Spørgsmål vdr. bilforsikring.
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-05-10 20:42

Hej

Hvis jeg låner min bil ud til en bekendt som er udlænding,
dækker min forsikring så, eller hvordan er reglerne?

Vedkommende har kørekort og er EU borger, hvis det har nogen betydning.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-05-10 20:49

On Mon, 24 May 2010 21:41:35 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>dækker min forsikring så, eller hvordan er reglerne?
>
>Vedkommende har kørekort og er EU borger, hvis det har nogen betydning.
Ansvarsforsikringen dækker altid i første omgang.
Mht. kasko kan der være specielle regler vedrørende udlån af
køretøjet, typisk forhøjet selvrisiko.
Men om låner er en udlænding eller din pæredanske svigermor gør ingen
forskel.

Forsikringsselskabet kan altid hvis de mener du har handlet groft
uforsvarligt (ved at udlåne dit køretøj til lige denne person eller
under de givne omstændigheder) og derefter lægge sag an mod dig mhp.
at får dækket deres tab, dette forbehold har de med garanti også taget
i forsikringsbetingelserne.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 24-05-10 21:41

"Uffe Bærentsen" skrev

> Hvis jeg låner min bil ud til en bekendt som er udlænding,
> dækker min forsikring så, eller hvordan er reglerne?

Det kommer an på hvad du mener med at låne, hvis det er en gæst der låner
din bil er det som at udlåne den til en dansk gæst.
Men bytter du bolig og bil med en udlænding, svarer det nærmest til gensidig
udlejning, og det vil være klogt at kontakte forsikringsselskabet for at få
en klar afgørelse, inden det er nødvendigt.

Bolius skriver:
Kommer din gæstefamilie til at skade f.eks. indbo eller bil, er det dens
egen forsikring, der dækker. Ligeledes skal du sikre dig, at enten din
familie- eller rejseforsikring dækker, hvis du kommer til at ødelægge noget
i hjemmet hos din værtsfamilie.

http://www.bolius.dk/viden-om/boliglaan-og-boligoekonomi/artikel/bytte-feriebolig/#Dækker-din-forsikring-i-tilfælde-af-boligbytte

mvh
Alex Christensen