Sjovt eller måske mere mærkeligt
Fra : Kim2000

Dato : 24-05-10 21:01

Jeg lagde mærke til at alle fire omkringliggende havde grillen tændt, vi
sværger mere til spejderbål. Det helt vildt mærkværdige var at alle skulle
de over og lige se hvad det nu var, den ene mente endda ikke det var
lovligt. Det er det nu, men jeg finder det bare komisk at ens nabo står med
grillen tændt, smøg i kæften og brokker sig over at vi rister pølser på et
lejrbål (og vi taler altså ikke rockerbål ).

mvh
Kim

Fra : Max

Dato : 24-05-10 22:18

Hej Kim

> ikke det var lovligt. Det er det nu, men jeg finder det bare komisk
> at ens nabo står med grillen tændt, smøg i kæften og brokker sig over
> at vi rister pølser på et lejrbål (og vi taler altså ikke rockerbål

Nu findes der også masser af regler omkring bål i haven, men ikke
nogen om grill og smøger.

Max

Fra : Ivar

Dato : 30-05-10 09:47

Kim2000 skrev:

> mente endda ikke det var lovligt.

Det er afhængig af forholdene. Hvis det er et mindre bål, er
de vigtigste regler, at det skal være mindst 10 meter fra bebyggelse
og 30 meter fra nåletræer, stråtag, halmstakke eller andet større
brændbart. Disse regler gælder ikke for grill.

Ivar Magnusson

Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-05-10 11:22

Ivar skrev:

> [...]
> og 30 meter fra nåletræer, stråtag, halmstakke eller andet større
> brændbart. Disse regler gælder ikke for grill.

Gælder det også et bålsted - i form af et købt støbejerns-bålsted med
rist? I så fald må vi sidde ovre hos naboen :)

Fra : Ivar

Dato : 30-05-10 18:00

Michael Sørensen skrev:

> Gælder det også et bålsted - i form af et købt støbejerns-bålsted med rist? I
> så fald må vi sidde ovre hos naboen :)

Reglerne lægger op til meget fortolkning. Fx hvornår er det et
mindre bål, og hvornår er det et større bål. Men om underlaget er
støbejern eller blot jord, gør næppe nogen forskæl.