vitara 2,0 vogntog.
Wagon'en har 28 kg pr hk, en Vitara'en 30 kg. pr hk.
En turbodiesel med dens mange Nm kan slet ikke følge med, den har 35 kg, at
slæbe på.

Problemet er ikke at trække campingvognen, problemet kan være at holde sig
på vejen når det blæser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-05-10 18:40

> Problemet er ikke at trække campingvognen, problemet kan være at holde sig
> på vejen når det blæser.

Jeg vil ikke kneppe fluer, eller andet, men jeg synes bare der er en
påfaldende forskel på min kærestes Primera 1.6 der bestemt ikke KAN slæbe
hendes 625 kg campingvogn i 5. gear på lige vej, mens min gamle 320'er gør
det fra 40 km/t i 5...

Troels

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-10 19:00

> [...]
> hendes 625 kg campingvogn i 5. gear på lige vej, mens min gamle 320'er gør

Hvorfor så ikke bare trække den i 4. når nu 5'te gearet er for højt ?

Skal der 70hk (grebet ud af luften) til at trække vongtoget med 80kmt/t så
er det jo bare et spørgsmål om at vælge et gear hvor de er tilstede ...

Man skal vel et pænt stykke sydpå for at finde nogle bakker der for alvor er
et problem at holde de lovlige 70/80 på ?

Selvom jeg da har oplevet at E45 kan virke kuperet når det er i skoda fabia
1.2 64hk læsset til totalvægt og med en trailer der også var læsset til
grænsen... Der kørte jeg ikke i 5'te hele vejen, men ellers kunne den da
godt trække til hastighedsgrænsen (plus moms

En campingvogn og modvind ville selvfølgelig have belastet endnu mere, men
det var med en lille mc på traileren og dens aerodynamik var bestemt heller
ikke god.

Men kæmpe forskel på at købe bil/motor til at trække en campingvogn
laaaangt, og så oveveje om den bil man har kan klare en given tur med en
beskeden campingvogn med moderat hastighed.

De fleste skribenter herinde vil nu nok foretække at vogntog der ikke kan
holde de ~90km/t bliver fastliggere istedet ....

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-05-10 19:34

> Hvorfor så ikke bare trække den i 4. når nu 5'te gearet er for højt ?

Det var bare, nu vi snakkede trækkraft.

Jeg forstår det ikke helt, i så fald skal Wagon'en jo have 3. gear for at
have de nævnte 70 hk, så begynder det da at blive halvgiftigt med
omdrejninger..

Troels

Fra : ShutEye

Dato : 25-05-10 19:10

> [...]
> hendes 625 kg campingvogn i 5. gear på lige vej, mens min gamle 320'er gør

Så lad også være med at kneppe nm vs hk :)

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-05-10 19:34

> Så lad også være med at kneppe nm vs hk :)

Er det ikke nm der trækker trailer?

Troels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-10 21:23

"Troels [around 9000]" skriver:

> Er det ikke nm der trækker trailer?

Nej, det er bilen.

Klaus

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-10 21:29

> Er det ikke nm der trækker trailer?

Suk

For at opretholde en given hastighed er der en modstand (vind/vej/intern
friktion) der skal overvindes. Det er arbejde - og arbejde måles som effekt
i watt (eller HK).

Da forbrændingsmotorer ikke arbejder lige godt ved alle omdrejninger så har
man en gearkasse der så man kan få det til at passe sammen....

Så skal f.eks bruges 70hk kan en "stor" turbo motor måske levere dem lige
over tomgang i et højt gear, mens den lille suziki skal køres ud til redline
i et lavere for at levere samme arbejde.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-05-10 22:45

> Suk

Jeg har altid forstået det som at NM får bilen op på 100, HK får bilen op på
200, så at sige...

Men man lærer hver dag!

Troels

Fra : P3R W!IDAU

Dato : 26-05-10 07:19

Den der med moment og hestekræfter giver altid anledning til forbistring.

Det er effekten som er afgørende, altså hestekræfter eller watt. og effekten
er:

kraft x hastighed

....og hvis det handler om en snurrerundt ting

moment x omdrejninger pr minut.

Så er der lige det med enheder. Moment måles i nm og omdrejninger i radianer
pr sekund.

Fra : Armand

Dato : 26-05-10 16:04

P3R W!IDAU skrev:
> [...]
>
> moment x omdrejninger pr minut.
>
> Så er der lige det med enheder. Moment måles i nm og omdrejninger i radianer

Ihhh - En appelsin i min turban!

Under alle omstændigheder er hk en konstrueret størrelse (der især
indeholder drejningsmomentet og tiden) hvor drejningsmomentet er en
forekommende kraft (tænk blot på dig selv og momentnøglen)!

En mand på en cykel præsterer 1/4hk eller mindre og bortset fra
bodybuilding på langt sigt er der ikke noget der vil kunne ændre det tal.
Cyklistens vægt i henhold til pedalens længde resulterer i en kraft
svarende til bruge af en momentnøgle: 80kg der jokker på en 20 cm's
(=1/5meter) pedal medfører et drejningsmoment på 16kg/m!
Kommer man til foden af en stejl bakke som de 80kg hhv. 20 cm pedal ikke
kan klare, gearer man ned og cykler efterfølgende let op af bakken -
Ergo: Drejningsmomentet kan ændres gennem gearing (på vej til baghjulet)!
Uanset campingvogn eller ej og uanset om modstanden er modvind eller
bakke-op er det derfor det forhøjede drejningsmoment, skabt ved
nedgearing, der klarer ærterne, og modsat set er det drejningsmomentet i
højgear der giver op ved foden af bakken og således også
drejningsmomentet der indtil da har holdt fart i ekvipagen!

Og så er vi tilbage ved Hestekræfternes konstruerede størrelse:
HK er alene skabt for at kunne angive en given motors accelerations-formåen!
To motorers forskellige accelerations-formåen (af krumtappen) vil
afstedkomme forskellig accelerationsformåen for det/de trækkende hjul,
hvilket i den sidste ende vil afstedkomme forskellig acceleration for
hele køretøjet! Dette selvfølgelig for identiske køretøjers vedkommende,
eftersom flere faktorer spiller ind omkring acceleration (især mer-vægt
er indlysende i den henseende!).

Lidt historik:
Ordet: "hestekraft" er ganske misvisende i dén henseende, men er opstået
i motorens barndom til omtrentlig beskrivelse af motorens formåen i
forhold til det hidtidige drivmiddel: Hesten (vs. lokomotivet)!
Ret tidligt i bensinmotorens levetid blev 'hestekraft' et synonym for
motorstørrelse og faldt på plads omkring 100ccm - Det er dét begreb der
stadig hænger ved motorcykel-motorer når de benævnes f.eks:
"tre-en-halv'er" og "syv-en-halv'er", underforstået at en 350ccm's har 3½hk!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-05-10 16:33

> Under alle omstændigheder er hk en konstrueret størrelse...

øeh - ikke mere konstrueret end vi har valgt at måle længder i meter og vægt
i kg. Egenligt burde vi så måle effekt (arbejde) i Watt - men sammenhængen
er jo ganske linear med at en (dansk) hk er 1.36kW

> Og så er vi tilbage ved Hestekræfternes konstruerede størrelse:
> HK er alene skabt for at kunne angive en given motors
> accelerations-formåen!

nja - vil hellere sige at det udtrykker hvor meget arbejde du kan hive ud af
den... Beder du den bestille mere end modstanden så acc'er bilen. Dun kunne
også sige at motorens effekt angiver bilens topfart

> Det er dét begreb der stadig hænger ved motorcykel-motorer når de benævnes
> f.eks: "tre-en-halv'er" og "syv-en-halv'er", underforstået at en 350ccm's
> har 3½hk!

Der er ikke så mange mc motorer over en liter så i daglig tale i dag
henviser det blot til brøken under 1 liter uden at nogen tænker så meget
over den historiske oprindelse... syv-en-halv'er er bare mere mundret end
en syv-hundrede-og-halvtreds'er. For nummerert mindre er jo blot en
seks-hundrede'er eller en 900'er. Det er de halv der ikke er mundrette.

Bilmotorer angiver man jo typisk i liter - jeg har en 0,8 og en 1,6'er men
det bliver jo også forstået hvis man siger en 800'er eller en 1600'er.

/A

Fra : Armand

Dato : 26-05-10 17:37

Anders Majland skrev:

> Der er ikke så mange mc motorer over en liter så i daglig tale i dag
> henviser det blot til brøken under 1 liter uden at nogen tænker så meget
> over den historiske oprindelse...

Det er jo dét der er det spøjse:
Der er ingen der regner motorstørrelser i kubik-decimeter, hvilket er
det eneste der ellers skulle berettige omtalen af en 350ccm'er som en
"tre-en-halv'er" - Udtrykket er vitterligt blevet hængende i sproget i
hundrede år fra dengangmotorstørrelsen var en '3½-hestes'!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-05-10 17:45

> [...]
> "tre-en-halv'er" - Udtrykket er vitterligt blevet hængende i sproget i
> hundrede år fra dengangmotorstørrelsen var en '3½-hestes'!

Eller en fordanskning af det udenbyske - three-fifty eller seven-fifty der
er mere mundret end 3 hundrede og halvtreds etc ...

Mange mc modeller har jo også haft motorcolumen i cm3 som en del af navnet.
Fra Yamaha XT350 til at kalde den en 3-en-halv'er er der ikke langt

Fra : alexbo

Dato : 26-05-10 18:22

"Armand" skrev

> Der er ingen der regner motorstørrelser i kubik-decimeter,

Jo vi kalder det bare liter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 26-05-10 22:04

alexbo skrev:
> "Armand" skrev

> Jo vi kalder det bare liter.

Ups!
Matematisk fodfejl af de store

Til min trøst elimineres dét argument så helt og holdent!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 26-05-10 15:18

Troels [around 9000] skrev:

> [...]
> påfaldende forskel på min kærestes Primera 1.6 der bestemt ikke KAN
> slæbe hendes 625 kg campingvogn i 5. gear på lige vej, mens min gamle

Der er endnu ikke nævnt noget om i hvilket gear at Wagon'en skal klare
præstationen!

--
Armand.

Fra : oz3bto

Dato : 26-05-10 01:09

> [...]
> Men en stor Grand Vitara med en totalvægt på 2.000 kg kører ubekymret
> rundt med en campingvogn på 1850 kg. selv om vægtforholdet er langt

Det mest komiske er sku da at vores gamle sierra måtte jeg gerne køre med de
gamles CV bagefter uden trailer kort .. Men med min nuværende terrano må
jeg ikke .. Gad vide hvilken bil der bedst magter såen 1100kg CV på krogen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 25-05-10 23:38

"P3R W!IDAU" <ingen@mail.dk> wrote in message
> Hej Gruppe
>
> Nogen i min familie har købt en
>
> Suzuki wagon 1,3 automatic.
>
> Nu er spørgsmålet, kan man sætte en lille campingvogn efter sådan en?
>
> P3R

Tjah - det er vist stort set samme motor som i vor Jimny - vi kører dog med
manuelt gear.
Jimny'en må trække 1.300 kg - vi holder os dog til en Hymer Touring
(klapvogn) med en totalvægt på 1.000 kg. til Jimny'ens egenvægt på 1.50 kg.
Og det har vi faktisk ikke nogle problemer med, trods feriebagage og 3
personer i bilen.
Dvs - bagagen er så i campingvognen og vi er i bilen - ingen grund til at
prøve at få ekstra vægt i bilen.
Bevares - der trækkes bedst igennem på motorvej, hvor man som regel har
lettere ved at tage lidt tilløb til de værste stigninger.
På små veje kan det være lidt sværere at få ekstra fart på gennem små sving
osv.
Automatgearet kan have gjort Wagon'en for tungt gearet - har oplevet at vor
gamle Volvo 745 (3 gear + overgear) ikke var glad for en almindelig høj
campingvogn og modvind.
Mht sidevind; glem det - både Volvo'en, en Focus Stc og især Jimny'en kører
fuldstændigt stabil i stærk sidevind med CV.
Kun Storebæltbroens pyloner kan give lidt uro ved kraftig vind - hvis
retningen er "rigtig".

Hymer's Touring-serie fåes i lige den rigtige størrelse til en Wagon - se
efter Hymer Familia. Disse klaptags-vogne er de letteste CV'er på markedet
at trække - vi kan f.eks. let kommer over de tilladte 80 "+moms" - og noget
mere !
Og vi kan faktisk køre lidt længere på literen med CV end uden.....hvilket
vel bunder i noget med hastighederne

Så find en forhandler, der har en passende udgave af Familia-serien stående,
snak lidt med ham og i får sikkert lov at køre en tur med huset.
Så får I næppe bedre test af bilens evne til at trække

Skal det være lettere at trække er der kun teltvogne - hvis man kan/vil leve
med det

Og så har jeg da forresten set en Wagon på den fynske motorvej - med en
ældre 5-meter CV i nakken - altså på egen krog !

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-05-10 21:13

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> wrote in message

> [...]
>
> Og så har jeg da forresten set en Wagon på den fynske motorvej - med en
> ældre 5-meter CV i nakken - altså på egen krog !

Jeg må lige svare/rette mig selv lidt; i vor Jimny er den "nye" 1,3'er
(bilen er fra '05) - men der har også været en "gammel" 1,3'er med få HK
færre. Den havde til gengæld 8 ventilet top (svjh) og ikke VVT - hvilket
skulle betyde en hel del for trækkraften.
Langt tilbage enten i denne gruppe eller måske på www.campingferie.dk
forummet er der en tråd om den gamle Jimny, hvor jeg har et par indlæg. I
tråden fortæller en anden at han har kørt med den gamle motor og en
traditionel CV - vistnok en Hobby. Han brugte aldrig 5. gear med det
vogntog.
Og jeg mener at huske at Wagon'en også har haft begge motorer - jeg kan bare
ikke huske hvornår skiftet kom.