Hjælp Myreproblemer
Fra : Farmer

Dato : 24-05-10 16:10

Hej Ng

Jeg har myreproblemer inde i huset, jeg plejer bare at sprøjte får dem rundt
om huset med myregift fra Bayer men der er tilsyneladende kommet et nyt
produkt som ikke virker ihvertfal ikke her hos mig nu har jeg sprøjtet 2
gange med min. dobbelt dosis men de forsvinder bare ikke. Giften lugter
heller ikke som den plejer eller det lugter slet ikke.............

Hvad gør jeg lige ??? det er sq ulækkert med de myre.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-10 18:27

Farmer wrote:
> [...]
> slet ikke.............
> Hvad gør jeg lige ??? det er sq ulækkert med de myre.

Hvis du vil bekæmpe myrerne, der formodentlig bor under huset, skal du have
noget gift, evt. i form af en myrelokkedåse, som de slæber med ned i boet,
og derved forgifter de andre myrer også.

Hvis du bare vil ha' dem ud af huset i en fart, kan du drysse kanel hvor de
færdes. Det kan de ikke lide og forsvinder.

Jeg havde i aftes et skab under vasken (hvor skraldespanden hænger) der var
sort af myrer. Dryssede kanel, og i morges var der ingen tilbage.

Michael

Fra : CC

Dato : 24-05-10 20:25

"Farmer" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> heller ikke som den plejer eller det lugter slet ikke.............
>
> Hvad gør jeg lige ??? det er sq ulækkert med de myre.

Dette fandt jeg i gemmerne.......

En strøget spiseske boraks (købes hos matas - er ret billigt) røres grundigt
op med to deciliter kogende vand. Derefter blandes en deciliter alm.
blomsterhonning i(ikke noget med sofistikeret smag), blandingen afkøles og
når håndvarm hældes den på en rengjort plastflaske f.eks sådan en til
opvaskemiddel (den har en tud på der regulerer mængden -sådan at der kan
sættes dråber)!

Disse "giftdråber" kan sættes overalt - det er kun myrer der tager skade,
ifølge statens skadedyrslab. har boraks den virkning at det udvider sig når
det når ned i myrens tarmsystem - det kan den ikke tåle, den dør!

En fordel ved at bruge en tynd blanding er at myren kommer ned i boet og
mader andre med blandingen der også dør - og skulle der komme en ny stamme
forbi - ja så dør de også såfremt de æder de gamle myrerlig.

jeg kan til orientering fortælle at både vores unger samt hund og kat var
meget glade for disse søde dråber, der var ingen der tog anden skade end
splinter i tungen.

Husk en ting - det tager 2 til fire uger at udrydde en mellemstor
underjordisk stamme - og skal kuren virke - skal der dryppes flere gange om
ugen hvis der er stærk sol eller megen regn, ellers er 2 gange om ugen nok.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-10 19:35

> [...]
> heller ikke som den plejer eller det lugter slet ikke.............
>
> Hvad gør jeg lige ??? det er sq ulækkert med de myre.

Jeg har prøvet Boraks, gær/sukkerblanding, myrelokkedåser, kanel, hysterisk
rengøring i dagevis og INTET hjælper. De er max væk i 24 timer, så er det
galt igen.
I dag er det støvsug-dem-du-kan-se-dag. Det tager nogle tusinde, men
hjælper ikke det mindste.

Mvh Maria

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-05-10 19:42

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> timer, så er det galt igen.
> I dag er det støvsug-dem-du-kan-se-dag. Det tager nogle tusinde, men

Vi boede en periode for ca. 20 år siden i et gårdhavehus i Århusområdet.
Der havde vi myrer over det hele. Øvelsen gik på at finde ud af hvor de
kom ind eller op i huset. Alle fejelister blev pillet af, der blev fuget
med acrylfugemasse, og fejelisterne kom på igen. Nogle få der passede
dårligt, blev udskiftet.

Dernæst fandt vi ud af at der kom myrer ind ved en skydedør mellem stue
og køkken. Det var lidt mere tricky at tætne.

Til sidst satte vi myrelokkedåser ud de få steder vi havde set myrer
komme ind. Det hjalp efterhånden, men det var en opgave der i alt tog en
måneds tid.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-05-10 07:00

> Dernæst fandt vi ud af at der kom myrer ind ved en skydedør mellem stue og
> køkken. Det var lidt mere tricky at tætne.

Vi bor i et gammelt hus med kampestensfundament, og jeg ved helt præcist
hvor de kommer ind henne. Jeg kan bare ikke komme til at gøre noget ved
det - jo, rive huset ned og lave nyt fundament

Jeg undrer mig bare over at det er værre i år end det plejer.

Mvh Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-05-10 12:38

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det - jo, rive huset ned og lave nyt fundament
>
> Jeg undrer mig bare over at det er værre i år end det plejer.

Sådan er det desværre over hele linien med alle de irriterende skadedyr.
Flåterne tror også at de er kommet i paradiset. Jeg vil håbe at lige så
mange af de nyttige bier har overlevet. De gør trods alt gavn, og dem har
der jo ikke været for mange af de sidste par år.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Armand

Dato : 26-05-10 15:02

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> det - jo, rive huset ned og lave nyt fundament
>
> Jeg undrer mig bare over at det er værre i år end det plejer.

Sikkert fordi vi har fuld kælder har det, med undtagelse at ét år(*),
ikke været noget problem hér. Men har jeg ret i at det primært er et
forårs-problem og ikke noget i døjer med hele sæsonen igennem!?

En veninde fik en ny sheik der liige havde løsningen på hendes
myre-i-køkkenet-forårs-problem og gav hele soklen et fur med noget myre
krambambolin - Resultatet blev at myrene i praksis blev spærret inde og
forblev et problem i køkkenet så meget desto længere dét år!
Historien rejser spørgsmål om det på modsatte vis kan lade sig gøre at
lede myrernes madjagt i det tidligste forår ud i haven v.h.a. noget der
dufter kraftigere end køkkenets madvarer og affald :-/

(*):
'Mine myrer'(benævnelse med overlæg, eftersom de nærmest er husets 2.
kæledyr!) huserer primært ved soklen ca. 1½meter fra terassedøren og ét
forår var et bogs-skab der står ca. ligeså langt fra døren, pludselig
fyldt til randen med myrer =
Årsagen var ganske tydelig: En sukkerstok fra juletræs-dekorationen der
efter et barns ultrakortvarige interesse var blevet lagt på en underkop
og stillet i skabet til 'en anden gang'! En simpel re-location af
underkoppen til under terrassen ½meter fra boet afhjalp problemet totalt
i løbet af de næste par døgn (så god er myrers komunikation omkring
opslupne fødevarer tydeligvis)!
Jeg har et par senvintre/forår husket at købe en
bismarcks-klump-slikkepind som forårs-guf for mine myrer og der er ingen
tvivl om hvornår de vågner op til dåd: Sådan en slikkepind forsvinder
pludselig i løbet af et par dage uden at man når at se én eneste myre
Aprospos mine myrer: Min (herinde, flere gange bragte) anden
myrehistorie gælder 'store-flyvedag':
Jeg har for længe siden erkendt at der bliver 1-2 af de varmere dage
hvor terrassen er uegnet til solbadning og spisning p.g.a. myreboets
exodus og tager det istedet som den naturoplevelse det er at sidde og
iagttage fuglelivets jagt på myreboets flyvende novicer!

--
Armand.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-05-10 15:19

Farmer wrote:
> [...]
> slet ikke.............
> Hvad gør jeg lige ??? det er sq ulækkert med de myre.

Du finder et myremiddel, hvor det aktive stof er knust kisel (en stenart der
er giftfri og fuldkommen uskadelig for alt andet end myrer og biller). Drys
det ud hvor myrerne færdes og forny hvis det har fået fugt/regn. Gentag
behandling til problemet er løst

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...