bilhandel
Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-05-10 14:08

Der har jo tidligere været lidt skriverier om folk der har mistet en del
penge når man handler bil, hvis forhandleren går fallit.

Jeg køber en brugt bil, som står hos en forhandler. Begge underskriver
slutseddel og leveringsdato aftales til næste uge, hvor forhandler har haft
tid til at udbedre lidt mangler og fået bilen indregistreret.
Jeg overfører pengene via bankoverførsel til forhandleren. Forhandler går
efterfølgende fallit inden bilen er afhentet.
Hvis er bilen?

Mvh Niels

Fra : Kasper Demant

Dato : 24-05-10 14:28

Den 24-05-2010 15:07, Niels Bengaard skrev:
> [...]
> Jeg overfører pengene via bankoverførsel til forhandleren. Forhandler går
> efterfølgende fallit inden bilen er afhentet.

En brugt bil er en speciesgenstand, og nyder beskyttelse overfor sælgers
kreditorer (konkursbo) allerede fra aftaleindgåelsen.

Bilen er din hvis den er behørigt specificeret i købsaftalen, og det er
der ingen diskussion om.
(det skal med 100% sikkerhed kunne fastslås hvilken bil du har købt)

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : alexbo

Dato : 24-05-10 17:15

"Niels Bengaard" skrev

> [...]
> Jeg overfører pengene via bankoverførsel til forhandleren. Forhandler går
> efterfølgende fallit inden bilen er afhentet.

Det er din bil, men der er en stor risiko for at der er gæld i bilen, at
bilhandleren har pantsat alle sine brugte biler.
Normalt vil sådan en pantsætning blive ophævet når du har købt bilen, i
princippet bærer forhnadleren "dine" penge eller "din" slutseddel ned i
banken og beder dem annulere pantsætningen.

Det er svært at gardere sig imod skjult gæld, men ikke umuligt for den er
ikke så skjult som den var tidligere.
Pant i biler tinglyses i Bilbogen den kan man ringe til for at kontrollere,
eller man kan bruge en af online betalingssiderne.

http://www.bilbasen.dk/bilbogen/checkpant.htm?gclid=CIDx6uuS66ECFYou3godDRtIJw

Så skal man være sikker, betaler man først når man får bilen og
registreringsattesten og har kontrolleret bilen for pant.
Så er man også sikker på at den er registreret i ens navn, måske har han
solgt den samme bil flere gange i den sidste desperate tid.
At så det kan være vanskeligt for en alm. bilkøber at kende en ægte attest
fra en falsk er noget andet.
En af de største sager i nyere tid er Svend Christensens Autohus, et gammelt
velrenomeret autohus, der endte i svindel af næsten enhver tænkelig art.
http://www.business.dk/detail/klar-til-begaere-vw-forhandler-konkurs

Det er svært at nære mistillid til et firma man har købt biler hos i over 20
år, men det er nok nødvendigt for ens egen skyld.

mvh
Alex Christensen