BMW E30, centermøtrik bag, spænde-spænde..~
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 24-05-10 19:47

Hej,

Jeg har lige smidt en anden trækaksel (samt anden bagbro og lidt powerflex)
i min e30er, og efter at have givet den nyt låseblik samt møtrik fra KOED og
spændt 200nm, kører det da også meget fint... BORTSET fra, at møtrikken i
højre bag af en eller anden tåbelig årsag løsner sig igen - jeg kan
ihvertfald efterspænde op til 200nm efter hver køretur på bare nogle få
kilometer.

Hvad dælen går der galt her? Skal man bruge låseblikket på en bestemt måde,
eller skal man bare forvente at en ny møtrik skal have et par ture før den
er "kørt til"?

Troels

Fra : alexbo

Dato : 24-05-10 20:01

"Troels [around 9000]" skrev

> [...]
> fra, at møtrikken i højre bag af en eller anden tåbelig årsag løsner sig
> igen - jeg kan ihvertfald efterspænde op til 200nm efter hver køretur på

Akslen går for stramt i navet, man skal være i stand til at skubbe den i
bund med hænderne, den må ikke trækkes ud på plads af møtrikken.
Som det er nu tror jeg møtrikken trækker i akslen og får den lidt længere ud
når du kører, og møtrikken er løs.
Måske skyldes det at det er smidt på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 24-05-10 20:09

> [...]
> bund med hænderne, den må ikke trækkes ud på plads af møtrikken.
> Som det er nu tror jeg møtrikken trækker i akslen og får den lidt længere

Det lyder plausibelt, det får lige et par dage til at falde på plads. Jeg
havde slet ikke overvejet den mulighed! :)

Smidt på er nok så meget sagt, jeg skal måske overveje at bruge talt sprog,
som skrivesprog

For dem som måtte have lyst til et (for jer...) billigt grin, kan kigge med
her:

http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=62991

Troels

Fra : Armand

Dato : 24-05-10 22:44

Troels [around 9000] skrev:
> [...]
>
> Hvad dælen går der galt her? Skal man bruge låseblikket på en bestemt
> måde, eller skal man bare forvente at en ny møtrik skal have et par ture

Kun fordi du ikke nævner det specifikt:
Center-møtrikker skal have gevind der spænder mod den normale
omløbsretning, ellers løsner de sig selv!
D.v.s. at centermøtrikker (og nav/aksler) på de to venstre hjul skal
have almindeligt gevind, hvorimod centermøtrikker (og nav/aksler) på
højre side skal være med såkaldt links-gevind!

At det er et højre-hjul der driller kunne tyde på et kiks á montert
venstre-aksel og dertilhørende centermøtrik :-/

--
Armand.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 24-05-10 23:51

> [...]
>
> At det er et højre-hjul der driller kunne tyde på et kiks á montert
> venstre-aksel og dertilhørende centermøtrik :-/

Hov, du har da præcis fat i problemet her. Det er højre baghjul, og
møtrikken skulle skrues på "med uret".

Dvs. det kun er møtrikken den er gal med? Trækakslen skulle være den samme
højre/venstre, eller?

Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 24-05-10 23:53

> Hov, du har da præcis fat i problemet her. Det er højre baghjul, og
> møtrikken skulle skrues på "med uret".

.... og dog. Møtrikken der sad der org. skulle afmonteres "som sædvanligt",
dvs. mod uret...

I følge KOED er der også kun 1 møtrik til bilen, ikke forskel på højre og
venstre.

https://www.koed.dk/2.1.1.asp?bokstype=1&kattype=e30&boksid=4799&soegeord=

Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 24-05-10 23:54

> Hov, du har da præcis fat i problemet her. Det er højre baghjul, og
> møtrikken skulle skrues på "med uret".

.... og trækakslerne er også det samme højre/venstre, man bliver ihvertfald
ikke spurgt om andet...

https://www.koed.dk/2.1.1.asp?bokstype=1&kattype=&boksid=4856&soegeord=trækaksel

Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-05-10 00:01

> Hov, du har da præcis fat i problemet her. Det er højre baghjul, og
> møtrikken skulle skrues på "med uret".

Nå, huggerne sælger dem også som "trækaksel ens". Så giver det da vidst sig
selv. På den igen!

http://www.skrotning.info/Genbrug-Brugte-Reservedele/0354-BMW-E30-3-318-320-325.htm

Troels

Fra : Armand

Dato : 25-05-10 00:27

Troels [around 9000] skrev:

> Nå, huggerne sælger dem også som "trækaksel ens". Så giver det da vidst
> sig selv. På den igen!
>
> http://www.skrotning.info/Genbrug-Brugte-Reservedele/0354-BMW-E30-3-318-320-325.htm

Men Bimsen er ikke original-udstyret med center-møtrik, så der må være
et mellem-nav, som burde indeholde detaljen :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 25-05-10 00:07

"Armand" skrev

> Center-møtrikker skal have gevind der spænder mod den normale
> omløbsretning, ellers løsner de sig selv!

Kan du nævne en bil der har det?

mvh
Älex Christensen

Fra : Armand

Dato : 25-05-10 00:25

alexbo skrev:
> "Armand" skrev

> Kan du nævne en bil der har det?

Jeg kan end ikke nævne en bil med centermøtrik :-/

Jo, måske én: E-type med trådfælge!
Centermøtrikkerne på dén er af den flangede 'slag møtrik'-type - Gad
vide om dén er af spejlvendt design for h. hhv. v. side :-/

Google-billed Google-biled - - - -

Anyhow, så er dét en almen kendt teknisk detalje og hvis ikke det er
tilfældet for Bimsens nye fælge må der mangle én eller anden form for
låsemekanisme til de højre møtrikker :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-05-10 00:46

Armand skrev:

> [...]
> Centermøtrikkerne på dén er af den flangede 'slag møtrik'-type - Gad
> vide om dén er af spejlvendt design for h. hhv. v. side :-/

Det blev så blot Google der leverede svaret:
<http://www.lbcarco.com/parts/wheel-nutjag2-earr-h-011-880.htm>
<http://www.lbcarco.com/parts/wheel-nutjag2-earl-h-011-881.htm>
"R/H" hhv. "L/H" angiver brugen á højre hhv. venstre side!

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 25-05-10 09:07

"Armand" skrev

> Jeg kan end ikke nævne en bil med centermøtrik :-/

Centermøtrikken er den der sidder for enden af trækakslen og ikke en
centermontering af hjulet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 26-05-10 15:11

alexbo skrev:
> "Armand" skrev

> Centermøtrikken er den der sidder for enden af trækakslen og ikke en
> centermontering af hjulet.

*Doh*
Jeg lod mig distrahere af fælgene der kunne ligne center-spændte

Men er der sædvanligvis ikke deformations-møtrikker på trækakslen?
Netop p.g.a. problematikken med højre side skal der ihvertfald en solid
sikring til!

--
Armand.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-05-10 23:08

> Men er der sædvanligvis ikke deformations-møtrikker på trækakslen?
> Netop p.g.a. problematikken med højre side skal der ihvertfald en solid
> sikring til!

Alt andet lige blev det irrelevant i dag, med lige netop min bil. Jeg blev
rear-ended, så det gjorde en ting :(

Troels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-10 23:10

"Troels [around 9000]" skriver:

> Alt andet lige blev det irrelevant i dag, med lige netop min bil. Jeg blev
> rear-ended, så det gjorde en ting :(

Pis da.

Kom du noget til?

Klaus

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-05-10 23:28

> Pis da.
>
> Kom du noget til?

Nej, både kæresten og jeg er OK. Vi holdt parkeret i vejsiden med
campingvognen efter BMWen, jeg ville ha' tjekket hvad det var der hang fra
campingvognen og raslede hen af asfalten. Inden jeg når at tage sele e.l.
af, giver det et ordentligt skrald, og det eneste jeg registrerer er
glasstumper overalt.

De første bud er at bagfra kommende kom med ca. 90-100 km/t, hvor jeg så
holdt standset.

Campingvogn ud over hele vejen (de skærer ikke i vognene til Zulu Djævleræs
for at de skilles af - det klarer de FINT! selv...) , en BMW der aldrig
bliver bil igen, og bilen bagfra er heller ikke til pæn brug. Vi er lidt
ømme i vore kroppe, men ellers er vi da i live og ved godt humør.

Troels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-10 23:35

"Troels [around 9000]" skriver:

> Nej, både kæresten og jeg er OK.

Det var godt!

> [...]
> bliver bil igen, og bilen bagfra er heller ikke til pæn brug. Vi er lidt
> ømme i vore kroppe, men ellers er vi da i live og ved godt humør.

For guds skyld tag på skadestuen og få taget rapport, hvis i kommer
til at døje med led eller nakke!

Klaus

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-05-10 23:52

> For guds skyld tag på skadestuen og få taget rapport, hvis i kommer
> til at døje med led eller nakke!

Både kæresten og jeg er blevet undersøgt, og umiddelbart var der ikke noget.
Heldigvis er vi unge, det mente lægen gjorde et piskesmæld mindre
sandsynligt.

Kæresten har ligget med varmepude hele aftenen, det har hun haft meget godt
af, jeg har klaret mig med et par Panodil Zapp.

Men R.I.P en lille dejlig Sprite 3-meters fra 1973 (med nylagt trægulv, og
nymalede kasser/bænke), og min elskede gamle E30'er. Og fred være med
Japaner-øsen. (lidt sympati skal der være plads til)

Troels

Fra : Anders Majland

Dato : 28-05-10 14:35

> Men R.I.P en lille dejlig Sprite 3-meters fra 1973 (med nylagt trægulv, og
> nymalede kasser/bænke), og min elskede gamle E30'er. Og fred være med
> Japaner-øsen. (lidt sympati skal der være plads til)

Godt i slap fra det ...

Men hvad med oversigten på stedet ? Har modparten snork sovet eller kunne
han bare ikke når at bremse/undvige fra sin supersoniske hastighed ?

Var det hovedvej eller blot alm landevej ?

Jeg bor jo et stykke ude og møder ofte folk der forbryder sig mod
Standsning og parkering forbudt:
- I eller ved uoverskueligt vejsving,
- På eller i nærheden af uoverskuelig bakketop

(vejene heromkring er nærmest ikke andet end uoverskuelige sving og bakker)

Men det giver jo ikke ret til at påkøre dem der holder ulovligt ...

/A

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-05-10 12:04

> Men hvad med oversigten på stedet ? Har modparten snork sovet eller kunne
> han bare ikke når at bremse/undvige fra sin supersoniske hastighed ?

"Solen i øjnene". Selvom jeg nu tror det har noget med en mobiltelefon at
gøre, da den lå i bunden i førersiden...

> [...]

> Standsning og parkering forbudt:
> - I eller ved uoverskueligt vejsving,
> - På eller i nærheden af uoverskuelig bakketop

Det var i en blød venstrekurve med FRI sigtbarhed. (ingen træer, marker e.l.
til at tage udsynet).

Skyldsfordelingen er også afgjort, modparten har haft, og har taget, fuld
skyld.

Troels

Fra : ShutEye

Dato : 29-05-10 15:22

> De første bud er at bagfra kommende kom med ca. 90-100 km/t, hvor jeg så
> holdt standset.

Lyder som om at i var heldige at der var en CV spændt efter dytten!
Godt at der ikke skete noget med jer!

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-05-10 12:05

> Lyder som om at i var heldige at der var en CV spændt efter dytten!
> Godt at der ikke skete noget med jer!

Jeg tror ikke der havde været meget tilbage af os, hvis vi havde taget
skraldet uden campingvogn bag, en E30er er jo ikke det mest solide i
verden...

Troels