Må boligselskabet dette?
Fra : Anders Nielsem

Dato : 23-05-10 16:42

Hej gruppe,
Jeg har en veninde som er havnet i lidt af en knibe, håber i kan hjælpe med
et råd.
Sagen er som følger: Hun har boet 10+ år i en stor dyr lejlighed med sit
barn, og skiftende kærester, for 2 års tid siden bliver hun singel, og
indseer at lejligheden er både for dyr til hende alene, og fyldt med dårlige
minder, hun bliver derfor skrevet op til en mindre lejlighed i samme
almennyttige boligselskab, og er heldig med at få en mindre billigere
lejlighed, så langt så godt, hun flytter og får efterfølgende en regning for
instandsættelse af den gamle lejlighed på omkring 130.000. Boligselskabet
forlanger at hun afdrager med mindst 2000 pr mdr, og det gør hun som det er
nu, men hendes økonomi hænger slet ikke sammen, jeg har foreslået hende at
betale lidt mindre, dette tør hun ikke da hun er bange for at de kan smide
hende ud af lejligheden, og fordi de tidligere telefonisk har sagt at så
sørger for at trække pengene fra hendes løn, kan de smide hende ud af hendes
nuværende lejlighed på grund af dette? Kan de trække i hendes løn?

Mvh. Anders

Fra : Kasper Demant

Dato : 23-05-10 17:00

Den 23-05-2010 17:42, Anders Nielsem skrev:
kan de smide hende ud af hendes nuværende
> lejlighed på grund af dette? Kan de trække i hendes løn?
>

> Mvh. Anders

1. kan de smide hende ud af hendes nuværende lejlighed på grund af dette?
De kan ikke smide hende ud af hendes nuværende lejemål, men mindre der
foreligger en "cross-default" clausul i kontrakten, hvad jeg er
overbevist om vil blive dømt ugyldigt i medfør af aftalelovens § 36.
Det de kan gøre er, at få et udlæg i hendes depositum via fogedretten,
men heller ikke med et sådant i hånden kan de tvinge hende til at
flytte. Et udlæg i depositum har kun virkning når skyldner FRIVILLIGT
fraflytter.

2. Kan de trække i hendes løn?
to svarmuligheder:

2.1 - boligselskabet er også hendes arbejdsgiver:
De kan ikke modregne i lønnen, da de almindelige modregningsbetingelser
ikke er opfyldt når det gælder fordringer med socialt islæt.

2.2 - boligselskavet er ikke hendes arbejdsgiver:
Der er kun en kreditor som kan lave løn-indeholdelse og det er staten.
Boligselskabet kan søge deres krav tvangsfuldbyrdet som alle andre
kreditorer, men hendes løn og (lejede) lejlighed kan de som udgangspunkt
ikke røre.
--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-10 18:00

Kasper Demant skrev:

> De kan ikke smide hende ud af hendes nuværende lejemål, [...]

Er det ikke vigtigere at forholde sig til beløbets størrelse? Der
er da noget helt galt.

--
Silly er et tæskefedt tysk band:
http://www.sillyhome.de/

Fra : Kasper Demant

Dato : 23-05-10 18:07

> Er det ikke vigtigere at forholde sig til beløbets størrelse? Der
> er da noget helt galt.

Det er det selvfølgelig. I de seneste 7 uger har jeg udelukkende siddet
og forberedt mig på den store formueretseksamen som afslutter min
bacheloruddannelse. Under hele studieåret har stort set alle forfattere
og forelæsere indskærpet over for os studenter, at vi KUN må svare på
hvad der bliver spurgt.
Jeg har overhovedet ikke overvejet beløbet, da der ikke er spurgt til det.

Det kan man godt nok kalde en arbejdsskade hva?

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Karina Jensen

Dato : 23-05-10 18:26

[klip]
> Det er det selvfølgelig. I de seneste 7 uger har jeg udelukkende siddet og
> forberedt mig på den store formueretseksamen som afslutter min
> bacheloruddannelse.

Wow - 7 uger. Så MÅ du da få 12. Jeg fik i sin tid 10 (efter 13-skalaen) i
mine eksamner - dog uden at have læst op i mere end den halve tid

Pøj pøj

/Karina

Fra : Karina Jensen

Dato : 23-05-10 18:24

[klip]
>>> 1. kan de smide hende ud af hendes nuværende lejlighed på grund af

> Er det ikke vigtigere at forholde sig til beløbets størrelse? Der
> er da noget helt galt.

Jeg synes, at førsteprioriteten må være at sikre, at hun kan blive boende i
sit hjem.

Når det så er sagt, så synes jeg også, at flytteopgørelsen virker meget
stor. Jeg har set et utal af flytteopgørelser i de 8 år, jeg har arbejdet i
retshjælpen, men jeg tror aldrig, jeg har set en så stor. Det betyder dog
ikke, at den ikke kan være rigtig. Det kan være voldsomt dyrt at få sat en
lejlighed i stand, hvis der er sket skader på gulve, karme, døre m.v. Jeg
synes, at vores spørgers veninde må sætte sig ned og kigge grundigt på
opgørelsen for at se, om den kun indeholder poster, hun kan genkende, og om
prisen for udbedringen ser rigtig ud. Hvis hun er i tvivl, så synes jeg, at
hun skal søge juridisk bistand, fx i en retshjælp. Vi kan også hjælpe med at
få indbragt sagen fx for huslejenævnet, hvis fristerne ikke er sprunget.

/Karina

Fra : alexbo

Dato : 23-05-10 18:28

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Er det ikke vigtigere at forholde sig til beløbets størrelse? Der er da
> noget helt galt.

Jeg tror det er en skrivefejl, også fordi hverken lejeren eller vennen har
sat spørgsmåltegn ved beløbet.
Så enten er det rimeligt eller også er det en fejl.

Jeg synes at 2.000 kr pr. md. lyder mere af 30.000 kr end af 130.000 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 23-05-10 17:14

Anders Nielsem wrote:
> [...]
> en mindre billigere lejlighed, så langt så godt, hun flytter og får
> efterfølgende en regning for instandsættelse af den gamle lejlighed

Det lyder helt galt det her.

At få en regning på 130.000 kr efter at have boet i lejligheden i 10 år. Har
hun nærmest totalt ødelagt lejligheden ?

Man bør normalt ikke skulle betale mere end 5-10.000 kr og ofte slet intet.
Jeg har personligt selv fået penge tilbage. ved flytninger.

Foreligger der en fejl her ?

Har hun skrevet under på noget mht. tilbagebetaling ?

Mvh. Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-05-10 01:27

Per skrev

> Man bør normalt ikke skulle betale mere end 5-10.000 kr og ofte slet intet.
> Jeg har personligt selv fået penge tilbage. ved flytninger.

Kommer det ikke an på hvad der står i lejekontrakten mht
instandsættelse?
Derudover trækker misligholdelse 100% uanset

- Peter

Fra : Carsten Andersen

Dato : 24-05-10 08:40

"Anders Nielsem" <spam@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de smide hende ud af hendes nuværende lejlighed på grund af dette? Kan de

Hej,

Mange almennyttige boligselskaber gør det, at de trækker lidt til fremtidig
vedligeholdelse hver måned - typisk svarende til 1% af de udgifter som der
er forbundet med en modernisering ved fraflytning. Er der sådan en aftale,
er hun jo ude over det problem efter 10 år+ (120 md.+). Link:

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/searchinclude/lovsamling/lov_om_leje_af_almene_boliger.html#kapitel%206:%20vedligeholdelse%20og%20istands%C3%A6ttelse

130.000 kr. lyder helt vildt medmindre lejligheden på det nærmeste er
smadret til ukendelighed, normalt beløber fraflytningsmodernisering til max.
10-20.000 kr.

mvh

Carsten Andersen